BAKERNES PARADIS

Ca. 20 minutters kjøretur fra mitt hjem, ligger et sant paradis.
I alle fall har det fått navnet Bakernes Paradis.

Bakernes Paradis er et handelssted og gjestgiveri på landet. Det var tidligere eid av bakerlauget i Stavanger, og ble brukt som bakernes feriested.
I dag er det eid av Kronengruppen, som har satt liv i de gamle husene, med butikk/landhandel, og restaurant. Det er satt opp et stort restaurant telt, hvor det er plass til mange gjester. Og der serveres god mat på høyt nivå.

HER kan du lese om Bakernes Paradis som det fremstår i dag.

Området rundt er utrolig idyllisk og vakkert. Og det er flotte turmuligheter rett ved. 

Dessverre vil ikke mine bilder i dette innlegget yte stedet rettferdighet, da alle bildene er tatt med mobiltelefon. Men likevel, et visst inntrykk vil man jo få 🙂

Det har seg nemlig sånn, at jeg er med i en turgruppe på facebook. Og i går, søndag, ble det arrangert en tur i området rundt Bakernes Paradis, med en god buffet middag som avslutning på oppholdet. Og det var noe jeg følte meg svært tiltrukket av. Turen gikk delvis i ulendt terreng, og var ikke så enormt krevende. Noe som passet godt for min ultraslitne kropp for tiden. 

Jeg vet ikke hvor mange vi var på turen, men tipper sånn ca. 15 stykker. En god gjeng, som var lett å prate med, og som ikke kappet om å gå fortest mulig.

En koselig tur, med flere små pauser, hvor det ble anledning til å betrakte naturen.


Langs løypa var det også enkelte hytter, hvor noen lå helt i sjøkanten. En kjekk tur både for folk og dyr 🙂


Til slutt toget vi inn i teltet, i buffetrestauranten, hvor det var dekket et pent langbord til oss, og vi kunne forsyne oss av et rikholdig utvalg middager, salater og gode desserter.

Vi var ikke vonde å be, for vi var både sultne og tørste etter turen.

Helt til slutt gikk noen av oss inn i butikken som lå i et annet bygg. Der ble det solgt litt av hvert av dyre souvenirer og håndverk.

I butikken fant jeg dette interessante møbelet, som jeg funderte en del på. Koneforlenger!
Noen som har en idé om bruken/meningen med denne?

 

En vellykket tur i flott natur. Tar gjerne den turen omigjen 🙂

 

#tur #natur #norsk #paradis #restaurant #buffet #sjø #bakernesparadis 

 

16 kommentarer
    1. Velkommen hjem fra sykehuset til dere jentene 🙂 Jeg hang meg opp i hva koneforlenger er og googlet. Når du står på en krakk/stol, da kan du holde deg i koneforlengeren så kommer du høyere opp i et skap f.eks. Står tryggere da antar jeg og kan strekke deg 🙂 Ha en fin uke og hold dere friske og raske begge to.

    2. Ha-ha, nei en koneforlenger? 😀 Aner ikke 😀 Fine bilder, og koselig du fikk tatt turen. Så hyggelig ut med den gjengen 🙂 God klem <3

    3. Siss: Tusen takk for det 🙂 Er godt å være hjemme igjen. Og jeg nådde heldigvis å være med på noe kjekt før helgen var omme 😉

      Jaha ja, så det var det koneforlenger brukes til? Nå fikk jeg svaret på det. Google er et fantastisk redskap 😉 Forlenger ganske mye det alene 😉 Skulle kanskje hatt en sånn krakk da…hihi 😉 Men klarer meg nå fint uansett 🙂

      En fin uke til deg og dine også. Her i gården er det feber som råder for øyeblikket. Men det er ikke helt uvanlig 😉 Lever like godt fordet 🙂

    4. frodith: Hehe…Nei, jeg ante heller ikke, men har fått svaret fra Siss 🙂 Hun googlet. Så smart var ikke jeg 😉

      Tusen takk, ja, bildene ble nå ok. Og fint minne. Hadde det kjekt på tur 🙂

      En fin uke, og en god klem til deg også <3

    5. Flott å ha slike steder som det ikke tar så lang tid å kjøre til…her så det skikkelig fint ut :)) ..og det er hyggelig å høre at du ikke “murer”deg helt inne om dagen ..men ta det litt i små porsjoner ,så du ikke brenner deg ut i steden for å bygge deg opp..:))
      Artig den koneforlengern da..så noen hadde en forklaring på det..jeg er så høy at jeg rekker opp i det meste av skaper..hehe…
      Ha en hyggelig mandagskveld 🙂 Klem<3

    6. Koselig plass. Ikke hver dag man blir ønsket velkommen til paradiset! 😉 Av og til er det trivelig å finne på noe sammen med andre. Jeg liker også best å gå tur uten å stresse. Greit å holde et visst tempo , men jeg går ikke først og fremst for å bli så voldsomt sprek. Tenker at det er bra å gå uansett! 😀

    7. maiken: Det gjorde godt med en tur. Var en hel uke siden forrige gang. Og med sånne omgivelser, så kan man gå lenge….
      Ja, den koneforlengelsen har jeg fått svar på. Siss hadde googlet, og fant at det var en krakk til å nå opp på steder høyt oppe, og med håndtak til å holde seg fast i 🙂

    8. annebe: Ja, jeg føler jeg er heldig som bor en plass hvor turmulighetene er mange og varierte 🙂 Og ikke så vanskelige å komme frem til 🙂
      Små porsjoner er aller best. Jeg gikk tur i dag, 4 kilometer, rundt favorittvannet mitt. Men det holdt hardt. Jeg var redd jeg ikke skulle klare det, for i dag fungerer ikke kroppen som hodet bestemmer den skal. Men jeg fikk det til. Og har hvilt resten av dagen 🙂

      Jeg er ikke så høy jeg, kun 162 cm. Så kunne visst kanskje trenge en sånn koneforlenger 😉

      Ha en kjempefin mandagskveld du også 🙂 Kos deg 🙂 Klem <3

    9. karidansen: Ja, det var en hyggelig hilsen <3 Og en hyggelig plass å være 🙂
      Veldig godt å slippe å gå alene alltid ja. Og ikke minst, en tur skal jo være god for både kropp og sjel. Ikke bare for kropp liksom 😉 Så jeg tenker som deg, det er bra å gå uansett 😀

    10. Så herlig den hørtes ut den turen. Det så også ut som en nydelig dag og et vakkert sted.
      Tror du har mange nydelige turområder.
      Koneforlengeren må være til for å drøye ut koner…..hm, kanskje de kom til kort…..

    11. BforB: Ja, den turen var veldig fin. Og jeg hadde ikke gått tur der tidligere, så det ble en aha-opplevelse 🙂
      Det er mange flotte områder her. Jeg er bare ikke kjent i alle 🙂 Men har mål om å komme meg litt mer rundt og bli litt bedre kjent 🙂

      Hehe…Drøye ut koner 😉 Koneforlengeren er en krakk med et håndtak/støtte, til å holde seg i, sånn at man skal være tryggere uten å risikere å falle ned 🙂

    12. Fruemmel: Jeg sliter fryktelig. I går da jeg gikk på tur, måtte jeg tvinge meg selv. Det var litt utrygt, fordi jeg gikk alene, men likevel visste jeg at det alltid er noen som går tur der, og jeg ville få hjelp om jeg kom til kort 🙂 Men det gikk greit. Var i litt bedre form på søndag, pluss at der var mange kjekke folk med på den turen.
      Ja, pågangsmot mangler jeg stort sett ikke. Nekter å la meg kue. Det har jeg nemlig gjort for mye i dette livet her som det er 😉

      Hadde to planlagte turer i dag, men den ene må vike for noe annet som har kommet opp. Man kan ikke få både i pose og sekk har jeg funnet ut 🙂

      Ha en flott dag 🙂

    13. En koneforlenger er en krakk som er lett å ta med seg når du ikkje når opp i skapet. Så du ikkje treng dra med deg en stol. Den er som regel lett tilgjengelig. Sjølv har eg 2 stk.

    14. Astri Elisabet: Ja, stemmer det 🙂 Jeg har ingen sånn, eller jo, har en krakk. Men den er jo uten håndtak til å støtte seg på 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg