TUR TIL EIGERØY FYR

I dag er det ny turblogg fra meg 🙂

Solen viste seg fra sin mest sjarmerende side, akkurat som bestilt. Og både i går, og i dag var energien litt bedre enn den har vært den siste tiden. Ingenting føles bedre 🙂

Turen gikk sammen med en av mine virkelig gode, nye venner, til Eigerøy Fyr, Egersund.

 På Wikipedia kan man lese dette:

 Eigerøy fyrstasjon er et fyr i Eigersund kommune som ble opprettet i 1854. I sin tid var det en nyvinning innen fyrvesenet. Dette var landets første tårn bygget i støpejern, og det ble laget i flere moduler på Bærums Verk, for så å bli fraktet til Eigerøy. Materialene til lyktehuset ble støpt på Næs Jernverk.

Dessverre alt for små bokstaver til å lese, men oppslagstavlen som sto ved begynnelsen av veien mot fyret, var informativ og grei. 

Det tok ca. en halv time å gå til fyret fra parkeringsplassen. Man går over beitemarker, nøye avgrenset med gjerder og porter.

Da vi nærmer oss, kommer vi opp på en liten høyde, hvor utsikten utover er god. Fyret står og kneiser på klippene, med havet som nærmeste nabo.

På høyden står også en kikkert, som min venn prøvde. Men dessverre har nok kikkerten sett bedre dager, for det var visst ikke rare greiene å se gjennom den nå i alle fall.

Og selvsagt må vi leke litt også 😀 Fyret ser ikke så veldig stort ut, sammenlignet med Goliat 😉

Vi nærmer oss, og selvsagt må jo jeg hoppe litt av stien, for å fange gode motiver 🙂

Selvsagt måtte det til en liten selfie også, meg og fyret 🙂

Fyret rager høyt til værs når man står langt nede og kikker oppover.

Man kan lett skjønner hvorfor det er fyrtårn akkurat her, siden det ligger flere holmer og skjær her, som sikkert ikke er så kjekke for flytende fartøy å støte på.

På veien tilbake tok vi en liten avstikker til en liten vik. Og der fikk jeg jo selvsagt enda flere fine motiver, som jo måtte foreviges.

Jeg synes speilingen i dammen her ble så fin.

I vika var det et par bygg/sjøhus. Og inni det ene var det laget til en liten utstilling om Eigerøy Fyr, og også om noen andre fyr.

Dette her er sikkert til å fortøye små båter i, men jeg synes det gjorde seg som skulptur også.

Vi fortsatte videre tilbake, og hadde bestemt oss for å spise lunsj ved fyrhuset. Det lå litt lunt til, med en liten hage, hvor det var satt opp bord og benker.

Her rigget vi oss til med å dekke bordet med det gode vi hadde med oss, og spiste en fin lunsj med fyret som en behagelig utsikt i det fjerne 🙂

Fint solvær og masse frisk luft ga god apetitt 🙂

Etter dette gikk vi tilbake til bilen, og kjørte tilbake til sivilisasjonen igjen 🙂

Tusen takk for turen 🙂

 

 

#tur #fyr #fyrtårn #utsikt #hav #sjø #skjær #eigerøy #egersund #piknikk #apetitt #mat #sol

 

12 kommentarer
    1. Utrolig koselig tur da 🙂 Jeg vil også til et fyr kjenner jeg. Fine bilder ble det også, og moro å se hvor stort det kan virke og hvor lite det kan se ut. Vinkler og avstand er morsomme saker 🙂 Tenker du har kost deg veldig ja 🙂 Stor klem fra meg <3

    2. Nydelige bilder fra en tydeligvis herlig tur i vakker skjærgårdsnatur. Jeg bor jo ved en fjord, men den type skjærgård må vi helt andre steder for å finne. Vakkert 🙂

    3. frodith: Ja, fyr er magiske og sterke byggverk. Tenk at det har stått der og kjempet mot vær og vind i så ufattelig mange år 🙂

      Ja, vinkler og avstand kan gjøre mye med et bilde. Alt etter hvordan man velger å sette det sammen 🙂

      Koste meg veldig, og nå er jeg kaputt 😉 Ikke så sterk som et fyr nei 😉
      Nattaklemmer fra meg til deg <3

    4. dedicat: Tusen takk 🙂
      Ja, det er fascinerende hvor stort mangfold vi har i naturen her til lands. Vi er heldige synes jeg 🙂 Spennende å lete opp nye steder, og se hva kamera kan fange opp 🙂

      Ha en fin kveld videre 🙂

    5. Takk for at du tok oss med. Så mange vakre bilder. Så ut til å være en riktig, herlig tur. Og det bildet av deg ved bordet, med fyret i bakgrunnen og de fargerike detaljene på bordet – NYDELIG!!
      Og så hyggelig med en god venn i vakkert vårvær ;)))).

    6. BforB: Tusen takk 🙂 Kjekt at du ville følge med og se på bildene 🙂

      Ja, det var en herlig tur. Sol, frisk luft og masse glede 🙂
      Det er denne årstiden som er den beste…Våren :)))

    7. Så fantastisk flott det så ut …flotte farger og “reinspikka”bilder 🙂 ..og slike steder med holmer og hav blir liksom så mektig 🙂
      Vi var mye på ei øy som heter Jomfruland ,på sørlandet da jeg var barn..og der var det fyrtårn..som vi synes var veldig spennende…og der kunne man gå opp å se utover 🙂
      Koselig at du hadde med deg trivelig følge på turen også..og at dere koste dere i sola med lunsj :)..og selfien var litt finere enn min…for du myste ikke så mye..hehe…..Nattaklem<3

    8. annebe: Tusen takk 🙂 Ja, de fargene, klare og fine. Synes det er sånn fin renhet i det. Havet er jo uendelig, og i kombinasjon med skjær og det hele, så er det farlig vakkert, bokstavelig talt 😉

      Jeg fikk vite at om sommeren går det an å gå inn i dette fyrtårnet også, og klatre opp og se utover. Så tenker at jeg kanskje skal ta med ungene mine hit til sommeren 🙂

      Lunsjen var god den. Artig hvor godt det smaker når man spiser utendrøs 😉
      Selfien var jeg nok heldig med, siden solen kom fra siden, og ikke rett forfra…Ellers ville jeg nok hatt solbrillene på meg 😉 Like fine selfier du og jeg synes jeg 😀
      Nattaklem til deg også…drøm søtt <3

    9. Fruemmel: Tusen takk 🙂 Ja, det var virkelig vakkert der. Første gang jeg var der, men har vært i nærheten mange ganger. Endelig bød muligheten seg 🙂

      Ha en riktig god helg 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg