BERLINERBOLLER

Søndag, en rolig dag her i huset. Og jeg hadde besluttet at jeg denne helgen skulle bake Berlinerboller.

Det er andre gang i mitt liv at jeg baker Berlinerboller. Men også denne gangen ble det vellykket. Og jeg fikk hele 17 stykk ut av oppskriften. Veldig lett i grunnen, så tror jeg må satse på det litt oftere 🙂

BERLINERBOLLER

Deig til ca 15 boller:

75 g margarin
1 dl melk
25 g (en halv pakke) gjær
2 egg
1 ss sukker
1 krm salt
ca. 300 g (5 dl) hvetemel

Fyll til Berlinerboller:

Bringebær eller aprikos syltetøy, eller tykk vaniljekrem.
Olje til steking.
Sukker til å rulle de ferdig stekte bollene i.

Smelt og avkjøl margarin. Rør gjæren ut i romtemperert melk. Tilsett margarin, sammenhvispet egg, sukker, salt og hvetemel. Elt deigen lett sammen.

Dryss mel på benken og kjevle deigen til en kvadratisk leiv, ca. 1/2 cm tykk. Marker sirkler på halve leiven med et glass, ca 7 cm i diameter. Skjær ikke igjennom med glasset. Legg på syltetøy eller vaniljekrem i midten av hver sirkel.

Brett deigen uten fyll og sirkler over den fylte delen, og stikk ut boller med glasset rundt forhøyningene av fyllet. Da har du fått boller med fyll i midten, og tette rundt kanten. Dekk bollene til, og la dem heve i ca. 20 minutter.

Mens bollene heves, varmes olje i en gryte eller frityrgryte. Oljen er passe varm til steking når den er 180 grader, en brødterning blir da brun på 1 minutt.
Legg noen boller i om gangen i den varme oljen, og stek dem pent gylne. Snu dem når de er brune på undersiden, og stek dem videre på den andre siden til de er gjennomstekte, ca 5 minutter.

La bollene dryppe av seg på papir, og rull dem i sukker mens de er varme. Berlinerboller bør spises nystekte. De kan oppbevares et par dager i tett boks, og sprøs opp igjen i stekeovn ved 200 grader i 4-5 minutter.

 

#berlinerboller #syltetøy #frityr #bakst #bakedag #søtt #boller

 

11 kommentarer
    1. Jeg legger ikke ofte igjen kommentar – men vet du, du har en fin blogg – Stå på – så når du langt <3 Nam det så godt ut 😀

    2. Tine: Tusen takk for at du la igjen en kommentar hos meg. Glad du liker bloggen min. Kjekt å høre det en gang i blant <3

      Berlinerbollene smakte kjempegodt 🙂 Sto ikke tilbake for dem man kjøper i butikk eller konditori 🙂

      Ha en kjempefin søndagskveld 🙂

    3. Stina: Tusen takk. Ja, kan virkelig anbefale dem. De var enkle å lage, og smakte minst like godt som dem man kjøper ferdige 🙂

    4. Det har jeg aldri turt å prøve meg på, men fikk veldig lyst nå for de der så jo helt perfekte ut 🙂
      Hvilket av fyllene brukte du ?
      Gøy å få til så fine…grattis !….Klem<3

    5. annebe: Tusen takk for det 🙂 Ja, de så både vellykkedet ut, og smakte virkelig veldig godt. Datteren min klarte å spise hele 4 stykk før hun ga seg. For de var jo så veldig gode 😉

      Jeg brukte bringebærsyltetøy. Det smaker jo friskt og søtt på samme tid. Og det høres så vanskelig ut å lage når man bare tenker på det. Men er overraskende lette og raske å lage når man setter igang. Så dette skal jeg gjøre oftere selv også 🙂

      Klem <3

    6. Nam, sier nå bare jeg. Men får stå over, holder på å skal bli en lettere utgave av meg selv. Berlinerboller er kjempegodt, veldig svak for dem med vaniljekrem i. Har lagt selv og ved noen anledninger, brukte da smult – men du brukte altså olje å steike i.
      Ønsker deg en fin uke.

    7. BforB: Ja, det er ikke akkurat slankekost det der 😉 Men er godt på en søndag. Jeg liker dem selv best med vaniljekrem, men i det siste har jeg fått sansen for bringebærsyltetøy også. Og siden det er det barna liker best, så ble det denne gangen uten vaniljekrem 🙂

      Ja, jeg brukte vanlig matolje, denne gangen rapsolje. Fungerer også fint med solsikkeolje. Jeg synes det er enklere med olje enn smult. Og i oppskriften var det olje som ble brukt 🙂

      En fin uke ønsker jeg deg også. Håper den blir produktiv med alt det fine du har samlet i naturen 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg