LITE ENERGI

Nå om dagen har jeg en periode med svært lite energi, og en god del ting jeg burde ha gjort.


Bildet er googlet.

Min stoffskiftesykdom er skylden i energimangelen, men heldigvis er det periodisk når det er så ille som nå. Det er ikke sånn hele tiden. Jeg mangler alltid energi, men klarer likevel å få gjort litt i løpet av dagene. Men ikke så mye som det man ville kalle vanlig. Jeg må bare melde pass altså, og kommer til kort sånn generelt sett.

Jeg trener også, det skal jo gi energi. Men ofte etter en treningsøkt, så har jeg ikke mer igjen. Da blir resten av dagen flat, men kroppen er i godt humør likevel den 🙂 Og hvis jeg venter med trening, til ettermiddag kveld, så blir det ikke trent…for da orker jeg ikke. Da er jeg tom for energi, til en så stor fysisk utskeielse.


Bildet er googlet.

Jeg merker jo det at livet mitt blir litt på vent på en måte. Jeg står opp om morgenen, og håper at energien skal komme. Men den gjør aldri det. Ikke sånn som hos de fleste andre.

Noen dager er bedre enn andre. Noen dager kan det virke som at jeg er proppfull av energi. Men som regel er den energien kortvarig.Det er vel mer humøret som gir inntrykket. Humøret, og lysten til å gjøre noe. Og så kan jeg gjøre noe, og når det er gjort, er jeg pumpet…totalt. Noen ganger har jeg faktisk energi, litt mer enn til vanlig. De dagene er også humøret som regel absolutt på topp. Det har sikkert en sammenheng.


Bildet er googlet.

Tidligere ble jeg fryktelig frustrert over disse supertunge dagene, når kroppen omtrent ikke orker å røre seg. Men negativiteten og depresjonen er omtrent borte. Jeg har merket en stor forskjell der. Og om den kommer og tar tak i meg, så er det som regel veldig kortvarig, et par timer eller noe sånt, ikke mer. Og når det har blitt såpass mye bedre, så lures i alle fall min hjerne til å tro at livet er herlig, selv om kroppen ikke er helt enig.

Men, livet er faktisk herlig akkurat nå. Jeg nyter hvert sekund. For energien mangler, men jeg er jo kvitt evig feber og sykdom sånn ellers. Og da kan man ikke annet enn å være glad 😀 Det er bare muskler og ledd som knirker og skaper seg. Men det er jeg jo vant til, det også.

I går manglet jeg totalt energi. Skulle støvsuge hele etasjen, og satte i gang. Men måtte gi meg etter to rom. To små rom. Da gikk jeg og la meg på sofaen, og sovnet, mens datteren min så på TV, og TV’en durte i høy lyd og høyt tempo. Jeg var for trøtt og sllten til å registrere det, og til å irritere meg over det.


Bildet er googlet.

Nå sto jeg opp for snart en time siden, og satser på at energien vil finne meg, en kort stund i alle fall 🙂 Men…venter fortsatt 😉

Det blir nok en god dag likevel 🙂


Bildet er googlet. 

 

 

#energimangel #energi #trøtt #humør #trening #stoffskifte

4 kommentarer
    1. Hei Eva! Du skriver så godt og beskrivende. Kjenner meg veldig igjen, selv om jeg ikke har noen stoffskiftesykdom (som jeg vet om i alle fall). Men med min revmatisme og fatuige er mange av symptomene like. Nå har vi hatt konfirmasjon (forrige helg) og i tillegg en ekstra byrde på jobb rett etterpå. Da var jeg “i farta” og slik jeg vil være frem til onsdagen, når jeg var ferdig med det jeg måtte. SÅ smalt det, har stort sett sovet etter det. Sov 4 timer på sofaen etter jobb på onsdag og så rett i seng. Sov mye av dagen i går og trodde nå at jeg skulle klare å gå på jobb i dag. Men neida, har akkurat stått opp 🙁 Føles IKKE godt. Men som du sier: vi må glede oss over det som er å glede seg over! jeg har blitt veldig bevisst mine frisklivsfaktorer, det som GIR energi. Og også det som tapper meg, energityene mine. Noen kan jeg velge bort, mens andre må jeg bare ha der. Men jeg kan prøve å velge hvor mye de skal få lov til å styre og herje med meg. Livet er vanskelig som kroniker, men samtidig: LIVET ER HERLIG! Klem fra Grete (barndomsvenninna di)

    2. Stoffsykdom er noe skitt, men jeg håper du har en endokrinolog som greier å finne riktig dose tabletter til deg 🙂 Vet ikke om du har høyt eller lavt stoffskifte, men det høye blir man sykest av iflg mamma, som først fikk lavt for 20 år siden, men når er det høyt. Hun er satt på Neo Mercazole (?) som gir henne alle bivirkningene som er listet opp :- Ha det så bra du kan Eva, heldigvis kan du bestemme farten selv om dagen, uansett 🙂 Ha en fin pinse, jeg skal opp i lufta, igjen, mannen min er pilot, men vi har sjelden lik turnus, så her skulle vi hatt svingdør :-)))

    3. Lene S.: Jeg har bare fastlege jeg, og han sier at han ikke kjenner til noen spesialister på området. Men jeg meldte meg inn i en gruppe på facebook nylig…og nå vet jeg litt mer, og planlegger å besøke fastlegen min igjen om ikke lenge. Kanskje det kan bli litt bedre da 🙂

      Jeg har lavt stoffskifte, og har hatt det i snart 25 år. Det er uhyggelig slitsomt, og formen er veldig opp og ned.
      Ja, enda kan jeg bestemme farten selv…men snart er det ut i jobb, og da er det vinn eller forsvinn tenker jeg. Så en spennende tid å gå i møte 😉 Håper at jeg klarer det. Skal bli kjekt med penger i lommen igjen. Men må først finne den rette jobben 🙂

      Ha en god pinsehelg så godt som mulig, med eller uten svingdør 😉

    4. Sliten dame: Hei Grete 🙂 Så kjekt å få kommentar fra deg 🙂
      Ja, jeg vet at du sliter du også. Jeg har ikke påvist noen form for revmatisme, men muskler og ledd knirker faretruende av og til. Så det er vel nummeret før. Og uansett, det sliter på, stjeler energi, det alene. Man blir så fokusert på det, helt ubevisst. Og da i tillegg til alt annet man skal måtte mestre i hverdagen, så kan det ta pusten fra noen og enhver.

      Synes det er leit at vi skal slite sånn, men likevel godt å vite at vi er bevisste og at vi faktisk kan glede oss over de gode tingene i livet 🙂 Tror det er kjempeviktig, spesielt med tanke på at vi kun har dette ene livet. Vi må nyte det som nytes kan 🙂

      God klem tilbake til deg, Grete <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg