FORELSKET I BERGEN

Jeg vil ikke, men jeg må. Sitter på bussen, på vei hjem fra Bergen. Bergen, badet i nydelig solskinn, med sine farger og sine herlige mennesker. Og her sitter jeg på bussen….på vei hjem. Det er jo bare helt bak mål. Jeg har hatt en så fantastisk kjekk og herlig helg på besøk hos Monica. Og tiden, ja, den går alt for fort i godt lag. Men alt godt tar slutt en gang. 

 

Etter turen vi gikk på, på søndag, har jeg virkelig slitt med knærne mine. Ikke så overraskende kanskje, siden det var mye oppover og nedover. Og nå, er det vondt å gå, vondt å bøye knærne, og vondt å reise seg opp. Men…..skal overhodet ikke klage jeg altså. For opplevelsene jeg har hatt generelt sett, har virkelig vært verdt alt. Så, når det først kommer en vondt eller 5, ja, så avpasser man farten etter forholdene. 

 

I går var Monica på jobb i noen timer. Og imens hadde jeg meg en runde rundt i byen, i det nydeligste solskinn man kan tenke seg. Farger og lys strålte om kapp, og så mye vakkert å se og fotografere. Jeg svingte ned mot bryggen, hvor jeg ruslet langs de gamle sjøhusene, som er vernet, og som siger litt sammen etter mange år. Det var imponerende og sjarmerende å se hvor skjevt og likevel solid og gammelt alt var. Helt perfekt for en ivrig amatør fotograf. Jeg ruslet innimellom de gamle bygningene, der hvor det var mulig, og kikket og knipset til den store gullmedalje. Etterpå tok jeg runden ut på en “pir”, hvor jeg kunne fotografere hele rekken med sjøhus på ett bilde, og samtidig sitte på en benk og nyte de herlige solstrålene.

 

 


Bryggen i Bergen, med alle sine skjevheter

Etter den lille hvilen, tok jeg sats, satte mine vonde knær i gir, og ruslet opp mot Galleriet kjøpesenter. Tenkte jeg skulle innom der og se etter noe til barna mine. Men, etter noen få minutter der inne, besluttet jeg å gå ut igjen. Hvorfor i alle dager skulle jeg oppholde meg innendørs på en så flott dag? Nei, jeg så ikke logikken i det, så fant veien ut igjen rimelig fort. Utenfor er det en stor åpen plass. Selvsagt er jeg ikke kjent i Bergen, så hva plassen het, ante jeg faktisk ikke. Men fikk senere vite i en kommentar her, at den heter Torgallmenningen. Men det var veldig fint å gå der i solskinnet, og jeg fant butikker der også, og fikk handlet noe til barna mine. Da jeg kikket meg rundt, så jeg Bergens Tidende i enden av plassen. Så det var da noe kjent i det minste, men akkurat da knipset jeg ikke mange bilder. Da bare nøt jeg stemningen og solen. 

 

Etter hvert ble jeg lysten på en liten hvil, og begynte å speide etter en plass å sette meg ned å ta noe å drikke. Men, så fant jeg ut at Monica snart var på hjemvei, så jeg ruslet opp til stamstedet BarBarista, og fant meg et bord der mens jeg ventet. Og en kaffe Latte senere kom Monica, direkte fra jobb. Etter en liten pause, tok vi turen i ekte turiststil til Fløybanen. Og opp hele banen til toppen. Utsikten var magisk. Nydelig sol, og Bergen by, og havet utenfor. Virkelig verdt turen. Og det å sitte inne i vognen, mens den klatrer høyere og høyere, uten at en eneste av musklene mine skriker i fortvilelse, var en god følelse. Det ble litt knipsing ut av vinduet kan man si 😉

 

 


Meg selv og Monica inne i Blåmann

Oppe på toppen er det laget til trapper/tribune, og glass gjerde. Og utsikten: den er upåklagelig. Der fikk man virkelig se langt av gårde. Vi kikket på utsikten og vi kikket oss litt rundt. Vi møtte på faren til Monica, en liten prat med han, og avsluttet besøket på toppen inne i suvenirbutikken, hvor jeg selvsagt fant et krus jeg aldri hadde sett maken til før. Så det bare MÅTTE jeg kjøpe 😉

Kan ikke klage på utsikten

 

Så gikk turen nedover igjen, og til en annen bergensk attraksjon, 3 kronen. Der kjøpte vi pølse i brød. Ikke hvilken som helst pølse nei, det var ikke Gilde grill eller wiener nei. Det var reinsdyrpølse. De hadde en stor meny med forskjellige slags pølser, men valget var lett. Måtte jo ta noe jeg aldri har vært i nærheten av før. Og det hørtes veldig godt ut. Pølsen viste seg å være et helt måltid, pluss litt til. Og utsøkt god faktisk. Og når det kommer fra meg, som ikke er så begeistret for pølser, da betyr det noe altså 😉

 

Etter det gikk turen igjen til BarBarista, hvor vi satt rimelig stille og rolig med vin og øl, og besluttet nokså fort at vi var litt slitne, og ville gå hjem. Vel hjemme laget Monica kyllingsalat, tente masse lys, sjenket i vin, og satte på film på Netflix. Godt tilbakelent i sofaen, koste vi oss med god mat, drikke og film. En perfekt rolig avslutning på den siste hele dagen av mitt besøk der.

 

I dag var det tidlig opp, for å pakke kofferten. Kjente en liten trist klump i halsen, over at langhelgen var over. Har hatt det så veldig kjekt. Ikke et eneste kjedelig øyeblikk noen av dagene. Og mange nye inntrykk. Og har fått hilse på masse folk….inkludert Monica’s datter, og far. For ikke å snakke om May og Arild på BarBariste. Gjett at jeg skal tilbake 😀

 

Er forelsket tror jeg. I en hel by 😀

 

 

 

#forelsket #bergen #barbarista #buss #sjøhus #bryggen #torgallmenningen #vin #salat #folk #øl #lys #solskinn #sol #fløybanen #fløibanen #fløyen #netflix #pølse #butikker #utsikt #fotograf

 

 

10 kommentarer
    1. Ser ut som du har hatt det bra, synd du måtte dra! Bra blogg og fine bilder!
      Hadde satt pris på om du hadde sjekket ut bloggen min:)

    2. Så kjekt at du likte Bergen 🙂 Bergen er en nydelig by, spesielt når solen skinner. Den åpne plassen utenfor galleriet heter forresten Torgallmenningen 🙂 Tilbake til Bergen må du jo bare få til hehe. Ha en fin dag.

    3. Superduper helg som må gjentas, helt klart! Kjempekos å ha deg på besøk, og trist at du måtte dra så “fort” (selv om det har vært en langhelg).
      Stor klem!

    4. hobbyz: Ja, Bergen er faktisk nydelig når det regner også. I alle fall når jeg ikke bor der. Men helt klart vakrest i sola 🙂 Tusen takk for opplysningen om Torgallmenningen. Har redigert det inn i teksten nå 🙂

      Ja, jeg reiser garantert tilbake 🙂 Tusen takk for kommentaren 🙂

    5. monicen: Reprise må vi ha ja…helt klart 😀 Er alltid trist å reise fra noe som godt kunne vart lenger 😉 Så akkurat det var jeg forberedt på. Men, nå kan vi glede oss til neste gang vi får til å møtes 🙂

      STOR klem tilbake 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg