HAVRERUTER

Nå for tiden er jeg i bakemodus. Det er ikke så ofte jeg har ork og energi til det. Men akkurat nå smaker det jo bare så utrolig godt med hjemmebakt.

Og siden streiken nå er slutt, så fant jeg ut at jeg skulle bake noe godt til morgendagens matpakke. Havreruter.
Selvsagt hadde jeg ikke alt som skulle i, men litt improvisasjon ga også gode ruter. Her gjengir jeg oppskriften som den står nedskrevet i boka mi.

Oppskrift på Havreruter

50 g gjær
50 g margarin
5 dl lettmelk
1/2 – 1 ts salt
50 g havregryn
100 g sammalt rug, fin
100 g sammalt hvete, grov
Ca. 400 – 450 g hvetemel.

Smelt smøret og lunk melken i det. Rør ut gjæren i væsken og tilsett salt, havregryn og det grove melet. Bland godt sammen og ha i så mye mel at du får en god, passe fast deig. La deigen heve godt opp.

Ta deigen på bakebordet og kjevle ut til en flat leiv som dekker mesteparten av langpannen ( ca. 40×28 cm). Del opp i 24 ruter, men ikke skjær helt igjennom. Selv valgte jeg færre, men større ruter. For å få porsjonert til passe matpakkestørrelse.
La rutene få en etterhev i ca. 45 minutter. Dryss litt mel på toppen og stek rutene ved 200 grader i ca. 25 minutter på nederste rille i ovnen.

 

#bakst #havreruter #havre #gjærbakst

12 kommentarer
    1. Vi baker jo mye, så artig med noen nye forslag. Spiser bare hjemmebakt vi nå, men heldigvis baker jo mannen min også da 🙂 Vi pleier også å lage vår egen vri, ut i fra ei grunnoppskrift :).. Det blir nok ei god matpakke …Klem<3

    2. annebe: Ja, jeg har forstått det sånn at dere omtrent kun spiser hjemmebakt brød? Selv er jeg ikke så flink med gjærdeig, men har jo mine bankers favoritter 😉 Og det smaker jo mye bedre enn kjøpt som oftest 🙂 Kjekt å kunne dele. Jeg er selv ivrig leser av forskjellige matblogger, og synes det er gøy med noe nytt 🙂
      Klem <3

    3. Nå har jeg bakt Havreruter takket være deg 😀 Jeg måtte doble oppskriften å bruke den store langpanna. Jeg har 4 menn i huset vet du + meg selv 😉 Det blir dagens middag med gode oster og salat – og matpakke til guttene i morgen 😀 Jeg har prøvesmakt så klart, litt gjærsmak, jeg skulle nok ha brukt 75 g gjær, men…de smaker deilig 🙂 Kommer til å bli ekte husmor jeg nå 🙂 Takk Eva, og ha en fin ettermiddag og kveld 😀

    4. Lene S.: Så kjekt å høre 🙂 Og så kjekt det smakte. Ja, kan godt hende ved dobbel oppskrift at det er lurt å minske gjærmengden 🙂 Og det føles godt å spise bakst man har laget selv, ikke sant? Jeg synes i alle fall at det gir en ekstra god følelse. Og spesielt når det glir ned hos både store og små 🙂 Nå er de store hos meg også, så her nytter det ikke med barneporsjoner mer heller 😉

      Tusen takk for tilbakemeldingen. Kjekt å lese 🙂 Ha en flott ettermiddag og kveld du også 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg