MUNKER I STAVANGER

Jeg rekker et lite blogginnlegg før jeg starter dagen min.

I går var jeg i Stavanger. Jeg hadde et par ærender der. Været var utrolig ugjestmildt, og jeg hadde ikke ærender i kjøpesenter.
Det regnet vannrett, det var isende kaldt, og jeg hadde selvsagt glemt paraply. Så i fortvilelsen endte jeg opp med å kjøpe en ny paraply. Jeg som omtrent aldri bruker det. (Det betyr i bunn og grunn at jeg må avse noe annet).

Jeg gikk i gatene i Stavanger, gjorde mine ærender, og hastet avgårde til en avtale jeg hadde. Plutselig ble jeg stoppet av en ung mann, som tiltalte meg høflig på engelsk. Jeg stoppet, tenkte at han kanskje sikkert skulle spørre om veien eller noe sånt? Men neida. Mannen var en munk fra London. Og han ville gjerne prate litt med meg.

“Sukk!”


Bildet er googlet.

Der og da var ikke jeg i modus for en samtale, jeg hadde en avtale jeg skulle nå, og kaldt og surt var det. Men jeg er jo så høflig, så jeg svarte på henvendelsen, og tok med at jeg var litt sent ute til en avtale. Da spurte munken om jeg hadde opplevd mye stress i det siste? Og jeg fikk da svart at joda, de siste 10 årene har vært grusomt stressende. Men jeg er her fortsatt 😉 Han smilte, og sa at han kanskje hadde hjelpen til meg.

Inni meg himlet jeg med øynene. Akkurat der og da stresset jeg jo fordi han holdt meg tilbake fra å haste videre 😛

Han viste meg en bok, som handlet om stress og meditasjon. Forsåvidt var boken interessant. Men jeg unnlot å si til han at mye av mitt stress ligger i en skral økonomi. Så jeg takket pent nei, og sa at jeg orker ikke å lese. Og da trodde jeg at jeg var ferdig med praten.
Men neida.
Munken viste meg en liste. Med navn på, og tall. Og han lurte på om jeg kunne avse en liten slant til trengende nå i juletiden?

“Sukk!”

Jeg hadde veldig lyst å fortelle han at jeg kunne trenge en liten slant selv. Men valgte å holde det for meg selv. Hadde ikke lyst å gå inn på en diskusjon om NAV og byråkrati i Norge, og hvor vanskelig det er å være Norsk og rusfri, og med helt plettfritt rulleblad, når man kunne trenge litt hjelp fra sosialkontoret.

Så jeg takket nei til å støtte. Munken svarte at til og med 1 krone ville hjelpe!

“Sukk!”

Skulle jeg virkelig skrive navnet mitt der, med 1 krone i feltet under beløp, når flere andre hadde slengt på både 300 og 500 kroner????
Jeg ristet på hodet og beklaget. Dette her hadde jeg virkelig ikke ork til.
Munken så på meg lettere bedrøvet, og sa: Oh, but you seem so genuine….”

Jeg beklaget igjen, takket for meg og hastet videre. Og gjett hva?

Jo, selvsagt hadde jeg dårlig samvittighet!

Det er min akilleshæl. Samvittigheten. Men jeg har gått til psykolog for mange år siden, og lært meg å si nei. Lært at jeg ikke skal ha dårlig samvittighet for alt mulig. Men, jammen holder det hardt noen ganger. Jeg mestrer ikke oppgaven til fulle, for å si det på en pen måte.


Bildet er googlet.

Og for dem som skulle synes jeg er gnien, så kan jeg opplyse om at jeg har 6000 kroner i måneden i inntekt for øyeblikket. Det dekker ikke engang de faste utgiftene. Jeg må snart ta den vanskelige turen til et offentlig kontor, med lua i hånda og gråte og ydmyke meg selv. Men, skal holde ut til januar har kommet. 

Heldigvis får jeg litt privat hjelp, som holder hodet over vannet, enn så lenge 🙂
Men likevel har jeg dårlig samvittighet fordi jeg ikke orket å avse en krone!

“Sukk!” 

 

 

#Stavanger #stress #munker #meditasjon #samvittighet #helse #penger #donasjon #akilleshæl #regn

8 kommentarer
    1. Du er FLIK! Du klarte å gå. Du kan ikke hjelpe andre om du ikke hjelper deg selv først. Og du karte det. Å gå!
      Innlegget ditt var kjempebra skrevet. Du satte så fokus på at akkurat slik og slik er det. Du er ikke i en lett situasjon. Men du skal videre, men først må du ta den plassen du trenger. Den må du ha for å komme deg videre.
      Jeg kjenner meg igjen, men jeg syns du har større utfordringer enn det jeg har (ut i fra det du skriver her). Og ut av bloggen din skinner et varmt lys, så du har så mye fint å bidra med……
      Munken i Stavanger var en “selger” som brukte din samvittighet. Og du klarte å gå. Gamle følelser som samvittigheten din vil dukke opp, slik tror jeg bare det er. Se på den, at slik er det, men denne gangen fantes ikke en mulighet. Når du har kommet deg gjennom det du er i nå, når alt er blitt bedre, da kan du hjelpe der du bestemmer deg for du kan. Og……du hjelper i dag også. Håper dagen din blir nydelig som du selv og fri for munker :))).

    2. Heisann Eva 🙂 BforB skriver nesten det jeg hadde tenkt å skrive, men jeg kan opplyse deg om en ting: Munker har ikke lov til å tigge penger eller selge noe på gata, de kan kun motta mat levert i klosteret eller tempelet. Å reise ut av landet de bor i er heller ikke mulig, hvis de ikke er invitert til ‘brødre’. Nå kan du ha enda bedre samvittighet å ta vare på deg og dine barn, dere har rett til hjelp i situasjonen du er i nå. Klem til deg <3

    3. BforB: Tusen takk, for en nydelig og hjertefølt kommentar <3 Du skal vite at det varmet, og at jeg med ett følte meg litt bedre 🙂

      Ja, munken var en selger, eller en tigger, alt etter som hvordan man ser på det. Og de er geniale som spiller på samvittighet, men de skjønner ikke at de ødelegger for andre som MÅ si nei. Trodde munker skulle være gode jeg. Men er litt i tvil akkurat nå 😉

      Jeg satser veldig på at 2015 som vi snart begynner, vil bli et år med mye positiv fremgang på alle måter for meg. Det er mitt mål i alle fall.

      Dagen min har så langt vært munkefri og fin 🙂 Nå er alle gaver i boks, inkl. min mors 😉 Så nå gjelder det bare å få pakket dem alle inn 🙂

      Ønsker deg også en fortsatt fin dag, til tross for utfordringer. Det er viktig å kunne nyte de små gleder også. Da har vi kommet langt når vi klarer det 🙂

      Klem <3

    4. Lene S.: Tusen takk for alle gode tanker. Det varmer veldig <3

      Jeg visste ikke at munker ikke har lov til å gå på gata og tigge. Men jeg skal huske det neste gang jeg møter en. Da skal jeg opplyse han om det også 😉

      Så ja, da fikk jeg bedre samvittighet av å vite det også. Det er ikke lett hva vi utsettes for. Livet er tøft nok, om ikke munker skal komme og gjøre det enda tøffere 😉

      Jeg ønsker deg en flott dag videre i dag. Nå skal jeg snart ut til min mamma og hjelpe henne med det siste av gaver og innpakking 🙂

      Klem fra meg <3 <3

    5. Kjenner det der med å få dårlig samvittighet for ting :)..men det skal du absolutt ikke ha p.ga dette …synes du skal være stolt av deg selv som klarer å være så positiv som du er når du har slike utfordringer :)…vi har “normalt god råd”så jeg kunne sikkert gitt mer enn jeg gjør..men øver meg også på å si nei til noe..Har faste ting vi gir til…Klem til deg<3

    6. annebe: Nei, jeg har roet meg litt nå med den der dårlige samvittigheten, ang. denne saken i alle fall. Men er rart med det.

      Ja, jeg er som regel alltid positiv. Synes jeg har det best med meg selv da. Men innimellom dukker jo tunge tanker opp og skremmer positiviteten bort.

      Jeg tror vi alle trenger å kunne si nei til noe. Og jeg er enig med deg, er bedre å gi til hjertesaker. Man kan ikke støtte alle. Jeg har selv to-tre hjertesaker, men har ikke råd til å støtte dem med pengebeløp. Men jeg prøver å dele på facebook når noe blir annonsert eller det er kampanjer på gang, med disse hjertesakene. På den måten får jeg kanskje spre budksapet og kanskje noen andre synes det er så bra at de har råd til å støtte også da 🙂

      Ha en fortsatt fin kveld kjære du 🙂 Klemmer godt <3

    7. God fredag Eva 🙂 I morgen reiser vi på juleferie 😉 Derfor ønsker jeg deg allerede nå, en koselig julefeiring og et godt, positivt og spennende nytt år :-))) Varme jule- og nyttårsklemmer på vei til deg <3<3

    8. Hei Lene S.: Og god fredag til deg også 🙂 Så kjekt at dere skal avgårde nå. Deilig med ferie 🙂 Jeg ønsker deg og dine det samme. Og gleder meg til å ha kontakt igjen over nyttår, og høre gjennom kommentarer hvordan det går med dere 🙂 Kjekkeste som finnes <3

      Varme jule og nyttårsklemmer til deg også, og god tur, god ferie <3 <3 <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg