SOLNEDGANG

I helgen var jeg på stranda en tur sammen med gjesten min. Jeg la ut et par mobilbilder fra turen. Og nå har jeg endelig fått sett over bildene jeg tok med speilrefleks kameraet mitt. Og som jeg lovte å legge ut her etterhvert 🙂

Ble godt fornøyd med bildene, selv om solen gjemte seg bak skyene. Den klarte likevel å gi vakre farger som lyste gjennom deler av skylaget.

Vi ankom før solen hadde begynt å kaste farger. Og jeg tok dette bildet av sjøhusene i havna. Stedet heter Ølberg, og er en populær plass om sommeren.

Jeg måtte jo ta en aldri så liten selfie, bare for å bevise at jeg faktisk er på tur 😀


En liten bekk renner innenifra en grotte og ut i sjøen. Jeg må nok studere den grotta litt nærmere en gang jeg er der alene 🙂 Det er nok ikke en dyp grotte, så ikke sånn ut.

Så har endelig sola begynt å lage litt farge, mens jeg enda er på sand delen av stranda 🙂

Og så beveger jeg mot stein delen. Og her kommer bildene på rekke og rad, nesten like, kun med små variasjoner.

Jeg er helt betatt av sånn natur jeg. Får ikke nok. Vakre farger, ro i sjelen ♥

 

#solnedgang #strand #sand #stein #himmel #skyer #farger #ølberg #sola #stavanger #sandnes #sjø #nordsjøen

20 kommentarer
    1. Nydelige bilder, og fint FØR det ble farger også. Veldig spesielt lys <3 Ha en nydelig dag finingen <3 Godt med tur, men godt med helg også 🙂 Klem <3

    2. frodith: Tusen takk du 😀 Ja, jeg er enig med deg, veldig fint FØR det ble farger også. Og lyset på Jæren er jo kjent. Like kjent som lyset på Skagen i Danmark. Det er jo det som er gamle kunstneres store tiltrekning med akkurat de områdene 🙂

      Tror jeg skal ut å gå tur nå jeg. I går regnet det vannrett, men i dag skinner solen, og jeg får en gla’ følelse…det er jo helg 🙂

      Ha en herlig dag du også, og håper på mange flere bidrag til sambarytmene du lager til <3 Kjempegod helg 🙂 Klemmer til deg <3

    3. Min matgale verden: Tusen takk for det 🙂 Ja, det er et flott lys på disse strendene vi har her. Gir spesielt fine farger <3

      Og jeg nyter stillheten selv om sjøen bruser 🙂 Gleder meg til sol og sommer nå 😀

      Herlig fredag til deg også 😀

    4. Hei Eva 🙂 Så flott natur at den nesten ser kunstig vakker ut, men smilet ditt ser ekte ut 😀
      Du skrev om restaurantbesøk og sushi. Alle skal liksom like sushi nå, det er blitt en motesak, som pizza og burgere ble i sin tid :- Her spiser vi IKKE sushi, ingen av oss liker rå fisk utenom røkelaks og røkt ørret til pålegg, det blir noe annet 🙂
      Her venter vi på takstmann og megler, de skulle vært her kl 12, men…grrrr!
      Ha en koselig helg og en fin neste uke. Gode klemmer på vei til deg<3<3

    5. Utrolig fint lys på bildene dine 🙂 Har du brukt noe filter? Nydelig landskap og bilder. Skjønner godt at du koser deg på tur der 🙂 Ha en fin fredagskveld Ewa 🙂 Klemmer ♡

    6. Lene S.: Hei 🙂 Ja, tusen takk. Det er utrolig vakker natur når den slår til på sitt beste 🙂 Og smilet mitt er ekte ja, samme hvor trøblete ting kan være av og til 🙂

      Ja, du har rett, sushi er mote. Og det er sikkert kommet for å bli også. Men som deg, foretrekker jeg røkelaks og røkt ørret på brødskiva 🙂 Det er sushi nok for meg 😀

      Håper at takstmannen og megleren kom til slutt, uten at du måtte vente hele dagen. Irritasjonsmoment når man må sitte og vente lenge, og kanskje har andre avtaler også.

      Jeg ønsker deg også en superfin helg, og en god uke når den kommer 🙂

      Go’klemmer tilbake til deg <3 <3

    7. Vakker natur og flotte bilder , det øverste så jo ut som et maleri 🙂 og du er jo helt nydelig da, greit med en selfie for å dokumentere at man er der ja..hehe..
      Nå er det snart litt tv titting her..og ei brødskive og en kopp te 🙂
      Så får det bli litt mer kosemat i morgen 🙂 Kos deg med kvelden og godhelgklem fra meg <3

    8. Åse Helen: Tusen takk 🙂 Lyset på Jæren er veldig fint. Det er helt spesielt, som i Skagen i Danmark. Malere fra gamle dager dro gjerne både til Jæren og Skagen for å male, og prøve å fange det spesielle lyset 🙂
      Men når det er sagt, så har jeg ikke brukt filter, men jeg har redigert i HDR, for å få frem fargene man ser med det blotte øyet, men som ikke kommer så godt frem i bildene. Man kan redigere forsiktig, eller dramatisk.

      Jeg lurer på om jeg skal lage et lite innlegg om HDR faktisk. Det er veldig kjekt å holde på med, og man kan få fantastiske farger og effekter ut av det, alt etter hvor mye kontrast man legger inn 🙂

      Ha en super fredagskveld du også Åse Helen 🙂 Klemmer tilbake ?

    9. annebe: Tusen takk 🙂 Ja, det er nesten litt malerisk å fotografere langs Jærens strender. Og en selfie må til med så vakker natur rundt seg 🙂

      TV titting ja, kanskje jeg også burde roe ned litt foran TV skjermen nå. Er ganske sliten. Nå har jeg fått datteren min avgårde på korps og drill seminar, og sønnen min fikk jeg hjem fra studietur til Sveits i natt. Så den ene kommer, den andre drar 😉

      Ha en kjempegod kveld du også nydelige du…kos deg masse 🙂 Og god helg 🙂 Klemmer fra meg <3

    10. Ja det hadde vært fint om du hadde lagt ut 🙂 Jeg har lagt ut et innlegg i dag med solnsolnedganger i nærheten av Skagen. Der kunne jeg med fordel ha justert litt på fargene for å få fram hvor vakkert det egentlig er 🙂

    11. Åse Helen: Ja, jeg skal innom nå i kveld og lese dagens innlegg fra mine bloggvenner. Tror jeg la merke til at det var noe pent å se på fra din kant 🙂

      Jeg har da tatt avgjørelsen om å lage et HDR innlegg en dag 🙂 For nå vet jeg jo at du har lyst å se mulighetene 🙂

    12. Du verden så vakkert. Kontrastene mellom stein vann og luft blir man aldri lei av, skjønner godt at du koser deg på tur med kamera. Flott om du skriver et inlegg om fotoredigeringen, jeg har et godt kamera også, men hva hjelper det når jeg kun bruker “auto”… har stort læringspotensiale mao, og du er til stor inspirasjon her!

    13. tujanka: Tusen takk 🙂 Ja, det er vakkert. Og som du sier, man blir aldri lei av kontrastene i naturen. Det er dramatisk og skiftende:)

      Ja, jeg bruker auto jeg også. Enn så lenge. Men har planer om å lære meg mer manuelle funksjoner etter hvert. Et steg om gangen. Nå liker jeg veldig godt å redigere når jeg har tid og helse til det, så da synes jeg jo det er kjekt. Og der kan man jo få til mange uttrykk.

      Jeg har hatt et innlegg på bloggen for noen dager siden om redigering. Der la jeg ut noen linker. Jeg skal også lage et innlegg om redigering i HDR, som jeg liker veldig godt å holde på med. Det er noe som alle kan få til. Enkelt og kjekt 🙂 Utrolig kjekt å få vite at jeg kan inspirere litt med bildene mine. Sånt blir jeg glad for å høre 🙂

      Håper du har en fin helg 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg