GIRET DAG I DAG

I dag har humøret mitt vært ganske sprudlende. Selv om jeg har vært mutters alene hele dagen. 
Men det kommer nok av at jeg fikk ordnet noe som har tynget meg en stund. I går gikk en del ting i orden, og jeg fikk meg et par aha opplevelser.

Man kan si mye rart om NAV, men det finnes faktisk folk som bryr seg der også. Og som er forståelsesfulle og hjelper så godt de kan, og likevel følger reglene.

Det er i grunnen ikke noe som har endret seg, sånn i den økonomiske situasjonen. Men for meg, som sliter både med hukommelse og utmattelse og alt, så kan noe sånt som å lese et vedtak fra NAV, være det samme som å tyde gresk eller kinesisk. En ting er å lese, en annen ting er å forstå hva ting betyr.

Men det fikk jeg hjelp til å forstå i går 🙂 Min kontaktperson der, ledet meg gjennom hele dokumentet, og forklarte hvert eneste lille punkt for meg. Sånn at jeg faktisk endelig forsto det.

For det viste seg jo, at jeg skulle gjøre visse ting selv, for å få dekket de tingene som vedtaket fortalte. Og der hadde jeg blingset litt. Men heldigvis, så har jeg ikke mistet noe. Det blir bare litt forsinket utbetalt. Og så fikk jeg hjelp til å skrive noen nye søknader til andre instanser innen NAV.

Og i tillegg, så har jeg jo et brev liggende, med en timeavtale, der hvor jeg skal bli utredet, og forhåpentlig få behandling.

Jeg har som mål å komme tilbake til arbeidslivet, og tjene pengene mine på normalt vis. I alle fall opp mot 70-80 % Det ville vært fantastisk. Men jeg skal passe på å ikke ta ting alt for mye på forskudd. For det er fort gjort å bli skuffet. Så jeg tar en dag om gangen.

Timeavtalen er ikke før i august. Så det er enda lenge igjen. Men jeg har i alle fall kommet inn i systemet.

Så nå blir det en god påske for meg.

Jeg skal begynne godt i morgen. For da skal jeg være i lag med venner. For det meste nye venner. Venner som jeg har blitt kjent med de siste månedene.

Disse har jeg blitt kjent med i Venneklubben Sør-Rogaland. Og i morgen arrangeres det Vennepils i Sandnes, byen min. Så da skal jeg dit. Og kanskje blir jeg bedre kjent med enda flere.

Nå er ikke målet mitt å få flest mulig venner. For man har jo lyst å ta vare på de vennene man har. Og har man for mange venner, så vil det jo ikke bli tid nok til alle. Men bekjentskaper er heller ikke dumt. Og noen treffer man kanskje kun på arrangementer av forskjellig slag, mens andre blir man bedre kjent med på utsiden av klubben også. Det har jo med kjemi og prioriteringer å gjøre.

I tillegg føler jeg meg også klar til å bli med i venninneforeningen igjen også. Jeg tok jo en pause fra den ene. Fordi jeg ikke følte meg helt i vater der. Livene deres er jo normale, det er jo ikke mitt. Og dermed følte jeg at vi ble for forskjellige. Og så var jeg ganske nedfor og deprimert i lange perioder nå i vinter.
Men nå lysner været, og ting begynner å komme i gang av det jeg har ventet på. Så da føler jeg meg igjen klar for å takle forskjellene, og glede meg over at de har det bra, mine gode venninner ♥

Med dagens gode humør, gikk jeg meg en tur. Det har jeg ikke orket så mye av tidligere i uken, med unntak av en kveld, da jeg gikk tur med en turgruppe.
Men i dag gikk jeg for meg selv. Og jeg tok turen til mitt favoritt utsiktspunkt som er en 15 minutters gange fra mitt hjem.

Jeg besøkte Store-Ulf. Han står og vokter over Sandnes.
Selv om jeg har godt humør i dag, tok jeg det med ro. For jeg vet at hvis jeg blir for ivrig, så kan jeg fort bli redusert igjen. Begynner å lære meg hvordan jeg fungerer nå 😉

Og her fikk jeg til et bilde, med utsikten over Sandnes bak meg. Litt disig er det, men likevel fint.

Jeg er veldig fornøyd med dagen. Og nå sitter jeg i godstolen, god og trøtt. Og bare koser meg med å lese blogg, og å blogge selv. Snart er det tid for senga. For helgen blir som vanlig, hektisk 🙂

 

#nav #hjelp #tur #venner #sandnes #ulvanuten #hana #

 

 

10 kommentarer
    1. Glad for å høre at dagen din har vært fin :)) Jeg har hatt en bra opplevelse og en forståelsefull kontaktperson der..men uansett slitsomt med papirer og denslags :))
      Koselig at du skal hygge deg med venner og har fått noen nye..jeg er ikke så mye sammen med folk for tida..men ei svigerinne og barndomsvenninna mi møter jeg innimellom ..men jeg har jo mann min jeg “henger med”jeg da..hehe..:)))
      Deilig å ha et slikt fint sted å gå til i nærheten..og utsikt er bestandig så fint..og deilig å se utover slik ..og la tankene fare litt :)Ønsker deg mange fine dager fremover 🙂 Klemmer i massevis fra meg til fine deg<3

    2. annebe: Ja, alle papirene, det er de som stresser meg. Men nå har jeg fått hjelp til det meste. Det å vite hvilke papirer jeg faktisk skal ha, og det å fylle ut skjemaer osv. Frykelig stressende. Da er jeg glad jeg har noen som faktisk ikke blir irritert over den håpløse meg, men som heller er tålmodig og hjelper meg gjennom 🙂

      Jeg har lenge vært innesluttet. Har knapt nok møtt de vennene jeg hadde fra før av. Men jeg tok en avgjørelse om å endre noe i meg selv. Da ble løsningen å utvide nettverket, i positiv retning 🙂 Men alt til sin tid. Jeg har ikke vært klar før nå. Og det er en prioritering. Jeg velger bort enkelte andre ting, for å klare dette 🙂
      Og jeg har jo ikke noen mann….så da har jeg nok et litt større kontaktbehov 🙂 Mannen du har, er jo helt fantastisk. Det er tydelig at dere er ment for hverandre <3

      Ja, i dag satte jeg meg på en benk rett ved ulven, og kikket, og lot tankene fare. Det var stille og godt. God medisin 🙂

      God bedring til deg, håper smertene avtar snart. Jeg kjenner til problemet. Sånne perioder er litt ekstra tunge. Mange fine dager ønskes deg også. Sammen med familien din 🙂
      Klemmer godt tilbake til deg, du snille og vakre <3 Er så glad vi er bloggvenner. Det er alltid så hyggelig å lese det du skriver 🙂

    3. Her har detgått i ett i dag, dratt rett til venninna etter jobb, og ganske snart ut på konsert, som var storveis. Rukket lite blogging hos andre i dag. Og ikke stort på egen heller. Men hva gjør det? Dagen har vært storveis, nettopp kommet inn døra 😉 Ville bare innom med en klem 🙂 <3

    4. Godt å høre når dager føles gode 🙂 Og når det våres og blir lysere rundt oss så hjelper det godt på. Ha en fin helg sammen med gode venner 🙂

    5. frodith: Ojsann….det høres veldig hektisk ut. Men jeg er også sikker på at det er veldig kjekt. Og det er jo det som er det viktigste 🙂
      Bloggingen er vel ingen krise. Det er jo IRL livet som er det aller viktigste 🙂
      Kos deg veldig masse videre, og ha en fantastisk strålende helg 🙂 God helgeklem til deg <3 <3

    6. dedicat: Ja, når dagene blir gode, blir verden mye lettere å håndtere 🙂 Og våren, sammen med sommeren, er min absolutte favorittsesong 🙂

      Tusen takk, ønsker deg også en kjempefin helg sammen med dine 🙂

    7. Så fint og lese Eva. Og riktig fine bilder av deg. Og det bildet av deg og StorUlf hadde en artig komposisjon. Silhuetten av ryggen/hodet ditt hadde en slags parallell med labben/magen til ulven.
      Veldig godt å møte mennesker som velger å være det dem er, ett menneske, framfor å skjule seg bak byråkraten. Syns optimismen din stråla ut av innlegget dit her. Håper du får god hjelp framover, så det kan hjelpe deg til å nå det du ønsker. Ikke minst den økonomiske biten. Slippe det trange, slitsomme greiene.
      Veit hva du snakker om, at det kan være vanskelig å konsentrere seg for å få forståelse av det en leser. Hva denne slitenheta kan gjøre med oss.
      Artig dette med venneforening, møte nye mennesker gjennom at det er organisert for at en vil bli kjent med nye. Jeg bor nok på en for liten plass til at slikt finnes, og for meg er det greit. Må nok ha mer overskudd for å slippe flere inn. Så for min del er det hovedsakelig familie/jobb – men har noen få til som jeg betrakter som venner her jeg bor :).
      Håper helgen din blir nydelig, og skaper energi framfor å tappe.
      Riktig, riktig god helg :). Klem<3

    8. BforB: Tusen takk 🙂 Ja, jeg ble godt fornøyd med det bildet selv, Og i tillegg hadde jeg med et lite stativ denne gangen, for å kunne ta bilder fra andre vinkler enn den jeg pleier 🙂

      Ja, det å møte på alt for stramt byråkrati, kan virkelig ta piffen fra en stakkar. Men her viste mennesket seg, og så mitt sykdomsbilde og hva som gjør at jeg sliter. Og den økonomiske biten, hadde den vært tryggere, så hadde nok kanskje friskmeldingsprosessen mitt gått bittelitt fortere 🙂 Helt klart bidrar lite penger til å legge mer stress og bekymringer på de allerede tyngede skuldrene.

      Jeg tilbrakte 1,5 år med å møte svært få mennesker, rett og slett fordi jeg ikke orket. Men så tok jeg et lite valg, da jeg så at jeg ikke hadde det godt med meg selv. Jeg valgte bort jobb og det meste av husarbeid, og prioriterte istedet turer og venner. Jeg måtte ta valget, for jeg makter ikke begge deler. Jeg tror det var et lurt valg, for jeg har det bedre med meg selv nå 🙂

      Helgen min er så langt veldig fin. Litt tidlig oppe i dag, rett og slett fordi jeg ikke finner ro i kroppen til å sovne. Vond og rastløs. Så det ble med 2 timer denne natten. Får nok prøve på en hvil litt senere.

      Håper din helg også er fin, og at du koser deg med dine ting 🙂
      God klem fra meg <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg