VÅRARBEIDET HAR BEGYNT

Våren er endelig et faktum ♥ Og jeg nyter hvert øyeblikk 🙂
Jeg har hatt to dager hvor jeg har fått jobbet litt i hagen. Det gjør godt, når disse dagene i grunnen er nokså slappe sånn ellers. Men å være ute i solen, er litt medisin for humøret i alle fall. Og ikke minst, så blir det så fin start på det som skal bli frodig og pent til sommeren 🙂

Først tok jeg fatt på hagens store stolthet, epletreet mitt. Jeg klipper bort alle grener som vokser rett opp. Dette for å slippe til lys til de fantastisk gode eplene som skal vokse seg store i løpet av sesongen.

Dette treet var i hagen, stort og ustelt da jeg flyttet inn for mange år siden. Jeg flyttet inn i februar, og ante ikke hvilket tre det var. Gleden var stor da det var epler, men jeg var litt skeptisk. Spesielt siden jeg trodde at treet sikkert ga melne små epler. Eller noe sånt. Men så viste det seg at eplene ble ganske store og friske spise epler. Det er høydepunkte, når de eplene kan høstes. Og ikke minst, en vanvittig overflod av epler, har det treet produsert hvert eneste år etter jeg flyttet hit. Og når jeg beskjærer det, hver vår, så blir eplene enda større og finere. Og det er flott å sette frem en skål med egne epler på bordet. Og ikke minst kaker, og annen bakst, syltetøy, chutney…og masse annet godt. Det er nesten så jeg gleder meg til høsten allerede. Men, skal vente litt med det altså 😉

Treet har forresten også overlevd at hagen ble gravd opp, da kommunale vannrør skulle skiftes ut. Så det treet passer jeg godt på ♥

På bildet fikk jeg også plass til en bitteliten hageselfie. Og så ser man litt av min overbygde terrasse 🙂

Så måtte hekken til pers….
En tuja hekk, jeg måtte plante etter at hagen min var gravd opp, og alt annet var fjernet. Det var litt jobb, men hekken trives godt, og jeg klipper toppene, for at den ikke skal vokse over hodet mitt. Vil jo ikke ha en skyggefull hage vel?

Og så er det jo så kjekt å se at vårblomstene trives så godt. Jeg fant til og med en liten krukke med små påskeliljer stuet bort. Og der hadde jammen hele greia overlevd vinteren. Det hadde jeg faktisk ikke trodd, og hadde glemt at jeg hadde dem….

Så nå er våren i hagen min godt i gang. Og jeg nyter og gleder meg over hver lille spire 🙂

Har du hage?
Har du frukt eller bær i hagen din?
Liker du å jobbe i hagen? 

 

#hage #vår #spirer #blomster #frukt #frodig #glede #sol
 

12 kommentarer
    1. Herlig innlegg 🙂 Tydelig at vi ikke bor på samme kant av landet 😛 Men er i gang med vårens sysler her også som du ser.. Lykke til og nyt hver eneste dag 🙂

    2. Har ikke en bitteliten hageflekk en gang…Og ikke en potteplante i huset..MEN jeg er på jakt etter blomster ute i verden ellers. Må si det ser moro ut med hage og eget hus 🙂 EN gang…da skal vi flytte i enebolig og hage vi også 😀 men det blir utafor Oslo ja 😀 Deilig med vår nå,og jeg fant jo blomster jeg også 🙂 Gleder meg til en ny dag i godværet. Skal ut å se på fugler tror jeg 🙂 Stor og god nattaklem <3

    3. dedicat: Tusen takk 🙂 Nei, vi bor såvisst ikke på samme kant av landet. Her har snøen vært omtrent fraværende hele vinteren, om det i det hele tatt har vært vinter her da? Nesten så jeg tviler litt 😉 Og jeg vet, at sommeren kommer til å bli litt klein med en del snegler og andre skadekryp. Dessverre. Noe du kanskje slipper litt lettere unna med? Men jeg nyter våren og gleder meg over alt sammen som er positivt 😀 Det er min favoritt sesong, vår og sommer 🙂
      Jeg gleder meg til å følge med videre hos deg også 🙂

    4. frodith: Oj…har du ikke potteplanter engang??? Tror ikke jeg ellers kjenner noen som ikke har en liten kvast eller to innendørs 😉 Men da er det jo i grunnen ikke så mye å passe på. Og det er jo greit det synes jeg 😉

      Jeg bor ikke i enebolig. Jeg bor i en tomannsbolig. Men jeg bor i den heldige delen, som har hage og sol hele dagen 🙂
      Og det er jo fint å jakte på blomster ute i det fri 🙂 Kjempekjekt synes jeg 😀

      Gleder meg til å se masse fuglebilder i morgen da 🙂 Alltid kjekt det 😀

      Stor og god nattaklem til deg også. Sove godt <3

    5. Ikke en potteplante har vi…Vi hadde et par orkideer for noen år siden, men jeg tok livet av dem OGSÅ…. Jeg skal love at det er mange som har avgått med døden her…Det er helt umulig å holde liv i dem…Nesten så jeg tror at jeg VIL ta livet av dem…:-D Orkideene gikk ganske lenge..Men plutselig var de tørstet i hjel de også…Jeg SER dem ikke liksom… Så har sluttet å kjøpe 😉 Vi har andre rare ting til pynt… Men skal KANSKJE prøve igjen med orkideer…kanskje… Naattaaaklem <3

    6. frodith: Orkideer får ikke jeg heller til. Ikke etter at jeg flyttet hit. Merkelig nok. Jeg har mange sukkulenter. De klarer seg stort sett selv 🙂 Jeg husker å gi dem litt vann en gang i blant. Noen ganger ikke oftere enn annenhver måned 😉 Jeg har nok en frodigere hage enn stue vil jeg si 🙂

      Nattaklem igjen, drømme søtt <3

    7. Vår i hagen er koselig, bare synd jeg reagerer på bjørkepollen…Nå er ikke jeg av de som holder så mye på i hagen,men litt småpussleri og et par dager der vi ordner litt ekstra blir det 🙂
      Husker jo du lagde så mye godt av epler i fjor…vi fikk så lite epler p.ga nedskjæring…så håper på masse i år :))
      Du smiler og koser deg i hagen ser jeg, kan være fin avspenning å holde på slik i hagen..og det ser jo ut som det spirer og er vårlig hos deg:)
      Ønsker deg en fin søndag videre 🙂 Klem fra meg<3

    8. annebe: Ja, vår og sommer er herlig, til tross for pollen. Jeg er allergisk mot bjørk og gress, og da kan man trygt si at både våren og sommeren er en plage. Men jeg er jo medisinert, så da går det jo greit 🙂 Her er ikke andre enn meg som styrer i hagen. Og det er ikke fordi jeg har så veldig lyst. Mest fordi ingen andre gjør det 😉 Og så liker jeg jo at det er pent rundt meg 🙂

      Ja, håper dere får mye epler i år. Det er så kjekt med egen frukt 😀

      Jeg elsker solen, så ja, jeg koser meg når jeg er utendørs i sånt fantastisk vær 🙂

      En kjempefin søndag videre tildeg også. Kos deg masse 🙂 Klemmer tilbake <3 <3

    9. ÅÅååhhh, dette så så koselig ut!! Jeg kjente at det NESTEN rykket litt etter å gjøre noe i min egen hage også. Jeg er så absolutt ikke noe hagemenneske. Noe som er nesten litt flaut. Jeg har helt klart nabolagets styggeste hage. Eller enkleste. Med en tomt på nesten 1,4 mål så har jeg fokusert kun på plenklipping i alle de årene jeg bodde alene. Noe som har resultert bl a i en granhekk som nå er iallfall 5 meter høy!! Men nå er vi jo to, og vårt første prosjekt er å klippe hekken ned til 1,5 meter. Det vil jo gi masse mer lys til plenen enn vi har i dag. Og så må vi fjerne stubber osv…
      Så planter vil det bli kun foran inngangen i kasser, og også kasser på terrassen i år. Så får jeg se om det blir plantet noe ute i hagen til neste år. Jeg får nemlig så masse inspirasjon fra alle dere flinkingene her inne 😀

    10. Fruemmel: Jeg er ikke noe hagemenneske jeg heller, om det kan være en trøst. Jeg kan ikke fordra å ligge i bedene og luke, men jeg liker å klippe plenen. Det ser jeg på som trening 🙂 Min hage er heller ikke blant de fineste i nabolaget, men den er ikke den styggeste heller. I alle fall ikke hele hagen. Men jeg har et område som bare er ugress. Så det håper jeg å få gjort noe med denne sesongen.

      Du er heldig som ikke er alene lenger. Da vil nok ganske mye endre seg både ute og inne. Og det er kjekkere å holde på når man ikke er alene om alt 🙂

      Inspirasjon er alltid kjekt. Glad jeg kunne bidra litt 🙂
      Ha en fin søndag videre <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg