MOR OG SØNN TIL PREKESTOLEN

Min sønn, Daniel, ble nettopp 19 år.

Dagen før bursdagen, bestemte vi oss for at vi skulle ta en tur til Prekestolen.

Daniel hadde aldri vært der før, og jeg var der for første gang sist sommer.

Dagen opprant, og så ikke så aller verst ut. Men jeg ønsket meg at det var litt mer sol. Men det ønsket ble aldri oppfylt. Likevel for sikkerhetsskyld, smurte jeg solkrem i ansiktet. For her på denne kanten av landet, må vi være forberedt på det meste når det gjelder været.

For å komme til parkeringsplassen til Prekestolen, har vi en god kjøretur foran oss. Og vi må en kort fergetur også.

Vel fremme, fikk vi parkert, og gjorde oss klare til å gå.

Vi hadde pakket med nistepakke, litt kjeks, masse vann, og litt brus. Og sitteunderlag hadde jeg også husket å pakke med. For ikke å snakke om kameraet. Turen måtte jo foreviges og dokumenteres.

Forrige sommer, brukte jeg og en venninne 2 timer på turen opp. Og 2 timer ned igjen.

Bildet her viser at det er det som er normalen, 2 timer hver vei. Det viser også anbefalt skotøy 😉 Og ikke minst, hva som ikke er anbefalt 😉

Prekestolen ligger i Ryfylke. Og som du ser av bildene på tavlen, er det flere dramatiske naturperler i dette området.

Vi er endelig klare, og følger skiltet, som viser retningen bort fra parkeringsplassen.

Langs hele veien er det merket med røde T‘er, og etterhvert også avstand frem og tilbake. Så vet man hvor langt man har gått, og hvor langt det er igjen.

Veien går mye oppover. Det blir litt klatring, litt opp og litt ned, men mest opp.

Det fine med å gå til Prekestolen nå de siste årene, er at det er laget til trapper på de verste partiene. Tidligere var ikke denne trappen her. Da var det bare en smal sti opp en steinrøys. Men flinke Sherpaer fra Nepal, har bygget en bred og fin trapp, for å gjøre det lettere for den store massen av mennesker å ta seg oppover og nedover.
En artikkel om Sherpaenes jobb med trappene, kan du lese HER

Noen av trappetrinnene er ganske høye, noe som gjør det litt tyngre for meg, siden jeg ikke har så lange ben. Men likevel er høye trappetrinn å foretrekke, fremfor en ujevn steinrøys.

Her er et parti uten trapp. Men det var ikke så vanskelig å forsere.

Enkelte plasser var det litt flatere grunn. Gjerne over myrområder. Men her er bygget en sti, sånn at man kommer seg tørrskodd over. Her fant vi ut at noen hadde kastet ned mynter (1-kroner).

På dette tidspunktet hadde det begynt å regne. Men vi hadde regnjakke med, og var gode og varme etter en del klatring.

Noe av løypa går også over berg. Og her og der var det bygget små varder.

Her kan vi se hvor langt vi har gått, og hvor langt vi har igjen.

Etterhvert smalner stien, og vi kommer til flotte utsiktspunkter.

Magisk utsikt

Et av utsiktspunktene viser at noen har slått opp telt og campet rett ved et stort stup. Og på bildet her er det også en person helt ytterst på kanten. Ikke 10 ville hester, eller 10 millioner kroner, skulle fått meg til å campe akkurat der. Eller jo, kanskje 10 millioner kroner. Men under sterk tvil!

På enkelte steder er stien så smal, at det er laget gangbro for at det skal være trygt å komme seg over. Det er ikke for folk med høydeskrekk dette her altså….Men konstruksjonen er sterk, og boltet fast, så det kan i grunnen ikke være tryggere noe sted tror jeg 🙂

Nå er vi ikke langt unna målet. Det ser smalt og utrygt ut, men føltes ikke så ille da vi gikk der selv.

Endelig er vi i mål ☺

Det er ganske mektig å se klippen, både på bilder, og ikke minst i virkeligheten. Og jeg følte stolthet over at jeg klarte å ta turen, nok en gang. Og det aller beste, jeg merket stor fremgang. Ikke bare er jeg maaaange kilo lettere, men jeg er også mye mer fysisk trent. Og turen opp tok 1 time og 40 minutter. Altså 20 minutter kortere enn sist sommer.

Veldig fornøyd med å bli avfotografert foran Prekestolen for andre gang i mitt liv

Og med den mektige Lysefjorden i bakgrunnen, ser det nesten ut som at vi står foran et stort maleri.

Vi var tross alt heldige med været. Det kunne vært mye verre. Litt regn på deler av turen, men god temperatur. Vi merket likevel at da vi satte oss ned på platået, for å spise, så ble det litt kjølig. Men det er kanskje ikke så rart, når man plutselig sitter stille etter nesten 2 timers bevegelse i jevnt tempo, hvor vi har opparbeidet en god del varme og svette 🙂

Det er omtrent 600 meter ned til fjorden.

Til slutt en liten mor og sønn selfie 😀

På nedturen igjen fryktet jeg at jeg skulle få veldig vondt i knærne. Men like før vi satte i gang, kom jeg på at jeg hadde tatt med Ibux. Og jeg valgte å ta en som forebyggende.
Nå vet jeg ikke om det var den som gjorde utslaget, eller om det er vekttapet som gjorde det, eller kanskje en kombinasjon, men jeg klarte å gå ned uten å komme i det totale smertehelvete. Jeg kjente jeg hadde knær, men smertene var minimale.

Og vel nede, kunne vi konstatere at turen tok 1 time og 20 minutter. Nesten ikke til å tro. For forrige sommer brukte vi omtrent 2 timer på den samme turen. Men da hadde jeg jo mye større smerter, og trengte mange flere pauser. Dette er en forbedring så stor, at jeg nesten ble litt svimmel av resultatet. Og det var gøy å sammenligne de to turene.

En annen ting som var gøy, var at sist sommer da jeg gikk turen, ble vi stadig forbigått av andre. Hele tiden faktisk. Denne gangen opplevde jeg at det var vi som gikk forbi. Ok, noen gikk forbi oss også. Men vi gikk forbi flest 🙂 Det hadde jeg aldri trodd før vi startet. Og det var veldig kjekt å oppleve det også. Selv om det i seg selv ikke var noe mål. Målet var en fin tur, samme hvor fort det gikk.
Og det hadde vi.
Mor og sønn er begge glade og stolte over at vi tok oss tid til denne opplevelsen sammen.

Har du vært på Prekstolen?
Kunne du tenke deg å gå dit?

#prekestolen #preikestolen #tur #fjell #utsikt #klatring #trapper #sherpaer #utfordring #fysisk #ryfylke

1. Du har en super fin blogg! Ble veldig inspirert da jeg tok turen innom og tror det ikke er siste gangen! Stå på, du er super!

2. Så herlige bilder, nå ble jeg skikkelig fristet til å dra dit faktisk. Og jeg har veldig lyst. Kanskje jeg skal friste venninnen min 🙂 Bra dere fikk denne turen nå 🙂 Så koselig ut :- )KLemmer <3

3. Navn: Tusen takk 🙂 Så kjekt at du likte bloggen 🙂 Og enda kjekkere at du ble inspirert. Da har jeg jo gjort en god ting 🙂 Kjekt om du kommer innom flere ganger 🙂
      Ha en flott kveld fortsatt 🙂

4. frodith: Så kjekt at du ble fristet 😀 Jeg kan virkelig anbefale turen, det gir en helt spesiell følelse 🙂 Ja, du må friste venninnen din, absolutt 😀
      Vi hadde det kjekt vi to, jeg og Daniel, i alle fall 😀

Klemmer godt tilbake <3

5. Margrethe: Takk for det 🙂 Ja, kan tenke meg at du med høydeskrekk fikk en litt annen opplevelse enn det jeg gjorde, som har respekt for høyder, men ikke sånn vanvittig skrekk 🙂 Flott at du har vært der da, i det hele tatt. Det synes jeg er virkelig sterkt gjort <3

6. Gratulerer med at du satte “Ny pers”. og det ganske ettertrykkelig! Flott skildring av turen! Jeg har aldri vært der, men Junior og en kamerat skal gå opp dit i begynnelsen av juli. Han har vært der med speideren før, så han er kjent. 🙂

7. Flotte bilder, fikk virkelig innblikk i turen. Og bra dere fullførte selv om regnet kom. Jeg er ganske sikker på at jeg skal ta meg en tur der, tror jeg må utfordre høydeskrekken min litt….

8. Nok et fantastisk innlegg fra dette helt uovervinnelige vakre stedet <3 Så mange flotte bilder av stedet og dere to fininger. Jeg koset meg som bare det med innlegget, og har selv ikke vært på dette stedet siden jeg var tenåring, så det er vel snart på tide å oppleve det igjen, ble ihvertfall veldig inspirert av deg til å reise hit <3 Skikkelig ny pers også, amazing <3

9. Så flott å lese, ikke bare det at du gjennomførte din andre tur opp til Prekestolen, men på en så utrolig flott måte. Og ikke minste sammen med din voksne sønn. Det er jo ikke alle sønner som legger i vei på sånne prosjekter sammen med sin mamma. Så kjempeherlig og masse flotte bilder 🙂 Gratulerer

10. Gøy å få se litt fra turen deres , både av naturen og av dere :))..fin sønn du har , men så har han jo en fin mor også da :))
      Ser spennende ut med en slik tur…så kanskje en gang…kan jo håpe iallefall 🙂 Liker veldig godt utsikt..men ikke høyder, så hadde nok holdt meg godt tilbake fra stupet ..
      Fint at turen funka bra for deg også, så selv om du nok ble sliten var det en positiv opplevelse 🙂 Så det stilige bildet av svanene i det forrige innlegget også 🙂 Klem<3

11. karidansen: Tusen takk for det. Ja, det ble en solid innhenting av tid, som jeg er veldig stolt over. Og jeg følte ikke at jeg slet meg ut heller. Men klart, jeg betaler jo prisen nå da. Men likevel, det var verdt det 🙂

Håper Junior og kameraten får fint vær, ikke for varmt, ikke for kaldt. Det er en flott tur, for mennesker i alle aldre 🙂

12. maiken: Tusen takk 🙂

Litt regn stopper jo ikke oss. Vi er jo vant til en god del av den typen nedbør. Og det regnet heldigvis ikke så lenge.
      Jeg vil absolutt anbefale en sånn tur. Til tross for høydeskrekk. Det er jo bare å ikke gå så nært kanten i grunnen. Ta litt hensyn til seg selv <3

13. passion4lifeandtravel: Tusen takk <3 Kjekt at jeg klarte å skrive om det sånn at det inspirerer 🙂 Ja, helt klart på tide å oppleve det igjen. Jeg vil tro at opplevelsen vil være litt forskjellig fra tenåringsopplevelsen. All den tid man har litt mer erfaring og bakgrunn nå, og ser ting fra en annen synsvinkel <3

14. dedicat: Tusen takk 🙂

Ja, du har rett, det er ikke alle sønner som går med på sånne prosjekter. Men dette her var jo kjekt, og vi tok det på begges premisser. Og stoltheten slo nok godt ned i oss begge 🙂 Det var en flott tur, og jeg gjør den gjerne igjen 🙂

15. annebe: Tusen takk 🙂 Vi har nok litt familielikheter ja 🙂

Ja, jeg ville unnet deg en sånn tur, om helsen og formen var bedre. Jeg er så motivert når jeg setter igang, at jeg merker ikke slitenheten før etterpå. Hadde en ganske god dag denne dagen, heldigvis 🙂 Men nå etterpå kjenner jeg det godt, at jeg brukte opp alt av reserver på den turen.

Men en positiv opplevelse var det såvisst, og det er en god følelse etterpå 🙂

Ja, svanekortesjen var veldig spesiell og flott å oppleve 🙂

God klem til deg <3

16. Endelig fikk jeg lest innlegget ditt her. Jeg ble nesten svimmel og fikk sug i magen av og se på bildene. For en fantastisk følelse å erfare de forbedringene. Det må være en veldig god følelse. Men så mye trafikk det var der…skjønner det er et populært utfartsmål.
      Jeg har aldri vært der…..og er kanskje litt skeptisk, høyder er høyder. Men likevel en trigger også. Så det er mulig jeg tar turen i august når jeg har ferie, har vært litt snakk om det.
      Takk for at vi fikk bli med dere på turen.
      Ha en riktig fin dag, klem :))).

17. BforB: Så kjekt at du fikk lest dette, siden du har planer. Ja, om man er litt redd for høyder, så er det jo greiest å ikke gå for nært kanten. Følte ikke at det var noen overhengende fare noe sted på veien, ei heller ved selve målet. Alt er nok hva man gjør det til tror jeg. Men jeg kan uansett absolutt anbefale turen. God trim, vakker natur, og mye folk fra hele verden ja 😉 Det er flere tusen mennesker i året som går den turen. Imponerende synes jeg.

Da vi var fremme, var det to unge kvinner, antakelig på våre barns alder, fra utlandet en plass, som lurte på om jeg kunne ta et bilde for dem. De ville nemlig ligge på magen, og titte utfor kanten. Og jeg skulle da altså ta bilde av dette. Og det gjorde jeg. De ble fornøyd de, og bildene ble bra. Jeg fikk faktisk mer sug i magen av å kikke på bildet jeg tok for dem, enn jeg fikk av å se at de faktisk gjorde det, IRL 🙂

Bare kjekt å vise frem turen. En absolutt anbefaling 🙂

Håper du har hatt en fin dag. I dag har vi hatt 20 grader, og overskyet. Ganske perfekt synes jeg 🙂