DANSEGLEDE

Det er lørdagkveld, og jeg har hatt min andre og siste runde med Swingkurs. Nå er jeg utlært. I alle fall utlært nybegynner 😉

Det har vært 4 heftige timer, med både svette, latter og svimmelhet. Et veldig kjekt intensivkurs, hvor jeg i alle fall har lært grunnleggende ferdigheter innen Swingdans 🙂 

Jeg må si at jeg er stolt av at jeg klarte å gjennomføre ♥

De to første timene begynte ganske så forvirrende for min del. For hos meg går alt tregt for tiden. Både kropp, hukommelse, tanker og det meste, går kun for halv maskin. 

Jeg vet ikke hvor mange som deltok, men vi var en god gjeng. Et lite overtall kvinner, noe som ikke er uvanlig. Og det ble kalt inn forsterkninger i form av menn som kunne være med å hjelpe. For alle måtte jo ha partner. Disse mennene var av dem som går ofte og danser, og som kan dette her.

Instruktørene var to unge damer, som viste, forklarte og fulgte med. Og den ene av de to damene var også med som “mann” da vi skulle prøve å gjøre som de gjorde. 

Det var tunga bent i munnen da de første trinnene ble vist frem, og vi famlende skulle forsøke selv. Og der og da stoppet det helt opp for meg. Jeg ble litt satt ut av alt jeg måtte tenke på allerede i første trinn liksom. Og jeg kikket rundt meg, og alle så ut til å ha forstått det hele. Mens jeg og min dansepartner ikke fikk det til. Jeg regnet fort ut hvorfor jeg ikke skjønte noe. For da instruktørene viste frem det vi skulle gjøre, var jo alt speilvendt. Så jeg fikk stanset hele gjengen, og spurte om de kunne vise det igjen, mens de sto samme veien som oss andre? Noe de jo selvsagt gjorde. 
Og fra da av gikk det greit.

Jeg fant ut at så lenge jeg hadde disse første trinnene inne, så gikk det greit med resten også. Det eneste jeg slet med, var svimmelhet. Det ble ganske intenst å skulle snurre rundt om igjen og om igjen ganske lenge. Men etterhvert fikk vi andre trinn og bevegelser vi også skulle gjøre. Og da forsvant svimmelheten, den ble byttet ut med tunga bent i munnen igjen. For å være sikker på å plassere føttene der de skulle 😉

Vi måtte bytte partner ofte gjennom hele kurset. Vi fikk vite at vi lærte mer da. Så ok, jeg syntes akkurat det var litt pes til å begynne med. Men det har med sjenanse å gjøre. Etterhvert gikk det greit det også. Og spesielt da jeg oppdaget at å danse med ekstramannskapet som var bragt inn, var en ren fryd. For de kunne jo virkelig dette her, og da følte jeg at jeg også kunne det litt bedre 😀 I tillegg kunne jo de rette litt på meg også, og instruere det jeg følte meg litt usikker på.

Det er rart med det. Å bli ført av en som kan føre, da trenger man i grunnen ikke å kunne så enormt mye 😉  

De siste to timene i dag gikk også greit. Vi var litt varmere i trøya, siden vi nå jo kjente litt til hele greia. Og første time gikk med til å terpe litt på det vi lærte forrige kveld. Så kom utfordringen i nye ting vi skulle lære. Og plutselig var vi jo nybegynnere igjen. Ikke før klarte vi såvidt å lære inn en ny ting, før enda en ny kom på planen. Så det ble ganske mye lærdom på kort tid, som skulle danses. 

Det var like merkelig å danse med forskjellige partnere i dag, som i går. For alle har sin stil på en måte. Noen er trygge på seg selv, mens andre er litt mer usikre. Men uansett gikk det greit. Det ble litt tull og latter innimellom, men jeg følte meg selv mer og mer trygg på det jeg holdt på med. Og var skikkelig sliten når det nærmet seg slutten. Det føltes som en skikkelig heftig treningsøkt. Og jeg er sikker på at jeg har forbrent en god del kalorier disse to dagene.

I dag fikk jeg en skikkelig god partner opptil flere ganger. En som virkelig kunne føre. Han svingte meg rundt, og jeg følte at jeg aldri hadde gjort annet. Sånt er alltid utrolig kjekt. Han var trygg og sikker på det han gjorde, og han fikk skikkelig til å vise hva han planla, sånn at jeg selv visste hva som skulle skje. Han har nok danset en stund han typen der. Veldig kjekt altså.

Helt på slutten, ble det så mange små variasjoner i det vi skulle gjøre, at min opprinnelige partner begynte å rote litt. Jeg tror rett og slett at det nådde et metningspunkt hos han. Litt forårsaket av litt lite søvn og mange planer som skulle gjennomføres i løpet av helgen hans. Og siden jeg var blitt skikkelig sliten, bestemte vi å trekke oss tilbake de siste 10-15 minuttene før kurset var slutt. Jeg var fornøyd jeg, med kurset, opplevelsen. Og det er kjekt å vite at jeg nå kan noe jeg ikke kunne før. Det vil bli en trygghet for meg neste gang jeg blir bedt ut på dansegulvet 🙂

Synd jeg ikke har noen danseplaner på en stund. Og håper ikke at jeg vil glemme så mye innen jeg får muligheten til å prøve meg igjen på et dansegulv.

Men kjekt har det i alle fall vært. Og nå er jeg utslitt, men med godt humør. Og avslutter lørdagen med litt tid foran PC og TV 😉 

 

#dans #swing #danseglede #dansepartner #sandnes #kurs #dansekurs

8 kommentarer
    1. frodith: Veldig kjekt å lære noe nytt ja. Ikke dumt å utfordre seg selv en gang imellom 🙂

      God natt og sove skikkelig godt du også. Godnattklemmer sendes over til deg <3

    2. Hørtes ganske intenst ut ja…men like greit å ta det sånn samlet..isteden for å gå en gang i uka over lengre tid…
      Og jeg vil nok tro du er en del flinkere nå en før du starta..og selv om det blir en stund til du skal ut å danse…så sitter det nok litt igjen fra kurset uansett…ellers får du øve deg og danse med langkosten og fin musikk hjemme så lenge 🙂
      Og når du snakker om svimmelhet…da vi var i byen i dag var jeg jeg sånn “utafor meg sjæl ” og mannen måtte inn i en butikk å kjøpe sjokolade til meg ,så satt vi på en krakk ute til det bedra seg..har vært mye slik de siste åra…men var en stund siden nå …så satser på at det blir lenge til jeg er så ille igjen 🙂 Nattaklem <3

    3. annebe: Ja, det ble rimelig intenst. Men enig med deg, greit å ta det samlet. All den tid for mange planer i kalenderen er frytkelig stressende for meg. Sliten i dag. Men får ta det helt med ro 🙂

      Og noe av lærdommen kommer nok til å sitte en stund uansett tenker jeg 🙂 Så det går nok veldig greit 🙂

      Ja, sånne “utenfor meg selv” opplevelser har jeg også hatt noen få ganger i det siste. Sist var på fredag. Jeg var på kjøkkenet, datteren min var der også. Og jeg husker at jeg tenkte at nå er jeg visst ikke med lenger. Jeg sto der og følte meg helt forvirret, sånn helt uten grunn. Det var en ubehagelig følelse. Så jammen godt du hadde mannen din med deg, og at dere bare kunne ta det med ro en liten stund. Vi satser på at det ikke skjer for ofte, sånne ting 🙂

      Ønsker deg en frisk og fin søndag, uten noe helsetull 🙂 Klemmer godt <3

    4. Dette hørtes slitsomt, men kjempemorsomt ut!! Så flott at du fikk så stort utbytte av det 😀
      Håper du ikke er helt utslitt, og kan nyte søndagen <3

    5. Fruemmel: Det var veldig kjekt. Men innrømmer at jeg kikket litt på klokken på slutten, for da begynte jeg å bli veldig sliten.

      I dag skal jeg bare slappe av og gjøre ting som faller meg inn 🙂

      Ønsker deg også en avslappende og god søndag <3

    6. Syns det er så herleg at du kaster deg ut i slikt som dette; swingkurs. Får håpe du snart få praktisert det du har lært.
      Det er fort vanlig at det blir flere damer enn menn på sike typer kurs. Men fantastisk bra at det fantes reservemenn å plukke fra :).
      Må være kjempeartig når en kjenner mestringa. Så denne helga regner jeg du er godt fornøgd med <3.

    7. BforB: Jeg kan være ganske impulsiv ja. For her var ikke nødvendig med påmelding, og da er det lettere å bare dukke opp 🙂 Og gøy var det virkelig. Men ganske sliten nå ja.

      Og ja, det å mestre, betyr uendelig mye når man er i en sånn situasjon som jeg er i. Da blir alt en mestring, merkelig nok 😉
      Så ja, er veldig fornøyd denne helga 🙂
      <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg