EPLEGRØT

Med epler i overflod, har jeg nå begynt å produsere forskjellige godsaker.

I dag begynte jeg med juice i lange baner. Jeg presset ca 5 liter eplejuice som nå er plassert trygt og godt i fryseren. Ja, bortsett fra en liter da, som jeg skal nyte som den er utover kvelden.

Og så laget jeg eplegrøt, som vi skal ha til dessert etter middag 🙂

Oppskrift på eplegrøt

750 g epler
5 dl vann
1,5 dl sukker
1 kanelstang
1,5 ss potetmel
0,5 dl kaldt vann


Skrell eplene.


Ta ut kjernehusene og del eplene i båter.



Eplebåtene kokes møre i vann og sukker med kanelstang, under lokk.

Rør potetmelet ut i det kalde vannet, og rør inn jevningen i en tynn stråle. Kok opp.
Dra kjelen av platen og hell i en vætet serveringsskål. Ta ut kanelstangen, og dryss over litt sukker på den ferdige eplegrøten.


 
Eplegrøt kan serveres lunken eller kald med iskald melk eller fløtemelk.

Kjempegodt ♥ 

 

 

#epler #dessert #eplegrøt

8 kommentarer
    1. Kjempegodt, takk for oppskriften 🙂 Om jeg ikke har bakt kaker av eplene våre, så har jeg laget juice og eplemos, skikkelig husmor, he he, det er DU iallfall. I går hadde vi Arme Riddere til dessert, det smakte meg bedre enn selve middagen 😀

    2. Lene S.: Hyggelig å dele favorittoppskrifter, glad for at du likte det 🙂 Og arme riddere, det er godt det 🙂 Veldig sjelden vi har det her. Men om vi har det, så er det som en kveldssnacks som regel. Siden det er ganske mektig 🙂 Godt barndomsminne faktisk. Pappaen min pleide å lage det av og til 🙂
      Og nei, noe perfekt husmoremne er jeg nok ikke. Men liker å styre litt på kjøkkenet når jeg har energi til det 🙂 Ikke har jeg moderne kjøkkenutstyr eller noen ting. Men god mat blir det likevel 🙂

      Ha en koselig kveld 🙂

    3. Det er meg surrehue vet du Eva 🙂 Tror hjernen min er på ferie enda 😀 Vi hadde Tilslørte Bondepiker til dessert i går fordi jeg hadde laget eplemos, ha ha. Men, enig med deg Arme Riddere er VELDIG mektig etter en middag, så som kveldssnacks er det perfekt, barndomsminner er det for meg også. Ha en kos kveld kjære du 🙂

    4. Lene S.: Ja, det er jo en mye lettere dessert 🙂 Og det tenkte jeg også å lage en dag. I dag har jeg laget epleris. Skal legge ut oppskrift en av dagene 🙂 Eplemos har jeg planer om å lage en av de nærmeste dagene. Skulle egentlig lage det i dag, men….så skjedde andre ting jeg måtte ta meg av 🙂
      Å hente frem og gjenskape barndomsminner synes jeg alltid er hyggelig 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg