FORNUFT, FØLELSER OG ÆRLIGHET

Fornuft, følelser og ærlighet er på en måte samme greia. De bunner alle ut i det samme, om man tenker logisk.

Likevel kjennes det forskjellig, oppfattes forskjellig, og vises forskjellig.

Fornuften sitter i hodet. Det er den som iskaldt forsøker å vise oss veien gjennom livet. Som forsøker å fortelle oss hva vi bør gjøre, selv om det kanskje finnes andre alternativ.

Følelsene sitter i hjertet. Sikkert ikke sånn fysisk, men det kjennes sånn. Følelser kan være gode, vonde, vanskelige, triste, sitrende, yrende, sinte, bitre. Følelsene kan man kjenne, bokstavelig, i hjerteregionen. Har man triste følelser, kjenner man det i hjertet, i brystkassen, ja, over det hele, som en stor verkebyll. Nesten som man får en følelse av å bli knust. Er de gode og yre, så kjennes det på samme sted, omtrent som at det banker kjempehardt, som en sverm med sommerfugler, som bare har lyst å komme seg ut og være fri.

Ærligheten vil jeg si er en kombinasjon av fornuft og følelser. Den kan være svært vanskelig å håndtere, både for den som leverer den ut, og for den som mottar den.

Jeg ser på meg selv som en ærlig person. Jeg har ikke samvittighet til noe annet. Det er viktig for meg, for moralen min. Men det kan være vanskelig. For det er ikke alle anledninger som krever ærlighet, som er like lette.
Jeg forventer også ærlighet i retur. Men det er i grunnen sjelden, når det virkelig gjelder, at ærligheten viser seg med sitt rette ansikt. Men de gangene den gjør det, samme hvor mye det smerter, så vinnes en enorm respekt fra min side. Det er noe av det jeg verdsetter mest i dette livet, ærligheten. Den kan være smertefull, men er også ren og vakker på samme tid.

De som er våkne, og har fulgt litt med her den siste tiden, har nok fått med seg at jeg har vært ekstra smilende og blid, og hatt en god del ekstra energi, mer enn vanlig. Rett og slett har jeg vært inni en god periode 🙂 Det har vært en herlig tid, rett og slett ♥
Og noen har nok klart å tenke seg litt av årsaken til min livlighet. 

Men, fornuft og følelser har kranglet om plassen den siste tiden.

Jeg har hatt et yrende hjerte. Rett og slett vært litt vår-yr, forelsket-vår-yr. Og ettersom dagene og ukene gikk, fikk følelsene en større og større plass i hjertet mitt. Man kan liksom ikke hjelpe for det. Det bare skjer. Fornuften klarer ikke å styre det. Og jeg er et følelsesmenneske. Det bare kommer i overflod når det kjennes riktig. Og følelsene er like intense enten det er på godt eller vondt.

Men hva som er fornuftig, kan man vel også diskutere. For jeg har troen på å følge mitt hjerte også jeg.

Men så har da fornuften fortalt meg at selv om hjertet hopper og spretter av glede og forventning, så var det likevel noe som holdt det tilbake fra å slippe helt ut.
For de gangene en eller annen følelse har våget seg utover i form av ord eller blikk, så har en viss panikk kunnet spores hos den andre. Og derfor har fornuften min fortalt meg at det er best å ikke si noe.

Jeg er ikke dummere enn at jeg har sett reservasjonen vokse hos han. Men har likevel tenkt at den som intet våger, intet vinner. Og positiv og optimistisk er jeg jo, så da har jeg begravet de tankene som kunne være fornuftige.

Men så plutselig, kom ærligheten på besøk.

Jeg så at det kostet. Det var ikke lett. Det var vondt og vanskelig. For oss begge.

Jeg måtte ta en pause i samtalen, hente noe forfriskende å drikke, for å jage bort tårene som presset på. Ærligheten fortjente det, fortjente at det ikke ble enda vanskeligere.

Det var en vond og god samtale på samme tid. Usikkerheten jeg har følt siste korte tiden, ble nå til visshet. Jeg fikk bekreftet det jeg håpet jeg tok feil på.
Men det er nå en gang sånn, at følelsene skal stemme for begge to. Det skal jo ikke være noen tvang.
Det aller meste stemte med oss, bortsett fra følelsene.

Mine følelser er der jo fortsatt. De kjennes litt vanskelige når de ikke blir gjengjeldt. Men samtidig er de gode, de er jo ærlige. Bånn ærlige. Og sterke.
De ble ytterligere forsterket da ærligheten kom helt ut. Det å motta den ærligheten, var sykt vanskelig. Men fremkalte en STOR respekt for han som hadde den vanskelige jobben. All ære til han for det altså ♥ 

Det har vært en intens tid. Men jeg angrer ikke på noe. Jeg har hatt et overskudd som jeg virkelig har savnet lenge. Det har gitt meg utrolig mye. Jeg føler jeg har blitt rik på så mange gode erfaringer. Og nå fikk jeg en erfaring til, og ble enda litt rikere, om enn på en tung måte.
Og det å ha overskudd, selv om det var på lånt tid, det var helt fantastisk. Jeg trengte det. Trengte den opplevelsen. Trengte den energien. Trengte den gleden.

Nå vet jeg at noen er veldig bekymret for meg. Bekymret for at tungsinn og depresjon skal ta grepet over meg igjen. Bekymret for at jeg skal kollapse.
Men jeg føler selv at den bekymringen er grunnløs denne gangen.

Klart jeg er trist, jeg gråter. Men likevel føler jeg en indre ro. En indre styrke. For jeg har vært så heldig å få møte et menneske som var ærlig. Som våget å være ærlig med meg. Et menneske som ikke lot meg sitte fortvilet og undre meg i uvisshet over lengre tid. Men som var ærlig, og sa det som det var. Og det krever mot. Det vet jeg.

Vi vil møtes igjen, være gode venner. Og det er jeg takknemlig for. For ellers kunne mye blitt fryktelig vanskelig. Vi vanker jo på mange av de samme stedene, og om man da ikke skal kunne være gode venner, så vil det jo fort bli litt trykkende. Men jeg føler ikke at det vil bli trykkende. Han vil få en varm, glad og hjertefølt venneklem hver eneste gang vi møtes. Og om det trengs en skulder eller en armkrok, så vet han hvor han finner den. Det er ikke vanskeligere enn det.
Jeg har ham mer enn gjerne i min nærmeste vennekrets, for det trenger jeg, og det har han virkelig fortjent ♥
Og jeg er glad i mine venner 🙂 

Vennskap og kjærlighet er noen av livets viktigste ingredienser ♥

Og hvem vet hva morgendagen bringer?

 

 

#vennskap #forelskelse #følelser #fornuft #ærlighet #kjærlighet #hjerte #depresjon #tungsinn #livsglede #energi #bekymring #rikdom #respekt #smerte #gråt

 

 

 

16 kommentarer
    1. Ærlighet kan være beintøfft… Det har vi vel begge fått oppleve i det siste – på forskjellige plan. Men det er som du sier: Den ærligheten er så avgjørende! Man føler seg respektert på en helt annen måte, og ja – det hjelper på selve bearbeidingen videre.
      Og ja… Vi er nok flere som er bekymret for deg, kjære Eva; Vi er jo glade i deg! Men du er sterk, og jeg tror at denne ærligheten faktisk gjør deg sterkere også, enda så rart det høres ut..
      Tenker masse på deg og stooooor klem sendes din vei! <3

    2. monicen: Ja, ærlighet kan virkelig være beintøft. Og ja, vet jo at du også har hatt din skjerv av det den siste tiden. Men så utrolig godt det er, når man etterpå skal jobbe seg gjennom det hele. Jeg respekterer han enormt for den ærligheten, og hadde jo masse respekt for han fra før av også. Men helt klart var det utrolig godt å bli respektert også. For det å være ærlig, er jo en form for respekt.

      Ja, du ble nevnt der, du er en av dem som er bekymret. Det vet jeg jo <3 Og jeg er veldig glad i deg og de andre vennene mine, og familien min, som virkelig bryr seg 🙂 Og ja, jeg er sterk. Jeg er supersterk. Men tillater meg selv å være svak innimellom også. Motgang gjør sterk sies det. Så da vil jeg tro at noen av oss snart må være verdens sterkeste mennesker 😉 Jeg er ikke bekymret for det, for det som skjer, skjer nok ikke uten en grunn 🙂

      Tusen takk 🙂 Har tenkt masse på deg også. Og STOOOOOOR klem til deg også kjære venninne <3

    3. Så vakkert og sterkt skrevet. Og du har så fin perspektiv på det du skriver, jeg ble litt slik gladtrist. Men jeg tror på deg, tror du greier å beholde gløden. Selv om utfallet ikke ble slik du ønsket. Ærlighet er viktig. Og god den tiden når en kal leve med håpet….og man veit aldri hva framtiden bringer. Forelskelse er veldig godt, spesielt om våren……og erfaringene kan ingen ta fra deg.
      Ønsker at du må finne Han der det stemmer for begge. Men du kjenner et fint menneske. Det er også en verdi.
      God, varm klem<3

    4. Det var mange fine tanker om følelser..og fint å lese 🙂 Lei meg på dine vegne for at det ikke ble helt slik du ønsket…men glad for at du ser det positive i det også…kan helt klart tenke meg at usikkerheten er mye tyngre enn et ærlig svar.
      Og som du sier har du hatt en fin tid og hatt positiv energi så får vi bare håpe du bevarer litt av det overskuddet :)Så selv om du sikkert har det tøft nå..så har du mye fint i vente , det er jeg sikker på :)) God klem og ta vare på deg selv <3

    5. Tusen takk for din så åpne og fine ærlighet. Jeg har jo observert mellom linjene sånn omtrent hva som har vært på gang. Men er jo godt å lese at vennskapet fortsetter på en god måte 🙂 Ta vare på det og ikke minst på deg selv 🙂 Ha en fin dag videre 🙂

    6. Jeg satt på toget når jeg leste dette, og fikk ikke kommentert. Men jeg vil si at jeg unnet deg så veldig å ha litt yrende og god periode nå som gikk, så det var veldig trist at det ikke stemte HELT da 🙁 Men som du sier , det må jo klaffe på lik måte for begge skal det være noe å bygge på. Kanskje er det bare feil tidspunkt, at det er noe å bygge på likevel. Jeg ble sammen med min samboer, etter mange år som kjente, for tidspunktet var ikke riktig for han DA…Men i hjertet MITT var det alltid han. Og vi BLE kjærester, det tok bare litt tid 🙂 Håper du fortsetter å ha energien din, og opplever mye annet godt framover. Unner deg det veldig 🙂 God og varm klem <3

    7. BforB: Tusen takk 🙂
      Jeg er flinkere til å skrive enn å snakke i alle fall 😉
      Og ja, når jeg er nedfor, er jeg det ikke så veldig lenge som regel. Ikke nå lenger. Og så lenge noen er ærlig, så blir det jo litt lettere å bære.
      Forelskelse er både godt og vondt synes jeg. Det kommer litt an på i grunnen. Det er i alle fall min erfaring.
      Men jeg er nok litt for spesiell til at det vil stemme med meg og en mann. Litt for spesiell, og litt for gammel til å reke rundt som en 16 åring. De følelsene der, sliter jo på, kan man si 😉 Men å ha venner, det er en stor verdi. Så jeg bør sikkert holde det der om det skulle dukke opp noen andre. Det vil alltid være noen interesserte. Men selv er jeg så kresen, at det skal noe til at det klaffer 😉

      Tusen takk for den varme klemme, sender en klem i retur til deg også <3

    8. annebe: Tusen takk 🙂 Ja, litt lei meg jeg også, men det går nok snart over. Er mest tanker akkurat i øyeblikket. For nå har jeg hatt litt tid til å tenke over ting. Og har en del spørsmål for meg selv 😉

      Jeg har erfaring med den usikkerheten fra et forhold jeg hadde for noen år siden. Det endte så vondt at det tok flere år å bearbeide og bli ferdig. Det er sånne erfaringer som burde fortelle meg at jeg BØR lukke øynene, for alltid, når det gjelder sånne ting. Men klarte det ikke helt 😉

      Akkurat nå er det ikke et eneste snev av overskudd å spore her. Men, skal komme meg gjennom 17. mai, og så skal jeg bruke mandagen til å grave meg ned (hvile) en stund, frem til barna mine kommer på tirsdag 🙂 Det skal nok gå godt 🙂

      Tusen takk for klemmen og omsorgen 🙂 God klem tilbake, og ha en fin 17. mai <3

    9. dedicat: Tusen takk for kommentaren 🙂 Ja, man har nok kunnet lese litt mellom linjene her og der. Men litt forsiktig er jeg jo, fordi jeg selv nok ikke har vært helt klar for hva enn det kunne bli. Klar på en måte, men ikke klar, på en annen måte 🙂

      Vennskap er viktig, så det er godt at man skal kunne møtes uten smerte 🙂
      Takk for omsorgen, og ha en god kveld 🙂

    10. frodith: Tusen takk 🙂
      Det er vel som oftest sånn, at det ikke stemmer 100% Det er en av livets realiteter 🙂 Veldig koselig at det ble deg og han selv om det gikk lang tid. Men jeg kjenner litt den følelsen du sikkert har hatt i den tiden. Kan ikke ha vært så veldig kjekt akkurat. Men det endte godt, og det er jeg jammen glad for 🙂 Energien min er oppbrukt nå. Håper å kunne hente frem litt i morgen. Den dagen kan jeg ikke sluntre unna, uansett 😉 Men skal hvile på mandag 🙂
      Nå først skal jeg bake en kake, til 17. mai kaféen. En enkel og ekstremt god kake 🙂

      God og varm klem tilbake til deg <3

    11. Snufs, for en vakker historie som ikke endte så bra. Det er jo bra at du fortsatt har en venn du er glad ikke, men synd at det ikke ble full klaff begge veier.
      Jeg har gledet meg sånn med deg i det siste med den ekstra energien du har hatt og opplevelsene. Jeg håper du klarer å beholde litt av den forelskelsen, gjennom å være litt beruset av at det er vår, at du snart skal på ferie, at positive ting skal skje igjen høst i forhold til din helse osv.
      Nå er det 17 mai, hipp hurra 🙂 Det blir stas for deg å se på datteren din :-)Håper dagen din blir flott 🙂 Godklem fra meg ♡

    12. Åse Helen: Tusen takk 🙂 Ja, har jo en venn jeg er glad i. Det hjelper mye det 🙂

      Energien håper jeg også varer en stund, i alle fall noen dager, all den tid vi har den lyse årstiden nå. Det er jo også en god hjelp. Og kjekke ting å se frem til, hjelper så klart 🙂 Veldig bra det. Og er jeg heldig, så går det rette veien i høst.

      Ja, nå er det 17. mai, og jeg ble vekket av salutten, som blir sendt fra Ulvanuten, hvor jeg ofte går tur. Det er bare 15 minutters gange herfra 🙂 Det skikkelig øsepøseregner. Så veldig trist for alle som skal gå i tog. Men gleder meg fortsatt til å se på både egne barn og andres. Håper regnet lettner litt innen den tid 🙂 Ønsker deg og dine også en kjempekjekk dag. Kos dere masse. Godklem til deg også <3

    13. Det sier mye om deg som person, at du klarer å se det gode i ham fordi han er ærlig. Det er veldig personlig å dele det du har delt her. Gleden over en gryende forelskelse, håpet om gjengjeldelse …..og skuffelsen da du fikk visshet om at det du hadde ant var riktig. Jeg kjenner igjen den følelsen, sjøl om jeg aldri har hatt langvarig kjærlighetssorg. Da jeg ble skilt, visste jeg at det var så riktig, så jeg har aldri ønsket meg tilbake til det som var…… Trist når det ikke er gjengjeldt, men ikke så mye å gjøre ved…… Takk for at du delte……… 🙂

    14. karidansen: Ærlighet varer lengst. Det er ikke feil å si det 🙂 Og for meg, betyr det uendelig mye. Det betyr at vedkommende har karakter, styrke og godhet 🙂 Det at han var ærlig, gjør at det er lettere å gå videre. Man blir ikke sittende å spekulere i hva som gikk galt. Og da er det lettere å gi slipp på de tunge følelsene i etterkant.
      Kjærlighetssorg er for grusomt. Og spesielt hvis det varer lenge. Når følelsene sitter dypt, kan en sånn sorg bli veldig tung. Men som du sier, det er ikke så mye å gjøre ved, annet enn å jobbe seg gjennom og gå videre 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg