MED VONDT, SKAL VONDT FORDRIVES

I mange år nå har jeg hatt et stress, som har resultert i alt for stive og spente muskler. Noe som sikkert ikke er veldig uvanlig. Til tider kan det være utrolig smertefullt, og veldig ofte, når smerten setter seg i skuldre og nakke, forplanter det seg opp i hodet, og gir en utrolig vond hodepine. Hodepinen er så vond og vanskelig, at den ikke forsvinner med hverken paracet eller ibux eller noen av de kjente smertefordriverne. 

For en del år siden, oppdaget jeg ved en tilfeldighet, at Redbull var en effektiv smerteforkjemper mot akkurat den typen hodepine. Vi var på ferie, i utlandet, og hodepinen var ekstremt smertefull. I tillegg var vi grytidlig oppe, siden vi skulle på en utflukt og kjøre langt avgårde. Min sønn hjalp seg selv å våkne med en Redbull, og jeg tenkte at det skulle jeg også prøve. Hadde til da ikke smakt Redbull en gang. Men med friskt mot, kjøpte jeg en Redbull til meg selv, for selv om jeg hadde den forferdelige hodepinen, så ville det jo bli litt bedre å føle seg litt mer våken i det minste 😉 Så vi plasserte oss på bussen, og jeg åpnet min Redbull, og begynte å drikke den. Dessverre kan jeg ikke skryte av smaken. Det var ikke akkurat fin årgangsvin. Ei heller en fruktig og frisk juice. Men, smaken til tross, Redbull’en gled ned. Det gikk omtrent 20 minutter, innen jeg kjente en forandring jeg IKKE hadde ventet meg. Plutselig, som å trykke på en knapp, forsvant hodepinen! DET i seg selv var en opplevelse, og jeg har aldri før kjent noe lignende. Det kom så plutselig, og den gangen så uforberedt. Det var jo ikke det som var hovedformålet med den drikken. Jeg skulle jo bare våkne litt. Men gleden over at hodepinen forsvant, overdøvet alt annet 🙂

Men helt klart, etter å ha satt til livs den Redbull’en, var jo humøret totalt på topp. Og jeg fikk et utrolig fint utbytte av utflukten vi var på.

Nysgjerrig som jeg var, så kjøpte jeg inn flere Redbull, til å ha i bakhånd hvis hodepinen skulle komme tilbake, noe som vel egentlig var garantert. Og en stund etter hjemkomst til gamlelandet, kom hodepinen tilbake. Og jeg prøvde Redbull igjen. Og med samme resultat. Etter ca 20-30 min, trykket noen på en knapp, og hodepinen forsvant på magisk vis. Jeg kunne nesten ikke tro det. Men etter de opplevelsene, så har det alltid vært Redbull i hus her. Men med den smaken, drikker ikke jeg det som kosedrikk i alle fall. Selv om jeg har vennet meg til den nå. Den er medisin for meg. Rett og slett. Og medisin pleier vel ikke å smake så innmari godt ettersom jeg har forstått 😛

Den siste tiden, har jeg fått en annen type hjelp for mine spente muskler. Rett og slett massasje. Ved et par anledninger har en venn med litt kunnskap, gitt meg grundige massasjer hvor jeg omtrent svimer av i smerte, fordi musklene er så spente. Sist gang var nå i helgen. Sterke og trygge hender fant problem punktene, og masserte og trykket, mens jeg lå der og hadde mest lyst å stikke av, løpe for livet. For det var så utrolig vondt. Nå er jeg sikkert en pingle. Jeg aner ikke hvordan andre opplever massasje, men jeg kjenner jo at punktene som blir massert virkelig er problem punkter. Og jeg har ikke selv evnen til å finne disse punktene ved hjelp av mine egne hender. Og selvsagt, alt ligger jo på baksiden av kroppen, og det er jo ikke så lett å komme til der selv. Jeg er jo ikke så fleksibel liksom 😛

Men, når massasjen er over, så kjenner jeg egentlig veldig fort en indre ro i kroppen. Kjenner meg mykere og mer komfortabel. Og den følelsen er ubetalelig 😀

I flere dager etter massasjen, er alle de masserte puntktene ømme. Jeg føler meg rimelig mørbanket for å si det mildt. Men jeg vet jo nå at det går over etter noen dager. Og den indre følelsen, roen og komforten, vedvarer en tid. Og gjør tilværelsen mye lettere. Ønsket er jo å motta sånn massasje litt oftere. Men tid og hverdagens stress gir ikke anledning for det.

Så egentlig…når man ser på helsegevinsten i en massasje, kontra smertelindringen fra en Redbull eller smertestillende piller, så er jo massasjen utrolig mye sunnere. Den tilfører  ikke kroppen fremmede stoffer, som kan skade andre ting. Og virkningen er jo mer langvarig. Og komforten i at kroppen føles avslappet og problemfri, er jo så utrolig mye bedre. Massasje burde vel egentlig de fleste hatt på blå resept! For det er ikke mange som har tilgang til massasje som trigger de virkelig problemfylte punktene. Og skal man gå og kjøpe seg massasje, så koster det skjorta, og alenemødre og lavtlønnede har IKKE råd til sånn luksus. Men tenk på det, hvor mange andre problemer man kunne unngått ved å få holde musklene i kroppen vedlike på en så positiv måte. Tenk på hvor mye man faktisk kunne spart samfunnet for, ved å få massasje på blå respt? Man hadde unngått veldig mange andre helsemessige problemer ved å få orden på grunnleggende ting som spente muskler. Alt har jo et utgangspunkt, som ofte starter med stress. Og stress setter seg gjerne i musklene.

Å bearbeide stress er også en ide…men ikke alltid så lettvint. Jeg kjenner jo når musklene mine er mørbanket etter en dyp massasje, så senker stressnivået seg også. Jeg føler meg roligere, og føler at jeg har mer kontroll på tilværelsen. Så kanskje kunne massasje være løsningen på en del stressende situasjoner. 

Ja, dette er jo bare noen tanker fra min side. Men jeg skulle gjerne hatt massasje på blå resept jeg. For med vondt, skal vondt fordrives 🙂

Ha en strålende stressfri uke ♥

Bilder hentet fra Google, og puslet sammen av meg selv 😉

6 kommentarer
    1. Jah, den Redbull’en virker.. Må si at tipset du ga meg der for en tid tilbake har vært gull verdt! 🙂 Men selvsagt: Masasje er jo noe ganske annet.. 😛

    2. monicen: Veldig kjekt å kunne hjelpe 🙂 Men som du sier…massasje er jo noe annet… Men når man skal ta den enkleste løsningen der og da, så er Redbull virkelig veldig lettvint 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg