IS I NATUR

I går gikk jeg tur, igjen. Det var flott vær, men likevel litt mer skyer enn de foregående dagene. Men dette var første dagen jeg kunne bruke litt ekstra god tid, og ha med kamera.

Stokkelandsvannet var mitt mål for turen. Jeg går ofte denne turen. Og det er alltid noe nytt å legge merke til langs ruten.

Jeg skrev et innlegg i går også, egentlig fra samme tur, men om min nye lue 🙂

Jeg skal ikke skrive så mye her, bildene med tekst er hovedtema 🙂


Ved inngangen til min tur rute, holder de selskapssykefuglene til. De håper alltid på en liten snack, i form av brødsmuler og annet godt. Denne gangen var hele svanefamilien på plass også 🙂


Et lite stykke på vei, er en fin strand. Her pleier folk å dra på piknik og bade om sommeren. Nå var det litt mer ugjestmildt, med usikker is. Men isen tåler vekten av en gjeng måker, som satte seg ned rett i synsfeltet. Rett og slett tror jeg de var måkeverdenens linselus. De ble nok sjalu da jeg kun fotograferte svanene, og da fulgte de etter, og satte seg ned her.


En aldri så liten selfie fra stranda, med is og måker i bakgrunnen. Og selvsagt, med min nye lue på hodet 😀


I strandkanten laget isen sin egen kunst. Og bevegelsene i vannet, kombinert med variasjon i temperatur, gjør at isen er usikker, og legger seg i flere ujevne lag.


Når jeg går rundt vannet, har jeg vannet på den ene siden, og beitemark på den andre siden en del av ruten. Beitemarken hadde også blitt delvis islagt, og man kunne se at det hadde rent flere bekker oppå gresstuene, hvor alt har fryst til is i sakte tempo.


Vannets bevegelse vises godt her, hvor det er lavvann, og isen henger fast i sivet. Da får man et lite glimt under isen.


Nesten som et løv som løfter seg litt i vinden. Men her var vindstille, og løvet er et isflak som henger fast i sivet.

Jeg gleder meg til neste tur, med nye eventyr 🙂

 

#is #natur #tur #svaner #fugler #vann #innsjø #vinter #sol #stokkelandsvannet #sandnes

10 kommentarer
    1. Jeg har en søster og svoger som er medlem i NTF, så jeg har hørt om singelluene 😉 Du lyser virkelig opp i terrenget, så din sivilstatus kan ikke bli misforstått.
      Kanskje du må strikke en i rødt etter hvert, hvem vet 😀
      På søndag er det morsdag, du får vel ungene på besøk, kanskje, vi skal alle sammen møtes hos mamma, etter hennes ønske 🙂
      Ha en riktig god helg og kos deg masse i den vakre naturen du har rundt deg. Klemmer på vei fra meg til deg<3<3

    2. Kjempefine naturbilder ..litt rart å se strender på denne tiden av året ..der det er liv og røre om sommeren ..er det helt stille nå..gleder meg til badesesongen ,håper den blir like flott som i fjor 🙂
      Du er så fin der du sitter å smiler med den fine grønne lua de ..
      Nå skal jeg snart i butikken , tenkte å handle med ingredienser til sjokoladekaka de..
      den så jo veldig god ut 🙂 Ha en fin fredag videre 🙂 Klem fra Mjøndalen <3

    3. Så nydelige bilder og fine kommentarer til. Du gjør det så levende. En gikk liksom ved siden av deg på turen :). Gratulerer med ny lue :).
      Skal en lien tur ut i blåsten her jeg også nå, men det blir slik korte att og fram turer:).

    4. Lene S.: Det blir nok en stund til jeg strikker rød lue tenker jeg 😉 Men om den dagen skulle komme…. Man vet aldri 😉

      På søndag skal jeg ut å reise litt. Da skal jeg til Sveio, og se på datteren min som skal i konkurranse med drilltroppen hun er med i 🙂 Så regner med at den dagen ikke dreier seg om mors dag nei 😉 Skal selvsagt sende en liten hilsen til min egen mor også. Men får nok besøke henne en annen dag 🙂

      Det blir nok koselig å besøke mammaen din. Og at alle samles der 🙂

      En riktig god helg til deg og dine, hva enn dere finner på 🙂

      Klemmer godt tilbake <3 <3

    5. annebe: Tusen takk 🙂 Ja, strendene er ikke overbefolket på denne tiden av året. Og her i området har vi så utrolig mange vakre sandstrender også. Mange pleier å gå tur der, selv om det er vinter 🙂 Jeg gleder meg også til sommeren…Virkelig altså 😀

      Så heldige de er hos deg, som får DEN gode kaka nå i helgen. Litt misunnelig jeg nå. Kanskje jeg må bake litt jeg også? 😉

      Ønsker deg en kjempefin fredagskveld 🙂 Klemmer på vei herfra også <3

    6. BforB: Tusen takk 🙂 Ja, jeg synes det er kjekt å kommentere litt underveis. Er så godt å ha med kamera, turen tar lenger tid, men jeg koser meg og stenger hverdag og vanskelige tanker ute 🙂

      Korte turer er like fine som lange turer. Men kle deg godt om det blåser kaldt, så blir du ikke syk av det i alle fall 🙂

      Ha en fin fredagskveld og en god helg 🙂

    7. frodith: Tusen takk 🙂 Ja, jeg liker detaljer. Det er så mye pent å se, til alle årstider. Små ting, vakre ting 🙂

      Singel luen har så langt ikke gitt resultater 😉 Men god å ha på seg var den jo uansett 🙂

    8. frodith: Ja, men så har jeg jo ikke noen hast med å ikke være singel lenger heller. Så derfor ble lua lysegrønn med hvitt innslag 😉 Hihihi 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg