EVA’S EPLEHØST

I min hage står min store stolthet, epletreet mitt. Det sto her allerede da jeg kjøpte eiendommen. Og første høsten jeg kunne plukke epler fra treet, var jeg overveldet av både mengden, størrelsen og smaken på eplene. Og jeg følte meg heldig, som hadde fått det treet med på kjøpet.

I dag, flere år senere, er treet like frodig. Det er overflod av epler, og jeg kan gi bort i øst og vest. Burde vel strengt tatt solgt noen, fattig som  jeg jo tross alt er. Men hjertet mitt klarer jo ikke det.

Men de fleste eplene bruker jeg selv, i bakst og syltetøy.

I dag har jeg hentet inn noen epler. Må jo begynne et sted, og vil jo ikke at de skal falle ned. Fristende er de der de henger på treet. Og enda mer fristende når de er plukket og klare til å spise 🙂


Dette er bare bittelitt av alt…øverste toppen av isfjellet kan man vel beskrive det som 😉
Nam nam ♥


Et bilde fra 2011, da treet enda var ganske spinkelt, men likevel ga en frodig eplemengde 🙂 Nå er treet tett, og man kan fint sitte under det i regnvær uten å bli våt. Eplene blir store og smakfulle.

 

 

#epler #epletre #bakst #høst #syltetøy

4 kommentarer
    1. Heldiggris !! Er det en ting jeg virkelig savner her jeg bor så er det en hage!!
      Jeg er vokst opp langt inni skogen med alt av frukt og grønnsaker tilgjengelig i hagen..
      Her jeg bor nå lukter det eksos og min nærmeste nabo er en matbutikk, så selv om frukten sånn sett er lett tilgjengelig så smaker den 1000 ganger bedre rett fra sitt rette element !!!
      Ha en god dag !! 🙂

    2. De eplene der så jo bare perfekte ut, vi får desverre bare noen få epler i år.
      Men har laget en epledessert og skal lage litt eplemos, men det er bare nok til et lite glass..men det pleier å være masse, så neste år blir det nok bra, men alt for mange er ikke noe ok det heller…Klem <3

    3. bloggnoia: Ja, jeg er også oppvokst med frukt og bær i egen hage. Selv bor jeg ikke så langt fra bykjernen, men har funnet mitt rette element i et gammelt byggefelt rett utenfor sentrum. Og jeg er så happy for det altså. Når helsa kommer mer på plass kunne jeg tenke meg bærbusker også. Men foreløpig får jeg være glad for det jeg har. Og eksmannen min har plommetre, og deler alltid med meg. Så vi bytter litt, jeg får litt plommer, og han får litt epler 🙂

      Og ja, det å kunne plukke frukt rett fra treet, ingenting smaker så godt som det 😀

      Ha en fin kveld og natt 🙂

    4. annebe: Jeg har nok det jeg vil kalle for alt for mange. Men heldigvis er det nok av familie og venner som blir glad for en pose epler. Så de kommer ikke bort 🙂 Og i år er eplene så utrolig fine også. Er skikkelig fornøyd. Edens hage dette her 😛

      Kjekt at dere har fått noen epler i det minste. Hører mange som bare har fått noen få epler i år. Det har ikke skjedd de 6 årene jeg har bodd her at treet har bært lite frukt. Men en dag blir det sikkert min tur også 🙂

      Nyt alt dere kan av gode hjemmeplukkede epler. Det er smaken av høst, og den er ikke dum altså 🙂

      Klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg