TØFFE MOTORSYKLISTER

I dag møtte jeg på noen tøffe motorsyklister. I alle fall trodde de selv at de var tøffe. Men for meg kunne de blitt et stort og farlig irritasjonsmoment. 

På en måte ble de jo det, all den tid de virkelig gikk inn for å plage meg, en uskyldig hjemmeværende husmor på 47 år, i en grønn Toyota Corolla av eldre modell.

Jeg er ikke noen pingle i trafikken. Jeg har en litt tung gassfot av og til. Og jeg er ikke den som venter til halve byen har passert i rundkjøringene, før jeg selv våger meg utpå. Jeg er kanskje en mellomting mellom forsiktig sjåfør, og aggressiv sjåfør.

I dag var jeg en tur innom butikken på vei hjem fra et annet ærend. Og da jeg skulle kjøre ut på hovedveien, skulle jeg til høyre. Og jeg gjorde som jeg pleier, jeg fant en luke i trafikken, og kjørte ut bak en passerende bil. Luken var stor. Og jeg registrerte at et stykke lenger nede i veien, kom en gjeng motorsyklister. Bilen jeg havnet bak, holdt fartsgrensen, som var 40 der i den gaten. Og jeg skulle ikke langt, før jeg skulle ta til venstre, og inn i den gaten jeg bor.

Plutselig, etter noen sekunder, hører jeg en fæl motorlyd, og jeg skvetter til. Kikker i speilet, og ser at motorsyklistene ligger helt oppi baken på bilen min, sånn helt plutselig. Virkelig helt oppi baken. Jeg kunne kjenne at de pustet meg i nakken. Ergo, de kjørte nok litt fortere enn 40! Litt mye fortere vil jeg tro.

Rett etterpå, kommer jeg til veien hvor jeg skal svinge til venstre, og inn i gaten hvor jeg bor. Jeg legger meg til venstre i min kjørefil, og setter på blinklyset. Jeg må slå ned farten, og stoppe, pga motgående trafikk. Og hva skjer så?

Motorsyklistene, som da har et hav av plass å passere på min høyre side, kommer opp på siden, og stopper der, og glaner olmt på meg. Den som kjørte fremst, kjører litt foran meg, og lager med motoren, den samme grufulle lyden, så jeg skvetter til igjen. Han ser på, men jeg kan ikke se om han flirer eller ikke. Jeg er på dette tidspunktet på vei for å kjøre. Det er biler alle veier, og jeg blir distrahert av dette oppstyret. Og distraksjonen får meg til å gjøre noe jeg kanskje kun har gjort en gang i livet tidligere, nemlig å vise fingen, på en svært sint måte.

Kanskje jeg ikke er en mellomting mellom en forsiktig sjåfør og en aggressiv sjåfør?
Kanskje jeg faktisk ER en aggressiv sjåfør????

For noe så uhørt som å vise fingen, på den skikkelig stygge måten, det passer ikke helt inn i min personlighet. Men tydelig klarer jeg å gjøre det, om jeg blir provosert nok.

Og provosert ble jeg, for det de gjorde, var å lage en farlig trafikksituasjon. Jeg skvatt sånn, og de kunne jo ikke vite hvilke reaksjoner jeg kunne få av det. Kanskje ville jeg reagert med å tråkke uforvarende på gassen? Og dermed krasje, eller skade noe eller noen? Kanskje ville jeg kvelt bilen, og så stresset for å få den startet igjen, mens trafikken ville hopet seg opp i ventingen? Kanskje ville jeg mistet overblikket i trafikkbildet, og kjørt på noen i vanvare? Det er så mye farlig som kunne skjedd. 

Det at jeg faktisk viste dem fingen, akkurat idet jeg var i ferd med å kjøre, vitner jo om at jeg var distrahert nok til å miste overblikket i trafikkbildet, og kun fokuserte på idiotiske motorsyklister med like jakker med gjengnavn og emblemer på.

De hadde det tydeligvis travelt disse tøffingene her. Og tålte ikke at en gammel grønn bil kjørte ut et stykke foran dem, når de var ivrige etter å kjøre fortest mulig. Kanskje kjedet de seg litt? Ja, for det må jo være grukjedelig og lite sosialt å sitte der på hver sin bråkete motorsykkel, mens tiden går, og kilometrene forseres. Kanskje kjedet de seg så mye, at de fant stor underholdning i å plage en kvinnelig 40+ sjåfør?

Ikke vet jeg. Men jeg er jammen glad for at jeg er en såpass dreven sjåfør, at jeg ikke lot meg vippe fullstendig av pinnen, og ende i en stor ulykke. For det kunne blitt konsekvensen.

Så helt ærlig, om du er motorsyklist, så tenk på det, at selv om ditt kjøretøy er smalere enn andres, så betyr det ikke at du eier veien. Og du må følge trafikkreglene du også, ikke minst for at det skal være trygt for alle andre som også ferdes der.

Vi har vel alle vært utfor situasjoner hvor vi kanskje kunne handlet litt annerledes, men jeg tviler på at de fleste av oss går inn for å herje og skremme andre i trafikken, med viten og vilje. Akkurat der har de fleste av oss vettet i behold. Men, det gjelder altså ikke alle, tydeligvis. I alle fall ikke hvis man tilhører en gjeng, og skal være den tøffeste.


Bildet er googlet.

Jeg klarte ikke/hadde ikke tid til å lese eller kjenne igjen navn og emblem på jakkeryggene til denne gjengen, ei heller registreringsnummeret. For alt jeg vet, var de ikke norske engang. Jeg la bare merke til at de ikke var de mest kjente, som Hells Angels og den gjengen der. Jeg hadde ikke tid til å legge merke til så mye, for jeg måtte gjøre noe de ikke gjorde, nemlig å ta hensyn til resten av trafikken på veien.

Men en ting kan jeg i alle fall si: Dagene mine er langt fra kjedelige 😛

 

 

#trafikk #motor #lyd #motorsykkel #motorsyklist #trafikkbilde #irritasjon #situasjon #emblem #gjeng #farlig

16 kommentarer
    1. Begynte å skrive en kommentar…men plutselig forsvant den…så har den kommet får du bare overse den for den ble ikke ferdig..hehe..
      Men de der var ikke mye tøffe nei, helt idiotisk…er jo slik ulykker kan oppstå..men tror vel heldigvis ikke det er typisk for motorsyklister..mer typen menneske..og dette var vel en flokk “idioter” da…bra du viste dem fingeren..
      Og godt at du er såpass sikker i trafikken at du ikke lot deg vippe av pinnen :))Ønsker deg en fin kveld 🙂 Klem<3

    2. annebe: Nei, det har ikke kommet noe fra deg, så dette er den første 🙂 Av og til skjer det litt uforklarlige ting i denne data og internettverdenen 😉

      Nei, det er nok ikke typisk for motorsyklister. Jeg har faktisk aldri opplevd noe negativt fra motorsyklister før. Men en gang må vel være den første. Det endte godt da, men jeg sitter enda med følelsen av at tenk om….

      Jeg føler meg rimelig sikker i trafikken. Så lenge man er bevisst på hva man holder på med, så går det som regel bra. En fare er det jo alltid, for man aner jo ikke om andre vet hva de holder på med. Men de fleste gjør jo absolutt det heldigvis 😀

      Gode kvelden til deg også 🙂 Klem <3

    3. Ha-ha, jeg synes du er velig tøff jeg 🙂 Vise fingeren til farlige motorsykkel -gjeng og greier. Synes liksom jeg ser deg for meg der, en mot mange… og mot en sånn gjeng. Men blir man sinna nok, så kan man gjøre mye rart. Og jeg også har eksplodert noen ganger og jeg er absolutt ikke en som gjør det.. Tøff var du <3klemmer

    4. Forstår godt at du reagerte som du gjorde, og de hadde slett ikke vondt av å se at en voksen jente også kan bli så irritert/sint at hun rett og slett bare gjør som du gjorde. Jeg forstår at mennesker kan bli vel ivrige på gasspedalen i blant, men derfra til å skape farlige situasjoner med vilje av kanskje ren kjedsomhet, har jeg null toleranse for, det kan tross alt gå utover flere uskyldige mennesker.

    5. Jeg synes det var litt moro at du viste fingeren, jeg! Jeg gjorde det EN gang – da en fartsbølle limte seg fast på støtfangeren min. Jeg ble kontaktet av VG en gang her i vår i forbindelse med et innlegg jeg skrev om en ubehagelig trafikkepisode. Da kom jeg i avisen. gitt, men jeg kjøpte den ikke, så jeg vet ikke hvordan det ble! 😉

    6. Så kjedelig å møte på en sånn arrogant mc gjeng som tror at hele livet dreier seg om dem. Helt greit å vise fingeren som et symbol på at du syntes det var ugreiframførsel av dem.
      Har aldri vist fingeren selv, men hvem vet…..kanskje jeg Gjør det en dag.
      Flink til å skrive og lage gode historier. Min norsk lærer Ga meg S og bad meg utvikle mitt skrivetalent. Jeg skal det en gang på en sydhavsøy. Skrive bøker 🙂
      Håper du ellers har finedager og koser deg med sommeren :-)klem

    7. Bra det gikk bra. Og syns egentlig det var herlig med den fingeren din. Jeg er ikke så flink til å vise reaksjon slik i trafikken…..jeg fløyta en gang veldig sint….da ble både ungene og jeg flau da de og jeg så hvem jeg lot det gå utover…..ikke helt god reaksjon. Ellers kjenner jeg ganske godt til den tunge gassfoten….der lærte du meg et nytt ord :).
      Ha en riktig fin kveld.

    8. Bra det er litt futt i deg, de hadde nok ikke vondt av det, men tenker de flirte godt….:) Jeg har vært “eksosrype” for noen år tilbake, dvs. sittet bakpå, men det er en herlig frihetsfølelse, og man kan lett bli litt gal og føle man eier både veien og verden…

    9. frodith: Hehe…Tusen takk 😉 Ja, jeg var nok veldig tøff der, og i alle fall reagerte jeg veldig impulsivt. Var nok flere som fikk med seg den reaksjonen. Jeg følte meg som et midtpunkt…”fanget” midt mellom 5-6 mc’er, og så var det biler på alle andre kanter. Dette var jo midt i et veikryss. Himmel, for en rar verden det der ble 😉

      Jeg er også en rolig personlighet, og pleier sjelden å hisse meg opp i full offentlighet. Men gjorde i grunnen godt med den utblåsningen. Og det kan jeg tenke du også føler når det en sjelden gang skjer 🙂

      Og vi må jo si fra av og til, selv om vi er rolige og snille damer 🙂 Snill klem til deg <3

    10. passion4lifeandtravel: Ja, det var den frykten min som gjorde min reaksjon. For jeg var impulsiv der, men tenk om dette var en dame med litt mer nerver, eller en mann for den saks skyld, så kunne det gått riktig ille. Det var en rimelig komplex situasjon der, med kjøretøyer på alle kanter, og ofte er det fotgjengere også i det krysset. Skummelt. Tenkte ikke på at selve mc folka også kunne være skumle 😛 Men det var de nok ikke 🙂 Men å skape farlige situasjoner, det kunne de spart seg 🙂

    11. karidansen: Hehe….ja, sånn i ettertid ser jeg også humoren i den fingen. Men det var veldig impulsivt, og kom uten at jeg klarte å styre det 😉 Sånne trafikkbøller, fortjener en finger eller flere synes jeg. For de tenker jo ikke at det de gjør faktisk kan være farlig.

      Åh jøye meg, har du vært i VG? Hadde jeg kjent deg, og visst om det da, så hadde jeg kjøpt den avisen 🙂 Synd du ikke fikk se det selv. Eller kanskje du bare var glad til?

      Jeg har selv vært i VG. Men da var jeg 15 år gammel. Var i flere aviser den gangen + på TV, men har kun tatt vare på VG. Men det får være en annen historie, som jeg har planer om å skrive om her 🙂 Synes det er veldig kjekt å se folk jeg kjenner, avbildet og skrevet om i aviser og ukeblader 🙂

    12. Åse Helen: Ja, noen synes visst at de har den største retten. Og fingen kom impulsivt frem hos meg, nesten litt flaut 😉

      Og ja, om du blir provosert nok, kan det godt hende du også gjør noe sånt, eller noe lignende. Man vet det ikke før man plutselig står i en sånn situasjon.

      Tusen takk. Jeg har alltid likt å skrive, og fikk gode karakterer både i norsk og engelsk 🙂 Og har selv skrevet noveller, som jeg har litt lyst å gi ut i bokform en vakker dag kanskje 🙂

      Nå begynner det endelig å se ut som det skal bli varmt i været, så de neste dagene skal jeg nyte sommeren til fulle. Og jeg gleder meg STORT <3

      Kos deg masse du også, og nyt etterdønningene av bursdagen din 🙂 Sommerbursdag er fint, jeg er junibarn selv 🙂 Klem <3

    13. BforB: Man bør vel i grunnen ikke være alt for hissig i trafikken. Men noen ganger MÅ man få lov til å reagere synes jeg. I alle fall når ting kunne vært farlig. Men alt endte jo godt.
      Og det å bruke hornet, setter jo enda mer spor. Da har man virkelig markert seg. Det var tøft gjort synes jeg. Men kanskje man blir litt flau etterpå ja.

      Hehe…Kjekt at jeg kunne lære deg et nytt ord 😀 Artig det 🙂

      Ønsker deg en god natt, og en herlig dag i morgen <3

    14. maiken: Hehe…Ja, de flirte nok der de satt innkapslet i skinnjakker og hjelm. Fint for dem. Jeg var bare takknemlig det gikk bra jeg 🙂 Og flirte litt selv av min egen reaksjon, etterpå.

      Kan nok forstå at man kan bli litt revet med ja. Jeg har selv aldri sittet bakpå eller kjørt selv. Men har et søskenbarn som kjører sykkel, og en venninne av meg gjorde det før i våre yngre dager 🙂 Så skjønner det jo godt. Men, man må vise forsiktighet uansett mener jeg 🙂 Søskenbarnet mitt har forresten lovet meg at jeg skal få sitte på en gang. Men, han bor ikke her, så er sjelden vi møtes…..

    15. Hehehe, nå lo jeg godt! Når du først skulle være litt aggressiv så må jeg si du valgte en verdig motstander 😉 Det er jo liten tvil om at disse puslete karene blir tøffe i lag. Og da synes jeg det er skikkelig morsomt at en enslig kvinne viste puslingene hvem som er tøff ved å vise fingeren til gjengen! Heia deg! 😀

    16. Mona: Hehehe 🙂 Jeg er jo normalt en rolig, avbalansert og snill dame. Men jeg finner meg ikke i noe tull fra hvem som helst. Da spiller det liten rolle hvem som er motstanderen, for å si det enkelt. Og ja, klart disse her er tøffere i flokk enn som enkeltindivider. Må en sterk kvinne til for å tørre å gjøre opprør…Hehehe 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg