SE MIN HAGE…

Nå kan jeg ikke skryte av noen prydhage akkurat. Til det er helsa alt for dårlig, og fingrene alt for lite grønne. Men jeg liker at det er sånn noenlunde pent og ryddig i gode perioder.

Jeg har gjort erfaringer gjennom mange år. Og selv om noen sier man ikke bør rydde bedene før vinteren, og noen sier man bør rydde, så har jeg funnet ut at det er i alle fall penest å rydde. Det at man kanskje best beskytter enkelte planter ved å ikke rydde, den er jeg enig i. Men når bedet er ryddet, så blir våren så mye koseligere når den kommer 🙂 For da er jo alt så ryddig og velstelt, og man kan nyte alle de vakre spirene som setter lys på tilværelsen.

Når jeg nå i helgen har vært ute og ryddet i hovedbedet, så har jeg merket meg at det gode og varme været gjør at det fortsatt er sommer blant plantene. Det blåser stikker og strå i dag, men det er likevel 18 grader og fint. Og jeg kan nå stå og nyte utsikten fra terrassen, og ned i et bed som er ryddig og blomstrende 🙂


Rosebusken jeg plantet i vår, ser ut til å trives ypperlig. Den har blomstret, og blomstrer fortsatt, og mange nye knopper. Jeg tror jeg må kjøpe enda en busk neste vår. Roser er jo bare helt nydelig ♥


Jeg aner ikke hva denne heter, men om noen vet, så fortell meg gjerne 🙂 Den har vanligvis sin storhetstid fra sommerens begynnelse og et stykke frem. Men jeg har i år gleden av å se at den har blomstret av, og nå er i gang med blomstring nummer to på en og samme sesong. Her står den i knopp, og er i ferd med å springe frem i sin fulle prakt.


Jeg elsker å luke rundt denne busken som jeg også kjøpte i vår. Det er en Peppermyntebusk, og den dufter deilig når man berører den. I sommer bugnet det av små, hvite blomster over hele busken. Et nydelig syn 🙂 Den trives også godt ser det ut som, siden den har bredt seg utover litt, og slått rot over et litt større område enn da jeg plantet den 🙂 Det gleder meg veldig 🙂 Jeg tror ikke sneglene er så glad i den busken der 🙂


Stemorsblomstene, eller mulig det er Natt og Dag dette her, de trives også i bedet mitt. Men de har funnet frem selv, for det er ikke jeg som har plantet dem. Men hyggelig å se at de har etablert sin andre vår hos meg i alle fall 🙂


Og til neste vår og sommer ser jeg frem til at nye løkplanter skal se dagens lys. Jeg er veldig glad i tulipaner, og gleder meg til denne står i blomst med sin hvite og lilla farge.

Så nå kommer vinteren snart, mens jeg ser frem mot neste vår og sommer 🙂

 

#løkblomster #planter #luking #vår #høst #hage

 

4 kommentarer
    1. Så flotte ting du har i hagen din, i år har man hatt lenge glede av det ja.
      Jeg er ikke så veldig til å holde på i hagen, men vi har noen ting som kommer opp uansett,,og så tar vi en “sjau” av og til.
      Veldig flotte tydelige bilder du tar også…Klem<3

    2. Hei Blomster-Eva 🙂 Jeg er som deg, rydder og rydder i hagen, det er avslappende. Her blomstrer også rosene for andre gang i år og har masse knopper Jeg har noe du har, he he, den heter Honningknoppurt, den med blå blomster du lurte på, som ligner kornblomster 🙂 Den blomstrer for andre gang her også og sprer seg litt hit og dit. Jeg fikk en tue av en nabo et år og hun sa det var en hageplante som ble innført til Norge på 1800-tallet. Det jeg vet, har jeg lært av henne om navn på blomster, tar bilder og skriver på navnene. Ryddig jeg eller 😀 Klemz <3

    3. annebe: Jeg er sånn jeg også….tar en “sjau” av og til. I vår stelte jeg bedet en gang, i sommer stelte datteren min bedet en gang, og nå tar jeg det en gang til, for å slippe det til våren 😉 Og plenen er klippet 90% av min datter. Mer enn det her jeg ikke orket selv. Det er jammen godt med store barn som kan hjelpe til 🙂 Jeg er glad i blomster og farger, så det MÅ jeg jo ha 🙂

      Bildene er jeg jo alltid stolt av, så tusen takk for det 🙂

      God klem tilbake <3

    4. Lene S.: Heisann Frue 🙂 Tusen takk for navnet på blomsten. Det må jeg notere ned. Er litt kjekt å vite hva det meste heter i alle fall 🙂 Men jeg har så dårlig hukommelse, så må skrive det ned.

      Jeg skulle ønske jeg hadde energi til å faktisk rydde i hagen jevnlig. Men det har jeg ikke. For meg er det mer jobb enn avslapning. Og jeg bruker en hel dag på veldig lite område. Men jeg er veldig glad i blomster og farger, så et bed må jeg jo ha, selv om det medfører litt arbeid. Er kjekt når det er så lange blomstringstid, vi får bare nyte, så lenge vi kan 🙂

      Klemz tilbake <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg