HOBBY:LEK MED BILDER

Nå er ikke jeg noen proff med bilderedigeringsprogrammer og sånt. Men jeg liker å holde på med det, innimellom. Jeg har ikke Photoshop, for det koster litt. Men jeg har et lignende program som heter Gimp. Det er et gratisprogram, lastet ned fra nettet. Jeg er fortsatt, etter flere år, i opplæringsfasen. Har ikke holdt på med det så ofte. Men det er jo gøy da 🙂 Og jeg finner ut litt mer for hver gang, om jeg tar meg tålmodigheten med å konsentrere meg så lenge. Noe som faktisk ikke er så lett i min tilstand.

Hadde jeg virkelig gått inn for oppgaven, så ville jeg nok vært mye flinkere 🙂 Men alt jeg kan, har jeg lært av meg selv. Noe er prøving og feiling, mens andre ting har jeg funnet ut på youtube.

Det jeg liker godt å trikse med, er å lage bakgrunner, og klippe ut motiver fra bilder, og lime inn på fine bakgrunner. Men dessverre alt for uerfaren. 

I går kveld fikk jeg inspirasjonen, og laget to bilder 🙂


Dette bildet er fra i sommer, fra vår årlige familieutflukt. Det viser meg, sammen med min datter og min bror. Datteren min holder kamera, så dette er en ekte selfie, uten stang 😉 Jeg laget en blå himmel med litt skyer, klippet oss ut fra det originale bildet, og limte oss inn her. Så pyntet jeg med litt flere skyer. Så ser det nesten ut som at vi popper opp fra en sky vi også 🙂


Dette bildet er fra Påske. Det viser datteren min. Bildet er tatt utendørs, på terrassen. På originalbildet er det flere folk med, gjerder og natur. Egentlig et litt rotete bilde. Men jeg laget en bakgrunn med et litt slitt og sprukket preg, og limte på en fancy stjerne. Klippet ut kun datteren min, og limte inn i forgrunnen. Og så måtte jo navnet hennes med 🙂 Jeg ble veldig fornøyd med dette bildet 🙂

Og kanskje lager jeg flere bilder i dag. Om tiden strekker til 🙂

 

#bilderedigering #photoshop #gimp #bilder #foto #bildelek #lek #redigering

6 kommentarer
    1. Hei Eva 🙂 Jeg er ingen flink fotograf uansett, har det nyeste av det nye, men jeg overlater den jobben til tenagene og min kjære. Du KAN det ser jeg 😀 Her blir det en tur i skogen, vi har fri noen dager, det skal bli godt 🙂 Ha en fin dag, håper du har litt energi :-))) Klem fra meg <3

    2. Hei Lene S. Så utrolig herlig med noen dagers fri. Da er det deilig å utnytte naturen til hyggelige turer.
      Bilder har alltid interessert meg. Drømmen var å bli fotograf, men mulighetene var ikke så mange den gangen. Og så har jeg ikke nok ben i nesen heller. Og nå, har jeg jo ikke helse til det. Men det er en kjekk hobby 🙂 Skulle ønske jeg hadde mer flott utstyr selv jeg 🙂

      Kos deg masse disse fridagene 🙂
      Klemmer tilbake <3

    3. Artig å lære seg noe nytt, og dette ble jo stilig…jeg er ikke så flink med slikt…men jeg har jo ikke prøvd så mye heller da..:)
      Blir gøy å se hva du får til videre. Ønsker deg en fortsatt fin dag…Klem<3

    4. annebe: Tusen takk 🙂 Ja, er gøy å prøve seg litt på ting man ikke gjør til daglig 😉 Så når tiden og lysten er tilstede, osv….Så kan det bli fine resultater 😉

      En fortsatt fin dag til deg også 🙂
      Klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg