MØT DAGEN MED ET SMIL

Har du kjent på den gode følelsen når noen smiler til deg? Dagen blir med ett mye bedre. Den var kanskje litt uggen og laber, og du står i kassekøen i dagligvarebutikken, utålmodig etter å bli ferdig. Plutselig møter du øynene til en helt fremmed mann eller kvinne. Og plutselig smiler vedkommende. Til deg! Ikke for noen spesiell grunn. Bare for å være hyggelig.

Smiler du tilbake?
Jeg tipper at du gjør det. Det er en slags refleks. Hvis du da ikke blir brydd, og snur deg bort.
Men kjente du den gode følelsen det var, da noen smilte til akkurat deg?

Eller kanskje haster du for å nå bussen, på vei til eller fra jobb. Du er litt småstresset. Og vel fremme på bussholdeplassen står det flere og venter. Mennesker du ser hver dag, som er på vei til eller fra sine jobber. Et par av dem smiler til deg når du kommer hastende. Høflig hilsen. Kjenner du at du føler deg litt mer glad når det skjer? Humøret stiger en liten anelse. Håper jo at du smilte tilbake, og mest sannsynlig gjorde du det 🙂 

Jeg kjenner alltid at et smil fra en annen person gjør godt, enten det er fra et barn, kvinne eller mann, gammel eller ung. Det er alltid godt å bli møtt med et smil. Man blir glad av det.

Jeg har funnet ut at jeg får mye bedre dager når jeg blir møtt med et smil om morgenen. Men nå er jo jeg ganske alene når mine morgener oppstår. Så da er det jo ikke noen her til å smile til meg. Men, det er alltid en person som møter meg hver morgen. Det er dama i speilet. Hun kan se forferdelig gusten og trøtt ut. Og ligner mistenkelig mye på meg selv.

En dag for mange, mange år siden, var jeg hos psykologen min. Jeg slet med en ganske tung depresjon, og psykologen min trente meg til å komme tilbake til livet, uten medisiner, men med daglige oppgaver. Hun lurte på hva jeg gjorde aller først om morgenen når jeg hadde gått ut av senga? Jeg var på dette tidspunktet begynt å bli litt mer positiv, og hadde begynt å skjønne at oppgavene hun ga meg faktisk hjalp.

Jeg svarte som sant var, at jeg går på badet. Har jo et nødvendig ærend etter mange timers søvn. Hun lurte da på hva jeg tenkte når jeg så meg selv i speilet?
Jeg svarte at jeg tenker på hvor forferdelig grå og trist jeg ser ut.
Hun lurte da på hva slags følelse det ga meg å møte dette gråe og triste mennesket i speilet hver morgen?
Jeg svarte at jeg ble i dårlig humør. Rett og slett deppa 😛

Psykologen fortalte da at om man møter dagen med et smil, så vil man garantert føle seg bedre, gjennom hele dagen. Så hun ba meg prøve dette. Hver morgen, når jeg møtte meg selv i speilet, så skulle jeg se på meg selv i speilet som en dame, en utenforstående. Og så skulle jeg smile til henne. Garantert smiler hun tilbake. Dette skulle jeg forsøke hver morgen, frem til neste time hos psykologen.

Og siden jeg er pliktoppfyllende, så gjorde jeg dette. Samme hvor teit jeg følte meg. Så den første morgenen, møtte jeg den vanlige grå og triste Eva i speilet, men i stedet for å snu meg frustrert bort, smilte jeg, som om det var et fremmed menneske, eller en bekjent. Og det rare var, at jeg smilte jo tilbake til meg selv! Men enda rarere, det føltes godt! Noen smilte til meg. Noen ville meg vel!

Denne oppdagelsen var i grunnen ganske pussig. Så hele resten av dagen, når jeg var innom badet en tur, smilte jeg til meg selv i speilet. Dagen hadde plutselig fått et nytt lys.

Hver morgen gjorde jeg det samme. Og psykologen fikk rett. Dagene ble bedre når jeg møtte meg selv i speilet med et smil. Dagene ble bedre når man møtte dem med et smil om morgenen.

Jeg har i årenes løp gjort det til en vane, og møte dagen med et smil. Og det gjør jeg jo ved å smile til hun trøtte dama i speilet. Hun smiler alltid tilbake, og ser glad ut til tross for de trøtte rynkene i ansiktet. Til tross for at hun er bustete på håret, og ikke har make up på seg. Til tross for at hun kanskje har sovet dårlig, og helst skulle sovet enda lenger.


Et usensurert innblikk i min morgen. Et eksklusivt bilde av en trøtt og usminket Eva, som møter dagen med et smil 🙂

De gangene jeg kanskje har glemt å møte dagen med et smil, så blir faktisk dagen ganske elendig. Den kan bli elendig selv om man starter den med et smil også. Men den gode følelsen å få et smil hver morgen, den sitter ganske dypt forankret likevel, og man takler elendigheten i dagen mye bedre.

Jeg anbefaler å prøve dette. Det har forandret ganske mye for meg. Og jeg har klart å holde de mørke, lange dagene veldig langt unna. Har fallgruver fortsatt, men som regel varer det kun en dag. Kanskje kortere. Men når jeg da tenker gjennom hvordan jeg startet dagen, så hender det faktisk at jeg ikke møtte dagen med et smil denne gangen. Og da forklarer det ofte mitt dystre humør.

Men tenk heller på den gode følelsen det gir når noen smiler til deg, og start din egen dag med et smil til den trøtte personen i speilet. Jeg lover deg, vedkommende smiler tilbake 🙂 

 

#smil #dager #humør #psykologi #helse #glad #bildeshoutnovember

8 kommentarer
    1. Jeg får heldigvis mange smil hver dag 😀 Passasjerer som er forventningsfulle foran ferie – eller veldig opptatte businessfolk med laptop/nettbrett 😉 Når jeg kommer hjem, hvis de er våkne, smiler gutta boys til meg samstemte, he he. Skulle jeg ‘glemme’ å møte dagen med et smil, det hender jeg er sliten som en gammal skurefille, da blir jeg fort minnet hvor heldig jeg er :-))) Ha en koselig helg Eva, du har iallfall lært å møte dagen med et SMIL 😀

    2. Lene S.: Tusen takk for det 🙂
      Ja, du er heldig, for du møter så mange, og så er du jo ikke alene 🙂 Og vi tar jo vare på hvert et godt øyeblikk i dagen. De små gleder er oftest de største når det kommer til stykket 🙂

      Ha en smilende god helg kjære du 🙂
      Klem <3

    3. Så fint innlegg:)…jeg liker godt å få og gi et smil..:).helt sikkert at dagen i allefall ikke blir noe dårligere av det..så det er verdt et forsøk,uansett hvordan man føler seg:)..og smilet ditt i speilet der er jo til å bli glad av. En klem og et smil til deg fra meg <3

    4. annebe: Tusen takk 🙂 Ja, smil er kun av det gode, det er helt sikkert 🙂 Og selv om man føler seg litt nede, så er det faktisk godt å smile likevel 🙂 Til og med trøtte smil som det i speilet gjør godt 😉 Hehehe 🙂

      En klem og et smil tilbake til deg også, du er med på å spre varme og glede <3

    5. Care More: Åh så kjekt å høre da 😀 Kjekt å kunne inspirere. Tusen takk for kommentaren, og fortsatt fin dag til deg 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg