BLINK OG SOMMERBÅT

I dag skjer det ting i Sandnes. Ja, hele helga skjer det faktisk ting.

For i dag begynner nemlig Blinkfestivalen 2015.


Bildet er googlet
Blinkfestivalen har blitt et av de store høydepunktene i byen om sommeren. Da kommer kjente og ukjente fra fjern og nær, for å delta i folkefesten.

For de uinvidde, så er altså Blink en skifestival på sommerføre. Sandnes kan ikke skryte av spesielt godt skiføre på vinteren, men som en sommeraktivitet, er det genialt. På rulleski vel og merke 😉

Det kommer kjente skiløpere både fra Norge og det store utland. Nå er ikke jeg så veldig ski eller sportsinteressert, men noen navn kjenner til og med jeg igjen. Selv om jeg kanskje ikke kjenner dem igjen om jeg møter dem på gata.


Bildet er googlet
Det kommer også noen kjente utenlandske skiløpere, uten at jeg skal våge meg på å huske hvem 😉

Det er over 1000 deltakere under årets blinkfestival. Alt fra barn, ungdom og voksne, og kjente og ukjente. I tillegg er det masse som skjer utenom løp også. Festivalområde med boder og stort festivaltelt. Konserter og kjekke ting for barna.
De fleste løpene er TV-Sendte på NRK.

Konsertene pleier å være gratis. Og årets konsert er på fredag, Bjørn Eidsvåg, gitt av Sandnes Sparebank, og på lørdag, Morten Abel, gitt av Østerhus.

Stort synes jeg i alle fall. Og selvsagt skal jeg gå på begge konsertene.

 

I dag legger også NRK sin Sommerbåt til kai i Sandnes. Og det blir det jo selvsagt også TV sending av. Ettersom jeg har hørt, legger båten til kai klokken 15. Det tenkte jeg at jeg skulle få med meg. I tillegg kommer også en båt jeg har et barndomsminne til, litt senere i kveld, nemlig Riskafjord.


Bildet er googlet
Sommerbåten er jo i programmet sommeråpent. Men for meg som aldri ser på TV, så er programmet mest kjent fra omtale jeg har lest. Men det ser jo veldig koselig ut da 🙂 Jeg må kanskje vurdere å se det denne gangen 🙂


Dette bildet av Riskafjord er mitt eget. Det knipset jeg der hvor båten vanligvis holder til.
Riskafjord var lokalrutebåt fra 1927 til 1997, strekningen Hommersåk (hvor jeg vokste opp) – Stavanger. Den var da Norges eldste rutebåt. Og da den ble nedlagt til fordel for hurtigbåt var det veldig vemodig for de fleste. Riskafjord var et kjært syn både for gammel og ung. Nå brukes Riskafjord til turer og arrangementer. Riskafjord er forøvrig bygget i 1864. I 2014 ble Riskafjord fredet av Riksantikvaren, som Norges eldste rutefartøy i saltvann. Det var litt historikk. Og den heter altså MS Riskafjord II, om man skal være helt korrekt 🙂

Så i dag skal jeg spenne på meg de gode skoene mine, og spasere ned til Sandnes, og ta byen på Blinkpulsen. Jeg tror faktisk også at jeg skal ta kamera med meg denne gangen. Kanskje det kan bli bilder til mitt neste innlegg 🙂

 

 

#blink #nrk #sommerbåten #sommeråpent #ski #rulleski #riskafjord #festival

12 kommentarer
    1. Margrethe: Ja, det er kjekt med sånne arrangementer. Nå gjelder det å huske å skru på TV’en til rette klokkeslett 😉 Kameraet fikk jobbet litt i dag. Og iskaldt var det ute også. Får håpe jeg ikke får lungebetennelse eller noe sånt, for jeg frøs godt. Stakkars de som skal sitte ute og ha TV sending fra Sommerbåten 😉

    2. Ja, skjønner godt at du vil ha med deg konsertene.Litt artig at det kommer så mange kjendiser til nærmiljøet! Bjørn Eidsvaag er veldig dyktig og har skrevet mange svært gode og nære tekster…..om det å være menneske på godt og vondt. 🙂

    3. Høres veldig morsomt ut da 🙂 Ta med kamera, og så får vi se hva du har opplevd 🙂 jeg tar med kamera i morgen 🙂 Til Langesund 🙂 Klemmer <3

    4. Så artig at det skjer så mye. Får vente på ditt neste innlegg med bilder. Jeg ser heller ikke mye på tv, men foreldra mine er helt hekta på Sommerbåten. Så når jeg er der får jeg det med meg.
      Vi har hatt rulleskirenn her også i noen år om sommeren. Men pga. penger har det blitt redusert fra flere dager til en……faktisk usikker på om det er i år….. Ett avløpa gikk forbi nedenfor huset mitt, da var det ut og heie på disse “pinnedyra”. I noen dager var det tv bilder fra vår lille kommune. Var artig for de unge å bli avbildet med kjendisene :). Klem<3

    5. Spennende med besøk av nrk da..så innlegget ditt i går, men var så stressende dag at jeg ikke fikk kommentert…men jeg så etter deg på tv, men fikk desverre ikke øye på deg..men så ut som en trivelig by med “fine”folk….og artig med de sykklene vi så…jeg hadde også DBS som barn …blå , den var jeg glad i 🙂 Håper du hygget deg masse 🙂 Klem <3

    6. karidansen: Ja, konsertene må jeg få med meg. Veldig kjekt når sånt skjer. Jeg var på Bjørn Eidsvåg i går, og det var veldig flott. Tror han var litt målløs over oppmøtet….Det var MANGE mennesker der 🙂 Og de aller fleste sangene han sang, var kjente og kjære 🙂
      Sportskjendiser kan jeg ha truffet på også, men jeg er litt dårlig på å kjenne igjen dem…Så kan nok ha møtt dem, men uten å gjenkjenne 🙂

    7. frodith: Kamera har vært med, og det har til nå blitt nærmere 200 bilder. Må nok dele det opp i flere blogginnlegg 🙂
      Og så har jeg ikke hatt tid til å lese så mye heller. Så det får jeg nok gjøre i morgen, Gleder meg til det 😀

      Ha en fortsatt kjempefin helg, med kamera og det hele <3 Klemmer <3

    8. maiken: Veldig kjekt når det skjer så mye ja. Gratiskonserten forsøker jeg alltid å få med meg. Det er stemning, og man treffer gjerne på mange kjente 🙂 Og for meg, helt gratis, siden jeg kan bruke føttene, og gå til konsertområdet 🙂

    9. BforB: Jeg har kun fått med en episode med Sommerbåten, og det var den som handlet om Sandnes. Så om du ikke fikk det med deg, får du vel høre med foreldrene dine, hva de husker fra Sandnes 😉

      Ja, det koster jo å arrangere ting. Og i alle fall om man ikke har store aktører som kan bidra med kapital. Så det er synd når det er økonomi som skal begrense.
      Her er nok økonomien god, for både kommunen og private aktører bidrar. Og ikke minst, reklameeffekten handler om millionbeløp i form av turisme. Sånn er det når de har fått med seg nasjonalt TV (NRK) på lasset 🙂

      Jeg er redd de fleste kjendisene ville gått meg hus forbi om jeg hadde møtt dem på gata. Men hadde kjent igjen Ole Einar Bjørndalen og Petter Northug om jeg hadde møtt på dem 😉 De er visst begge her i byen nå. Jeg så ikke løpene i går, var opptatt med å spise. Kom akkurat til arenaen når de var ferdige, og Petter Northug hadde vunnet 🙂

      Det er stas for de unge her også ja, og ikke minst så er det inspirasjon i den typen idoler 🙂

    10. annebe: Hehe….Nei, jeg er litt TV-sky, så jeg holdt meg klokelig unna 😛
      Neida, tuller bare. Men det var ett bilde jeg så NRK hadde lagt ut på facebook, Og der var jeg med. Men du kan ikke se hvem det er. Det er bare jeg som vet det, for jeg vet akkurat hvor jeg sto, og jeg var den eneste som sto akkurat der 😉 Veldig artig. Tar med det bildet i neste blogginnlegg, og da kommer du nok til å flire når du ser det 😉

      Men ja, Sandnes er jo kjent for sykkelen. Og jeg kjente igjen en av syklene i programmet. Moren min hadde nemlig en sånn. Det var den oransje kombisykkelen med blå blomster på 🙂 Og ellers så satt jeg og tenkte på at jeg kanskje er den eneste i byen som ikke eier en leirgauk. Må kanskje investere i en sånn jeg også 🙂 Datteren min har vært hos den pottemakeren og laget en leirgauk selv, for noen år siden. Men den er kanskje ikke like strøken som dem pottemakeren lager selv 😉

      Ja, jeg koser meg. I går kveld var jeg på Bjørn Eidsvåg konsert. Utrolig flott og stemningsfullt 🙂

      Jeg skal lese blogg i morgen tenker jeg. Gleder meg til det 🙂

      Ha en fortsatt herlig strålende helg <3 Klemmer fra den litt travle <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg