REISEMINNER

Jeg elsker å reise. Å oppleve noe, se ting som ikke er hjemme. Gjerne til andre land. Og jeg er så heldig, at jeg har fått sett mye flott, fantastisk, uforglemmelig.

Mine reiseopplevelser begynte da jeg var liten. Begge mine foreldre likte å reise bort om sommeren. Til å begynne med, da jeg var veldig liten, så var det telt camping som var tingen. Da fartet vi rundt i Norge. Jeg har bilder av meg selv, som liten telt turist. Etter min bror var født, fant foreldrene mine ut at det kunne være litt mer bekvemmelig med campingvogn. Så da var det jo det som sto på programmet. Og da ble det utenlands også…Skandinavia og Tyskland ble flittig brukt som reisemål. Kjekke turer, som jeg husker, ved hjelp av bilder. Minnene kommer strømmende på. Ofte hadde vi med oss onkelen min, eller bestemoren min. God minner. Lenge siden nå.

Som tenåring tok pappaen min meg med på sykkelferie til Danmark. Det var en utrolig kjekk uke, selv om det regnet nesten hele tiden. Jeg kommer aldri til å glemme det. Danmark er flatt, men må jo innrømme at litt tungt var det likevel…for det er jo ikke helt pannekakeflatt akkurat 😉 Men veldig kjekt i alle fall 🙂

Som sjenert ungdomsjente, ble jeg sendt på leir en sommer. Til Nederland av alle plasser. Der skulle jeg møte ungdom fra hele verden. Dette var i militær regi, siden jeg er militærbarn. Jeg var ca. 15 år gammel. Og jeg kan enda huske den dagen jeg reiste avgårde, livredd, og jeg måtte være tøff. I Oslo skulle jeg møte resten av den norske gjengen, som jeg jo ikke kjente. Og vi skulle reise videre til Nederland med tog. Selvsagt ble jeg jo kjent med folk, både fra Norge og andre land. Men jeg husker det var en påkjenning for en som var såpass uten selvtillit og såpass sjenert som meg. Jeg blir dårlig i magen den dag i dag når jeg tenker på det. Men jeg hadde veldig godt av turen. Det var veldig kjekt, og jeg lærte mye.

Året etter ble jeg forespurt om å være med på språkreise til England. Og jeg spurte mine foreldre, som sa ja. Så da dro jeg og to andre på tur til Hastings i England, i 3 uker. Der fikk vi oppleve å bo engelsk, og sitte på skolebenken i tillegg. Men språk har alltid vært min favoritt, så det mestret jeg uten problemer. Og vi hadde noen virkelig kjekke tre uker, hvor vi hadde utflukt til både London og Paris. Blant annet. Familien vi bodde hos var også helt fantastisk. Varme gode mennesker, proppfulle med humor. Vil aldri glemme dem. Synd vi ikke har noe kontakt med dem nå. For det ville ha vært hyggelig å vite hvordan det gikk med dem.

Da jeg ble voksen, så husker jeg spesielt en tur jeg hadde med de samme to venninnene. Vi dro på telt camping til Kristiansand. Vi var sånn ca 19-20 år gamle. Det også er en tur jeg husker veldig godt 🙂 Selvsagt var det festligheter, for vi hadde teltet i et festlig område. Så vi kunne ikke unngå det. Men også dette var en fin erfaring. Jeg hadde på den tiden funnet meg kjæreste, så jeg var ikke på flørt, jeg var bare med på hyggelig lag, og hadde det kjekt sammen med de andre.

Etterhvert som forholdet jeg var i ble mer etablert, reiste jeg jo med han på tur. Vi dro på turer til Danmark, London, og flere sydenturer. Etterhvert hadde vi en stor tur til Florida, USA også. En opplevelse for meg som virkelig er glad i USA. Har lyst å se mer enn Florida.

Så kom dagen da vi begynte å snakke om giftemål. Og til og med da ble reise satt på programmet. Spesielt siden vi hadde familie i hver vår ende av Norge. Vi ble enige om å gifte oss i Paris. Og ferden gikk til Paris, sammen med 2 venninner. Hvor den ene var min forlover.
Jeg husker godt bryllupet i ambassaden. Og etterpå, i Limousine rundt i Paris, med champagne og det hele. Og etterpå en fin middag en av båtene på Seinen. Romantisk var det jo. Og ikke helt som barndomsdrømmen. Men absolutt et minne for livet 🙂

Bryllupsreisen fortsatte i samme by, med utflukter litt rundtomkring. Været var kvelende varmt til tider….35 grader er ikke ideelt i bymiljø for å si det rett ut. Men godt likevel 🙂

Etter giftermålet har vi vært flere ganger i Paris, og jeg har selv også vært der noen ganger, utenom.

Året etter bryllupet var det duket for nok et bryllup utenlands. Denne gangen i Polen. En studievenn av min ektemann giftet seg med en nydelig polsk dame. Og vi var invitert i både det norske og det polske bryllupet. Vi bodde hjemme hos brudens foreldre, og hadde mange hyggelige opplevelser mens vi var der 🙂 Etter at alt var over, loffet vi videre mot Tsjekkia, Østerrike osv….En liten rundreise med bil. Og tok inn på hoteller der hvor det passet seg sånn. Faktisk en enormt kjekk tur. På vår vei i Polen møtte vi også en dame som jeg hadde vært brevvenn med i mange år.

Da ungene begynte å melde sin ankomst, ble sydenturer igjen satt på programmet. Og eldstemann fikk sin første sydentur, sammen med både oss som foreldre, og sin mormor og morfar. Turen gikk da til Tyrkia. Ingen av oss hadde vært i Tyrkia, og foreldrene mine hadde ikke vært i Syden noen gang heller. Det var også en fin tur, hvor lillegutten vår tok sine første skritt ved bassengkanten. Plagen var da vi gikk rundt i byen, Side. Hvor alle ville prate med lillegutten med sitt hvite hår. De skulle løfte han, leke med han…og han fant det ytterst forstyrrende. Og til slutt måtte vi blankt avvise alle sammen. Han ble skikkelig lei.

Noen år senere reiste vi til Thailand. Vi hadde med oss vår lille 3 år gamle lyslugg. Og sjarmerte smilets land. På den tiden var det ikke så vanlig å reise til Thailand. Og dem som dro dit, hadde sjelden barn med seg. Så derfor ble vi litt sånn småberømte der. Eller for å si det sånn….Daniel, vår sønn, ble kjendis der. Over alt visste alle hva han het. En ganske merkelig opplevelse. Vi kunne vandre langt av gårde, og plutselig kunne vi høre noen kalle på Daniel. Ved navn. Mennesker vi aldri selv hadde pratet med, eller sett i det hele tatt. Og alle ville prate med han…han var nok riktig eksotisk der han stabbet rundt, med sitt hvite hår 🙂 Utelukkende positivt. For de menneskene vi møtte i Thailand var milde og gode, og ikke innpåslitne. Bare hyggelige og fredelige.

Vi fikk en datter også etter noen år. Amalie. Også hun fikk fort smake ferielivets gleder. Vi kjøpte campingvogn, og fartet rundt både i inn og utland med vogna. Jeg husker godt vi var på en tur til Paris. Og det var drepende varmt. 42 grader i skyggen. Da kan man tenke seg hvordan det var inni campingvognen! Vi dro også på camingtur til Paris en sommer sammen med en vennefamilie. De hadde også vogn. Og også da var det varmt. Men de hadde med et plaskebasseng, som vi rigget til bak vogna, og som ungene koste seg med i varmen.

Sydenturer og campingturer. Litt variert. Og med unger må man være mer på vakt også…så selv om det var kjekt, så var det litt skummelt også. Det ble også noen turer med venner. Weekendturer. Jeg har vært innom både Riga, Lisboa, Danmark, Berlin og Brussel, bare for å nevne noe, sammen med venninner. Uforglemmelige opplevelser alt sammen 🙂

Og helt på tampen av ekteskapet, dro jeg og min mann til Dublin. Det var vel et forsøk på å reparere litt. Jeg tror nok vi begge ville kost oss litt mer om vi hadde vært på bølgelengde. Men det meste var ødelagt, og gleden over turen var ikke så sterk som ellers. Kunne godt tenkt meg å reist tilbake dit en gang 🙂

Og helt til slutt, etter separasjonen var trådt i kraft, reiste vi på en planlagt og kjøpt tur til Florida igjen. Denne gangen sammen med barna våre. Den turen var kjempeflott, selv om den var litt tung også. Men vi opplevde mye kjekt, og så mye flott og imponerende. Og opplevelsene var ekstra kjekke fordi vi fikk dele dem sammen med barna våre.

Etter at ekteskapet ble avsluttet kom plutselig et nytt kapittel i ferielivet mitt. Og jeg begynte å dra på tur med moren min istedet. Vi dro bl.a. til Paris, og to ganger til Italia, med Nytt & Nyttig. Fantastiske turer faktisk. Hvor alt var lagt opp med proffe og omsorgsfulle guider og hele pakken. Og etterhvert dro vi på Sydenturer, hvor vi også hadde barna med. Turene har gått bl.a. til Kreta og Bulgaria. Og med det samme vi var i Bulgaria, så tok vi en 2 dagers utflukt til Istanbul. Og Istanbul er også en by jeg har veldig lyst å besøke igjen. Totalt forskjellig fra Syden Tyrkia.

For et par år siden tok jeg barna med til London. Da ga jeg dem en liste med alle attraksjonene som kunne være aktuelle for oss, og de fikk velge noen ting hver som vi alle skulle gå å se på. Og jeg gjorde mine valg også. Og det var et par litt trøtte og sure miner da vi skulle på disse tingene, men ikke noe høylytt. For de visste jo de hadde fått like mange ønsker oppfylt hver.
Etter at uken i London var over, og vi gjorde opp regning for hva som var kjekt og hva som var kjedelig…så forventet jeg vel at de ville si at hverandres ting var kjedelige…men jeg ble overrasket. Begge hadde likt hverandres ting. Alt var spennende, for det var opplevelser, det skjedde noe, og alt var positivt. Så den suksessen skal gjentas i år, når ferden går til Roma.

Men i fjord dro vi på telt camping. Det var deres første telt tur. Ferden gikk til Sørlandet, hvor vi bodde i et lite 4 mannstelt, på Skottevik Camping. Derfra hadde vi utflukter til forskjellige Sørlandsidyller som Kristiansand og Grimstad.

Men altså, denne sommeren går turen til Roma. Turen er betalt, og vi lever nå mildt sagt på lavbudsjett pga det 😉 Sånn er det å være betalt av NAV, enn så lenge 😉 Håper på en mulighet til å jobbe og tjene litt penger innen den tid, sånn at vi har litt lommepenger også før vi legger avgårde sørover 😉

Etter mye sykdom og utbrenthet, ser jeg nå frem til å komme meg ut på noe, sånn at jeg kan oppleve noe og få inspirasjon til å gå en ny og forhåpentlig friskere vinter i møte 🙂

#ferie #reise #land #camping #syden #thailand #usa #sykkelferie #paris #telt #campingvogn #sørlandet #kreta #florida #bryllupsreise #ferieminner #reiseminner