SUSHI I 100

Denne uken er det 100ugå her i Sandnes. Det er noe som ble startet sist år, hvor restauranter i byen disker opp med en eller flere retter til kun kr. 100,- i en hel uke. 

I år ser jeg ut av menyen, at også pub’er og konditorier har hengt seg på med sine “tilbud”.

Det kjekke med denne uken, er jo å kunne gå ut og spise skikkelig mat for en billig penge, og da har man kanskje råd til å ta med hele familien. Men også veldig kjekt å se utvalget av restauranter og spisesteder i byen. Jeg har ved å kikke på menyen her, funnet flere restauranter jeg ikke engang visste om.

Og akkurat det tror jeg også er litt av poenget. Det å kunne vise befolkningen at vi ikke behøver å dra til Stavanger for å spise godt. Det finnes mange fine plasser i Sandnes også. Jeg vet det er restauranter som ikke er med på listen her også. Og her er jo noe for alle.

Jeg og datteren min, Amalie, bestemte oss for å gå ut og spise i går. Mor/datter tid sammen. Og vi hadde bestemt vi skulle prøve noe nytt. Så da falt valget på sushi.

Ingen av oss hadde noen gang prøvd det, og jeg hadde i grunnen bestemt meg for at jeg ikke var så interessert i å prøve heller. Men siden Amalie foreslo det, og selv var åpen for å prøve, så fant jeg ut at jeg ikke kunne være dårligere 😉 Jeg er jo tross alt 46 år gammel, og hun er 14. Det er jo tross alt jeg som burde gå foran med et godt eksempel? Men her var altså rollene snudd en liten anelse 😉

Så vi valset avgårde, til den sushi restauranten vi hadde plukket ut, som heter Shin Sushi. Vi ble møtt innenfor døra, med beskjed om at vi måtte reservere bord, og de hadde ikke ledig før flere timer senere.

Vi rådslo litt etter den skuffelsen, og prøvde innom en pastarestaurant, men der var det også fullt. Så bestemte vi oss for å forflytte oss noen gater, og prøve på den mest populære sushi restauranten i byen, Sabi Sushi. Jeg var nok ikke optimist, men faktisk hadde de et fint 2 manns bord ledig. Og det valgte vi.

Utfordringen for meg, var å putte rå fisk i munnen min. Men jeg fant fort ut at det å faktisk klare å føre fisken opp til munnen, var en større utfordring. For jeg er ikke spesielt dreven i bruk av spisepinner. Så vi konkluderte med at det var jammen godt vi hadde fått et bord helt i enden av restauranten, sånn at vi ikke hadde så mange vitner til våre klønete forsøk med spisepinner 😉

Men, på en eller annen måte fikk vi det til etterhvert, kanskje ikke forskriftsmessig, men med jernvilje går alt. 

Maten smakte…..ehm…..greit. Men foreløpig kommer jeg nok ikke til å være først i sushi køene fremover. Har hørt mange si at de ikke likte det første gangen, men nå elsker de det, etter å ha spist det noen ganger. Jeg lurer på om jeg kommer til å elske det noen gang? Man må kanskje lære seg å like det? 

Vel, det var ikke sånn at jeg ikke likte det. Men jeg har smakt bedre mat, for å si det sånn 😉 Sushi er ikke mitt førstevalg neste gang jeg skal velge spisested. Men altså, helt greit å spise.

Og nå kan jeg i alle fall skryte av at jeg har prøvd ☺

Har du smakt sushi?
Liker du det?

 

#sushi #restaurant #mat #spise #middag #kos #Sandnes #100ugå 

 

8 kommentarer
    1. Jeg har smakt sushi EN gang, og det sier vel sitt 😀 He-he…Ikke først i sushi-køen jeg heller altså 😀 Koselig å gå ut å spise uansett da 🙂 Tenker dere hadde en trivelig kveld <3Klemmer<3

    2. Smart det greiene der…artig å prøve noe nytt 🙂 Jeg liker sushi men har bare kjøpt med sånt brett fra butikken ..aldri spist det på restaurant…når jeg får litt overskudd har jeg lyst til å lage selv, tror det er ganske enkelt 🙂
      Selv om det ikke ble din favoritt…fikk jo du og dattern vært ute å kost dere :)..og du var så fin i hvit blondetopp 🙂 Jeg er litt ekstra sliten i kveld..for var med å hjalp til noen timer i dag..da mormor flytta fra huset sitt til leilighet …så nå blir det bare sofasitting resten av kvelden 🙂 Kos deg masse ..klem<3

    3. Stina: Ja, den 100 ugå er fantastisk. De har den 2 ganger i året her. Februar og September hvis jeg ikke husker feil. Tror nok flere ville tjent på å adoptere den tradisjonen 🙂

      Jeg tror nok at det er mye spennende for deg som virkelig liker sushi. Og så er det jo veldig pent å se på også 🙂

    4. frodith: Vi får gå en annen plass å spise du og jeg da 😉 Hehehe 😀
      Ja, vi hadde det veldig koselig sammen. Det er skjer jo ikke for ofte det at vi går ut bare vi to 🙂

      Klemmer <3

    5. annebe: Ja, den uka er veldig smart. For da kan man faktisk ta seg råd til å prøve noe nytt man ikke har gjort før 🙂
      Jeg tror ikke det er så vanskelig å lage det nei. Tror det finnes sushi kurs også. Synes jeg har hørt om det i alle fall 🙂

      Ja, vi koste oss veldig jeg og Amalie. Det ble en hyggelig stund hvor vi kunne prate om jenteting og andre ting som gutter og menn ikke er så interessert i 😉

      Åhh…så da blir det nye tider for mormoren din da. Er sikkert litt vemodig også, for deg tenker jeg. Jeg har vært sammen med broren min nå i kveld. Vi jaget moren vår ut av sin leilighet, og så har vi ryddet og vasket litt der. Så jeg er ganske sliten selv akkurat nå. Har en pizza i ovnen nå. Ble sulten av all jobbinga 😉
      Kos deg masse nå i kveld du også 🙂 Klem fra meg <3

    6. Elisabeth Bentzen: Ja, du må prøve å lage det selv…Er visst ikke så veldig vanskelig. Og sikkert kjekt også 🙂 Kos deg med helg og sushi .)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg