PÅ TUR I HJEMBYGDA MI

Enda et turinnlegg fra denne kanten. Denne gangen fra en tur jeg gikk i formiddag, på mitt barndomshjemsted, Hommersåk.

Det vil si, jeg gikk ikke over hele Hommersåk. Det blir litt for mye for den labre formen jeg har nå. Men jeg fokuserte på området Stemmen, kirkegården og den gamle mølla.

Været var nydelig og varmt. 21 grader i formiddag.


Jeg begynte ved Stemmen, som er et vann/lite parkområde like ved den gamle kirken. Det er populært der, med fugler i vannet, som alltid blir glad for noen brødsmuler, det er lekepark der, og mange benker å sitte på.


Jeg tok ikke bilde av lekeplassen, siden det var noen der og lekte. Men den ligger altså rett utenfor bildet, til høyre. Vannet ligger utenfor bildet til venstre 🙂


Det er mange ender i vannet, og her er det noen som kom bort, i håp om noe godt. Det finnes også svaner der. Men jeg så ikke noe til dem i dag.


Denne her er litt snurt, fordi jeg ikke hadde noe å friste med, annet enn et kjedelig kamera 😉 Den snudde bare rumpa til og svømte bort.


Pussig nok har det blitt så populært å kle på trærne. Jeg aner ikke hva det kommer av, men noen gjør seg stort besvær med dette tydeligvis 🙂


Jeg ruslet videre fra vannet, og inn i “skogen”. Måtte gjennom litt bebyggelse innimellom. Men det var fint å gå her. Stille og fredelig. De eneste jeg møtte på min vei, var en barnehagegjeng på tur 🙂


Det var flere områder langs veien, hvor det så ut til å gå stier inn i skogen. Men hvor de ender, det vet ikke jeg. Det er så lenge siden jeg sist gikk her, at jeg har i grunnen ingen minner.


Etter å ha gått et lite stykke, i ro og mak, kom jeg til et gammelt møllehus. Jeg tenker meg at her må det være fint å ta julekortbilde om vinteren 🙂 Det lå så idyllisk til, med skog rundt, og bekken som pludret lystig på baksiden.


Bekken blir ledet bak møllehuset nå, så hjulet og renna får stå i fred.


Dagens selfie er tatt med selvutløser, og kameraet trygt plassert på en flat stein 🙂


På veien tilbake gikk jeg gjennom kirkegården, og besøkte graven til pappa ♥ 
Måtte finne litt vann og vanne, for det var ganske tørt. Men ellers synes jeg det er så fredfullt og godt på kirkegårder, og jeg liker spesielt denne her med mange trær og alléer.

Dagens tur var ikke lang. Men likevel innholdsrik. Og det var mer enn nok for meg. For jeg hadde allerede hatt noen timer sammen med min mamma i forkant av turen 🙂
Jeg tok meg god tid, og nøt været, naturen og alt jeg så rundt meg 🙂

 

#tur #hommersåk #sandnes #kirkegård #mølle #vann #ender #fugler

23 kommentarer
    1. Man trenger ikke gå så langt 🙂 Koselig uansett 🙂 Og det var jammen vakkert der du gikk 🙂 Jeg må få meg bedre kamera og ta noe med selvutløser jeg også 🙂 Ha en strålende kveld Eva <3 klemmer <3

    2. frodith: Tusen takk 🙂
      Og det er sant det, det er ikke lengden det kommer an på, men hva man får ut av det 🙂

      Kan absolutt anbefale et kamera hvor du kan ha fjernkontroll på selvutløseren. Da slipper du å løpe så veldig for hvert bilde 🙂 Kjekt å få være med på bildene selv 🙂

      Ha en deilig god kveld du også Frodith <3 Klemmer tilbake <3

    3. Herlig å gå turer. I dag blir det ikke noe tur på meg siden her regner og tordner det, og da blir ikke turen noe koselig ☺

    4. Navn: Ja, det er fint å gå tur. Jeg skal liksom gå tur hver dag, uansett vær. Og jeg har lyst å få til akkurat det også 🙂 I morgen er det meldt regn, så da tipper jeg at regntøyet må frem 🙂 Men torden er ikke så kjekt på tur, det er jeg enig i 🙂

    5. Så flott det var der 🙂 Og så mange fine bilder… Ja det er perler i fleng rundt om i landet vårt det er helt sikkert. Jeg har nok selvutløser på mitt kamera,.. men som noen kanskje har skjønt,.. så er jeg ikke veldig inne på de tekniske finessene ;P

    6. dedicat: Tusen takk 🙂 Ja, vi har mange perler i dette landet. Og jeg elsker å oppdage/utforske nye perler 🙂

      Ja, klart du har selvutløser på kameraet ditt. Du kan f.eks. google…Skriv kameraets navn og betegnelse, etterfulgt av selftimer…Så vil du mest sannsynlig komme over en instruksjon en eller annen plass 🙂 Til og med på youtube kan du forsøke det. Om du får treff der, følger det ofte med en video, trinn for trinn 🙂

    7. Fine “Jungelbilder” 🙂 Et lite møllehus er nok et eksempel på en svunnen tid, akkurat som restene av husmannsplassen du viste i det forrige innlegget. Av og til kunne jeg ha tenkt meg en sånn “Tidsmaskin” slik at jeg kunne tatt noen snarturer tilbake i tid. Jeg liker godt å gå på museer som viser ulike tidsepoker. Også sånne museer som Aulestad, altså Bjørnsons hjem. Idyllisk område ved den lekeparken.:) Vi er mange damer som drar av garde på turer alene. Du har sikkert sett at flere av våre felles bloggvenninner har vært på tur på egenhånd. Det er nesten så en kan oppleve mer da og legge mer merke til det rundt seg,. Er det flere i følge, er det fort gjort at det blir mye prating i stedet.:D

    8. Turinnlegg er alltid bra..også blir det så mye fine bilder av det :))..og så koselig med barndomsstedet…Hommersåk var så koselig navn på stedet også :))
      Flott sted for selfiene du fant også :))..og bekker er jo min favoritt ting i naturen..nydelig 🙂 Jeg er stadig innom kirkegården hos pappa som ligger her i Mjøndalen…besteforeldre ligger litt lenger unna så der er jeg innom av og til 🙂
      Klem <3<3

    9. karidansen: Ja, en tidsmaskin hadde absolutt vært noe 🙂 Jeg er glad i historie, og synes det er spennende å høre hvordan folk levde før 🙂

      Ja, vi er tøffere nå om dagen, og drar på tur alene 🙂 Det er jo en bra ting. Skal man dra flere i lag, er det jo kjekkest om man har felles interesser om man skal se og oppleve noe. Og så er det jo kjekt å ha noen å dele med 🙂 Jeg har reist med venninner på tur, og vi har alltid klart å få med ganske mye både kultur og underholdning. Men vi er jo ganske samkjørte da 🙂
      Og det er jo kjekt med prating også. Litt av alt kanskje 🙂

      Jeg liker sånt som du nevner, Bjørnsons hjem og lignende 🙂 Det er noe vi faktisk kan føle oss hjemme i, den historien 🙂

    10. annebe: Ja, turinnlegg er jo noe flere synes er kjekt å lese om. Jeg synes det er greit å presentere det så pent som mulig. For jeg koser meg på turene mine 🙂
      Hommersåk er jo et koselig navn ja. Det har jeg liksom ikke tenkt så mye over, men det er jo sant 🙂

      Ja, det er idyllisk med bekker. Liker det godt selv…rennende vann 🙂

      Det er godt man ikke trenger å dra så langt avgårde for å besøke gravplassen til våre kjære 🙂

      God klem til deg i kvelden <3 <3

    11. passion4lifeandtravel: Tusen takk 🙂 Ja, gode turer, vakker natur, idyllisk ro, og perfekt vær <3 Ingenting slår det 🙂

    12. Anders: Da svarer jeg her…enten du er Anonym eller ikke 😉 Rart det der, at det skal bli sånn…

      Takk for det med bildene. Jeg legger litt sjelen i å ta bilder som er behagelige å se på 🙂 Og kjekt at du føler du kjenner Hommersåk litt nå. Jeg må kanskje lage et innlegg til om Hommersåk 😉 Det er mye mer enn turterreng også 🙂

    13. Tubapappa: Tusen takk for det 🙂 Ja, jeg kan garantere at det kommer flere turinnlegg 🙂 Det er noe av det kjekke med turene, at jeg kan dele med andre 🙂

    14. Åh, så mange fine bilder! Jeg likte spesielt godt det møllehuset og området rundt, regner med at mølla er i bruk enkelte ganger? En fortsatt fin dag ønskes deg!

    15. Hanne Beate: Tusen takk 🙂 Ja, jeg synes også det er pent i området rundt møllehuset. Jeg tror ikke mølla er i drift. Men tror det er arrangementer der av og til.
      En fortsatt fin dag til deg også 🙂

    16. Så nydelige bilder og så vakker natur. Det virka veldig godt å gå der. Av og til er ikke lengda på turen det viktigste, men det man er i.
      Men hva er det med den greia å strikke på trærne?????

    17. BforB: Tusen takk 🙂 Ja, det var veldig fint å gå der. Jeg koste meg, og det var så fredelig 🙂 Nei, lengden er ikke den viktigste alltid, litt greit å nyte omgivelsene også 🙂

      Ja, det er med å pakke trærne inn i strikkeplagg, det kan jeg ikke helt skjønne altså. Må kanskje forske litt i akkurat det 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg