ENKEL BILDEREDIGERING

I forrige innlegg tok jeg for meg min fotointeresse. Her fortalte jeg litt om hva jeg har som mitt viktigste fotoutstyr, for å ta enkle og flotte bilder.

Men jeg liker også å redigere bilder. Ofte redigerer jeg, for å få litt mer liv i “flate” bilder. Når man tar bilder med automatiske innstillinger, blir bildene fine, men kanskje litt uspennende av og til. Det kommer an på hvilket lys det er der du fotograferer, sol, skygge, overskyet, snø… Det er mye som spiller inn. Derfor er jeg en ivrig bruker av redigeringsprogrammer, som hjelper til å gjøre bildene mer spennende. Man kan få frem mange slags uttrykk, både naturlige og sprelske. Alt etter hva man vil fortelle, eller rett og slett smak og behag

Jeg er vel av sorten som er litt forsiktig til vanlig. Så jeg har brukt programmene til å forbedre kvaliteten, som oftest. Men jeg kan gjerne sitte og leke meg med bilder sånn for meg selv, bare for å se hva jeg kan få til.

Jeg har funnet 4 online redigeringsprogrammer, som er så enkle å bruke at selv mor kan få det til! Jeg veksler mellom å bruke dem, og noen ganger mikser jeg dem. Alle programmene har lignende effekter og muligheter, men noen effekter skiller seg ut, som bare hvert enkelt program har. Da kombinerer jeg. F.eks. har ett av programmene finere rammer (frames) enn de andre, synes jeg da. Så da kan jeg gjerne redigere bildet i ett program, for så å hente rammen i dette programmet hvor jeg liker rammene best.

De 4 redigeringsprogrammene jeg bruker er:

Fotor
BeFunky
PicMonkey
iPiccy 

Dette er gratisprogrammer, med reklame på. Men alle programmene har også effekter man ikke kan bruke uten å betale for det. Jeg har valgt å klare meg med gratiseffektene. Det er mer enn nok her i verden å bruke penger på 🙂 Men det er jo hver sin prioritering selvfølgelig 🙂

Alle programmene har forskjellige redigeringsmuligheter. Alt fra å justere lys, farger, utsnitt…til å pynte/retusjere på hud og kropp, røde øyne, hvite tenner, osv. I tillegg er det mulig å legge effekter, tekst og rammer på bildene. Og noen av dem kan du også lage collage, kort, facebook covers, og sånne ting. Det er i grunnen bare fantasien som setter grenser.

Jeg pleier ikke så ofte å pynte/retusjere hud. Jeg er som jeg er. Men av og til, hender det at jeg gjør tennene litt hvitere. Men ikke sånn at det ser kunstig ut. Bare sånn at smilet blir litt mer gnistrende 😉 Ellers synes jeg retusjering er litt tidkrevende. Og i tillegg er jeg så pirkete, at jeg fort blir misfornøyd når jeg føler det ser kunstig ut.

Jeg skal her ta for meg et bilde, hvor utgangspunktet er litt flatt og kjedelig.

Bildet viser natur og en menneskeskapt disse (som vi kaller det for her). Jeg skal vise bildet med 4 forskjellige effekter, en fra hvert av de 4 programmene.

Jeg begynner med Fotor. Her har jeg beskåret (croppet) bildet, for å få et litt mer spennende utsnitt, og for evt. å fjerne uønskede elementer. I tillegg har jeg lagt på en effekt som heter Theater. Den gir en litt mer dramatisk effektfilm over bildet. Kan f.eks. brukes for å gjøre enkelte ting litt mer synlige. Det finnes et utall effekter i Fotor. Det er bare å prøve seg frem til hva du liker best til de bildene du vil redigere.


BeFunky har mine favoritt rammer (frames). Her har jeg valgt film strip. Der finnes flere film strips, alt etter hvilket uttrykk man vil formidle. Og mange andre rammer finnes også der, i mange kategorier.

PicMonkey har mange fine effekter, både med tema og mer generelt. Her har jeg valgt en overflate som heter Burst. Og da fikk jeg kveldsstemning i bildet. Litt sånn drømmende eventyraktig. Man kan gjøre mye kreativt i PicMonkey.

iPiccy har også mange spennende effekter å legge på bildene. En effekt jeg bruker mye, er den litt mørkere skyggen rundt bildet. Den kalles vignette i programmet. I tillegg har jeg lagt en effekt som heter daguerrotype, for å få det litt gamle preget over bildet. Til sammen gjør disse to effektene seg godt. Bildet får et preg av en svunnen tid.

Hvilket bilde likte du best?

I disse programmene finnes det utallige muligheter. Noe som tar for mye tid å vise frem og beskrive her i innlegget. Men gå inn og se selv. Prøv deg frem. Det kan ikke skje noe galt.

Fotor har en ting jeg bruker ganske mye på mine naturbilder. Det kalles HDR. Enkelte av de andre har også HDR, men mer den automatiske sorten. Den HDR muligheten som Fotor har, er litt mer manuell, og man kan bestemme resultatet mer selv. 

Her tar jeg eksempel i et bilde jeg tok i Sirdal i romjulen. Himmelen var nydelig å se på, men kom ikke så helt tydelig frem på bildet.

Jeg prøvde meg med HDR, men fikk et litt kunstig uttrykk på himmelen på dette bildet, så ikke så veldig fornøyd i grunnen.
HDR skal enten lage dramatiske effekter, eller å hente frem detaljer og farger bedre.  

Denne kristornen fant jeg i skogen for et par dager siden. Så nå vet jeg hvor jeg skal gå og hente det når det blir jul neste gang 😉 

Dette bildet har jeg brukt HDR effekt på. Ser du hvor mye klarer og finere fargene er? HDR henter frem fargene som kamera ikke alene klarer å gjengi. I Fotor gjøres dette med å legge inn f.eks. 3 bilder med forskjellig eksponering. Og så mikser programmet bildene sammen, og drar ut de fargene som manglet 🙂 For å forklare det enkelt 😉

Dessverre, i skrivende stund fungerer ikke HDR funksjonen i Fotor. Jeg aner ikke hvorfor. Kristorn bildet er det siste jeg fikk gjort med HDR. Og det var for et par dager siden.

I Fotor kan man registrere seg, og få bruke de effektene og mulighetene som er merket med en rød “diamant”, uten at det koster ekstra. Derfor bruker jeg ofte Fotor 🙂

I Fotor er det også en collage mulighet hvor man kan lage magasinforsider. Det har jeg gjort ved et par anledninger. Som her, da jeg lekte meg litt en kveld:

Bildet er tatt med mobiltelefon, og også redigert litt på mobilen. Så man kan trygt si det har vært gjennom litt 😉

I tillegg til disse programmene bruker jeg også Gimp. Det er et søsterprogram til Photoshop. Her kreves litt mer kunnskap, og ting gjøres mer møysommelig og tar litt mer tid. Men Gimp er et gratisprogram, noe Photoshop ikke er. Og alt jeg har lært i Gimp, har jeg lært via forskjellige video instruksjoner som jeg har funnet på Youtube. Man kan lære mye på Youtube 😀 

I dette innlegget HER, har jeg vist et par bilder jeg har redigert i Gimp. Der har jeg tatt bilder hvor jeg har hvisket ut bakgrunnen, og laget en ny bakgrunn. Sånt synes jeg er kjekt, men nitidig arbeid 🙂 Orker dessverre ikke for mye av det med den helsetilstanden jeg har. Men innimellom har jeg en god dag, og da glimter jeg til 😉

Jeg håper du har fått noen kjekke tips du kunne tenke deg å prøve ut ved å besøke linkene jeg her har lagt ut. Og at innlegget var nyttig og interessant. 

Jeg har vært innom flere gratisprogrammer på nett. Så jeg kjenner til flere, men bruker mest disse som jeg har nevnt her.

Har du noen programmer du selv bruker ivrig?

 

 

#foto #bilder #redigering #bildebehandling #effekter #bildebehandlingsprogrammer #interesse #hobby 

22 kommentarer
    1. Oj, så mange gode tips! Tror jeg må prøve meg på fotor, for sånne magasinforsider ville jeg gjerne laget… Prøvde med litt på lightroom, men den ble for avansert og tok for mye tid, jeg vil helst det skal gå veldig fort. Likte godt bilde av husken når det var croppet og med teatereffekt, ble et spennende bilde. Flink du er! Takk igjen for at du deler 🙂

    2. Min matgale verden: Kjekt at du føler du kan bruke noe av det jeg tipset om her 🙂 Fotor har flere matmagasinforsider. Så det er litt stilig å holde på med. Lightroom blir som Gimp og Photoshop. Det krever en del kunnskap, og ikke minst tid. Så like greit å bruke hurtig alternativer 🙂

      Ja, det ble fine farger også på det Theater bildet synes jeg. Litt friskt og naturlig 🙂

      Bare kjekt å dele. Det gir meg mye at noen kan få hjelp og lære noe fra meg 🙂 Kos deg med dine neste bildeprosjekter. Håper du får det til, og kanskje presenterer noe på din egen blogg 🙂 Kanskje som illustrasjon til noe av alt det gode du lager og deler ?

    3. Mange gode tips, og det er helt utrolig hvor mye man kan gjøre med et bilde 🙂 Jeg har stort sett bare justert litt på lysstyrken eller justert fargetonen ørlitt ..
      Men når jeg ikke har så vondt i nakken skal jeg prøve meg litt mer på slikt..og da kan jeg gå inn på innlegget her igjen for å lære mer 🙂
      Et likt bilde i farger som blir sort hvitt..blir på en måte et helt annet bilde…stemningen blir så annerledes 🙂 Ha en flott dag og klem fra meg i Mjøndalen<3

    4. annebe: Takk 🙂 Ja, et bilde kan forandre karakter totalt med litt redigering. Jeg har mange ganger sett på utrolige bilder, og skjønt at det ikke kan være helt naturlig nei 😉

      Ja, du får prøve deg når du føler at du orker og ikke har smerter. Litt etter litt. Leke litt med bildene, og se hva som kommer ut av det 🙂

      Sort/hvitt er flott synes jeg. Og ja, bildet er et helt annet enn det samme i farger. Ganske stor forskjell.

      En fin kveld ønskes deg også. Klem tilbake fra meg <3

    5. Mange spennende muligheter. Jeg bruker Pixlr ekspress, og der er mye av de samme mulighetene. Også gratisprogram. Og jeg kan lage svarthvitt, legge på igjen farge noen steder osv. Jeg likte godt den drømmeaktige/eventyraktige husen. Jeg har veldig lyst til å prøve programmene DINE, så det skal jeg gjøre i dag 🙂 Takk for fint innlegg og tips 🙂 Klermmer til deg og har en fin-fin kveld <3

    6. frodith: Er kjempekjekt å leke med bilder, og få til noe magisk 🙂 Og ja, svart/hvitt med farge er utrolig stilig. Gir en litt ekstra touch 🙂 Det kan man også gjøre i fotor, for det har jeg prøvd. Men vanligvis gjør jeg det i Gimp. Den kveldsdrømmen var veldig lun og koselig synes jeg også, ble ganske fornøyd med det resultatet 🙂
      Pixlr har jeg hørt om, men ikke prøvd, så det må jeg prøve selv også. Takk for tipset 🙂

      Ønsker deg en kjempefin fortsettelse av kvelden også….kos deg masse 🙂 Kveldsklemmer tilbake <3

    7. ingerslilleverden.blogg.no: Det var et utrolig fint løfte 😀 Håper du finner dagen. Det er utrolig kjekt 🙂

      Tusen takk 🙂 En kjempefin kveld videre til deg også 😀

    8. Her var det mange gode tips 🙂 Jeg har aldri redigert på et bilde, men tenker at det kan være morsomt å prøve litt. Min mann tar mye bilder og er med i fotoklubb. Han kan lære meg mye hvis jeg vil, men nå kanskje jeg skal prøve noe av det du har skrevet, og så imponere han litt 😉
      Ha en fin dag i Sandnes Eva 🙂

    9. Åse Helen: Ja, det synes jeg faktisk du skal gjøre, imponere han litt 😉 For det er jo sånn at det jeg har presentert her, er jo for alle, ikke bare for de spesielt interesserte og avanserte 🙂 Regner med at han redigerer bilder i avanserte programmer som Photoshop og lignende. Det er ikke for alle ser du. Da passer disse programmene jeg her har presentert, bedre for den store massen. Det er enkelt og greit, med ferdig oppsatte effekter og muligheter. Bare til og velge og vrake 🙂
      Kos deg, og gi han litt imponerende bakoversveis i løpet av helgen 🙂

      Ønsker deg også en superfin dag 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg