MIN FOTOINTERESSE

Jeg er veldig glad i foto. Har alltid vært det. Fikk mitt første kamera til min 12 årsdag.

Drømmen var å bli fotograf, men drømmen brast.

Interessen derimot, har jeg alltid hatt, selv om den har vært godt begravet i mange år.
Nå har jeg tatt den tilbake, interessen. For et år siden kjøpte jeg meg et SLR kamera, altså speilrefleks på godt norsk. Men digitalt. Og jeg kan vel med hånden på hjertet si at jeg har tatt flere bilder på dette året, enn alle de resterende årene til sammen. Takket være minnebrikker og datalagring.


Med kamera, stativ, reflektorskjerm og fjernkontroll, kan man komme ganske langt 🙂

Jeg har til nå brukt kamera stort sett på Automatikk innstilling. Dvs. kunnskapen min om blenderåpning og lukkertider og sånt har gått i glemmeboken. Og planen er å friske det litt opp igjen, og lære det skikkelig. Men enn så lenge bruker jeg automatiske innstillinger. Og så er jeg en ivrig bruker av bilderedigeringsprogrammer. Men det skal jeg fortelle om i neste blogginnlegg 🙂

Stativ har jeg fra før av, fra den tiden jeg jobbet i fotobutikk, i forrige århundre en gang. Reflektorskjerm kjøpte jeg på Ebay for en slikk og ingenting, rett etter jeg kjøpte kamera. Jeg sparte mange hundre kroner på å kjøpe den på Ebay fremfor å gå i en norsk fotobutikk å handle den.

Et av mine første bilder med det nye kameraet, er et selvportrett. Der brukte jeg stativ og fjernkontrollen. Fjernkontrollen er en meget god investering. Jeg har hatt mye bruk for den.


Bildet er tatt i desember 2013, med mitt nye kamera. Stativ og fjernkontroll var nødvendig og kjekt tilbehør.

Men stativ og fjernkontroll er også utrolig gode hjelpemidler ved f.eks. nattfotografering.


Her har jeg tatt nattbilde av byen min i mars 2014.

Her prøvde jeg å gjøre spede forsøk med lukkertider, for å få frem mest mulig av det vakre bylyset. Og for å få til et klart bilde, er det viktig å ha kamera på stativ. For lukkertiden blir så langsom at man ikke klarer å holde det stille lenge nok.

Også fjernkontroll er viktig her. For å unngå rystelser når man tar bildet. Så sånn sett er fjernkontroll viktig på flere måter enn kun selvportretter.

Nå er ikke dette nattbildet noen genistrek. Det ble ikke så vellykket. Sikkert fordi jeg ikke gjorde ting helt riktig med innstillinger og sånt. Men, jeg har planer om å forbedre teknikkene mine 😉 Så får vi se hvor det ender 🙂

Det er ikke alltid man trenger stativ heller.


Bildet er fra Påsken i 2014, i Farsund traktene. Ut på tur med nesten hele familien 🙂

Her har jeg brukt et bord som støtte for kamera. Jeg har også i mange anledninger brukt steiner, gjerde, pinner…ja, alt man kan finne, som støtte til kamera. Viktigst er å få tatt et bilde med minneverdi 🙂 Og for meg er dette et sånt bilde 🙂

Etterhvert, når jeg har gode dager, skal jeg prøve å forbedre mine fotokunnskaper. Og ofte har jeg kamera med på tur. Øvelse gjør mester 🙂

Og med gode og enkle bilderedigeringsprogrammer, kan man forbedre selv det mest mislykkede bilde, med mindre det er totalt ute av fokus 😉

Og i dagens verden, er til og med mobiltelefonene glimrende kamera. En rasende kjekk utvikling synes jeg 😀

Ha en flott dag, hva enn du gjør ♥

 

 

#foto #interesse #hobby #jobb #fotoutstyr #fotokunnskap #glede #teknikker
 

 

21 kommentarer
    1. Så fint med litt inspirasjon. Jeg får lyst til å kjøpe speilrefleks, når jeg skjønner at jeg ikke må lære ALT første dag, men kan bruke smart-/auto- funksjonen en stund 🙂 Og jeg har lyst til å lære det med lukkertider og sånt, og det så ikke så “skummelt” ut når du pratet om det 😀 Gleder meg til litt mer om redigering 🙂 Klemmer med snø på <3

    2. frodith: Tusen takk. Jeg er så utrolig glad for at jeg kan inspirere 🙂
      Det er overhodet ikke skummelt med speilrefleks nå til dags. Og mulighetene er jo uendelige i grunnen. Bildene blir mye bedre, og man kan bygge ut utstyret med objektiv, blitz og mye annet tilbehør. Men heldigvis er det jo innebygget enkel blitz i de fleste kameraene.

      Og et lite tips: Lurer du på noe med kameraet eller teknikker….søk på youtube. Youtube er en utmerket god skole. Utrolig mange som legger ut instruksjonsvideoer av alt mulig 🙂 Jeg har lært mye der selv, både om fotoredigering og andre ting 🙂

      Kan absolutt anbefale å kjøpe et sånt kamera 🙂

      Klemmer godt tilbake, men uten snø ?

    3. Vet du liker å ta bilder ja..og disse her var flotte og tydelige 🙂 Jeg låner et speilreflekskamera av sønnen…men bruke det stort sett bare til antrekks bildene..på tur har jeg bare med kompaktkamera i lomma 🙂
      Jeg har heller ikke fått satt meg inn i innstillinger…har liksom aldri ork til det…men jeg har veldig lyst…men enn så lenge blir jo bildene stort sett ok alikevel 🙂
      Fine tips og fint innlegg 🙂 Ønsker deg en super dag videre 🙂 Tirsdagsklem <3

    4. annebe: Tusen takk 🙂 Ja, bilder er litt av min tilværelse 🙂 Jeg har skjønt at du har et speilreflekskamera i bruk, for jeg har lagt merke til fjernkontrollen på noen av bildene 🙂 Utrolig praktisk redskap altså ?

      Nei, det er orket som mangler hos meg også. Det er et tiltak å lære noe nytt, for jeg har ikke så god hukommelse som følge av resten av sløvheten og utmattelsen jeg drar på. Men som du sier, bildene blir jo ok likevel 😀 Og det er så fantastisk med det digitale, man kan ta mange bilder, uten at det koster noe ekstra. Så velger man det bildet som er best 🙂

      Nå skal jeg på kino, igjen 🙂 Ha en kjempefin ettermiddag og kveld 🙂
      Tirsdagsklem fra megtil deg også ?

    5. Jeg tar også masse bilder, og elsker det. Takk for at du deler! Jeg har også et canon slr, den rimelige modellen eos 100 d, men til gjengjeld et supergodt macroobjektiv i tillegg til kit-objektivet. Jeg liker det. Fjernkontroll har jeg også, kjøpt på fotovideo, så noen spurte om det 🙂

    6. passionisthegenesisofgenius: Tusen takk 🙂 Ja, det er ofte enkleste måten å lære på, å feile. Og når man har en interesse, så ønsker man jo å lære også. Og da blir etterhvert resultatene mye bedre 🙂 Fortsett med å være hekte på foto. Det er en kjekk interesse 🙂

    7. Siri: Fjernkontrollen kjøpte jeg sammen med Kamera, og det var på Japanphoto 🙂 Men jeg vet at Clas Ohlson og mange nettbutikker selger fjernkontroller. Bare pass på at den passer til ditt kamera. For det tror jeg ikke er sånn uten videre…. Det må være en eller annen match med sender og mottaker som passer inn 🙂 Og så finnes det med forskjellig rekkevidde også 🙂 Litt greit å være bevisst på det 🙂

    8. kamerailomma: Ja, det er utrolig kjekt å ta bilder. Og jeg har blitt veldig bevisst på små detaljer nå, ute i naturen f.eks., etter at jeg begynte å ha med kamera over alt. Jeg har dessverre ikke så mange objektiver, men har tilbud om å låne når jeg planlegger litt 🙂 Takk for tips om fjernkontroll…Det er sikkert litt prisforskjeller også ute og går. Så greit å vite om flere plasser man kan handle 🙂

      Tusen takk for at du ville følge meg. Jeg har lagt deg til også nå 🙂 Bilder blir det…Og gleder meg nå til vår og sommer 🙂 Da blir det nok enda mer bilder 🙂

    9. passion4lifeandtravel: Så hyggelig at du likte besøket hos meg. Høres ut som vi er litt like der ja. Knipse feriebilder i full fart, og fotosafari i naturen 🙂 Bilder er kjekt. Og de er også veldig gode minner 🙂

    10. kamerailomma: Har vært inne for en tid siden selv og kikket der. Og nesten latt meg friste 😉 Men har litt dårlig råd, så inntil videre får jeg klare meg med det jeg har 🙂

    11. kamerailomma: Jeg er helt enig med deg i det ja. Og utstyr kan jeg låne, uten kostnad. Så det er ikke så galt egentlig 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg