TOPPTUR PÅ HOMMERSANDFJELLET

I dag bestemte jeg meg for en topptur jeg ikke har gått før. Trygg på at beskrivelsen broren min ga meg, var riktig, og at jeg ville få det til, selv med mitt lave energinivå for tiden.

Jeg bestemte meg for å bruke god tid. Og ta mange pauser på veien opp.

Målet for turen var Hommersandfjellet. Men på skiltet sto det Hommersåkfjellet.
Det er nå samme navn, sagt på to forskjellige måter…gammel og ny, sånn omtrent 🙂


Vel vel….to fjell samme veien. Jeg regner med jeg nådde det ene. De geografiske evnene mine er ikke helt på topp 😉


Stien som gikk oppover var tidvis våt og lignet mer på en bekk. Men med gode sko, så var ikke dette noe problem.


Underveis var det mye pent å se, og å ta bilde av 🙂


Og stien var mangfoldig. Tidvis jord og røtter, og andre ganger berg.


Lyngen laget et vakkert lilla teppe utenfor stien 🙂


Stien gikk etterhvert brattere oppover, og jeg begynte å grue for nedturen. Men jeg visste jo at det ville gå greit da 🙂


Til slutt kom jeg opp. Og der sto det til og med bord og benk 🙂 For en luksus 😀


Utsikten til min barndoms hjemsted var upåklagelig. Og på dette bildet kan jeg til og med se huset jeg vokste opp i. Skulle gjerne satt en pil, men den funksjonen var tatt bort i redigeringsprogrammet jeg bruker. Så det får bli til en annen gang 😉


Her er Hommersåkvågen. Det er det som er bygdas sentrum, der hvor butikker og kjøpesenter befinner seg 🙂


Dette bildet laget jeg i sort/hvitt. Jeg synes det ble klarere da. Men det ligger en del holmer og øyer der ute, så det er populært med båt i disse trakter 🙂


En sliten selfie i dag også 😉


Men det hjalp på med inntak av en god lunsj. Da ble formen litt bedre 🙂


Nedover igjen gikk greit, og både jeg og knærne mine overlevde 🙂 Og turen var fin den. Litt regn ble det på toppen. Men det var kun en liten skur.

Kan gjerne ta den turen igjen en gang 🙂

#topptur #tur #turglede #lunsj #topp #hommersåk #sandnes 

17 kommentarer
    1. Det der så ut som en sånn skikkelig skogtur med tette trær og smale stier …synes du er tøff som går slik alene..jeg må ha hus i nærheten jeg..men “drømmen” er å tørre å gå utenfor allfarvei alene også..får øve meg på det :))
      For en utsikt og koselig sted du vokste opp..nista så god ut..men hadde valgt te ved siden av tror jeg..eller litt kaffe..kanskje du hadde det også…:)) Flotte bilder ..og den lyngen ..wow :)) Klem <3

    2. frodith: Ja, det var en fin og grønn tur 🙂 Litt fuktig, men frisk og god. Og når jeg går alene, så kan jeg holde den farten som passer til min energi 🙂

      Klemmer i kvelden til deg også <3

    3. annebe: Ja, det var et stykke skog å gå gjennom. Og det synes jeg er veldig fint. Liker ikke like godt å gå litt lenger opp, hvor det var bratt berg, og lite å holde seg fast i. Du kan være sikker på at jeg har mobiltelefonen min veldig lett tilgjengelig, om noe skulle hende 🙂 Jeg er ikke så glad å gå alene sånn. Men broren min hadde forklart hvor lett det var å finne frem, så da våget jeg det 🙂 Og det er fin trening, både i konsentrasjon, og kroppsbeherskelse 🙂

      Hehe…jeg hadde hverken med kaffe eller te. Men valget mitt ville nok vært te ja 🙂 Men jeg er en Cola jente. Og valget sto på vann eller Cola. Og vann hadde jeg i sekken. Og siden drikken fulgte med når jeg kjøpte maten, så valgte jeg Cola 😀

      Ja, den lyngen var så flott altså <3

      Ha en fin kveld 🙂 Klem <3

    4. Så kjempebra. Nå synes jeg at du skal slå ut med håret og klappe deg selv på skuldrene,, og si ”steike ta kor flink æ e”. 😀 Så det så 🙂

    5. dedicat: Hehe…ja, kanskje jeg skal gjøre akkurat det 😀 Det var en fin tur, og jeg synes alltid det er kjekt å gå steder som er ukjent 🙂 Selv om jeg strengt tatt er fra stedet da, så var jeg ikke akkurat noen fjellgeit i mine yngre dager 😉 Hadde liksom litt andre interesser den gang 😉

    6. Mye variert natur og flott utsikt. Nesten litt “jungelpreget” enkelte steder. Ja, det ene bildet gjorde seg i svart/hvitt. Du er flink til å ta deg ut på turer. her har det vært labert med turgåing ei stund. tror jeg må kutte ned litt på blogginga sjøl om jeg synes det er veldig moro. 😛 Det tar jo en del tid og det er ganske stillesittende……. så lenge en ikke lager blogginnlegg fra turer da! 😀

    7. Når du har tilpasset turen etter energien så må du ha fått tilført enormt mye energi av en slik tur. Så får du enda mer energi til neste tur 🙂 Men hvis du gruer deg mer til nedturen enne til oppturen så kan ikke energilageret ha vært så lavt da.

    8. karidansen: Ja, litt jungelpreget var det sannelig 🙂 Jeg har ikke så god form til turer akkurat nå. Men jeg har fått beskjed om å gå tur hver dag. Så da er jeg pliktoppfyllende. Og så går jeg rolig, og er observant underveis. Da blir det mulig å lage blogginnlegg også 🙂 Men det er helst når jeg går nye steder, eller ser ting jeg ikke har knipset før 🙂

      Ja, det er stillesittende å blogge. Men noen dager er jeg ikke særlig på blogg. Alt til sin tid. Skal liksom ha helse til alt 🙂

      Jeg synes det har vært greit å gå tur med blogg som formål. Får da får jeg jo gjort flere ting i ett 🙂

    9. Tubapappa: Energilageret mitt er omtrent på nullpunktet for tiden. En sånn tur, må jeg ha lang hvile etterpå, for å kunne klare resten av den vanlige dagen, akkurat nå da 🙂 Det er litt periodisk. Men jeg har kronisk utmattelse av ett eller annet slag, så jobber for å komme i gang, kanskje det vil hjelpe på sikt 🙂

      Nedturen gruer jeg for, pga knærne mine. De liker ikke akkurat sånt 🙂

    10. Flotte bilder. Synes du er flink som kommer deg ut i terreng, selv om det er litt vått. Jeg gjør det enda ikke . Men så har det blåst og regnet noe veldig her i dag da…. Ble treningssenteret for meg i stedet….

    11. For en fantastisk tur, jeg koser meg sånn med disse turene dine, da jeg elsker å selv gå på tur <3 Synes du er tøff som legger ut på dem alene, og at du kommer deg ut, selv om formen ikke er på topp, og at du tar med deg hvor mye glede det gir <3 Klem fra meg til deg <3

    12. passion4lifeandtravel: Jeg synes det er veldig kjekt å dele disse turene. Jeg elsker å ta bilder, og det er så mye mer å oppdage når man har kamera med ut på tur 🙂
      Og det ER kjekt å gå tur. Det gir mye synes jeg 🙂

      Ja, jeg er ikke så høy i hatten alltid når jeg er på tur alene, men det er jo en del av opplegget mitt, med å mestre de tingene som andre tar for gitt 🙂

      God klem tilbake til deg <3

    13. Vi liker så mange av de samme tingene, jeg har også mange innlegg fra turer her hjemme og i andre land, både under kategorier som treningsglede,mitt forunderlige liv, og ikke minst Norge, mitt lille land.
      Jeg ar også fått hatt noen fine turer i naturen på Kongsberg på sensommeren, som jeg gleder meg til å dele <3
      Naturen gir den beste 'healing' i verden <3

    14. passion4lifeandtravel: Ja, det er kjekt med turer, og kjekt å oppdage alle de små tingene ute i naturen. Det er virkelig god medisin <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg