SKOGSTUR TIL KUBBETJØRN

I går gikk jeg en tur jeg sjelden går. Det er mange år siden sist faktisk.

Turen er et populært utfartsmål for familier, siden det ikke er veldig langt å gå, og man kan ha med barnevogn osv. Det går helt sikkert med rullestol også.

Det går an å gå fra flere andre kanter også, men da gjennom skog og utmark i ulendt terreng.

Jeg valgte den letteste løypa, siden det er den jeg kjenner. Og for å komme dit, må jeg sette meg i bilen og kjøre et lite stykke.

Men det går også en løype fra Ulvanuten, der hvor jeg ofte går tur. Men den er jeg ikke sikker på, og tør ikke gå den alene. Og i alle fall ikke tidlig om morgenen.

Turen fra parkeringsplassen tar for meg ca. 20 minutter. Jeg går ikke fort nå om dagen. Har nok med å holde meg på bena, om jeg ikke skal spurte avgårde som om en “viss en” var i hælene på meg 😉


Som du ser, må man bruke bena. Kjøring og hester er forbudt. Og da er jeg jo trygg. For jeg risikerer ikke å bli påkjørt. 

Jeg begynte å tusle avgårde. Nøt det varme været klokken 09.00 om morgenen. Det er en luksus jegt har ventet hele sommeren på, og endelig ble det den varmen jeg har lengtet etter. Jeg var ikke ute etter å gå trimtur. Jeg var mer ute for å sanse og for å nyte skog og naturens lyder.


Langs veien sto flere oppslag. Noen som dette, og andre som opplyste om hvilke trær og planter man kunne finne i skogen. Jeg stoppet opp og leste. Tok meg god tid.


Etter en stund kom jeg til denne feristen. Der valgte jeg å gå gjennom porten, for mellomrommene i risten var så store, at jeg så for meg å kunne tråkke over. Veien slynger seg fint videre oppover. Ikke så bratt, men akkurat passe til den formen jeg har nå for tiden 🙂


Målet for turen er Kubbetjørn. Og her viser vei til et par av bydelene nær der jeg selv bor. Litt lenger fremme fant jeg et skilt som viste til min bydel også 🙂 Men altså, jeg skulle til Kubbetjørn 🙂 Må ikke rote meg bort, jeg som ikke eier stedsans 😉


Underveis sto benker med bord hvor man kunne hvile, eller raste. Men denne stolen her var det kun en av. Den tror jeg hører til et av skogens troll!


Det er så lenge siden jeg har gått her, at jeg ikke husker hva som skjuler seg bak neste sving. Men det var fint å gå her. Møtte ikke mange mennesker denne morgenstunden 🙂


Når man er nesten fremme, kommer man til en gammel husmannsplass. Det er kun restene etter den som er igjen. Gården ble drevet fra 1851 til 1891. Og jeg kan bare tenke meg til hvordan det må ha vært å bo her ute, langt fra folk, midt i skogen, blant tusser og troll.


Og mens man passerer den gamle gården, kan vi skimte tjernet der fremme ved enden av veien 🙂


Det er fredelig og idyllisk her. Men jeg har også vært her når det har vrimlet med mennesker. Foretrekker roen når jeg er alene 🙂


Det er benker og plass for mange å sette seg ned og innta en god nistepakke.


Og det er også flere ildsteder, for dem som vil grille pølser eller lage annen bålmat.


Vakkert når solen står lavt en tidlig morgenstund 🙂


Her er kjekt å ha med barna. En slengdisse er hengt opp. Men ellers er det jo masse fin natur og utforske 🙂


Det går en sti videre et stykke langs tjernet. Den skal jeg gå en annen gang 🙂


Ellers er det et fint område for piknikk og oppdagelsesferd. Veldig familievennlig og kjekt sted 🙂

En veldig fin tur var dette. Og selvsagt enda bedre når været var så varmt, 21 grader den morgenstunden jeg gikk der.

Jeg skal gå dit flere ganger, og jeg har lyst å prøve å gå fra hjemmet mitt også. Da må jeg ha god energi den dagen, og god tid 🙂


Til slutt en liten selfie, som vel sier sitt om hvor trøtt og sliten jeg er for tiden 😉

 

 

Hvilket “terreng” liker du best å gå tur i?
Tar du deg tid til å se og nyte naturen mens du går?

 

 

#tur #sandnes #kubbetjørn #tjern #skog #vann #piknikk #bål #natur

23 kommentarer
    1. Kjempeherlig <3 Du har virkelig fått fanget morgenstemningen på linsa 🙂 Jeg kjenner stillheten og morgenfølelsen helt hit <3 Jeg synes du ser fin ut jeg <3 Klemmer <3

    2. Nydelig turområde ser det ut til. Den stolen var virkelig artig! Det er rart å finne sånne rester av at folk har “bodd”. Tenk hvor forskjellig deres liv var i forhold til våre. De levde på et vis mer beskyttet, men rent fysisk hadde de store utfordringer. Det var nok ingen selvfølge å ha mat på bordet støtt. Bildet av deg er riktig så fint, og du har jo pyntet deg med litt rødt på leppene også. Hadde du ikke sagt det, hadde jeg slett ikke tenkt på at du så sliten ut! Som regel legger vi mest merke til det sjøl, og så tror vi at andre ser det også…….. 🙂

    3. Så flotte bilder og fint med et sted å gå til hvor alt er så tilrettelagt langs veien.
      Jeg liker igrunnen all slags terreng, og når jeg er på turorientering legger jeg mest merke til detaljer som er avmerket på kartet. Da har jeg ikke tid til å plukke blåbær m.m, ellers gjør jeg det også og skal på en blåbærtur imorgen. Når den lille sønnen vår er med, legger jeg nok mer merke til naturen rundt for han er veldig opptatt av maur, kvist o.l. God kveld til deg!

    4. Det så ut som et flott sted for rekreasjon og sansing ja..og det er jo det viktigste når en ikke er i toppform..også får man jo beveget seg litt også 🙂
      Veldig vakkert sted..og stilig den kubbestolen …koselig å gå et sted det er lenge siden man har vært..og oppdage det litt på nytt :)) Virkelig mange nydelige bilder her..og nydelig du også :)) Jeg liker litt kupert terreng..men ikke for bratte og lange turer nå for tiden …det får komme siden igjen :)) Lørdagsklem <3

    5. Aldeles nydelig turterreng, og akkurat slik jeg liker, med skilt og alt…:)
      Men jeg hadde ikke gått der så tidlig på morgenen alene, da tror jeg jeg hadde følt meg litt redd. Heller utpå dagen når det er en god sjanse å møte folk. Hva jeg skulle være redd for vet jeg ikke…..:)

    6. frodith: Tusen takk 🙂 Ja, den stille stunden var jammen god for kropp og sjel. Ville ikke være det samme om det var litt senere på dagen, eller med mye mennesker der 🙂
      Må nok ta meg noen flere morgener dit 🙂
      Jeg ser at jeg er trøtt, men kanskje bare jeg som synes det 😉
      Klemmer <3

    7. passion4lifeandtravel: Tusen takk 🙂 Ja, det er kjekt å se andre sine turområder. Så idyllisk og fint. Jeg liker også det <3

    8. karidansen: Ja, når jeg ser sånne områder, hvor folk en gang for lenge siden bodde, så forsøker jeg å tenke meg hvordan det må ha vært. Det har sikkert ikke vært lett, men samtidig har det nok vært beskyttet som du sier. Det var nok hardt på den tiden. Og egentlig ble jo ikke gården drevet så lenge, sammenlignet med andre gårder.
      Jeg kan jo ikke gå utenfor dørene uten å sminke meg litt. For sminken klarer å skjule det meste av det utslitte utseendet 😉 Men kan hende du har rett, at vi legger mest merke til det selv, og tror at andre også ser det 🙂

    9. Hanne Beate: Jeg er håpløs til å orientere meg i terreng, har null stedsans, så jeg er avhengig av en ferdig opplagt sti eller vei, eller i alle fall hyppig skilting 😉 Og jeg elsker å se naturen der jeg går. Det er litt av turen for meg. Nå er det lenge siden jeg har gått med små barn, men du har helt rett, man legger mer merke til ting når man har dem med, siden det er deres verden 🙂

      Det er lenge siden jeg har plukket bær også. Det pleier som regel å være ferdig plukket der jeg går 😉

      Ha en herlig søndag 🙂

    10. annebe: Tusen takk 🙂 Ja, det var kjekt å gå den turen på ny. Og kjekt å være alene i skogen 🙂 Spesielt når jeg ikke er i form. Men møtte på et par joggere, og to damer som gikk tur. Ellers var det folketomt der.

      Jeg kommer til å gå dit igjen, og kanskje prøve noen av stiene som går videre 🙂 Men da må jeg ha litt bedre form enn jeg har nå om dagen 🙂

      Søndagsklem <3

    11. maiken: Ja, ikke sant det var nydelig, og praktisk med skiltene 🙂

      Nei, jeg vet ikke jeg hva man skal være redd for. Jeg var mest redd for å møte store dyr, som kuer f.eks. Eller en elg. Men utenom det er jeg ikke så redd akkurat der 🙂 Skjønner tanken din da…For jeg hadde litt av den jeg også 🙂

    12. Hei !
      Så flotte bilder og ser ut til at det var en deilig tur 🙂 Må le litt når jeg ser veien du går på, har opplevd det noen andre steder også. Skogstur er ikke helt det jeg ser på som en skogstur. Her hvor jeg bor og på fjellet så finnes det ikke sånne “autobane” veier i skogen. Der går man over stubber og på en liten smal skogs sti som ikke er ryddet for stubber,røtter og andre hindringer. Så for meg ser dette nesten ut som en tur i en park 🙂 Morsomt at de hvertfall har beholdt de gamle skiltene.. 🙂 Ha en fortryllende Søndag videre 🙂 Klem

    13. Canondamen: Tusen takk for det 🙂

      Du vet det, at selv i skogen kan det være veier. De som hadde det gårdsbruket et stykke inni skogen, hadde jo en vei dit. Og denne veien er nok en forbedring av den. Men fra veien, går det stier og tråkk til de forskjellige bydelene. Så er det opp til hver enkelt å bruke den “veien” som passer best 🙂
      Ved tjernet holdes det av og til gudstjeneste. Og da er det jo best om det er en mulighet for de fleste å komme seg dit, enten de har med et lass med barnevogner eller rullestoler 🙂 Om du skjønner. Men det er likevel inni skogen, og et godt stykke til bebyggelse 🙂

      Og så synes jeg det er så fint at skogen er tilrettelagt for dem som ikke kan gå i kupert terreng, blant annet familier med bittesmå barn, og folk som ikke orker å bruke tusenvis av kroner til turutstyr som passer å tråkke i ulendt og til dels gjørmete terreng 🙂 Da er det noe for alle. Så kan man velge om man vil forville seg bort fra veien, eller holde seg til veien som går direkte frem til tjernet 🙂

    14. Fiiiin tur i vakre omgivelser 🙂 Er det ikke snart tid for å få utredet plagene dine, mente du nevnte august. Du ser ikke sliten ut, men kan tenke meg at det er noe som gnager 🙁
      Ha en fortsatt fin søndag, her er det grillmat på gang 😀

    15. Siss: Ja, det var en fin tur 🙂 Og jo, var veldig sliten…men det er rart hva litt sminke kan gjøre med utseendet 😉

      Er i gang med behandling, men ting tar tid, og det kalles prøving og feiling 🙂 For fullstendig diagnose er ikke satt. Skal skrive et innlegg om det etterhvert 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg