LEGEBESØK

Ja, jeg vet det, det er lenge siden jeg har vært her nå. Jeg har vært så fryktelig trøtt denne uka her. Fullstendig uten ork til hverken å gjøre noe fornuftig eller å tenke noe fornuftig. Noen ganger er det bare sånn. 

Og så skulle jeg til legen i går (fredag). Noe jeg selvsagt hadde glemt, for jeg trodde det var neste uke. Men heldigivs har jeg påminnelse og alarm på telefonen. Så jeg kom meg da opp, og nådde legetimen. I full fart skriblet jeg ned en huskeliste mens jeg satt på venteværelset. Det var nemlig mange ting jeg skulle ta opp. 

For jeg hater å gå til lege, så jeg unngår det etter beste evne. Noe som selvsagt er dumt all den tid jeg er i den situasjonen jeg er i.

Da jeg kom inn fikk jeg vite at sist jeg var der var 14. mars. 

Og jeg ramset opp lista mi…om utmattelse, vonde muskler, feber, dårlig hukommelse…osv. Jeg følte meg som en hypokonder der jeg satt, for ingenting av mine ting synes utenpå.

Legen forbandt flere av tingene sammen. Han har jo hørt hele lista før, bortsett fra hukommelsen. Og flere av tingene mener han har sammenheng. Han ville henvise meg (for 2. gang) til spesialist. Første gang fikk jeg et brev fra spesialisten, hvor jeg fikk beskjed om å skrive i en mail til dem, om hva jeg trodde de kunne hjelpe meg med? Jeg kollapset meget fort, og fikk aldri skrevet noen mail. Dette fortalte jeg legen, og han nevnte episoden i henvisningen. Og håpet at jeg ville få det til denne gangen. Dette er en klinikk hvor de har spesialisert seg på stress lidelser og ME. Og legen har tidligere nevnt ME for meg, og har en liten teori om den saken. Men uansett er jo stressmomentet i livet mitt så stort, at om det er det ene eller det andre, så ser jeg frem til å få litt hjelp og kunnskap om ting.

Det med hukommelsen har de siste par ukene alene stresset meg. Jeg glemmer de mest underlige ting. Som at jeg har bestemt hva vi skal ha til middag, har lagt kjøttet til tining i mikroen, fordi det kom litt brått på. For så å glemme hele kjøttet, og lage noe annet. Og deretter finner ungene kjøttet i mikroen flere dager senere, når de selv skal lage noe. Hukommelsen min har de siste månedene forverret seg veldig. Og for et par uker siden begynte det å bekymre meg. Fordi faren min hadde Alzheimer, og plutselig kom jeg på om det kunne være veldig arvelig? 

Men jeg fikk spurt legen om det, og han mener at min hukommelse henger sammen med utmattelsen. Kropp og tanker fungerer tregt, og det samme vil jo hukommelsen gjøre når man er i den leia. Så da roet jeg meg med det. Legen sa også at sånt vil de uansett lytte til og sjekke ut når jeg kommer til klinikken. 

Og selvsagt: Husker jeg hva klinikken heter???? Neida. Jeg gjør jo ikke det. Jeg glemmer det meste for tiden. Beklager det.

Men altså, lavt stoffskifte har jo ofte tilleggsdiagnoser. Så dit er jeg på vei ser det ut til 🙁

Så sånn startet helga mi 😛

 

#legebesøk #lege #syk #stoffskifte #ME #stresslidelse #helg

4 kommentarer
    1. Så kjedelig Eva, håper spesialisten finner riktig diagnose så det er noe å gjøre med. Lavt stoffskifte er noe skitt til legen finner riktig dose. Både mamma og min søster lever godt bare de husker å ta pillene sine 😉 Å glemme ting er frustrerende, men du er nok så stresset, så hjernen ikke orker å huske og å ta inn nok info, det kommer til å ordne seg 🙂 Ha en så god søndag du bare kan, jeg skal ut å fly nå og har ikke fri igjen før fredag, en smule intens turnus jeg har, men jeg er SÅ positiv at og vet at det kommer 4 dager fri 😀

    2. Lene S.: Ja, husker du har nevnt det tidligere en gang, om din mor og søster. Legen min vil ikke røre doseringen, all den tid jeg ligger innenfor de godkjente verdiene. Så der er det ikke rare håpet. Men jeg tenker som så at nye friske øyne kanskje ser andre ting, og andre løsninger. Og uansett, noe er galt, samme hvordan man snur og vender på det. Det er bare jeg som er så himmla treig med å gå til legen og klage. Alt for tålmodig rett og slett 😉

      Ja, det høres ut som du får en travel uke. Men da er jo 4 dager fri en utrolig god motivator 😉 Kos deg masse i din hektiske hverdag, og nyt frien når den kommer 🙂

      God søndag til deg 🙂

    3. Minner mye om min ME….før jeg fikk greie på hva det var, blei jeg helt satt ut av å bl.a måtte ha stikkord for alt jeg skulle gjøre på jobben, jeg som før kunne ha samling med barna en time uten å forberede meg, måtte ha med lapp for å i heletatt komme på en sang..:).men det er vel mange ting med samme symptomer…Ønsker deg det beste …Klem <3

    4. annebe: Ja, tilværelsen er helt forandret de siste årene. Jeg føler meg litt lat og uverdig på en måte. Men kan jo ikke noe for det. Orker jo ikke mer enn dette. Og det med hukommelsen, jeg hadde også samling med barna da jeg jobbet i barnehage, ofte uten å være særlig forberedt, men det var jo oftest de kjekkeste samlingene. Nå ville jeg ikke orket å samle sammen barna engang. Så det ville blitt totalt kaos deluxe 😉

      Ja, stress kan også vise lignende symptomer som ME. Så vi får se hva ekspertene kommer frem til. Jeg er i alle fall ultra sliten for tiden. Med gode øyeblikk innimellom. Ikke noe gøy det nei!

      Ønsker deg en fortsatt flott søndag 🙂
      Klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg