MOR OG SØNN OPPLEVER OSLO

De siste årene har jeg besøkt Oslo sånn omtrent en gang i året. Og som regel pga. konserter. Denne gangen var det pga. en fotballkamp.

Og når man først er i Oslo, så reiser man jo ikke hjem igjen med det samme. Da har man lyst å være noen dager, for å oppleve litt.

Denne andre dagen, mandagen, skulle egentlig Daniel reise hjem. Men ikke før om kvelden. For han skulle nemlig hjem og begynne på Stavanger Universitet dagen etter.
Men siden vi hadde hele dagen på oss, bestemte vi oss for å gjøre/se et par ting, og spise en god middag før han reiste.

Og vi startet med Stortinget.


Jeg hadde nemlig funnet ut at Stortinget hadde omvisning en gang om dagen. Og de kunne max ta inn 30 gjester om gangen. Dvs. 30 gjester med omvisning på engelsk, og 30 med omvisning på norsk.

Da vi kom frem, var det to køer. Vi stilte oss selvsagt i den norske køen. Og ventet. 

Til slutt kom en mann og startet å telle alle i den engelsktalende køen. Der var flere enn 30. Så noen måtte gå og heller komme igjen en annen dag.

I den norske køen var vi 22 stykk. Så vi var alle heldige, og fikk komme inn.

Først gjennom sikkerhetskontroll, som på flyplassen, deretter måtte vi henge fra oss jakker og vesker. Men vi fikk ha med mobil uten lyd, og vi fikk også lov å ha med kamera. Jakkene og veskene ble behørig låst inn i et skap.


Vel inne fikk en liten historisk oppfriskning om Stortingets historie og bygg. Jeg lærte at Stortinget ble bygget mens vi var i union med Sverige, og at Stortingsrepresentantene kun møttes hvert 3. år.
Det ble ganske mye artig lærdom. Bare så synd at jeg er så gammel at jeg ikke husker så godt lenger 😛


Der var også en utstilling som handlet om unionsoppløsningen, og riksforsamlingen i 1814, pluss andre viktige hendelser. Vi fikk litt små historier om hendelser den gangen. Det er litt kjekkere å lære sånne ting når man står midt oppi det, om jeg skal si det sånn.


Stortingssalen var en av tingene jeg husket igjen fra den gang jeg som 17 åring var på samme runden sammen med klassen jeg gikk i den gangen. Det er et veldig rødt og gullete rom. Med mange stoler, som vi ikke fikk lov til å sitte i. Men det var litt kjekt å få forklart hvordan saker og ting fungerte, og hvem som fikk sitte hvor av Stortingsrepresentanene.


Her er det Vestfold som har 3 stoler de kan bruke.


Tak fascinerer meg ofte i sånne gamle bygg. For det er som regel storslått utsmykket.


Her har jeg fått med litt av galleriet også. Der kan publikum få lov til å sitte. Den eneste som ikke får lov til å være tilstede her, er Kongen. 


Her kommer min dårlige hukommelse inn i bildet, for jeg klarer ikke helt å huske hva denne salen heter. Men jeg tror det er Vandresalen, sånn på folkemunne i alle fall. Det er som regel her journalistene gjør intervjuer når det er noe som skal ut i nyhetene. Jeg kjente straks igjen dette fra TV.


Vi fikk også komme inn i det gamle Lagtinget.

Og her fikk vi til og med lov til å prøve stolene. Og det føltes nesten som å sitte på skolebenken i riktig gamle dager 😉

Vi fikk se malerier av alle de 3 siste Kongene våre, og fikk servert litt historikk om dem. Vi fikk også se bilde av den første kvinnelige Stortingsrepresentanen. Og hun var den 2. kvinnen i verden som fikk en sånn rolle. Men hva hun het og sånt, det husker jeg ikke 😉


Synd at de holder på å renovere, for Stortinget er et veldig vakkert bygg. Men det er jo ikke vanskelig å se det uansett.


Det var en kjekk omvisning, som jeg føler at jeg gjerne kan gjøre omigjen.


Og så kom vi over denne politikeren. Vi oppdaget han da han ble intervjuet med TV kamera og det hele. Og det er vel en overhengende fare for at jeg og Daniel er med i bakgrunnen sånn i forbifarten. Men der og da la vi ikke merke til at det skjedde noe der. Men på dette bildet her ble han stoppet av noen som gjerne ville ta bilde med han.
Og så kommer mitt spørsmål da, for jeg er så lite inne i politikk og kjendiser nå, at det er ganske flaut. Hvem er denne politikeren? Jeg kjente igjen ansiktet, men aner hverken navn eller parti. Og kanskje jeg tar totalt feil, kanskje han ikke engang er politiker 😛


Og så en aldri så liten selfie igjen, før vi vandret nedover mot Rådhuset.


Rådhuset ville jeg også kikke litt på. Og der kunne man visst også få omvisning. Men det ble ikke tid til det. For plutselig bestemte vi oss for å se Oslo på kortest mulig tid, via en Hop on, hop off buss.


Vi fikk oss en 90 minutters rundtur til de mest kjente stedene, og også ut på Bygdøy. Og der så jeg ting jeg kunne ønske meg å kikke nærmere på en annen gang jeg besøker byen 🙂


Da bussturen var vel overstått, ruslet vi ned på Aker Brygge, og tok en liten hvil. Jeg var på dette tidspunktet ganske sliten og tørst. Så vi kjøpte hver vår brus, mens vi slappet av og kikket på folkelivet 🙂


Etter vår lille siesta, gikk vi for å ta Akershus Slott og Festning i nærmere øyesyn.


Vi valgte å betale billett for å komme inn og kikke, selv om det bare var 25 minutter igjen til stengetid. Vi fikk sett det meste, i full fart 😉

Det som nok gjorde størst inntrykk på meg, var Krypten. Her er våre forrige Konger med hustruer gravlagt.


Ellers var det jo mye spennende å se, og mye jeg gjerne ville dvele litt lenger ved. Men det gikk ikke på den korte tiden vi hadde. Så det ble en del hastige bilder, så får jeg heller kikke litt i etterkant 🙂

Utenfor måtte vi også kikke litt raskt, men kunne tross alt ta oss litt bedre tid til å beundre både utsikt, flotte menn i uniform, og små fugler som håpet på en liten snack.


Vi valgte å spise middagen vår på Akershus Festning. På restauranten Festningen, som hadde laget til et fint uteområde. Det passet bra, da været begynte å få en nokså god temperatur.
Det ble entrecote på oss denne gangen 🙂

Så kom timen for Daniels hjemreise.

Det var med et visst vemod jeg sto og ventet til jeg ikke kunne se han mer, da han gikk ombord i flytoget.
Vi hadde tross alt hatt et par kjekke dager sammen, med kjekke opplevelser, god mat, og relativt godt vær. God minner som jeg skal ta frem og tenke på med jevne mellomrom.
Jeg vet at han var litt vemodig han også da han reiste. Men, vi får trøste oss med at det kommer flere turer vi kan dra på sammen 🙂


Vel tilbake på hotellet om kvelden, kjøpte jeg meg et glass vin og tok med på rommet, og slappet av med det og boken jeg leser akkurat nå. Det var avslappende og godt. Og jeg fikk ladet godt opp til dagen etter, da jeg skulle oppleve nye ting, og møte nye mennesker 🙂
Men det kommer det mer om i neste innlegg 🙂

#reise #tur #oslo #akerbrygge #stortinget #politikk #akershusfestning #mat #utsikt #opplevelser #buss #hoponhopoff

18 kommentarer
    1. Så koselig med Oslotur sammen da. Og gøy at han vil være med på sigthseeing. Herlige bilder, og ikke bekymre deg for hukommelsen, jeg måtte ta bilde av navnet på kunstneren jeg skulle skrive om for å huske. Her forsvinner nemlig og alt rett ut igjen. Oslo er en fin by å oppleve ting i, og deilig med vin og bok på rommet om kvelden:) Kos deg videre, om du ikke er kommet hjem alt da 🙂 <3

    2. Min matgale verden: Ja, det er kjekt å oppleve noe sammen. Og har aldri vært på tur bare med sønnen min, så det var ekstra kjekt 🙂
      Ja, jeg pleier også å ta bilder av plakater og infotavler og sånt, for å huske. Men det er jo ikke alle steder det er sånn informasjon 😛

      Nå har jeg kommet hjem. Og i morgen skal jeg skrive om gårsdagens opplevelser, som endte i et aldri så lite bloggtreff 🙂

      Håper du også har kost deg med ferie. Jeg ligger litt bakpå med lesing, men skal innhente meg litt etterhvert 😀

      Ha en fortsatt fin kveld <3

    3. Du virker å ha opplevd mer av Oslo enn de fleste Oslo-boere har gjort. Dette innlegget hadde egnet seg som en reiseskildring i en turistguide 🙂 Du burde absolutt bruke litt tid på Bygdø ved en senere anledning. Det er verdt det.

    4. Herrejeremi.. her var det mye lesestoff.. smiler. og jeg som har vært rett uttafor Oslo og ikke rakk å dra innom byen en gang.. Men har jo vært der noen ganger. Og var moro å se Stortinget innenfra igjen,, jeg har tråkket en del i korridorene der.. i forskjellig ærend 🙂

    5. Anonym: Jeg elsker å lage reiseskildringer, med masse bilder og “reklame”. Gode tips til hva jeg ville anbefale videre 🙂 Fikk en gang en henvendelse fra en Roma side, de lurte på om jeg ville skrive reiseomtaler hos dem 🙂 Men jeg orket ikke der og da, så takket nei den gangen 🙂

      Jeg har vært i flere av museene på Bygdøy for flere år siden. Men nå fikk jeg jo litt flere tips til ting jeg ikke kjente til, så har veldig lyst på en ny tur dit ja 🙂

    6. dedicat: Hehe…ja, jeg har litt problemer med å fatte meg i korthet. Noveller er ikke noe for meg, jeg heller mer mot romaner 😉
      Ja, denne gangen får du oppleve Oslo gjennom bloggen min istedet 😉 Så får du heller ta turen innom byen neste gang du er på de traktene 🙂

      Åh, så du har vanket i det politiske miljøet altså? Jeg hadde nå min andre tur inne i Stortinget, det er 30 år siden forrige gang, og ikke så mye hadde forandret seg 😉

    7. Jeg har aldri vært på stortinget. Ja, tak er fascinerende! Den som nevner at du burde lage reiseskildringer har jammen rett. Variert og moro å se og lese! 😀

    8. karidansen: Tusen takk 🙂 Jeg hadde ikke visst om at det gikk an å gå inn av og til, hvis det ikke hadde vært for at jeg var der på klassetur for 30 år siden 😉 Synes også det kunne være interessant for poden….

      Kjekt at det fenger å lese mine reiseskildringer 🙂

    9. Mange interessante bilder, og fine. Du har gjort mye ut av Oslo tur gitt..
      Koselig med en slik tur, også for sønnen sin del, før hverdagen tar han,og oss alle sammen….

    10. Fy søren, snakker om å få unngjort mye på en dag! Noe sånt kunne jeg også tenkt meg – har ikke vært på omvisning siden skoledagene, og dette ga virkelig flashback tilbake i tiden. Håper du nyter en ny dag i Oslo – med masse solskinn og opplevelser 🙂

    11. Så flott reiseskildring med mange fine bilder! Norges første kvinnelige stortingsrepresentant het Anna Rogstad og kom inn i 1911 ( her måtte jeg google altså 😇). Han kjekke karen som ble intervjuet er vel Knut Arild Hareide fra KrF. Jeg har også vært på omvisning på Stortinget, og husker godt sikkerhetskontrollen ja. Jeg og ei venninne pleier å være i Oslo én gang i året, og få med oss litt severdigheter og shopping. Moro å kikke på bloggen din, – jeg er fast leser av Frodith sin, og fant deg via henne. 😊

    12. Så mye dere rakk. Du verden. Jeg har bodd i Oslo over 10 år og ALDRI vært inne på Stortinget…eller Rådhuset…eller Akershus….eller Slottet for den del. Fikk meg til å tenke jeg har noe å gjøre neste gang jeg kommer dit. Hørtes veldig hyggelig ut turen sammen med sønnen din. Ser at dere hygger dere. Tror han ligner litt på moren sin :))).
      Blir artig å lese mer fra Oslo turen din.
      Klem<3

    13. maiken: Tusen takk 🙂 Ja, når jeg først er på tur, så forsøker jeg å utnytte tiden best mulig 🙂

      Det var kjekt å være på tur med sønnen min ja. Litt mor og sønn tid trengtes. Det har ikke blitt for mye av det de siste årene.

    14. traust: Det gjelder å være effektiv når man først har så kort tid på seg 😉
      Ja, det var veldig kjekt å være rundt i Stortinget igjen, for første gang på 30 år faktisk. Og jeg synes det er nyttig også. Kjekt å få vite litt historie, mens man faktisk står på historisk grunn 🙂

      Jeg er hjemme igjen nå. Men det var kjekke dager i Oslo. Og skriver nok et par innlegg til om turen før jeg gir meg 😉

      Ha en fortsatt god dag du også 🙂

    15. Hanne Beate: Tusen takk 🙂

      Ja, det stemmer det, jeg husker navnet Anna. Jeg tenkte også at jeg kunne google. Men kom ikke så langt 😉 Og ja, når du nå sier det, så vet jeg at det er Hareide han heter, han politikeren. Jeg har jo sett han masse både på TV og i aviser. Men navnet sto helt stille 🙂 Tusen takk for at du løste gåten for meg 😀
      Ja, det er klart at det er nødvendig med sikkerhetskontroll. Og den var ikke så stressende som den på flyplassen heller. Og selv om skoene mine pep, så var det liksom ikke noe problem 😉
      Kjekt med en årlig tur til Oslo. Det er nok å se, og nok å gjøre der 🙂 Og veldig kjekt å bare kunne ha noen dager å kose seg på 🙂

      Så kjekt at du hadde lyst å besøke min blogg også. Frodith er en nydelig dame, som er lett å bli glad i. Veldig kjekt å få treffe henne kan jeg fortelle 🙂

      Tusen takk for besøket, og velkommen igjen 🙂 Ha en fortsatt fin dag 🙂

    16. BforB: Hehe…ja, rakk mye på et par dager. Og det er vel sånn at man ikke er så flink til å være turist i egen by. Siden du har bodd der, hadde nok du andre ting du gjorde, som ikke jeg vil være i nærheten av å gjøre 🙂 Men ja, nå kan du jo benytte anledningen til å være litt turist neste gang du tar turen til Oslo. Det er en fin by, og mye å se når man setter seg inn i alt sammen 🙂

      Det var en kjekk tur sammen med sønnen min ja. Og vi trengte den tiden sammen 🙂 Kan godt hende han ligner litt på meg ja. Vi liker begge å se sånne ting, som Stortinget og festninger og sånne ting. Og vi liker å bli kjent med historier og sånt 🙂

      Kommer et par innlegg til fra Oslo turen. Bl.a. bloggtreffet. Det var veldig kjekt 🙂

      Ha en fortsatt fin dag 🙂 Klem <3

    17. Mariann Sæther Tokle: Tusen takk 🙂 Ja, jeg har jo nå fått oppklart hvem han var, politikeren 🙂 Og veldig kjekt det, at du visste det. For jeg har tenkt etternavnet, men så har jeg liksom av en eller annen grunn forbundet det etternavnet med fotball 😉 Og dermed fikk jeg det ikke til å gå opp. Men nå når du og andre sier det, så kjenner jeg han jo igjen med det samme 🙂

      Har du også en Daniel? Så artig. Jeg synes det er et av de fineste guttenavnene <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg