SANDNES SETT GJENNOM MOBIL-LINSA

Sandnes er byen i mitt hjerte ♥
For meg er Byen, Sandnes. Men for mange, spesielt de som tenker en del år tilbake, så er Byen, Stavanger.

Sandnes var ikke noen stor by for noen år siden. Den var en søvnig småby i grunnen.

Men nå, nå er Sandnes Norges 7. største by, og den hurtigst voksende byen i Norge.

Det er jo ikke noen gigantby dette her da, men likevel, en fin by, som jeg er stolt av å bo i 🙂

Jeg bor i en av bydelene. Hana. Og for meg tar det ca. 25 minutter å gå ned til sentrum. Enkelte går sikkert fortere, og klarer det på litt kortere tid 😉 Men det går ofte buss forbi, så om man ikke vil gå, og ikke har bil, så går det (nesten) alltid en buss forbi Hana til Sandnes 🙂

I dag fant jeg ut at jeg skulle rusle ned til Sandnes. Ikke for å gjøre noe spesielt annet enn å kikke litt, og lufte meg litt. Jeg har vært utrolig slapp og sløv i det siste, og nå måtte jeg virkelig ta meg i nakken, og komme meg ut.

Jeg angrer på at jeg ikke tok med kamera. Men det skal jeg gjøre en annen gang. 
Jeg hadde jo med mobilen, så den fikk duge 🙂


På min vei inn til sentrum, må jeg gå et stykke rundt fjorden. De terrasseformede bygningene som du ser på bildet øverst til høyre, må jeg passere på min vei. Selv bor jeg rett på andre siden av fjelltoppene 🙂
Svanene har jeg vist frem i et innlegg før, men da et annet bilde. Det ser ut som at flokken holder seg der i munningen som fører ut i Gandsfjorden. Jeg tror jeg har talt 23 svaner der på en gang, tidligere 🙂
De to bildene nederst til høyre viser at det jobbes iherdig med å gjøre klar til Blink Festivalen som starter på torsdag. Den blir forøvrig også sendt på TV, en av NRK kanalene tror jeg. Så er du i alle fall informert om det. Der kommer skiskytterstjerne fra inn- og utland, for å konkurrere om gjeve hederstitler 😀 For et par år siden tok jeg et fint bilde av Ole Einar Bjørndalen, mens han drev og trente 😉 Men det har jeg ikke med her i dag 😉
Da Blink ble arrangert for første gang, for en del år siden, var min datter, Amalie, med i NRK sin intro til sine Blink sendinger, rett foran Ole Einar Bjørndalen. Først et glimt av Amalie, som stabbet seg avgårde på rulleski, deretter et glimt av Bjørndalen, som var en god del mer elegant 😉
Bildet i midten til høyre, viser også litt av Kulturhuset og Biblioteket, som tidligere var en del av Kamgarn fabrikken. Nå heter det Sandnes Garn, og er flyttet ut på landet 🙂


I Langgata, som er byens eneste gågate, finner vi Lanternen. Det er en konstruksjon, hvor torghandlerne får stå under og fallby sine varer 🙂 Det er ikke så mange torghandlere nå til dags, men det er noen faste som i alle fall står der i helgene 🙂
At det henger sykler til pynt, er fordi Sandnes regner seg som en sykkelby. Og i hele Langgata kan man komme forbi sykler som er dekorert på forskjellig kreativt vis, som litt av gatebildet. 
Langgata er visstnok (i alle fall for noen år siden) Norges lengste gågate. Men akkurat nå er den under oppgradering, og et lite vakkert syn. Men jeg leste i avisen at en del av byggene i gaten restaurerer fasadene til sånn som de så ut for litt over 100 år siden. Så jeg gleder meg til å se det ferdige resultatet.


Sandnes Kirke har jeg faktisk ikke studert så veldig i løpet av de årene jeg har bodd her. Men da jeg i dag valgte å gjøre akkurat det, fant jeg ut at jeg må komme tilbake hit ganske snarlig, med kamera. For det var mye pent å se på kirkeområdet 🙂


Jeg synes spesielt kirkedøren var vakker. Tenk at jeg har gått gjennom denne døren et par ganger i mitt liv, og aldri lagt merke til hvor vakkert det var 😮


I Sandnes finnes flere hoteller. Men et av de sikkert mest personlige og sjarmerende, er dette (dette er ikke inngangsdøren altså). På Gamlaværket er det også en fin restaurant, hvor jeg spiste buffét nå sist 17. mai, sammen med mamma 🙂 Gamlaværket er tidligere potteri og teglverksfabrikk. Og interiøret i restauranten i alle fall, bærer preg av akkurat det. En fin presentasjon av gammel historie. Det sies at det spøker på noen av værelsene. Men jeg vet ikke, for jeg har aldri bodd der 😉
Og bare for å ha det sagt, Sandnes store fortrinn før i tiden, var teglproduksjon og garnproduksjon. Og senere også sykkelproduksjon (DBS, om du husker det merket).


I et annet av Kamgarns gamle bygg, finner vi kjøpesenteret Vågen33. Det heter vel Amfi Vågen nå. I en del av bygget ligger restauranten Big Horn. Og med samme kjøkken, men mer en lunsjplass og om kvelden bar og pub, ligger På Siå. Der inntok jeg dagens lunsj/middag. For første gang gikk jeg alene og spiste på restaurant. Enda en gang gikk jeg altså ut av min komfortsone, og gjorde noe jeg syntes var skummelt.


Fra menyen valgte jeg Club Sandwich. En av mine favorittlunsjretter 😉 Og jeg hadde spist det tidligere en gang her, så jeg visste den var god 🙂
Til dessert hadde jeg Kaffe Latte 🙂
Å spise alene på restaurant var en overraskende hyggelig affære. Til å begynne med kjente jeg at jeg “stresset” litt. Men ganske fort falt jeg til ro, og kunne nyte maten i fred og ro. Og samtidig betrakte det som ellers foregikk i restauranten 🙂 Jeg er jo en betrakter, så det var jo helt på sin plass 😉

En veldig vellykket tur til sentrum ble dette. Og 3,5 timer etter jeg forlot hjemmet mitt, var jeg tilbake, mett og tilfreds 🙂

En annen gang skal jeg ta med meg kamera, og ha min egen lille Sandnes-foto-safari 🙂

 

#sandnes #by #bymiljø #foto #detaljer #mat #blinkfestivalen #blink #kos #miljø #garn #leire #tegl #restaurant #svaner

 

12 kommentarer
    1. Så koselig med en liten omvisning fra “ditt”sted, virker som dere har det meste der….og bildene ble fine nok i massevis de..
      Så bra du tok deg en tur ut og spiste på egenhånd…sitte å titte litt uten å måtte snakke kan være deilig…og maten så veldig god ut 🙂 Håper du gjør noe hyggelig i dag også :)) Klem til fine deg <3

    2. annebe: Ja, jeg fant ut at jeg måtte presentere byen min litt. Og ja, vi har det meste her. Det bor jo 70 000 mennesker i denne byen nå 😉

      Ja, det var overraskende greit å gå ut og spise alene, så det kommer jeg til å gjøre igjen. Kommer i alle fall til å gjøre når jeg skal til Oslo om et par uker, siden sønnen min må reise hjem 2 dager før meg 😉

      I dag har jeg besøkt mamma. Og ordnet litt middag til henne. Nå slapper jeg bare av litt, og spiser selv. Og kanskje jeg går en tur litt senere 🙂

      Ha en fortsatt herlig dag i dag 🙂
      Klemmer veldig godt tilbake <3

    3. Det var en fin “ferd” gjennom Sandnes! Den kirkedøra er virkelig flott. Det blir litt sånn som Frodith skrev om nylig – at vi ikke legger så godt merke til detaljer der vi ofte ferdes. Så artig at dattera de var med i den “Intro”(?) -filmen. Jeg har så vidt vært innom Sandnes en gang, men har ikke gått rundt der og sett noe særlig! 🙂

    4. Anonym: Det er helt sant det, vi er så vant til å se det så ofte, at vi ikke kommer på å virkelig legge merke til det 🙂

      Ja det var artig med datteren min. Og med intro, så mener jeg den introduksjonen med musikk og bilder som spilles i begynnelsen av programmet. Alt av tv og film har jo en intro, med musikk som regel 😉 Dette her var en sportssending, bare for å poengtere det 😉 Det var rulleski det handlet om. Jeg kommer nok til å skrive litt mer om det når det nærmer seg neste helg 🙂

      Åh, har du vært i Sandnes ja? Fin by, ikke sant? 😉 Hehehe 🙂 Er vel som andre byer, før man tar seg tid til å kikke litt rundt 🙂 De fleste byer har et eller annet særpreg tror jeg 🙂

      Tusen takk for kommentaren din 🙂

    5. Så bra du kommer deg ut på tur, flink til det du…Fin by/ sted , trodde ikke det var så mange som bodde der. Jeg var der for 14 år siden. Da bodde min yngste søster der med familie. Vi var invitert i barnedåp, og så overrasket de oss med å gifte seg samtidig.

    6. Takk for omvisninga. Her var det mye vakkert. Syns spesielt det glasshuset med syklene var fascinerende. – Og kirkedøren. Jeg har innbilt meg at Sandnes mer var en forstad til Stavanger. Så feil kan en ta.
      Det kan være skummelt å gå ut av sin komfortsone, jeg syns du er flink :)))).
      Skal bli artig å se flere bilder fra Sandnes.
      Ha en riktig fin dag. Klem

    7. maiken: Oj så kjekt med en sånn overraskelse da, bryllup i tillegg til barnedåp 😀
      Det har skjedd en del på 14 år her i byen. Bl.a. vokser den jo veldig, og utbyggingen er enorm. I tillegg er det jo kjekt når mange av områdene i byen oppgraderes. Det har blitt en fin by synes jeg 🙂 70 000 mennesker som bor her nå 🙂

    8. BforB: Det er rart med det, men når man er vant til å se noe ofte, så legger man ikke så godt merke til det. Og det opplevde jeg spesielt med den kirkedøren 🙂 Og Lanternen, den er ganske fascinerende ja. Et litt spesielt tak på en måte. For det er jo ikke noe inni. Det er et overbygg 🙂

      Nei, Sandnes er ikke noen forstad til Stavanger. Men Stavanger har veldig lyst på Sandnes. For Sandnes har noe Stavanger ikke har, nemlig utbyggingsmuligheter 🙂

      Ja, å gå ut av komfortsonen krever sin kvinne, det kan jeg forsikre deg om. Men det vet du nok selv også 🙂 Og jeg føler meg litt mer voksen og erfaren nå 🙂

      Ja, det kommer nok flere bilder etterhvert .)

      Ha en flott dag du også 🙂 Håper det er sommervær nå 🙂 Klem

    9. Sandnes er en koselig by 🙂 Har lest det forrige innlegget ditt også, heldigvis er det ikke langt mellom gråt og glede. Jeg ville anbefalt deg å snakke med en samtaleterapeut i tillegg til legebesøket i august. Tror du ville ha god nytte av det, bloggen er et sted du kan lufte deg, men en person med forståelse for alt du har vært og er gjennom trenger du også. Ha en så bra uke du kan, jeg heier på deg 😉

    10. Siss: Ja, det er koselig her i byen 🙂

      Ja, samtaleterapeut er sikkert ikke noe dum idé. Nå er det jo psykiater jeg skal til i august, så regner i alle fall med at jeg får prate mer enn nok. Men om jeg får den tilbakemeldingen jeg trenger, vet jeg jo ikke 🙂 Men han kan i alle fall kanskje finne sammenhengen mellom den mentale og fysiske ubalansen jeg sliter sånn med 🙂
      Samtaleterapeut er sikkert lurt kan jeg tenke meg, både for meg, og flere med meg, for å lette litt på hjertet og føle at man kanskje kan komme seg videre 🙂 Men det koster nok 😉

      Jeg har en veldig god venninne som jeg prater MYE med. Så jeg får dekket litt av behovet der 🙂 Det føles i alle fall ofte veldig godt etterpå. Og jeg får ofte tilbakemelding, sånn at jeg etterpå klarer å se ting fra et litt annet perspektiv 🙂

      Tusen takk 🙂 Ønsker deg også en fortsatt fin uke. Håper du har hatt en flott sommer så langt 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg