ALENEAKTIVITET I OSLO

Så har jeg kommet til siste episode om turen jeg hadde til Oslo tidligere denne uken.

Jeg hoppet litt frem for et par innlegg siden, men nå går jeg litt tilbake. For i forrige Oslo innlegg, skrev jeg om mitt møte med to andre flotte bloggere, og det kan du jo lese om HER hvis du har lyst 🙂

Men tidligere den dagen, var jeg mutters alene, for første gang i den byen. Og da hadde jeg planlagt at jeg skulle rundt og knipse litt bilder, finne sjelen til byen.

Men dagen før, hadde jeg kommet forbi Historisk Museum. Og da hadde jeg jo lyst å se litt av det også. Så det var det som ble gjort denne dagen 🙂 Sjelen til Oslo får jeg fange en annen gang 🙂

Jeg har sansen for historie, selv om jeg har lett for å glemme. Og jeg liker å se på gamle ting.

Min vandring gjennom museet, endte i å lese en del, se på gjenstandene, og glemme å fotografere. Men et par bilder ble det jo uansett 🙂

Det første jeg bet meg merke i, var i avdelingen om indianere, samer og urbefolkning i Asia, Europa og Amerika. Her hadde de en scene som jeg syntes var veldig representativ for sommeren vi har hatt dette året.


Sånn har jeg følt det hele sommeren. At jeg har bodd i en verden av is. Jeg har frøset hele sommeren, og har pakket meg inn i varme klær og pledd av ymse slag. Det kan hende det er fordi jeg ikke er helt i form at jeg har frøset så mye, men jeg tror ikke det er så langt fra sannheten at andre også har tenkt i lignende baner 😉

Så var det noe annet som også gjorde at jeg kom i veldig tenksomt modus. Og det var i avdelingen for hva smykker og pynt på oss mennesker har betydd oppigjennom tidene. Og en del av avdelingen var viet stener, og dets bruk i smykker og ringer.

Denne ringen fascinerte meg veldig. Faktisk så mye at jeg fikk frysninger på ryggen. Dessverre klarte jeg ikke å få til et skikkelig bilde. Men det ser ut som en diamantring. Riktig vakker var den faktisk.
Men “diamanten” er laget av asken fra et menneske. Nærmere forklaring i bildet under.

Så hva tenker du om dette? Ville du ønsket å lage en diamant av din kjære?

Det finnes tydeligvis noe for alle i denne verdenen 😉

Ferdig med Historisk Museum, tok jeg meg en liten shoppingrunde, hvor jeg bl.a. kjøpte meg noen bøker. Jeg er jo lesehest, og posen inneholdt til slutt 4 bøker som jeg skal kose meg med i løpet av høsten 🙂

Og i tillegg kjøpte jeg en rød jakke (pyntejakke altså) på Zara. Vi har jo ikke enda Zara her i distriktet, så jeg må alltid innom der når jeg er på steder hvor den butikken finnes 🙂


Etter dette dro jeg til hotellrommet for å hvile en stund, før jeg skulle gjøre meg klar til å møte Karidansen og Frodith 🙂
Men det linket jeg til øverst i innlegget 🙂

Alt i alt en kjempekjekk tur til Oslo. Jeg har kost meg masse, og møtt fantastisk kjekke mennesker ♥

Og snart blir det faktisk ny Oslotur. Nå til høsten allerede 🙂 Så kanskje jeg da får gleden av et nytt møte med bloggvenner igjen 🙂

 

 

#oslo #historiskmuseum #tur #reise #opplevelser #bloggere #aske #ring #iglo #sommer #kulde

14 kommentarer
    1. Moro å få med seg litt kultur også…men å bare rusle gatelangs å ta seg en kaffe er det mest avslappende :)) Synes bildet av ringen ble fint…litt “gammeldags” liksom…kunne ikke tenke meg en ring av det salget..hehe…
      Spennende å kikke på Zara…det er ikke i Drammen heller…men ikke ofte jeg kjøper noe der…men av og til 🙂 Bra du fikk opplevd så mye fint og variert på Osloturen :))
      Søndagsklem <3

    2. Jeg ville ikke hatt ring laget av en død, kjær eller ikke 😀 Så kos du hadde fine dager, si fra når du kommer igjen 🙂 klemmer <3

    3. annebe: Ja, jeg må ha litt kultur jeg 🙂 Men er helt enig med deg, å rusle gatelangs og sette seg på en kafé, er også en favoritt 🙂

      Ja, ringen var fin den. Men litt makaber synes jeg. Så det ville ikke vært mitt valg heller 😉

      Det er ikke ofte jeg kjøper noe heller på Zara. Men kjekt å kikke likevel. For en gangs skyld fant jeg noe jeg følte for å ha 🙂

      Kjekt å reise litt 🙂

      Søndagsklem til deg også <3

    4. frodith: Nope, ikke jeg heller. Ville følt det en smule makabert 🙂

      Ja, det var kjekt med en tur. Og ja, skal si ifra om neste gang….I løpet av et par måneder tenker jeg 🙂

      God søndag og klemmer til deg <3

    5. Jeg tror ikke jeg ville ha hatt en sånn ring, nei.Jeg har ikke sansen for sånt, og håper ingen vil lage ring av meg heller…… men akkurat DET spiller for så vidt ingen rolle for meg, da 😉 Man kan ha minnene “Inne i seg!” Ja, kanskje vi treffes igjen i Oslo! Aldri godt å vite. Jeg pleier å ta meg en Oslotur med jevne mellomrom! Klem! 😀

    6. karidansen: Jeg kan godt være alternativ, men ikke på den måten, for å si det sånn. Så er enig med deg der ja 🙂

      Ja, kanskje vi treffes igjen i Oslo 🙂 Jeg får meg nå en Oslotur litt fortere enn forventet. Så da byr jo muligheten seg 🙂

      Klem 😀

    7. Åh, moro med Oslo-tur og litt gøy å gå alene også for da gjør man mer som man vil. Fint å få med seg litt kultur og stikke innom butikker man ikke har i eget nærmiljø. Man kan jo alltids bestille på nettet, men det er greit å få prøvd også. Jeg kommer nok til å gå innom Desigual-butikken på Byporten neste gang jeg er i Oslo, men da bør det helst være salg, hm. Ha en fin kveld!😊

    8. Så kjekt at Osloturen ble så fin på alle måter.
      Har hørt om det med å lage diamanter av døde. Jeg er ikke tilhenger av det selv om jeg elsker diamanter og andre glittersteiner…..
      Zarabutikker er jeg også alltid innom om jeg skal ha meg noe nytt når jeg er ute og reider, for de finnes heller ikke i Bergen

    9. Hanne Beate: Ja, når man er alene står jo verden åpen til å gjøre hva man vil 🙂

      Ja, netthandel er jo populært, men jeg liker å ta på plagget, og kjenne om det er en kvalitet jeg liker, før jeg kjøper. Og man kan jo returnere, men det blir mye arbeid da synes jeg 🙂 Ekte butikker er best.
      Hehe…Ja, Desigual er kanskje ikke noen billigbutikk, så litt greit hvis det er salg 😀

      Ha en fin dag i dag <3

    10. maiken: Ja, diamanter og glitrende stener elsker jeg. Og den ringen der var faktisk nydelig når man fikk se den på ordentlig. Men det å vite hva steinen var laget av, gjorde at jeg ikke ville vurdert å hatt en sånn 🙂

      Nei, Zara er ikke over alt. Men det har vært snakket lenge om at den skulle komme til Stavanger. Men det er visst en diskusjon som ikke har noen ende. Men tror den kommer….

    11. traust: Tusen takk for det 🙂 Ja, fikk litt ut av turen. Det gjelder å planlegge litt, og legge inn gode pauser 🙂

      En fin uke ønskes deg også 🙂

    12. Vellykket Oslotur skjønner jeg 😀 De nymotens greiene å lage ringer av avdødes aske ville aldri jeg gjort. Minnene lever, men ikke på min finger.

    13. Siss: Nei, jeg ville ikke gjort noe sånt jeg heller. Og leser du den plakaten, så sto det i tillegg at mange lager intimsmykker av askestein. Nei, det hørtes makabert ut altså 🙁
      Men heldigvis hadde jeg en flott Oslotur. Koste meg masse 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg