DYRK DIN EGEN PURRE

Jeg er medlem i en gruppe på Facebook som kaller seg “Mat fra bunnen”. Og der inne er det enormt mange kjekke tips om alt mulig innen mat og kjøkken. Noe jeg bet meg merke i, var å bruke avskåren purre til å dyrke ny purre. Dette så veldig stilig ut, så jeg besluttet å prøve selv også. Jeg kjøpte et par purrer, som jeg da brukte litt etter litt, og når jeg følte meg ferdig med purren, satte jeg den i glass og vann.


Begge purrene var avskåret ned til nederste snittflate. Og nå har de vokst opp igjen etter de fikk stå i vann i vinduskarmen.

Det viste seg å være en suksess. Purren begynte å spire etter et par dager, og har nå fått gode røtter og blitt såpass lang at man faktisk kan bruke den til noe. Den andre purren gikk samme veien, og det gode er jo at på denne måten vil jeg jo hele tiden ha et lite forråd av purre. Jeg skal etterhvert plante dem i jord også. Da vil de få mer næring.

Det som er viktig når man gjør dette, er å bytte vann ofte. Helst hver dag, men i alle fall annenhver dag. Skyll den delen av purren som har stått i vannet, og skift ut vannet i glasset. Hvis ikke blir det ikke så veldig delikat til slutt.

Jeg har enda en purre, som skal få samme behandlingen. Så dette kan bli en purrende høst 🙂

Man kan gjøre dette med andre grønnsaker også. F.eks. gulerot. Det vokser ikke nye gulerøtter, men det vokser opp en grønn plante, som visstnok noen synes er godt å spise. Ikke vet jeg, for jeg har ikke smakt. men kanskje jeg skal prøve det også etterhvert 🙂

 

#purre #mat #dyrking #vindu #røtter

4 kommentarer
    1. Hei Eva 🙂 Mange gode tips å få av deg, men her får jeg et problem, he he, jeg skjærer purren fra rota og oppover, er det noe igjen av det grønne, da går det i fryseren 😉 Her er det vakkert høstvær, så nå er det ut på tur, passer ikke å legge seg nå, det er 2 timer siden jeg kom fra jobb, men da tar jeg nok en hvil i ettermiddag. Ha en flotters søndag og kos deg. Klem <3

    2. Heisann Lene S.:) Vil jo ikke si det er et problem da, at du bruker hele purren 🙂 Kanskje du kan gjøre et forsøk neste gang, Ikke begynne helt nede ved rota, men ca 5 cm ovenfor. Og så sette rotdelen i vann 😉 Så får du se om du ikke kan bruke spiren litt etter litt 😉
      Nå har jeg satt den ene purren min i jord. Så jeg er spent på om den vil trives der 🙂

      Herlig med fri en flott søndagsettermiddag 🙂 I alle fall når det har vært jobbehelg 🙂
      Jeg er i gang med litt hagearbeid, men må ha mange pauser 🙂 Blogger litt senere 🙂
      Ha en deilig søndag du også…og nyyyt 🙂
      Klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg