MIN UKE

Jeg tenker jo av og til at ukene mine ikke er så mye å skryte av. Jeg er inne i en utmattet periode nå, og orker svært lite, ergo så skjer det lite i livet.

Men når jeg begynner å tenke gjennom uken, så har det jo skjedd en del likevel, innimellom 🙂

For det er jo ikke sånn at jeg bare ligger der, på sofaen, eller i senga, og føler meg dødssliten. Selv om jeg gjør en del av det også. Men innimellom så er jeg jo med på ting også.

Det blir så som så med husarbeid for tiden. Været har jo virkelig vist seg fra sin beste side, og både hus og hage har fått være i fred fra meg. Når det ikke er overskudd og energi, sorterer jeg sånn at energien blir brukt på ting som ikke handler om jobb. Heldigvis har jeg en datter som hjelper til litt. Og som da gir meg muligheten til å gjøre andre “viktige” ting, som å gå tur, og være sosial. Sønnen min er ikke hjemme, ellers skulle han også fått tatt i et tak.

Forrige helg var jeg ute med Venneklubben. Det resulterte dessverre i at jeg skadet en fot. En dansefot 😛 Ja, for jeg danset litt. Og det burde jeg nok ikke gjort når jeg er i denne formen. I alle fall ikke med vin innabords, og da danse med en annen som også hadde alkohol innabords. Tror jeg får holde meg borte fra dansegulvet i sånne perioder.

Foten fikk hard medfart da min dansepartner brått slapp taket i meg, og jeg snublet og falt overende. Så sikkert urkomisk ut. Men det så ikke ut som noen la merke til det engang. Men i ettertid fikk jeg i alle fall et meget stort blåmerke på leggen. Det dekker halve leggen faktisk. Og har gjort skamvondt, både å gå, og når noe kom borti. Faktisk så vondt, at jeg ikke har kunnet ha på skikkelig bukse. Så jammen godt det har vært shorts- og skjørtevær de siste dagene 😀 

Det å gå tur, fikk jeg jo da 2 grunner til ikke å gjøre. Den ene var den vonde foten, den andre var den totale mangelen på energi. Likevel karret jeg meg ut på tur på onsdag, da varmen kom. Da følte jeg behovet for å bevege meg igjen. Men formen var elendig.

Jeg bestemte meg for å ta turen til Ulvanuten, 15 minutters gange fra hjemmet mitt.


På den turen merket jeg tydelig at når jeg er skikkelig utmattet, sø føles det som at jeg ikke har beveget meg på flere år. Da blir jeg tungpustet selv om jeg går på flat vei, og høres ut som jeg løper maraton omtrent. Skikkelig ille. Mens når jeg har en bedre dag, så er det jo ikke noe problem å gå i oppoverbakke i timesvis. Det ville jeg altså ikke klart denne dagen. Det holdt med de 15 minuttene.
Jeg brukte forresten litt mer enn 15 minutter denne gangen. Faktisk måtte jeg ha hele 3 pauser underveis. Også helt unormalt. Og forteller veldig om hvor dårlig dag jeg hadde.

Egentlig burde jeg sikkert ikke gått. Men, det er ikke alltid at fornuften tar til vettet.

Så lenge jeg tok meg god tid, så gikk det greit. Men da jeg kom til toppen, var bena mine som gelé. 
Men på toppen venter jo Store Ulf. Og der er det benk og det hele. Og jeg satt lenge og bare beundret utsikten, lot tankene flyte, og hvilte godt ut 🙂

Samme dagen hadde jeg en annen plan også. Jeg skulle på VG lista i Stavanger. Været var flott, humøret var godt, til tross for den slappe formen. Og jeg fikk til og med solt meg litt, innen vi skulle dra.

Slapp, men i godt humør, skulle jeg ha med datteren min, som skulle møte en venninne. De skulle gå for seg selv på konserten. Jeg skulle møte en venninne selv.

Jaja….Parkeringskaos deluxe. Heldigvis liker jeg å kjøre bil, og heldigvis lar jeg meg ikke stresse av rygging og trange forhold. Men hva hjalp det, når det var omtrent umulig å oppdrive parkeringsplass? Jeg slapp datteren min av, så hun kunne møte sin venninne, mens jeg selv dro videre for å lete etter egnet parkeringsplass. Ikke en lett oppgave.
Min venninne tipset meg på telefon om et parkeringshus, hvor hun hadde sett det var flere ledige parkeringsplasser da hun kjørte forbi. Selv hadde hun parkert en annen plass. Dette parkeringshuset har ikke de mest romslige parkeringslommene. Men det lar jeg meg ikke stresse av. Det jeg lot meg stresse av, var tiden. For nå var jeg virkelig sent ute.

Jeg fikk parkert, la parkeringsbilletten i en trygg lomme i vesken, og hastet meg avgårde.

Og mens jeg hastet avgårde, fisket jeg opp mobiltelefonen min, og satte i gang for å finne ut hvor alle “mine kjære” var hen. Datteren min og venninnen hadde funnet seg en kremplass, heldigvis. De klarte seg fint. Jeg fant en fin plass selv også, litt langt bak, men med fullstendig utsikt til scenen.

Så ringer jeg min venninne. Men i folkevrimmelen er det umulig å finne hverandre, så vi blir stående på hvert vårt sted, og se konserten.

Men hva oppdager jeg når jeg har snakket med min venninne?
Jo, parkeringsbilletten er borte fra sin trygge lomme!!!!! 😮

Et lite øyeblikks panikk griper meg, og stressnivået sendes til uante høyder.
Men ganske fort klarer jeg å roe meg ned med at verste konsekvens er at jeg får en saftig bot jeg ikke har råd til. Og den vil jo føye seg inn i rekken av andre ting jeg ikke har råd til. Men men….Det ordner seg nok. Litt stress og styr. Men likevel…Det går nok bra.

Jeg har kamera med meg, og den beste medisin for å jage bort stress, er å bruke kamera. Og forholdene her er jo bare magiske.
15 000 mennesker utenfor Stavangers storstue, konserthuset, en scene jeg har god utsikt til, sjøen i bakgrunnen, og solen som stråler fra skyfri himmel. Da mangler bare energien jeg gjerne skulle hatt. Men det går jo greit. Jeg gleder meg til konserten.


Legg merke til hvordan menneskemengden speiler seg i glassveggen på konserthuset 🙂

Her nytes “En godt stekt pizza”

Det var en kjekk og varm konsertopplevelse.

På vei tilbake til parkeringshuset, skulle jeg møte datteren min på et avtalt sted. Og mens vi gikk, funderte jeg på dette med parkeringsbilletten. For jeg kan ikke fordra å ringe, og i alle fall ikke til noe annet enn venner og familie. Så dette var noe jeg gruet meg til.

På vei inn i parkeringshuset ser jeg det ligger en parkeringsbillett på bakken, rett utenfor bommen. Inni meg spirer et lite og lysegrønt håp. Kan det være min billett? Den hadde blitt overkjørt noen ganger, men så ut til å være i fin form. Og vi besluttet å gjøre et forsøk på å mate den inn i betalingsautomaten. For klokkeslett og alt så ut til å passe.
Og da kom endelig dagens hell til meg. Det var min billett. Den gikk inn, og opp kom et beløp, som jeg gladelig betalte. Og vi kunne kjøre ut lettet og glade.

Dagen etter gikk jeg tur igjen. Formen var litt bedre denne dagen. Fortsatt utmattet, men likevel ørlite bedre enn dagen før. Da valgte jeg å gå rundt Stokkelandsvannet, som er min favorittrute. Jeg må kjøre et stykke for å komme dit. For det ligger i en annen bydel. Men det er det verdt.

Turen rundt vannet pleier å ta ca. 45 minutter. Denne dagen var intet unntak. Men jeg kjente at jeg slet godt, og ble ganske anpusten. Noe jeg normalt ikke blir på denne runden. Men det var fint vær, og jeg nøt turen 🙂


Dette skulle vise seg å bli årets varmeste dag, hvor temperaturen kom opp i hele 30 grader i skyggen hjemme hos meg, senere på dagen.

Om kvelden, reiste jeg og datteren min inn til Stavanger igjen, for å rusle litt, og ta oss en forfriskning på Starbucks.


Uterestaurantene hadde godt belegg denne kvelden 🙂

I går hadde jeg og datteren min jentedag. Vi dro til Kvadrat kjøpesenter, og senere til Stavanger for å shoppe og kikke. Og i Stavanger endte jeg opp med en ny kjole.

Etterpå gikk vi på Egon, for å spise 🙂 Det var datteren min sitt valg, og jeg er ikke vanskelig å be 😉

Om kvelden skulle jeg og min venninne en tur ut på uterestaurant i Sandnes. Hun skulle kjøre, og jeg var sliten, men hadde behov for å komme meg ut litt likevel. Nyte det vi hadde av sommer. Det er jo sånn denne sommeren, at når det endelig er litt sol og varme, må vi oppleve den til fulle, for det er ikke sikkert resten av sommeren byr på sånt vær.

Jeg iførte meg min nye kjole for anledningen.

Det var hyggelig og beroligende med en tur ut. Vi forflyttet oss 3 ganger, og det ble 3 glass vin på meg. Og vi dro hjem leeeenge før midnatt 😉 Akkurat passe for meg og min form om dagen 🙂

Nå i helgen er det avslapning på gang. Har vært på litt shopping i dag også. Men det var mest for kos, og fordi det er helg 🙂

Jeg tar en dag om gangen. Legger svært få planer, og nyter de små øyeblikkene hvor jeg orker å komme meg ut, og hvor det faktisk er litt sol og varme 🙂

Ønsker alle en fortsatt god helg ♥

 

10 kommentarer
    1. Så fine dager du har hatt, tross utmattethet 🙂 Det er bra 🙂 mye kos på deg <3 Og konsertopplevelsen var jo bra, og heldig med billetten. Av og til skal man ha litt flaks 🙂 Nå er jeg snart klar for middag her 🙂 Med jentene 🙂 vært på en god tur med Kjersti i dag 🙂 Klemmer <3

    2. Bra du bruker det du har av energi til å kose deg…det er jo da en har mulighet til å lagre opp litt overskudd..ikke om en bruker det lille en har av krefter på vasking og hagearbeidet..men koser mann seg med det kan det være bra også..man vet best selv hvor man henter overskudd :))
      Uheldig med fall på dansegulvet da..men du kan kanskje le litt av det nå…
      Og bra det ikke ble bot i parkeringshuset..kjedelig å bruke penger på sånt :)) Mannen og jeg var ofte å så på Vg -lista i Oslo før..men ikke etter at jeg ble syk..men det er gøy å være på og mye fin musikk..så håper å kunne det igjen senere :)) Den kjolen var skikkelig fin, og du var stilig med den..litt tøff liksom !!
      Ønsker deg en fin helg videre og sommerklem fra meg <3

    3. frodith: Ja, har hatt fine dager. Det gjelder å huske på de gode tingene, og sette de vonde tingene til side 🙂

      Kos deg med middag, og alt annet kjekt 🙂 Lørdagsklemmen sendes til deg og jentene <3

    4. annebe: Ja, det er jo de positive tingene som gir litt energi, uten å slite en helt ut. Vasking og hagearbeid gir ikke den samme gode følelsen, selv om det alltid er godt å se at det er ryddig og velstelt her 🙂 Men veldig greit å ha unger som kan ordne opp 🙂

      Ja, jeg lo jo da jeg falt også. Og akkurat da kjente jeg ikke smerten sånn heller. Det gjorde vondt, men var mye vondere etter et par dager.

      Det er et kjekt arrangement, VG lista. Kjempebra å kunne få oppleve sånne ting 🙂 Håper du får det til neste år <3

      Takk for komplimenten 🙂 Er kjekt med noe nytt, og så ble jo dette litt annerledes enn jeg vanligvis pleier å ha på meg ja 😉

      Stor sommerklem fra meg også <3

    5. Kjempesnerten kjole, og artig med de frynsene! 😀 Om formen ikke er helt på topp, så ser du i alle fall fresh og flott ut når du har pyntet deg! Prøysen skrev “Det er æiller fali’ for den som dæinse”, men litt farlig ble det jo, når begge hadde fått litt innabords! Bra det ikke gikk verre! 🙂 Og flaks at du fant igjen parkeringslappen! 😀

    6. Unnskyld meg , men lurer på hvordan du er når du er i form, det tar nesten pusten fra meg , alt du er med på…:) Det er jo flott at du kommer deg ut selv om du ikke føler deg helt bra, All ære for det. Morsomt med den biletten …:), og at du greide å ikke la deg stresse av sånt er jo virkelig bra…Kjolen din var flott til deg!

    7. karidansen: Tusen takk 🙂 Ja, den kjolen er litt utenfor det jeg vanligvis ville velge 🙂 Men jeg føler meg 100% vel i den, og får litt i overkant oppmerksomhet også. Men så lenge jeg føler meg vel i plagget, så går det helt fint 🙂

      Jeg er ikke noen danseløvinne kan jeg røpe. Liker å danse, men er vel mer en discogirl enn en swingdanserinne 😉 Bare for å ha det sagt 😉 Salsa er litt greiere synes jeg…For det er en helt annen type dans 😉 Men dette her var vel ikke noe egentlig 😉

      Ja, glad jeg fant igjen parkeringslappen 🙂 Og nå har helgen vært god, så nå kan uken starte.

      Ønsker deg også en fin uke 🙂

    8. maiken: Hehe…Ja, det er litt travelt til tider. Men jeg har gjort en viktig prioritering for å få til dette i det hele tatt. Valget sto mellom å jobbe, og ikke ha ork til noe annet enn å sove etter endt arbeidsdag, eller å la være å jobbe, og heller ha en fritid som er fylt med noe som kan løfte meg opp 🙂 Jeg klarer nemlig ikke begge deler sånn som ting er nå.
      Men på sikt så kanskje ting ordner seg 🙂 Må hvile mye nå for tiden. Både før og etter jeg skal ut på noe. Så det er ikke noen dans på roser, selv om det kan virke sånn 😉

      Jeg har så mye stress i livet mitt, at du aner det ikke, så den der lille detaljen med billetten, føyde seg bare inn i rekken, og jeg måtte heve meg over det, for som med alt annet, så ordner ting seg til slutt 🙂

      Tusen takk for kommentaren om kjolen. Liker den veldig godt selv. Synes den var litt annerledes, og derfor jeg likte den så godt 🙂

    9. dedicat: Tusen takk 🙂

      Nei, skulle jeg latt dårlig form ta styringen, så kunne jeg meldt meg ut av livet totalt. Det ville være det samme som null liv. Så der kjemper jeg med nebb og klør, for å i alle fall ha en liten følelse av å ha noen mening 🙂 Solen har jeg virkelig hatt god nytte av, og har kost meg veldig 🙂 Det ser ut som at det skal bli heavy rain det neste døgnet. Så vi får se 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg