ULVANUTEN (bildeturblogg)

Jeg har tidligere skrevet et innlegg om en tur jeg var på, hvor jeg lette etter Ulvanuten. Jeg kan jo si det at jeg har særdeles dårlig utviklet retningssans, og kan fort gå meg litt vill hvis jeg ikke er kjent i området. Og det aller verste er jo at dette området er jo mitt nærområde, hvor jeg har bodd i over 20 år. Litt pinlig kan man si, at jeg ikke er bedre kjent 😉 Og den gangen, fant jeg ikke Ulvanuten.

Men her en dag fant jeg altså Ulvanuten. Litt sånn tilfeldig i grunnen. Jeg har drevet og gått litt i nærområdet mitt den siste tiden. Og nærområdet mitt heter Hana. Jeg har gått alene, og sammen med en venninne. Og plutselig en dag, jeg gikk en løype hvor jeg og venninnen min hadde gått tidligere, fikk jeg en aha opplevelse. 

Et sted langs ruten står en oppslagstavle. Og når jeg faktisk begynte å lese litt på den, forsto jeg at jeg ikke var langt fra Ulvanuten. Det sto der at på Ulvanuten var det en kikkert som alle kunne bruke til å se utover byen, Sandnes, med. Jeg begynte å kikke meg litt rundt for å se om jeg kunne få øye på veien dit. Og med ett ble jeg obs på noe som kanskje kunne være en sånn kikkert litt lenger opp. Jeg begynte å gå dit, og fant fort ut at det jammen var en kikkert.

Selvsagt måtte jeg prøve den også. Kikkerten forstørrer kraftig, men var likevel litt dus å se i. Dvs. at det nok var litt for grått i været, og for mye dugg og kondens til at detaljene fremtrer så veldig godt.

Men, fra selve utsiktsstedet, var det god utsikt over byen min.

Men, så visste jeg at på Ulvanuten skulle det også være en stor ulvestatue. Og den klarte jeg ikke å se der jeg sto. Så jeg mistenkte at jeg nok ikke var helt fremme.

Jeg fant en sti som gikk videre oppover, og la ut på den, på min ferd i naturen.

Et stykke lenger oppe, kunne jeg stå og se ned på kikkerten. Og jeg kom frem til at utsikten nok var enda bedre jo lenger opp jeg kom 🙂

Noen få skritt videre på ferden, fikk jeg endelig øye på ulven. Den er nok faren eller moren til de 7 ulvungane som man kan finne på utsiktspunkt i andre deler av bydelen.

Selvsagt måtte jeg jo posere på et bilde sammen med Storeulv. Ikke minst for å illustrere hvor stor den faktisk er. Og mens jeg står der, så undrer jeg på hvordan den har kommet på plass der? Det er ikke spor etter vei eller noe opp dit. Så det er for meg en gåte. 

Utsikten er upåklagelig fra Ulvanuten. Så jeg skjønner godt hvorfor Storeulv trives så godt 🙂

Her kan man se langt avgårde, ikke bare til min bydel, men også andre bydeler.

Gandsfjorden er lang og dyp.

Ulven var litt fascinerende synes jeg, derav så mange bilder av akkurat den 😉

På min vei hjemover igjen, stoppet jeg for å ta bilde av skiltet som viser vei. Jeg synes skiltene er så koselige der ulven viser hvilken retning man skal gå 🙂

Turen fra mitt hus til Ulvanuten tar ca. 20 minutter. Så alt i alt en god 40 minutters tur de dagene jeg går den løypa 🙂

Og nå, når jeg har lagt ut denne bloggen, så skal jeg dit igjen. Da skal jeg prøve å legge ut et lite instagrambilde. Og ønsker du å ta en kikk eller å følge meg, er min instagram: eva_gaud

Velkommen skal du være ♥

 

#Sandnes #Hana #Ulvanuten #ulv #natur #tur #utsikt #Gandsfjorden #kikkert

12 kommentarer
    1. Fysøren det var mange flotte bilder ..og for et sted :)..og den ulven var jo skikkelig kul..hehe..Bra du fant frem til dette stedet..er ofte slik at en har mye flott i nærheten av seg som man liksom ikke tenker på ..håper du får mange fine turer dit..og at vi får se flere bilder …neste gang er det kanskje mer vårlige bilder 🙂
      Håper du har en fin dag..jeg har bare sånn hjemmedag i dag, men skal besøke mormor i kveld 🙂 Klem <3

    2. annebe: Tuuusen takk 😀 Så kjekt at du likte bildene 🙂
      Ja, det er en flott plass, og så utrolig nærme mitt eget hjem 🙂 Og veldig kjekt å gå på oppdagelsesferd her 🙂 Blir nok flere bilder etterhvert 🙂
      Jeg unner alle å ha så flotte omgivelser, på den ene måten eller den andre 🙂

      Jeg har en slapp, men fin dag. Og det høres kos ut med besøk hos mormoren din. Kos deg masse 🙂 Klem <3

    3. Kjempefine bilder og virker som et supert sted å gå tur. DER skulle jeg gjerne vært ja. DEN utsikten. Og så mye fint å se på underveis. Har du tatt bilder med selvutløser? For du gikk alene denne gangen:-) Jeg er også elendig på retninger, men har blitt NOE bedre i det siste. Men går alltid på stier, tør ikke annet. Jeg og søsters har gått oss vill i Nordmarka i Oslo, PÅ sti…..den var bare plutselig bort liksom…Kan ha noe å gjøre med at vi skravler så fælt…KANSKJE 😀 Fin uleven da, og spesielt med den silhuette-ulven 😉 Ha en fin kveld 🙂 klem <3

    4. Åse Helen: Tusen takk 🙂 Ja, utsikten kan man ikke klage på. Trenger ikke gå mer enn et par minutter fra mitt hjem, før jeg har magisk utsikt utover byen 🙂

      En god kveld ønskes deg 🙂

    5. frodith:Tusen takk for det 🙂 Ja, her skulle du ha vært. Du får si fra om du noen gang er på disse kanter, så skal jeg ta deg med 🙂

      Jeg har selvutløser på kamera, og fjernkontroll 😀 Så det er et utmerket redskap. Litt stort kamera å drasse med seg over alt, men når jeg er på oppdagelsesferd/fototur, da er det det store kameraet som duger best 😀

      Huff ja, jeg har vært på turer med en venninne som sliter litt med det samme…Og turer som normalt kanskje tar en time, kan vi fint bruke 3 timer på…Og det er fordi vi ikke finner frem sånn med det samme 🙂 Jeg tør ikke gå alene på ukjente veier, med mindre det er godt merket, og ikke engang da våger jeg helt 😉

      Ulven var fin, stor og tung, og sto helt stille når jeg ville knipse litt 😀

      Fine kvelden til deg også…kos deg 🙂
      Klem <3

    6. Så fine bilder, og så artig at du tok oss med. Kjempefin utsikt oppe fra den benken, det ser veldig vakkert ut. Artig å se, og ikke minst artig at du fant fram. Syns du har vært flink. Må til å komme meg ut på tur jeg også.

    7. BforB: Tusen takk 🙂

      Ja, det er virkelig kjekt å gå tur når man har så fint terreng 🙂
      Unner deg også fine turer. Det er godt når man først kommer seg ut 🙂

      God helg 🙂

    8. Hvor er det lettest å starte, fra kulturhuset? Betale parkering på ruten? Er det så godt merket at man skal klare å finne frem til alle 7 stk på 7 km rundtur fra Kulturhuset? Hege

    9. Hege Broch Austvoll: Jeg synes ikke det er så godt merket. Jeg brukte litt tid før jeg fant Ulvanuten. Og jeg bor tross alt like i nærheten 😉 Så vil ikke gamble med akkurat det. Men om du vil gå til Ulvanuten, så kan du parkere på Hanabanen. Der koster det ikke noe. Og da kan det jo hende du finner flere av nutene. Du er kanskje flinkere til å se på skiltene enn jeg er 😉 Kan jo bruke Ulvanuten som utgangspunkt 🙂 Jeg har særdeles dårlig stedsans er jeg redd. Men føler selv at det er greit å begynne fra Hanabanen 🙂

      Lykke til om du gjør et forsøk 🙂

    10. Leif Magne Thu: Tusen takk 🙂

      Ja, det er facebook knapper mellom blogginnlegget og kommentarene 🙂 Det er bare å velge, og del gjerne 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg