FLOTT TUR OG BURSDAGSFEIRING I PRAHA

Praha var en nytelse, fra ende til annen!

Nå har jo jeg lett for å forelske meg i nye steder jeg besøker. Så sånn sett har jeg endel kjærlighet liggende rundtomkring. Men Praha er jeg ikke ferdig med enda. Ikke et lite gram ferdig en gang 😉

For nå er jo saken sånn, at det var meg, min lillebror og vår mamma som reiste sammen. Vår mamma har skral helse, og denne turen ser vi som siste mulighet til å ta henne med på en utenlandsreise. Hun er ikke så god til bens lenger, og er litt glemsk og forvirret til tider. Så vi fant ut at dette skulle bli en hyggelig tur, med lavt tempo og lun atmosfære 🙂


Vi tar av fra Stavanger Lufthavn, Sola etter skjema. Flyet er et propellfly. Og jeg satt ved vinduet, og kunne fotografere norsk grunn før vi kom for langt unna.

Her er vi i ferd med nedstigningen til tsjekkisk grunn. Det ser nesten likt ut som den norske, fra fugleperspektiv.


Ombord i flyet fikk vi servert valgfri drikke, pluss en liten pose snacks. Valget mitt falt på hvitvin og coca cola 😉

Vel fremme på tsjekkisk jord, fant vi en buss, og kom oss inn til byen. Heldigvis har min bror vært i Praha ganske mange ganger (oftest i jobbsammenheng), og han vet hvordan ting fungerer, han kjenner bussene, trikkene, ja, alt sammen. Så han ordnet opp. På bussen måtte vi stå den lille halvtimen til byen. Men jeg klarte å overtale en lite villig tsjekkisk dame, til å reise seg, og overlate sitt sete til min mamma. Men sånn ellers, var det aldri vanskelig den helgen. De fleste oppfattet av seg selv at her var en dame som trengte å sitte, som trengte litt hjelp.


Vi bodde på K+K Hotel Central. Et gammelt hotell, med godt rykte og spennende historie. Vi hadde to rom. Jeg og mamma bodde på et handicap rom, noe som gjorde ting litt lettere på flere måter, enn det ellers kunne blitt. Servicen på hotellet var meget god, og rent og pent var det. Et hotell med 4 stjerner 🙂


I lobbyen var det et hyggelig miljø, med flere salonger hvor man kunne sitte ned og lese avisen, eller ta seg en kopp kaffe. Akkurat denne salongen hadde en interaktiv peis. Veldig lunt, moderne og koselig på samme tid 🙂

Frokostsalen var også en helt spesiell konstruksjon. Opprinnelig et stort rom/ballsal, høyt under taket, og flotte vinduer. Her hadde de bygget et rom i rommet. Jeg fikk dessverre ikke tatt noen bilder av det, men rommet er et konferanserom, med glassvegger. På taket av konferanserommet ligger frokostsalen. Veldig pent og innbydende.


Her er litt av bufféten. Jeg er et frokostmenneske, så jeg klarte å forspise meg her hver dag 😉

Litt av mitt utvalg en av dagene 😉

Og her er noen av vinduene. Er det ikke pent?


Hotellrommet hadde et veldig innbydende bad, og var ellers også stort og romslig. Og om vi valgte å gå trappen, istedetfor å ta glassheisen, så ga trappen et aldri så lite sus av historie.


Kruttårnet lå like ved hotellet, så vi hadde ikke lange biten til nærmeste populærsentrum.

Det jeg forelsket meg i, i Praha, var all kunsten…på bygningene. Forseggjorte utskjæringer, og dekor av alle slag.

Marionettedukker er stort i Tsjekkia. Og vi fant en flott marionette butikk, med et enormt utvalg dukker av alle slag og til alle anledninger.

Vi fant andre dukker også. Det var flere vokskabinett i Praha. Jeg var veldig fristet til å gå hit en gang. Men formen min var såpass slapp, at jeg valgte å holde det av til en annen gang. Men fikk da i alle fall sitte ved siden av en ung utgave av John Lennon 😉

Vi hadde mye god mat, på et fantastisk utvalg restauranter.

Og drikke måtte jo også til.

Karlsbroen måtte vi jo gå over. Men det rare er at jeg fikk nesten ikke noe inntrykk av å være på en bro engang. Noe så stort og storslått er jeg jo ikke vant til.

Det var så mange flere inntrykk og opplevelser, at jeg får fortsette med flere bilder i et nytt innlegg. Jeg skal også få min brors bilder, og da er det mange flere bilder med meg selv på 🙂

Jeg avslutter dette, med et bilde fra den siste middagen vi hadde, dagen før vi reiste hjem.
Vi reiste hjem på min bursdag. Men da vi dagen før hadde fortært en bedre middag, og var mette og gode, kom plutselig kelneren med 3 tallerkener med kake på. Det ene kakestykket hadde et lys. En sånn overraskelse har jeg aldri fått før. Og det var utrolig koselig, og varmet mitt hjerte 🙂 Min bror klarte å lure meg godt der, når jeg trodde jeg hadde full kontroll 😉

Verdens hyggeligste bursdagsminne for meg, fra min lillebror ♥

Da får jeg heller love flere bilder senere, og håpe at du koste deg med dette lille glimtet fra Praha 😀

 

 

#praha #reise #turist #by #storby #weekend #helg #historie #storslått 

 

24 kommentarer
    1. dedicat: Tusen takk 🙂 Ja, minnene fra denne turen skal inn i en flott bildealbum som jeg skal lage. For dette vil bety ganske mye fremover 🙂

    2. Så koselig 🙂 Og masse fint å se på 🙂 Jeg har lyst å dra til Praha selv 🙂 De marionettene var jammen fine da 🙂 Herlige <3 SKulle gjerne hatt en Chaplin. Kjøpte du noe? En vellykket og flott tur skjønner jeg. SÅ deilig, dette fortjente du <3

    3. Så mange fine fotomontasjer du har laget fra turen! Godt at dere fikk til dette. Et fint minne å ha med seg videre, også på grunn av at det trolig er siste gang dere kan reise utenlands med moren din. Ja, de vinduene har jeg veldig sansen for, også lampene som henger der. Takk for titten! 😀

    4. frodith: Åh ja, det var et uendelig utvalg i den butikken. Praha kan absolutt anbefales. Og det er så uendelig mye å se, at en helg slett ikke er nok 🙂

      Jeg kjøpte ikke marionetter eller annet typisk tsjekkisk. Men kjøpte meg en fin dongerijakke, og et par ørepynt. I tillegg til noe til barna mine 🙂

      Ja, dette var vellykket, og et herlig avbrekk fra alle hverdagens problemer og plikter 🙂

      Tusen takk for fin kommentar <3

    5. karidansen: Tusen takk 🙂 Ja, jeg fant ut at jeg har så mange bilder, at å presentere ett for ett ble litt vel mye. Og så er det jo litt kjekt å lage collage også, med tema 🙂 Og gode minner vil dette være i laaaang tid fremover 🙂 Ja, lampene likte jeg også. Hotellet var jo et eventyr i seg selv, om man tok seg tid til å se etter 🙂

    6. Så koselig turen så ut og hørtes ut. Og at det var dere som familie som var på tur sammen. Veldig mange fine bilder. Skjønner godt du vil tilbake. Håper moren din hadde glede av turen…
      Og Eva…GRATULERER med vel overstått fødselsdag!!
      Klem <3

    7. Jeg var virkelig mest spent på hvordan det var for dere å reise med din mor, og så flott at det gikk så bra! Mange fine bilder, og jeg som ikke har vært der før ,fikk lyst å ta en tur….

    8. Så fantastisk innlegg om Praha, og jeg er akkurat som deg: forelsker meg stadig i nye steder jeg kommer til, og har mange fantastiske steder i hjertet mitt <3
      Må opp å se på alle de fine bildene en gang til,jeg <3

    9. Så masse flotte bilder, og for en fin tur dere har hatt. Godt å ta sånne turer, når de gamle blir eldre. Og så mye god mat. Ah. Har veldig lyst å reise til Praha. Herlig bursdagsoverraskelse, likte den lille krukken med syltetøy/rørt jordbær til kaken. Ha en fin dag. klem<3

    10. Du kan jo begynne å lage reiseartikler, gjett om jeg fikk lyst til Praha nå! Så fin familie som tar seg av hverandre og som viser slik kjærlighet og omtanke. Dere er heldige, alle tre. Og Eva- gratulerer med overstått! Regner med den mojitoen på slutten der var like god som den så ut;) mer bilder fra Praha, takk!

    11. BforB: Tusen hjertelig takk 🙂

      Ja, turen var virkelig koselig. Ikke for varmt akkurat, men akkurat passe med tanke på moren min, som ikke tåler alt for mye. Og ja, hun hadde glede av turen. Hun koste seg, og sa så sent som i går, at vi burde hatt litt mer tid der 🙂

      Klem <3

    12. maiken: Det gikk veldig greit å reise med henne. Et par komplikasjoner opplevde vi jo, men det var ikke annet enn forventet. Og nå har vi dette gode minnet, som vi skal bære med oss til evig tid 🙂

      Kan virkelig anbefale å reise dit ja. Det var mange inntrykk, selv om vi hadde et veldig rolig tempo 🙂

    13. passion4lifeandtravel: Tusen takk 🙂 Så kjekt at du likte det. Jeg må inn og kikke hos deg også, for det er alltid greit å få litt tips til nye steder man kanskje kan se 🙂 Reiser er berikende synes jeg. Man lærer utrolig mye, både om folk, historie og religion.

      <3

    14. Min matgale verden: Tusen takk 🙂 Ja, det var en flott tur, og det ble jo en del bilder, som alltid 😉 Og vi var i tillegg to stykk som knipset vilt 😉 Anbefaler virkelig en tur dit 🙂

      Bursdagsoverraskelsen var helt etter mitt hjerte <3 Det var en jordbærostekake. Selve kaken smakte ikke jordbær, men når man hadde over innholdet med jordbærsyltetøy, så ble det himmelsk. En riktig søt detalj, både visuelt og for smaksløkene 🙂 Veldig godt faktisk 🙂

      Ha en flott dag du også 🙂 Klem <3

    15. Jeg er også veldig glad i å reise, og har gjort det mye hele livet, i tillegg bodd blant annet i Østen før jeg fikk barn. Som du selv skriver, reise er en berikelse <3 Ikke minst så fantastisk lærerikt <3 <3. Min egen reiseblogg som er krydret med hjemmelivet har jeg hatt siden 2011, og har vært mye på reise.Må innrømme at jeg har ikke vært like flink til å blogge på den det siste året som de foregående, og det er ennå mange reiser jeg har gjort de siste to årene jeg en gang ikke har hatt tid til å skrive om, noe fordi jobb bloggen min passion4therapy.blogg.no tar mye av min fritid :). Jeg har som mål å reiseblogge litt mer dette året. Håper du får noen tips og nye reisedrømmer hos meg også, det er ihvertfall mange destiansjoner der <3 Skulle gjerne ha hatt tid til å blogge om vår siste USA reise før vi drar ut i verden igjen, har ikke kommet lenger enn til Las Vegas, og etter det har jeg både Gran Canyon,Los Angeles,Hawaii og New York fra den turen,( men om New York har jeg ihvertfall blogget om flere ganger før :)..), før vi igjen drar ut i verden nå i sommer.Da tar jeg nok en pause i USA bloggingen, og forflytter meg til mer liveblogging fra Bangkok,Hua Hin og Bali <3 De to første destinasjonene er det nok veldig mye om på bloggen fra før, og selv om jeg har vært en del ganger på Bali da jeg bodde i Østen, tror jeg nesten aldri jeg har blogget om øya <3 Ha fortsatt en nydelig dag <3

    16. tujanka: Hehe…jeg fikk et spørsmål om det en gang for et års tid siden, da jeg hadde skrevet litt om Roma turen. Da fikk jeg spørsmål fra en Romaside, om jeg ville skrive en reiseartikkel? Men jeg var litt sliten den gangen, som jeg også er nå, så jeg orket ikke helt å gjøre det akkurat da, og etter det har det rent ut i sanden 😉

      Og tusen takk for fødselsdagshilsen. Ja, vi er heldige som har hverandre, og som bryr oss om hverandre. Det er noe jeg setter stor pris på 🙂

      Mojitoen var nam nam 😀 En av mine favorittdrikker <3

      Flere bilder kommer, og anbefaler virkelig en tur til Praha 😀

    17. passion4lifeandtravel: Det høres jo bare helt fantastisk ut alt du har vært med på. Så mye kan ikke jeg si å ha opplevd, selv om en del erfaringer har jeg jo likevel, som for meg er unike 🙂 Det er mange plasser i verden jeg drømmer om å reise til, som jeg har lyst å oppleve. Men økonomien har ikke tillatt så mye til nå. Men en dag blir det nok både tid og anledning til flere spennende turer. Og så er det jo noe med det at det er godt å ha drømmene å strekke seg etter også 🙂

      Jeg synes også det er flott å lese om andres opplevelser, blant annet dine. Man kan lære mye av det også. Pluss at jeg elsker bilder. Så da blir det mange gode opplevelser i det å lese blogg. Skal innom å lese hos deg ja. Gleder meg til det. Og ser frem til flere blogginnlegg, selv om du ikke har så god tid alltid 🙂 Alt til sin tid, pleier jeg å si 🙂

      En fortsatt nydelig dag til deg også <3

    18. Jeg har også hatt ulike økonomiske perioder i livet, og vet du at de reisene jeg aller mest lever på i hjertet mitt er kanskje hjemmeferier med vakre utflukter i nærområdet <3 Alle reiser er unike, som alle dager i livet <3 Vi lærer jo ikke bare av de vakre dagene, kanskje mest av de tøffeste dagene <3 Som igjen gjør at vi setter ennå mer pris på de vakre dagene <3

    19. passion4lifeandtravel: Ja, det er helt sant det. Hver reise, enten den er kort eller lang, er et eventyr 🙂

      Jeg går mye tur, og opplever mye flott på de turene. Det er jo en reise det også på en måte <3

    20. Det gjør jeg også, jeg elsker å gå tur, både med og uten kamera <3 Det oppdager du fort på noen av kategoriene mine, som blant annet treningsglede som har bestått av lite trening i det siste, mer turgåing, og Oslo min kjære fødeby, og ikke mins Norge, mitt lille land <3 Så enig med deg at å gå tur er en deilig reise, da reiser jeg både i mitt indre, og nyter alt det fine rundt meg <3

    21. passion4lifeandtravel: Jeg har en helsesituasjon som gjør at trening ikke er bra for meg, tro det eller ei 😉 Men det ble veldig anbefalt å gå tur. For da styrer man sin egen styrke, og tar ikke så hardt i. Pluss at man får mye frisk luft, og mange flotte inntrykk, noe som er veldig godt for det mentale 🙂 Så turer er absolutt noe jeg virkelig har tatt til mitt hjerte <3
      Og det er som du sier, du reiser i ditt indre, og nyter alt det fine rundt deg. Sånn er det for meg også 🙂
      Det er jo en reise det også 🙂 Stappfull av opplevelser og inntrykk <3

    22. Så kjempefint du har “dokumentert” turen..fra turen på flyet og videre :)) Mye delikat mat og spennende drikke ser det ut til :)) Lekkert hotell og masse flotte bygninger og du og John Lennon var jo et stilig par da….synd han var av voks …hehe…
      Hyggelig med en slik opplevelse sammen med nær familie..og så hyggelig av broren din å ordne så det ble gjort ekstra stas på deg på bursdagen:)) Var artig å få sett så fine bilder fra turen 🙂 Håper du har det bra her hjemme nå også 🙂 Klem<3

    23. annebe: Tusen takk 🙂

      Ja, litt dokumentasjon er viktig. Og enda viktigere denne gangen, da vi skal lage en fotoalbum til vår mamma. Vel…John Lennon var nok litt i yngste laget i voks utgaven, så det spørs om ikke det ville sett litt rart ut 😉 Hehe. Men hyggelig type der i sofaen i alle fall 😀

      Det var kjekt å bli gjort litt stas på, så vil nok huske det også riktig, riktig lenge 🙂

      Er bra å være hjemme også, litt sliten og trøtt. Men står på likevel 🙂

      God klem tilbake <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg