KOKOSMAKRONER

Da skriver vi første søndag i advent, og jeg har bakt årets første julekakesort. Valget falt på kokosmakroner. Og jeg fant en oppskrift en plass, lurer på om det kan ha vært i facebook gruppen Mat fra bunnen, men skal ikke si det sikkert. For jeg noterte ned oppskriften i full fart. Sånn at jeg ikke skulle glemme det. Men mye finner jeg der inne i den gruppen. Kjempemye godt som deles av andre matglade mennesker. Så jeg tenkte jeg ville dele videre denne oppskriften på kokosmakroner, som er helt forskjellig fra de jeg har laget før, men disse hadde smak og konsistens akkurat som jeg elsker det ♥ Litt seige og saftige 🙂


KOKOSMAKRONER

6 eggehviter
4 dl sukker
8 dl kokosmasse (jeg brukte mer, så man kan si så mye at du får den konsistensen og “kornete” massen du selv liker)

Eggehvitene vispes i varm kjele. Sukkeret vispes inn, deretter kokosmassen.
Varm opp massen under omrøring, til den er seig og sammenhengende.
Sett topper på bakeplate. Jeg bruker alltid bakepapir. Og av denne oppskriften fikk jeg ca 40 stk.

Stekes ved 180°-190° grader i ca 10-12 minutter. 

 

 

#kokosmakroner #julebakst #jul #advent #baking #godt #julekos #søtt #glutenfritt

6 kommentarer
    1. Elsker kokkosmakroner 🙂 Lagde det på torsdag i mat og helsen på skolen i tillegg til masse andre gode julekaker.
      Ha en fin første søndag i advent! 🙂 Blir kjempeglad for kommentar tilbake på min blogg.

    2. Ane Estil: Kokosmakroner er min favoritt. I alle fall når de er seige og gode 🙂 Kjekt at dere fikk bakt litt i Mat og Helse 🙂 Er mye kjekt å lære i det faget 🙂

      Ha en fin 1. advent du også. Fin blogg har du også 🙂 La akkurat igjen en liten kommentar til deg 🙂

    3. Kokosmakroner må være seige ja…da er det kjempegodt 🙂 Tror ikke jeg skal bake noe julebakst i år jeg…gutta i huset her er ikke så veldig kakemomser…vil heller ha pannekaker med is eller vaffler og slikt…så vi lager litt etter behov i jula tenker jeg 🙂
      Når de var mindre bakte vi jo selvfølgelig noen slag 🙂
      Ha en koselig dag videre og klem til deg <3

    4. annebe: Her i gården er det litt sånn at jeg glemmer jeg har julekaker. Er liksom ikke vant til å finne frem. Og så er det ikke så ofte vi har folk innom her 🙂 Men blir litt kos med ungene da, innimellom 🙂

      Høres akkurat like godt ut med pannekaker i grunnen 😉 Og det kan man lage impulsivt 🙂

      En flott dag videre til deg også…Klemmer tilbake <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg