REKLAMENS MAKT, OG “GOOGLE SER DEG”

Det er rart med det, men av og til føler jeg at internett vet akkurat hva jeg tenker på, og ønsker meg. Det er skikkelig dårlig gjort noen ganger. Og litt skummelt også!

En eller annen plass på internett, kom jeg over en reklame for et abonnement på Elle. Og siden jeg er inne i en litt dårlig periode nå, så vet jeg at det å lese er sunt. Nå leser jeg jo bøker. Men magasiner kan være en fin variasjon. Så jeg hev meg på et korttidsabonnement, hvor svarpremien var en palett med øyenskygger i akkurat de fargene jeg bruker. 

Ja, selvsagt var det øyenskyggepaletten som gjorde utslaget. Ikke bare var den meget kostbar, men også lekker. Og enda mer fristende fordi jeg snart er tom for min egen palett. Og så var jo prisen billig. Jeg er lett å friste altså 😉

Men nå er det veldig mange år siden jeg sist abonnerte på magasiner, så jeg føler at dette kunne jeg gjøre med god samvittighet. 

Og så vet du, rett etterpå at jeg har sendt inn bestillingen, så er jeg innom facebook en liten tur. Og hva skjer der sånn helt plutselig? Jo, reklame, fra sånne bladkompanier både inne i selve feeden, og i høyremargen 😮 Hvordan i alle dager kan det ha seg? Det har jo ikke vært der før…..

Da kan man virkelig se hvor mye google får med seg. Jeg har jo lest om det. Man kan snart ikke gjøre noe, uten at google vet det. Ingen hemmeligheter lenger.

Så har jeg da brukt ledige stunder i kvelden, til å lese blogg. Og jeg bet meg merke i reklamen, den som vi er pålagt å godta for å slippe å betale for bloggen. Se bare her:

 
Maikensnattblogg skrev selv om reklamens makt i dette innlegget da jeg besøkte hennes blogg. Det handlet om en reklameplakat på et treningssenter. Men reklamen som kom opp da jeg åpnet bloggen, handlet om magasiner. Så nå blir jeg innhentet av magasinreklamer over alt hvor jeg befinner meg på nettet.
 


Reklamen som dukket opp da jeg åpnet KjerstiSandnes sin blogg, den handlet om dating for eldre. Og da begynte jeg å analysere. For Kjersti skriver en del om dette å være “gammel”, og jeg har jo bedrevet litt dating en periode. Så da lurer jeg på om det rett og slett er hentet ut av den konteksten, eller om det kun handler om meg og dating, og det faktum at jeg kun er 3 år fra å fylle 50? Jeg tenker nok at resultatet er det siste, men likevel en artig kombinasjon. Og spesielt siden jeg faktisk ofte ser akkurat den reklamen når jeg åpner hennes blogg 🙂


Når man da snakker om alder, så er det jo litt ironisk, at når jeg åpner bloggen til BforB, som jeg assosierer meg en god del med, så dukker det opp en reklame for blogg.no’s jentepanel. Jeg var en gang innom der og kikket, for å se hva det handlet om. Og for å si det sånn: Det handler ikke om oss bloggere fra 40+. Tvert imot. Det handler om bloggere fra 20-, eller noe sånt. Med andre ord, jeg er aaaaaalt for gammel for Jentepanelet. Så da lurer jeg jo på hva akkurat den reklamen gjorde der? Må være litt misforstått akkurat det der 😉

Samme hvor man beveger seg, så er det jo reklame. Og facebook og google ser det meste vi holder på med. Og derav, reklame som er myntet på akkurat den interessen vi selv har. Det er jo ganske sprøtt synes jeg. Men også ganske skummelt. Det beviser jo bare at vi er overvåket, hvor vi enn snur oss. Og det beviser alt som kan gjøres på nettet, for dem som virkelig vet å utnytte det. Og for min del, oversvømmes jeg av datingreklamer. Forskjellige nettdatingsider, osv. Må si at det ikke frister så veldig akkurat nå. De burde virkelig ha fått med seg det synes jeg, at jeg er veldig anti-dating akkurat nå. Men så smarte er de visst ikke…..enda! Så de ser ikke absolutt ALT….Heldigvis 😉

 

#reklame #internett #blogg #facebook #google #overvåkning

 

12 kommentarer
    1. Det er ikke tull, google er fuckings creepy! De veit alt!
      Har du sjekket google maps noen gang? De gatebildene? Jeg så den fuckings gamel katten min ligge i sommermøblemanget mitt utenfor huset mitt! WTF? Det var ekkelt! Da har de kontroll liskom!

    2. Trollblomst: Hehe…Ja, vi som er bloggere, og i overkant interessert i internett, får nok bare finne oss i det 😉

      Joda, har sjekket googlemaps, og fant bilen min parkert i garasjen 😉 Så da var jeg i allefall hjemme når de var på besøk hos meg 😉 Det er ganske sprøtt ja, og litt ekkelt også. Rart at det er lovlig, og ikke minst mulig…..?

    3. Nei man skal vel være glad for at man ikke vet alle de koblingene som finnes på nettet. Og jeg har jo opplevd det samme som deg..om jeg har googlet og lett etter noe spesielt. Så plopper det opp all verdens linker på facebook etterpå. Men skal man tåle den søte kløe.. så følger vel den sure svie med på kjøpet. OM man kan kalle det for det.. 🙂

    4. Ser du på et hotell får du hotellreklame for akkurat det hotellet. Facebook selger jo alt vi klikker på på internett og alle de testene som finnes der,gjør jo det samme. Vi klikker tillat til at de kan bruke oss. Så vi er overvåket, hvert eneste klikk vi gjør.

    5. Det virker ganske tilfeldig hvor de dukker opp 😀 Jeg har plutselig fått reklame om mat etc på min, og alle vet hvor dårlig jeg er til DET liksom…matlaging 😀 Men jeg har ikke mitt navn på bloggen, av den grunn at jeg ikke vil at folk skal Google meg og finne meg så lett 🙂 Nå løper jeg ut i skogen 🙂 Klemmer <3

    6. dedicat: Ja, man må godta det som følger med når man er ivrige brukere av facebook og andre ting på nettet 🙂 Og reklame, det får man jo om man skrur på TV’en også 🙂 Så man slipper aldri unna. Men her på nett er jo reklamen mye mer målrettet, og det er jo fordi de kjenner oss bedre her 🙂

    7. Mariann Sæther Tokle: Ja, det stemmer det 🙂 Og det må vi bare godta, om vi har lyst å ha Facebook og tilsvarende ting 🙂

    8. frodith: Navnet er en ting. Man slipper jo maset med å bli oppsøkt. Men reklamen finner nok veien via IP adressen, og ikke navnet 🙂 Det er så mange veier å gå innen internettverdenen 🙂

      Ja, du koser deg nok i skogen. Jeg har kost meg i storbyen i dag 🙂

      Klemmer <3

    9. Ja vi blir nok “fulgt med” mer enn vi aner vi som er ivrige nettbrukere på en eller annen måte. En periode fikk jeg sånne “Dating-greier” på facebook. Det var bilde av menn på min alder som angivelig bodde rett ved meg og som hadde lyst til å treffe meg. Kan ikke huske å ha vært på datingsider på flere år, men det var vel noe de hadde merket seg! Litt skummelt dette, men jeg ser ikke så mye på reklamen på bloggen. Den “er bare der”uten at jeg tenker over hva det reklameres for. 😀

    10. Jeg har faktisk ikke tenkt på dette før du forteller om det….Men, ja, det er litt creepy, creepy…. Og litt morsomt, akkurat det med deg og dating, du vet hva jeg har foreslått, nettdating…..:) Og i rent alvor, så traff jeg de to siste jeg hadde et langvarig forhold med, akkurat på nett…Og de utgav seg ikke for noe annet en det de var. jeg har møtt, over en kopp kaffe etc. ganske mange av de jeg har møtt på Match( 8 år siden sist, så vet ikke om det heter det nå…) og jeg har ikke hatt noen dårlige første opplevelser med de…At jeg ikke er i et forhold nå skyldes flere ulike ting… Så nå har vel jeg gjerne reklamert, jeg, sånn i all enkelhet…..:)

    11. karidansen: Ja, det merkes når vi gjør noe spesielt. Ingen tvil om det.
      Jeg legger heller ikke merke til reklamen på bloggen, utenom sånn helt tilfeldig en gang imellom 🙂 Vi er jo så vant til reklamen, at vi ignorerer den helt automatisk.
      For min del må den bare være der. Jeg har takket nei til reklame i postkassen. Og får dermed sjelden noen av alle de “fristende” tilbudene som bys. Ikke uten å oppsøke dem selv 😉

    12. maiken: Hehe….takk for reklamen 😉 Ja, du har foreslått nettdating. Men der har jeg allerede bygget opp en ganske solid sperre, etter å ha forsøkt selv. Av alle de 49 som tok kontakt i løpet av den måneden jeg var på Møteplassen, var det 4 stk som ikke pratet sex allerede i 2. meldingen. Så du ser at min erfaring var at de kun var ute etter sex. De 4 som var ordentlige, møtte jeg. Men kun en av dem var interessant for meg. Og etterhvert endte jeg opp med å bli sammen med han, i 8 måneder. Og han var også den som ga meg den største sorgen etterpå. Men jeg kuttet ut Møteplassen etter en måned. Det var for mye simpelt der. Jeg ble skikkelig lei meg av alle de kåte henvendelsene som kom daglig. Men fra jeg sluttet der, til jeg ble sammen med han ene, gikk det 3 måneder.
      Så jeg kjenner at det frister lite å gjenta den “suksessen” 😉

      Men jeg har troen på at det fungerer for noen. Det fungerte bare ikke for meg!

      Noen ganger kikker jeg på de datingsidene, og undrer meg på om jeg skulle forsøke igjen (lenge siden nå altså). Men så tenker jeg at det ikke er noen vits. At drømmeprinsen heller får dukke opp uten at jeg leter 🙂

      Så den reklamen der er ikke så fristende for meg for tiden, kan jeg bekrefte 🙂

      Jeg tror at Match finnes enda. Jeg var på Møteplassen og Sukker. Helt tilfeldig at det ble de to.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg