Helg i Bergen

Denne helgen gikk turen til Bergen. Endelig skulle jeg få ta denne vakre byen i nærmere øyesyn 🙂

Det er ikke sånn at jeg reiser bort hver eneste helg, men denne helgen fikk jeg et sterkt behov for å bytte stue 🙂 Og da falt valget på Bergen, siden jeg nå har vært en del i Bergen i det siste, men stort sett bare har sett innsiden av sykehuset der. Og littegranne hurtig sånn ellers i byen. Nå er jeg på besøk hos en god venninne som bor midt i smørøyet i Bergen.

Jeg bor i Sandnes, og for å komme seg til Bergen, er det flere muligheter. Man kan kjøre, ta buss, fly eller båt. Normalt tar jeg fly. Men denne gangen falt valget på buss. For det har jeg ikke prøvd før. Bussturen tok 5 timer til sammen, med et par korte stopp underveis, og et par fergeturer. Bussen var behagelig å sitte i. Jeg hadde et sete for meg selv, som kunne legges langt bakover, og med regulerbar nakkestøtte. Og goooood plass for bena. Faktisk så god plass at til og med det ble en bakdel. For jeg er ikke så veldig lang. Og når jeg da hadde lyst å hvile bena på fotstøtten, så nådde jeg ikke bort….det ble ikke komfortabelt. Men, akkurat det betyr jo egentlig ingenting når det kommer til stykket. For turen i sin helhet var jo virkelig komfortabel, og jeg kan godt gjøre det igjen 🙂

Når man tenker buss kontra fly, så tar det nesten like lang tid. Men flyet er ikke så avslappende, og man har ikke så god plass. Man sitter trangt, man har restriksjoner og man kan ikke ha på mobil og internet hele tiden. Og så må man gjennom en del venting på flyplassen, sikkerhetskontroll, osv. Og i tillegg så må man komme seg dit på en eller annen måte…og taxi er dyrt, og det samme er parkeringen. Jeg fant nå ut at bussen var langt mer komfortabel og avslappende enn flyet, og tar ikke veldig mye lenger tid innen man er fremme. 

Vel fremme i Bergen, ble jeg møtt av min venninne, Monica, på Byterminalen. Og sammen begynner vi å vandre gjennom byen for å komme oss til rette siden. Og underveis svingte vi innom polet for å snope litt der 😉 
På vår vei gjennom Bergens gater regnet det, BIG surprise 😛 Og så plutselig begynte det å hagle også, sånn for sikkerhetsskyld. Nesten så jeg lurte på om den ideen med å dra til Bergen var særlig god? 😉 Men joda…klart det var det 😀

Etter litt innledende prat vel fremme i leiligheten, skulle vi ut å handle litt. Mat må man jo ha, man kan ikke utelukkende leve på varer fra Polet 😉 Og med mat handlet og fortært, vin, øl og snacks i magen, var vi klare for en tur ut. Og turen gikk til et utested som heter Bar Barista. Det er en plass med virkelig hyggelig sjarm. Tak og vegger og møbler er et sammensurium av ting og tang kjøpt brukt, og danner en helhet som virkelig er innbydende. Samme hva man skulle tro når man hører beskrivelsen. Og folkene der er også utrolig hyggelige og imøtekommende. Likte veldig godt den plassen. Til og med toalettene har sjarm. Så dit skal vi tilbake i kveld. Ekstra kjekt er det jo når Monica kjenner innehaveren godt 🙂

Dessverre regner det i dag, men skal nok få godt utbytte av oppholdet her i Bergen likevel. Nettopp gikk det et buekorps forbi, og det har jeg aldri sett før, annet enn på TV. Så nå skal jeg ut og utforske byen 😀

God helg ♥ 

 

Buekorps 22.03.14

 

 

#bergen #buekorps #buss #fly #bar #barista #by

2 kommentarer
    1. Vel, jeg er glad du ikke ombestemte deg og løp tilbake til bussen – til tross for regn og hagl.. 😛 hehehe 😀 BarBarista er jo noe for seg selv, og jeg har ennå ikke hatt med meg et eneste menneske ned der som IKKE har likt plassen. 😉 -Og buekorps har du fått med deg… 😛 I tillegg har vi noen dager igjen, så mer i vente 😀

    2. monicen: Ja, gleder meg stort til det 🙂 Satser på mye fint vær de neste dagene 🙂 Og fordelen min er jo å ha deg med på ferden, som er lokalkjent, og kan vise vei 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg