SVERD I FJELL

Nå er det jo sånn at dagene mine er fri til å gjøre hva jeg vil, innenfor en viss økonomisk ramme selvsagt.
Men mange dager har jo vært sånn at det ikke er så mye jeg orker å gjøre.

Men nå er jo min favorittårstid her, og jeg har mer overskudd, helt naturlig. Akkurat sånn som det er med folk flest.
I tillegg skjer det jo mye positivt rundt meg. Noe som også virker veldig positivt inn. Jeg har klart å ta grep, og får til å i det minste leve en fritid. En god begynnelse det, og jeg ser lyst på resten av prosessen 🙂 Men ett skritt om gangen 🙂

Så, når det nå er dager hvor jeg faktisk har litt overskudd, så tar jeg gjerne en fotosafari eller 3, og det koster jo heller ikke noe. Og her om dagen, mens alle andre var på jobb, dro jeg til Stavanger en liten tur, og gikk på fotosafari alene 🙂

Jeg delte turen min opp i 3. Hvor første stopp var Sverd i Fjell. 

Litt fakta om Sverd i Fjell fra Wikipedia:

«Sverd i fjell» er et monument innerst i Hafrsfjord i Stavanger kommune. Monumentet er laget av skulptøren Fritz Røed fra Bryne og ble avduket av Kong Olav i 1983. Det er tre store sverd er satt ned i svaberget til minne om slaget i Hafrsfjord i 872, da Harald Hårfagre samlet Norge til ett rike.

 

 

Det største sverdet representerer den seirende kongen, mens de to andre symboliserer de tapende småkongene. Minnesmerket er også et fredssymbol, sverdene er satt ned i fjellet for at de aldri mer skal brukes. Sverdene er 9,2 m høye, og baserer seg på sverd funnet over hele landet.


Litt info fant jeg jo også nedfellt i stein 🙂

Jeg har i flere år tenkt at jeg skulle reise hit å fotografere på en passende dag. Men det har aldri blitt sånn, siden jeg har vært så sliten, at bare det å finne hvilken vei jeg skulle kjøre dit, har vært et ork.

Men nå har jeg en god periode, og fotolysten er på topp. Da var tiden inne 🙂

For et par år siden, var jeg her på et foto oppdrag. Det var da jeg jobbet i en bedrift som solgte blant annet elsykler. Og vi tok med noen sykler ut hit, og tok bilder av noen sykler med sverdene i bakgrunnen. Men den gangen var det jo jobb, og jeg tok ikke bilder til privat bruk. Hadde jeg tatt bilder til privat bruk, eller skulle tatt nye sykkelbilder i dag, ville kanskje sykkelbildene sett litt annerledes ut. Kanskje litt freshere 🙂

Der hvor sverdene er plassert, finnes også en ganske fin strand, som heter Møllebukta.  Og jeg ruslet litt langs stranden, og fikk hele tiden se sverdene fra nye perspektiv.

En grønn gressplen gjør også det hele til en fin plass, spesielt på godværsdager. For dem som ikke er så glad i all sanden. En stor svanefamilie beitet idyllisk på gresset. Og jeg våget til og med å gå midt iblant dem. Følte meg ikke sånn helt høy i hatten, for det var flere svaner enn dem man ser på bildet her. Men likevel, de er jo nestenvoksne disse her, så kanskje de ikke har blitt så sære og aggressive enda 😉

Jeg våget meg likevel såpass nært at jeg fikk noen gode bilder av ungdommene som beitet på gresset 🙂

Fine små blomster vokste også i gresset. Tusenfryd gjetter jeg på. Selv om jeg ikke akkurat skal påberope meg å være noen ekspert i fauna 😉 Men pene var de uansett 🙂

Litt bortenfor stranda så det ut til å være en tursti. Og ved siden av turstien var et nytt monument. Av en barføtt dame som går.

Når jeg leste på platten, så jeg at det var Fiskerens Kone. Og jeg leste videre, og kom frem til at selv om jeg synes jeg har tøffe tider i vår levealder, så var det nok hakket tøffere den gang for lenge siden 😉

Og helt til slutt, en selfie av meg og sverdene 🙂

Mitt neste stopp var Stavanger sentrum, og deretter Gamle Stavanger. Men det kan hende jeg skriver om en annen dag 🙂

I dag skal jeg faktisk på Photowalk. Har aldri vært på det før. Og er usikker på hvordan det foregår. Jeg har også oppdaget at det blir kun meg og en annen. Så skulle ikke forundre meg om det blir avlyst. Men, tiden vil vise. Jeg gleder meg uansett jeg. Og håper at jeg kanskje kan lære noe nytt 🙂 Om i verste fall, så tar jeg min egen Photowalk, siden været er strålende 🙂

 

 

#sverdifjell #møllebukta #stavanger #sverd #monument #bilder #historie #fiskerenskone

 

16 kommentarer
    1. sammegreia: Tusen takk 🙂 Ja, jeg hadde en flott tur 🙂 Ha en fin dag videre du også 🙂 Så skal jeg se innom deg etterhvert 🙂

    2. Ja det virker som det er mange bloggere på tur om dagen,, og hva er bedre enn det 🙂 Det er vår, naturen våkner til liv og det er så mye vakkert som man ikke har sett, eller sett før men kanskje med helt andre øyne. 🙂 Det er jo lenge siden jeg var i Stavangertraktene. Første gang på skoleskipet Gann (den første, ikke den som er nå…) og det må ha vært midten av 60 tallet, og etter en tur på sjøen og telegrafistskola – så var jeg på rekruttskola på Madla 🙂 Lykke til med turene i dag 🙂

    3. dedicat: Da var du jammen ikke langt unna her hvor mine bilder er tatt. For da jeg kjørte videre på min ferd mot Stavanger, kjørte jeg jo forbi Madlaleiren, som lå like ved 🙂 Sverd i Fjell er jo på Madla 🙂

      Skoleskipet Gann er jo også en gammel historie, selv om det ikke er samme skipet som har vært hele tiden. Artig å vite at du har vært ombord der 🙂

      Det er mye fint å se her i Stavangertraktene. Sikkert mye nytt siden du var her. Så om du får anledningen, så er det jo å anbefale å ta en tur 🙂

      Det er herlig når våren nå skikkelig våkner. Og i dag skinner solen. Og jeg gleder meg til nye opplevelser 🙂

      Ha en flott dag i dag du også 🙂

    4. Fotosafarie er en fin måte å koble av på..og det kan ofte gi overskudd i steden for å tappe, om en ikke stresser eller prøver å rekke over for mye :))
      Her ble det noen kjempefine bilder..og det var jo spennende ting å ta bilder av også :)) Nå har ikke jeg sett de sykkelbildene du tok den gangen , men kan tenke meg du har lært litt siden da ja :)) Håper du fikk til den turen i dag..og at energien fortsetter å bedre seg masse utover våren :)) Vi gikk ei lita runde ved elva i byen i dag..og da var det sol..deilig :)) Søndagsklem<3

    5. Jeg hadde gjerne tatt meg en fotosafari alene om dette var det jeg fikk se 🙂 Nydelige bilder, jeg elsker vinklene det blir på disse sverdene. Jeg skjønner du har hatt en super helg, og det er godt å høre. Og man må begynne med fritiden ja, se til at man klarer å kose seg <3 Viktigst det <3 klemmer på vei med buss <3

    6. annebe: Tusen takk 🙂

      Ja, fotosafari er en fin måte for meg å gjøre noe på, som gir noe tilbake. Jeg får mange fine bilder, mye frisk luft, og dagen går uten at jeg føler den er bortkastet 🙂
      De var nok litt forsiktige de sykkelbildene den gangen. Men hadde flere runder med bilder av sykler på forskjellige steder, og noen av bildene mine kom på trykk 🙂 Men ikke de med sverdene, såvidt jeg vet 🙂

      Photowalken jeg var på i dag var kjempefin. Var ute i mange timer, og fikk tatt mange bilder, og også lært litt nytt 🙂

      Høres godt ut med sånne små gode turer som dere er på. Og nå når våren er her, med sol og det hele, kan det nesten ikke bli bedre 🙂

      God søndagsklem tilbake, og ha en kos kveld <3

    7. frodith: Tusen takk 🙂

      Ja, jeg har hatt en kjekk helg 🙂 Og disse bildene fra Sverd i Fjell tok jeg like før helga.
      Ja, mestrer man fritiden til fulle, så klarer man kanskje mer også på sikt. Det er i alle fall målet 🙂
      Håper du har kost deg du også, og fått sovet om nettene 🙂
      Klemmer tilbake <3

    8. Kjempeflotte bilder av en utrolig vakker plass, Eva 🙂 Også er det så deilig å vite at energien din begynner å komme tilbake og at du orker mer. 🙂
      Stor klem! <3

    9. monicen: Tusen takk kjære venninne <3 Ja, nå om dagen orker jeg jammen ganske mye, selv om dagen i dag, photowalk, tok litt energi. Jeg måtte ta meg en timeout på slutten. Det har nok litt med å gjøre at jeg var i følge med en som jeg ikke kjente, og jeg ville jo vise at jeg også kunne 🙂

      Men godt å være litt ovenpå energimessig, for en gangs skyld 🙂

      Stor klem tilbake til deg <3

    10. Kjempefine bilder og sverdene var fantastisk flotte. Det er så artig å lese om framgangen din. Det skjer virkelig mye både for deg og med deg. Regner også med at dette skaper enda mer energi.
      Jeg gleder meg til å se de andre bildene du tok, håper du legger de ut snart. Og ikke minst hvordan det gikk med fototuren.
      Klem <3

    11. BforB: Tusen takk 🙂 Så kjekt å høre 🙂 Ja, det skjer mye positivt. Og jeg ser jo alt som en prosess i helsa mi. Håper bare at det er varig, og ikke kun midlertidig. Men bra er det jo uansett. Godt å slippe stresset som følger med å være energiløs 🙂

      Ja, det kommer flere bilder. Men tror jeg først skal lage et innlegg fra fototuren i går. Der fikk jeg så mange flotte bilder.

      Ønsker deg en kjempeflott uke 🙂 Klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg