LAPPER

For meg er ikke utseende på lappene det viktige. Men smaken derimot, den er viktig den 🙂 

Forleden dag lagde jeg lapper. Det er sjelden jeg gjør det, for lappetakken er stor og tung, og omtrent like gammel som meg selv. Men av og til, så får man bare så innmari lyst på nystekte, store, luftige, saftige lapper 🙂

3 egg
330 g sukker
1/3 lokk vaniljesukker
1 l kulturmelk
1 ss natron
120 g smør
830 g mel

Visp egg og sukker sammen. Tilsett kulturmelk, mel og vaniljesukker. Bland dette godt sammen.
Ha i natron, og rør det inn.
Tilsett smeltet smør, og rør det forsiktig inn med en slikkepott eller lignende.
Rører du for hardt, knuser du luftboblene som natronen danner.
La røren svelle i et par minutter, og stek gyldne lapper i valgfri størrelse, enten på steketakke eller i en stor stekepanne.

Kan fint spises uten noe på, men tipper alle har sin favoritt-topping 🙂

Hva liker du på dine lapper?

 

 

 

#lapper #bakst #bake #sveler #godt #søtt

20 kommentarer
    1. Det er godt det…svigerinna mi lagde det ofte før 🙂 ..jeg har ikke lappetakke..men har laget en annen type “lapper”i stekepanna..mer tykk pannekakerøre..gode de også da :))..jeg synes brunost ,syltetøy eller litt sukker er godt på slike :)) Kos deg med resten av dagen 🙂 Klem <3

    2. Takk for oppskriften, lapper har jeg aldri laget eller smakt, er ingen husmor, he he. Her går det i vafler, som min kjære lager, men det kan bli kjedelig i lengden 😉
      Ha en fortsatt fin dag, sola skinner på meg, håper den skinner på deg også :-)))

    3. annebe: Ja, det er alt for godt…En liten fare for å spise litt for mye 😉

      Jeg liker godt å spise dem med smør på jeg 🙂 Men brunost har jeg også smakt, og det var også godt. På ferga serverte de lapper med smør, kanel og sukker. Det smakte også godt 🙂

      Ha en flott resten av dagen du også. Her er det sol og 25 grader i skyggen. Pluss mye vind. Koser meg jeg 🙂 Klem <3

    4. Siss: Lapper er jo faktisk like enkelt som vafler. Så det får du foreslå for din kjære 😀 Jeg er sikker på at han vil være enig 🙂 Men rart med det, her skriver jeg oppskrift på lapper, men selv har jeg akkurat laget vafler 😉 Det blir kveldens kos 🙂

      Solen skinner fra skyfri himmel, og det er 25 grader i skyggen. Jeg NYTER <3
      Kos deg masse videre, og nyt de gode dagene <3

    5. Takk for oppskrift, – den skal jeg prøve! Jeg lager oftere vafler enn lapper, men med takke går det raskere med lapper. Min takke har jeg arvet etter moren min og den er ganske gammel, mye brukt til flatbrød og møljebrød. På lapper er det godt med smør og brunost eller rømme og syltetøy, igrunnen det samme som til vafler.

    6. Mmmm…det var en flott stabel med nystekte lapper! Sur mjølk gir en ekstra god smak Jeg må innrømme at jeg er svak for geitost på lapper og vafler. Hjemmelaget bringebærsyltetøy sammen med en rømmeklatt er heller ikke å forakte!:D

    7. Hanne Beate: Kjekt å dele litt oppskrifter i ny og ne 🙂 Ja, lapper går litt fortere, men litt styr å hende frem den tunge takken. Jeg har også arvet min 🙂

      Høres ut som du har god topping også, og ja, det hører jo med til vafler også. Jeg husker at jeg som barn pleide å få ha sjokade på lappene 🙂 Smakte det her forleden, og det var ikke så verst nå heller 😉

    8. karidansen: Ja, sur melk hører med i ekte lapper 🙂 Nam nam 🙂

      Toppingen din høres også god ut 🙂 Rømme er ikke jeg vant til, men sammen med syltetøy er det nok godt 🙂 Må kanskje forsøke det en gang jeg også 🙂

    9. frodith: Hei søte du. Tusen takk for det 🙂 Ja, noen dager er travlere enn andre. Selv har jeg også vært opptatt mesteparten av dagen. Hatt besøk også. Og nå skal jeg logge av, kl. 22. Forsøker å få bukt med søvnmangelen 🙂

      Ønsker deg en fortsatt god kveld, om den er travel eller ikke. Og en god natt 🙂
      Klem <3

    10. Jeg kjørte en sånn copy-paste-melding her, for det så ut til å bli sene kvelden 😀 NOen ganger har jeg så lyst å titte innom alle, men rekker ikke skrive personlig til alle når man holder på til kl 22 med jobb, på hotell etc. Og da må det være lov en sjelden gang å lime inn en liten felles kommentar, bare for å hilse på 😀 Hi-hi. Men nå er det snart natta her…Og i morgen pån igjen rett etter frokost 🙂 Nattaklem <3

    11. Åå, den oppskriften skal jeg ha i mine oppskrifter. Og skal lage en av dagene, så takk for den! Jeg liker best hjemmelaget syltetøy på, sammen med rømme.Mmm, nå fikk jeg vann i munnen

    12. frodith: Hehe 🙂 Ja, jeg regnet med at jeg nok ikke var eneste som fikk en sånn melding. Og der imponerer du altså. Som selv om du har det travelt, går innom og poster en sånn liten hilsen <3 Du er jo helt fantastisk god og flink <3 Klart det er lov å klippe og lime litt. Og jeg hadde ikke forventet et eneste pip jeg. Har man det travelt, så har man det travelt 🙂 Veldig koselig å høre fra deg.
      Håper du fikk sovet godt, og er klar for ny dyst i dag 🙂
      Ha en strålende dag 🙂 Klemmer godt <3

    13. maiken: Så kjekt at du vil spare på oppskriften 🙂 Det er jo bare fantastisk med nystekte lapper. Beste og enkleste bakverk i verden 🙂 Nå fikk jeg lyst å steke nye selv 😉

      Kos deg når du setter i gang <3

    14. BforB: Brunost på lappene smaker godt, og blir jo som et helt måltid, mettende og godt 🙂
      Du får lage lapper når du kommer hjem. Godt med litt variasjon og kos i kosten 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg