DEN STORE SLANKEKUREN

For noen år siden, satte jeg i gang med en stor slankekur. Jeg var ca 39 år gammel. Jeg gikk til legen med mine vektproblemer. Og han sendte meg videre til gynekolog. Gynekologen ga meg diabetes 2 medisiner, som for noen hadde en god effekt på fordøyelsen mente han. Jeg startet med disse medisinene, som visstnok ikke skulle være skadelige for noe. Naturlige stoffer. 

På forhånd hadde jeg også begynt å trene, alvorlig. Fordi jeg var fast besluttet på at jeg skulle ned i vekt. Jeg hadde prøvd uendelige dietter, uten annet resultat enn å legge på meg. Dette beskrev jeg jo for legen.

Etter at jeg begynte på diabetes 2 tablettene, opplevde jeg ganske fort effekt. Og sammen med trening, raste jeg ned i vekt. I løpet av et år, hadde jeg gått ned ganske mange kilo, som virkelig viste igjen.


Dette bildet er fra 2007. Og det er ca. 30 kilo siden 😉

Da jeg rundet 40, hadde hele meg forandret seg fra en ganske rund dame, til en slankere utgave, med større selvtillit en noen gang før 🙂

Jeg sto foran en livsendring på den tiden. Det var skilsmisse, og jeg kjøpte meg en leilighet.

Men ikke lenge etter begynte helsen å skrante litt. Man skulle tro at det bare ville bli bra med så mange kilo i minus, men likevel skjedde jo ting jeg ikke hadde så mye kontroll over. Og treningen måtte vike, for hvile. Og da gikk det som det måtte. Jeg la på meg en del kilo igjen. Litt over halvparten faktisk.

Det var litt nedtur. Men jeg kunne jo ikke hjelpe for det.  

Etter noen tunge år, gikk de fysiske smertene i føttene over, og jeg kunne igjen begynne å trene. Men fant også ut at jeg ikke burde trene så hardt, jeg som har lavt stoffskifte. Jeg burde heller gå tur.
Så da begynte jeg med det. Bonusen da er jo at jeg også får frisk luft. Noe som jeg slett ikke har vondt av 🙂

I tillegg etter en stund, for ca. 20 måneder siden, mistet jeg matlysten. Skikkelig! Og da var det gjort. Da begynte kiloene igjen å rase av. Igjen. Nå har jeg perioder med god matlyst, men magesekken er tilvendt små mengder mat, så jeg blir veldig fort mett. Ikke noen dum bonus det heller 😉

Og jeg har gledesstrålende gått på vekten med jevne mellomrom, og registrert vektnåla vise mindre, og mindre vekt.
Men så stagnerte det. I flere måneder. Helt til for en måned siden. Da satte det fart igjen. Jeg mistet nok en gang matlysten, og spiste minimalt. Jeg prøvde å få i meg litt med jevne mellomrom. Sånn at jeg ikke skulle bli syk. Men synes rett og slett ikke det smakte godt. Så da begynte vektnåla å gå ytterligere ned. 

Siden jeg mistet matlysten, for 20 måneder siden, har jeg gått ned 22 kilo. Og bare denne siste måneden har jeg gått ned en hel størrelse.

Så, fra å gå fra XXL (har til og med vært oppi XXXL ved noen anledninger) for 7 år siden, bruker jeg i dag M. Og jeg kan med hånden på hjertet si, at jeg ikke har vært så slank på 25 år, minst.


Dette bildet er tatt for en måned og 4 kilo siden.

I dag har jeg feiret, med å gå på shopping, og kjøpe klær i størrelse M ♥

Jeg hadde med meg handlehjelp, og jeg ubrøt gledesstrålende, at dette var som å vinne i Lotto, å faktisk kunne kjøpe klær i en størrelse jeg brukte for 25 år siden. Det er helt fantastisk, og føles nesten uvirkelig. Og jeg har planer om å holde meg der. Jeg føler ikke behov for å gå lenger ned i vekt. Og jeg har heller ikke noe ønske om å gå opp i vekt igjen heller. Nå er det helt perfekt. Min idealvekt 🙂
Handelen endte med en bluse, et skjørt, og en kjole.

Og som en bonus ( jeg liker bonuser ), kjøpte jeg meg 2 par sko også 😉 

Dette synes jeg at jeg fortjente. Og jeg er virkelig fornøyd. Nå skal jeg bare nyte hver eneste dag. Som en venn sa til meg en gang for et par år siden:
Live a little!
Og ja, nå skal jeg virkelig leve i nuet, som om hver dag er den første (og den siste) ♥ 

PS: Det øverste bildet er googlet.

 

 

#slankekur #vektproblemer #helse #klær #bonus 

 

10 kommentarer
    1. Dette var veldig fint å lese. Så enormt deilig. Jeg syns du har vært veldig flink, selv om det ikke høres så artig ut å miste matlysten.
      Og den handleturen tror jeg på var svært fin :).

    2. Ser godt forskjell på de to bildene ja…og selv om du er fin på begge..så er det behageligere å være litt slank :))..men håper ikke du raser ned i vekt noe mere da..for det er jo heller ikke bra…og alt for tynn er jo som regel ikke så pent heller :))
      Ekstra gøy å handle klær om man føler seg vel..og finner noe som passer :)) Hyggelig at du har fine opplevelser om dagen …håper det varer lenge :)) Klem<3

    3. Gratulerer og så fint å høre at du nå er kjempefornøyd og det har du jo all grunn til å være 🙂 Jeg har stor sympati med alle som sliter med helsa og vekta og utfordringene med det. Nå banker jeg i bordet her.. for der har jeg blitt spart for mye. Keep smiling 🙂

    4. Så herlig å høre 🙂 Det går riktig vei med alt for deg nå. Det er jo så moro og vel fortjent å kjøpe seg nye klær som passer når man har gått ned i vekt. Nå kan du pynte deg og kose deg i helgen 🙂 Klem til deg og ha en riktig fin dag 🙂 Her skinner solen og livet er bra 🙂

    5. BforB: Tusen takk 🙂 Ja, å miste matlysten får jo sin konsekvens, og for en gangs skyld var konsekvensen positiv 😉 Men jeg har alltid vært glad i mat, så det er litt rart når hverdagsretter jeg alltid har likt godt, plutselig ikke smaker lenger. Litt tomt på en måte. Men innimellom glimter det til likevel. Jeg prøver å spise litt uansett, selv om jeg ikke har lyst på. Men….;)

      Handleturen var veldig positiv. Utrolig hvilken glede det kan gjøre å gå ned i størrelse 🙂

    6. annebe: Tusen takk for det 🙂 Jeg fant ikke helfigursbilder i farten, så da ble det noen av de tidligere profilbildene mine på facebook som ble tatt i bruk i stedet 😉 Det var ikke så ofte jeg la ut helfigursbilder av meg selv på den tiden. Følte meg jo ikke så komfortabel i min egen kropp, og ville helst ikke at noen skulle se meg 😉
      Nei, alt for tynn er heller ikke pent. Det går en fin grense på størrelse M for min del 🙂 Jeg var tynn og hengslete som barn og tenåring. Men tok det godt igjen i voksen alder 😉

      Ja, kjempekjekt å være på kleshandel nå om dagen. En ny og herlig opplevelse 😀

      Ønsker deg en kjempefin dag i dag 🙂 Klem <3

    7. dedicat: Tusen takk for det 😀
      Ja, nå kan jeg virkelig nyte. For nå er jeg ganske nært der jeg ønsker å være. Vekta er på plass. Men helsa har ende en lang vei å gå. Men nå gir jeg meg ikke. For nå ser jeg jo at alt er mulig 🙂

      Jeg er veldig glad for å høre at du ikke har hatt så mye sånt å slite med. Krysser fingrene for at det fortsetter sånn, for jeg unner ingen å være gjennom alt det jeg har hatt 🙂

      Ha en fin fin dag i dag 🙂 Her skinner solen, og jeg skal nyte 🙂

    8. Åse Helen: Tusen takk 🙂
      Ja nå går mye den rette veien. Og jeg har endelig ikke bare små gleder, men også noen store. For meg var det stort å kunne handle klær, og faktisk finne at det meste passet 🙂 Helt fantastisk 🙂
      Nå i helgen har jeg det hektisk. Skal ut i kveld, og da skal jeg ha på meg en meget smal kjole. Jeg skal gå litt utenfor min komfortsone….igjen 😉

      Solen skinner her også, og jeg nyter hver stråle 🙂
      Kos deg i dag, det er jo helg og det hele 🙂
      Klem <3

    9. Vi må få et lite outfit-innlegg med de nye tingene, må vi ikke? DU er jammen flink og har stått på mye, og nå har siste delen glidd av med trim og litt dårlig matlyst. Jeg håper du finner masse energi utover våren. Ser du skal ut i kveld 🙂 På noe moro? 🙂 SÅ koselig å høre <3 Klemmer til deg <3

    10. frodith: Hehe…jeg er litt dårlig med sånne outfit greier må jeg innrømme. Men kan hende det kommer noe etterhvert 😉 Jeg skal nå rydde skapet, og da blir det ganske tomt er jeg redd 😉 Men da går det i alle fall an å finne igjen ting som faktisk enda kan brukes 🙂

      Jeg var ute på kjekke ting både på fredag og lørdag. Og har kost meg veldig 😀 Og derfor har jeg vært litt fraværende her inne. Det er hektisk innimellom, og da trenger jeg litt tid til å hvile også 🙂

      Men ja, kanskje et lite blogginnlegg om helgen kommer ut. I alle fall deler av helgen 🙂

      Håper du har hatt en kjekk helg 🙂 Kjempefin søndagskveld til deg <3 Klemmer tilbake <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg