PRAHA – BYGNINGSUTSMYKNING

Da jeg var i Praha i juni, sammen med min bror og vår mamma, ble jeg overveldet av hvor vakker byen var. Overveldet over utsmykning og dekor på de aller fleste bygninger. Det var overdådig, og en fryd for øyet. Og tanken min gikk da til krig og elendighet, og hvor heldig byen har vært som har klart å bevare så mye av det gamle og vakre.

Jeg skrev et innlegg like etter jeg kom hjem, som ga en liten oversikt over våre eventer i Praha. Det kan du lese om HER!

Men dette innlegget vil jeg vie til all dekoren og utsmykningen på og i enkelte bygninger.


Jeg kan jo begynne med hotellet. Hotel Central. Det er et gammelt og velholdt hotell. Og det som slo meg på vår vandring rundt i byen, var hvor mye de bruker gull i dekoren. Man får en følelse av storhet og glamour på en gammeldags og ærverdig måte. Men vanligst var den dekoren som er utskjært i intrikate mønster og figurer. Det er utrolig flott og forseggjort, og man kan bli overveldet når man ser det. Tenke seg til at dette ble gjort for fryktelig lenge siden, og garantert for hånd. Det var nok ikke noen “kjære mor” den gangen. Det var hardt arbeid.


Min bror, Tom, og vår mamma, foran Kruttårnet, som lå like bortenfor hotellet vårt. 

Kruttårnet er 65 meter høyt og tjente som inngang til den kongelige veien som ledet gjennom gamblebyen, over Karlsbroa og hele veien opp til slottet. Helt fram til 1836 ble denne veien brukt av konger som var på vei til Vitus katedralen for å bli kronet. Kruttårnet ble bygget i 1475 og var en av 13 lignende tårn som ledet inn i gamlebyen. Tårnet fikk navnet sitt på 1600-tallet da de begynte å bruke det som lager for krutt, et kruttårn.

I dag er det mulig å gå opp trappene til toppen på tårnet. Derfra får du fin utsikt over Prahas gamleby. Men vi gjorde ikke det denne gangen, siden mamma er dårlig til bens.


Vi brukte bena i byens gater. Ruslet stille og rolig, tok mange pauser. Og for min del, var blikket mye rettet oppover, mot de flotte bygningsfasadene.


Det var alle slags bygninger i skjønn forening. Noen var også forsøkt tagget på, men stort sett var det rent og pent over det meste 🙂


Jeg ble også veldig betatt av lyktestolpene. Og de er med på flere av bildene. Noe så romantisk altså. Helt i min smak ♥


Dette bygget hadde en dekor som skilte seg litt ut. Men det var pent det også. 
Jeg tenker at det er litt nitidig arbeid å holde det pent 🙂


Det gamle Rådhuset ble grunnlagt i 1338. Det er også mulig her å gå inn, og klatre trappene opp til tårnet og få en fin utsikt over byen. Det gjorde min bror, men vi andre to droppet den turen 🙂

Jeg synes det er så flott å beundre detaljene fra utsiden.

Påbygget på Rådhuset er det Astronomiske Uret, som er en stor turistattraksjon i Praha.

Den Astronomiske klokken stammer fra 1410. Og er et av de mest nøyaktige etter alderen å dømme. Jeg leste i guideboken jeg kjøpte før vi reiste til Praha, at en del av “belønningen” til han som lagde uret, var at de fjernet øynene hans, sånn at han aldri noen sinne skulle kunne lage et likt ur. Grusom skjebne. Det var vel sånn de viste sin takknemlighet på den tiden antakelig.


Hver time fra klokken 09.00 til 21.00, slår klokken mens de 12 apostlene viser seg i vinduene over. Det samler 100vis av skuelystne ved hver hele time.


En av dagene vi hadde en pause på en benk i gatene, ble jeg nysgjerrig på en bygning det gikk mange mennesker inn og ut av. Jeg besluttet mens min bror og mamma hvilte, at jeg skulle gå og se hva det var. Det viste seg å være en kirke. Det så ikke sånn ut fra utsiden. Men inni var kirken rikt utsmykket.


Det var blant annet et bilde av den nåværende Paven. Pave Benedict.


Store og vakre altertavler var plassert langs veggene, rikt utsmykket på forskjellige måter.


Det var brukt mye gull i kirken. Og det er både storslått og antakelig tidsriktig. Men jeg synes det kan bli litt vel mye gull, sånn etter min smak da 😉


Det var ganske variert i utsmykningen. Vi holdt oss stort sett i gamle byen, og mye gikk i det samme, men likevel noe nytt å se hvor man enn snudde seg.


En dag skulle vi gå til TV tårnet. Da måtte vi med undergrunnen, og kom inn i en annen bydel. Men likevel var også byggene i denne bydelen utsmykket. Byggene var gjerne litt lysere her. Jeg synes dette var så pent, med den klokken i toppen. Men aner ikke hvilken funksjon bygget har.


På vår vei mot TV tårnet, gikk vi forbi denne kirken, som var helt ulik de andre kirkene vi hadde sett. Den holdt en litt streng og kantet fasade, men var et imponerende og pent bygg. Jeg likte det i alle fall godt. Skulle likt å gå inn dit, og se hvordan det så ut inni 🙂


TV tårnet var vel det mest “moderne” bygget vi så. Og det hadde jo også en veldig spesiell utsmykning til forskjell fra det andre vi til da hadde sett. Bygget var satt opp med 3 søyler, med kuber høyt oppe, hvor man kunne ta heisen opp til, og beundre utsikten, eller spise en bedre middag. Dekoren er krypende babyer. Nesten litt makabert, på samme tid som det var stilig 🙂


Det var krypende babyer over alt 😉


Utsikten fra TV tårnet var upåklagelig. Her kunne man se langt avgårde. Og det kjekkeste var at man kunne se ned i bygårdene. Også der så det veldig velholdt og ordentlig ut. Det så trivelig ut å bo her 🙂


En av dagene gikk vi over Karlsbroen. Det skal jeg vise litt mer av i et annet innlegg. Men i hver ende av broen, er det port/inngang med et tårn. Også disse var utsmykket, men litt mindre prangende, og litt mer grått og preget av tidens tann. Men absolutt vakkert å se på 🙂
Før vi tok turen over broen, satte vi oss og tok en forfriskning på kaféen på bildet 🙂


Fra kaféen hadde vi utsikt til denne påfuglen, som pyntet fasaden på det bygget.


Sånn tar tårnet seg ut sett fra broen.


På veien over broen, går man litt før man kommer til elven. Og her kunne man se ned i koselige smug…..


….og små elvetarmer med møller og møllehjul.

Alt i alt, mye pent å se 🙂 Og jeg koste meg med å fotografere.

Hva liker du å gjøre når du besøker store byer?

 

 

28 kommentarer
    1. Praha er en vakker by, det er sikkert. Og din fotografering gjør at bygningene kommer til sin rett. Å oppsøke en kirke er et must også for meg når jeg er i en ny by. Mye vakkert i utsmykningen av kirker.

    2. Fantastisk :- )Jeg pleier også å gå med nesa i sky og fotografere tårn, og utsmykning. Er så mye fint 🙂 Og her var det jo helt ekstremt mye fint <3 Den turen må har vært så herlig <3 Stor klem fra travel Frodith <3

    3. Så masse flott..jeg liker også godt å se på slike flotte bygningerog det er jo flotte fotomotiv …og det liker vi jo 🙂
      liker å se på bygninger i Oslo også jeg ..ikke så eksklusivt som her på bildene..men mye fint der også 🙂 mannen har vært i Praha en gang med jobben..og syntes det var fint…får ha det til gode jeg :)) Fint dere hygget dere på denne turen :)) Klem <3

    4. Riktig en eventyrlig by! jeg har ikke vært der,men kan godt tenke meg å dra dit.
      Jeg bare elsker å få med meg katolske kirker eller katedraler, fordi de er så vakkert utsmykket. Jeg går heller der i stedet for museer. Det er vel det eneste min datter og jeg er uenige om når vi er på tur….:)

    5. Utrolig mye fint,, og en ting er sikkert, at det bygges ikke sånne bygninger lenger. Nå må jeg innrømme at jeg har i alle fall vært litt sånn mer opptatt av folkelivet enn bygninger og støvete museer når vi har på sånne turer 🙂 Men det kan jo endre seg

    6. Tubapappa: Ja, jeg ble ganske imponert altså. Jeg ventet ikke at det var sånn. Jeg har bestemt meg for å reise tilbake, og da kunne gå inn der hvor vi ikke gikk inn denne gangen 🙂
      Ja, kirkene er vakre, og så forskjellige fra her hjemme. Roen i en kirke er veldig fin, og det å kunne gå rundt å se all utsmykningen, det er jo terapi i seg selv 🙂

    7. frodith: Ja, det var virkelig flott. Og med stor risiko for å få kink i nakken i grunnen. Veldig mye å se og knipse 🙂 Turen var virkelig storslagen, og heldigvis før den store turistsesongen begynte 🙂

      Stor klem tilbake til travle deg <3

    8. annebe: Ja, masse flott, og så konsentrert også. Over hele byen liksom 🙂 Sånt kan man virkelig like 🙂

      Ja, da jeg var i Oslo sist, la jeg merke til at det var mye fint der også. Jeg har liksom ikke sett det før. Men nå ble jeg obs på det. Sikkert fordi jeg ser ting mer nøye nå når jeg har kamera med meg så ofte 🙂
      Håper du også får anledning til å ta turen til Praha en gang. Det er det verdt 🙂

      God klem til fine deg <3

    9. maiken: Jeg kan virkelig anbefale en tur dit ja. Det var penere enn jeg forestilte meg 🙂

      Det er sant det, katolske kirker er mye mer, og mer overdådig utsmykket enn kirkene her hjemme. Jeg liker både museer og kirker. Der deler jeg nok mest interesse med sønnen min 🙂

      Ut å reise er flott, man lærer mye, og kommer hjem med mange kjekke inntrykk 🙂

    10. dedicat: Nei, sånne bygninger bygges ikke lenger. Nå er det mest stramme linjer og store glatte flater det går i.

      Ja, folkelivet er jo en historie for seg selv det. Bra å få med seg det også synes jeg 🙂 Men litt av alt må jo være fint kanskje 🙂

    11. Her var det mye vakkert. Og jeg blir imponert over hvor mye du får med deg. Artig å se på detaljer.
      Jeg liker også godt å se på bygninger, men veit ikke om det er moe spesifikt jeg gjør…litt etter impuls tror jeg :).

    12. BforB: Tusen takk 🙂 Ja, det er kjekt å se på detaljer. Det er nok litt på impuls hos meg også tror jeg. Men i Praha, kunne man ikke la være å legge merke til alt. Det var så mye, så overdådig. Kunne liksom ikke unngå det. Og jeg ble misunnelig på dem som hadde så mye vakkert rundt seg hele tiden 🙂

    13. Du verden så mye fin utsmykning, – imponert over at de klarer å bevare det siden det må slites av vær og vind. Artig å komme høyt opp og kikke utover og tilogmed få se inni bygårdene!
      Jeg pleier å få med meg noen severdigheter når jeg besøker store byer, og gjerne litt shopping i spesielle butikker. Det er viktig å ha lest seg opp på forhånd, så man vet hva man ikke bør gå glipp av. En fin dag til deg!😊

    14. Hanne Beate: Ja, det er sant…med tanke på slitasje og vær og vind, så er det imponerende å se hvor godt det blir bevart 🙂 Og bygårder er normalt noe man ikke får se inn i. Men disse her hadde fine grøntområder inni, med trær og små parker. Var kanskje et fint strøk. Så veldig koselig ut.

      Er kjekt å ha sett noe av hva byen man besøker er kjent for. Og ja, viktig å lese litt på forhånd, sånn at man vet hva som er verdt å se. Jeg var så heldig at jeg hadde broren min med, som har vært der et tosifret antall ganger tidligere. Så han visste det som var å vite omtrent 🙂

      Ha en fin dag du også 🙂

    15. Fredrika: Ja, jeg er helt enig. Jeg synes det er viktig at det gamle bevares. Det er vakkert, og forteller jo en historie 🙂

    16. Jeg hadde nok også likt å gå der. Det er mye vakkert og en flott arkitektur, men som du sier har nok mye av det blitt til ved at noen nærmest har slitt seg ut (og etterpå blitt grusomt behandlet) Det er en malurt i begeret, men uansett er det vakkert!:) Du har tatt mange tydelige og flotte bilder også, med informative, gode tekster til – så du har nok et talent for å lage “reiseguide!”

    17. karidansen: Ja, jeg liker også å gå og kikke på forskjellig arkitektur, men som du sier…det er ofte en malurt i begeret. Men da er det jo ekstra fint å kunne ha muligheten til å nyte de vakre tingene, såpass mange 100 år etterpå 🙂

      Hihi…ja, kanskje jeg skulle jobbet med noe sånt…Reise rundt, og lage reiseguider 😉 Hadde jo vært helt perfekt for meg det 😉

    18. thealinni: Tusen takk 🙂 Ja, det er fantastisk fint der. Jeg ble overrasket selv 🙂 Vil absolutt anbefale en tur der. Var mye jeg ikke nådde over, så skal nok ta meg en tur til 🙂

    19. Nok et fantastisk innlegg fra Praha <3 Så flotte bilder, og herlig lesing.
      Vakker astronomisk klokke, men for en grusom historie bak den.
      Jeg virkelig koset meg lenge med dette innlegget <3 Enig med deg om på en måte litt makabert med krypende babyer oppover tvtårnet.
      Ønsker deg en nydelig lørdag <3

    20. passion4lifeandtravel: Tusen takk 😀 Ja, det var så mye flott å fotografere der i Praha, at bildene ble til nesten av seg selv 😀

      Ja, den klokken var nydelig, men historien bak var jo trist. Men tenk for noen genier på den tiden, da det ikke fantes alt som finnes i dag 🙂

      Hihi…Ja, de babyene var et spektakulært syn. Veldig spesielt. Iøynefallende.

      Kjekt at du koste deg med å lese. Ønsker deg også en fortsatt herlig lørdag <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg