GATELANGS I IXIA, RHODOS

Joda…jeg gikk tur på Rhodos også 🙂

Riktignok ikke hver dag. Det var alt for varmt for det. Men likevel var det jo en fin måte å få se seg litt rundt 🙂

Jeg gikk en lang tur en dag, i over 30 varmegrader. Var borte i 2 timer. Men det var to kjekke timer. Litt skumle også.


Dette var en av de skumle tingene. Jeg hadde veldig lyst å gå litt oppover, i urskogen. Men jeg turte ikke. For da jeg kom opp bakken, og svingte til venstre, lå det et hus der. Og jeg hørte stemmer innenfra. Og med ett følte jeg meg på privat grunn. Så jeg snudde, og gikk ned igjen til den gaten jeg akkurat hadde svingt av fra.


Den gaten så litt sliten ut, for å si det mildt. Og jeg var heller ikke så høy i hatten da jeg vandret der. Av en eller annen grunn synes jeg jo at det så en smule falleferdig ut her og der 😉 
Muren på venstre side i bildet her, avslørte for meg hvor hanen bodde. For hver morgen, i 5-6 tiden, kunne vi høre en hane som våknet til liv. Og jeg fant ut at den bodde på andre siden av denne muren. Et lite stykke ifra hotellet vårt.

Det forstyrret aldri meg, men jeg kan godt tenke meg at dem som bor nærmere, kanskje var en smule småirriterte 😉

Men selv om enkelte av områdene jeg gikk i, virket ganske slitne og grå…..

….så dukket det opp en fargeprakt uten like innimellom 🙂


Og da måtte jeg gå inn under, for å betrakte på nærmere hold 🙂


Innimellom alt det slitne, fant jeg også små vakre perler. Dette ser ut til å være en café. Men den var ikke åpen (kanskje det var siesta?). Likevel var den velholdt, og jeg drømte meg bort i hvor fint det sikkert var å sitte der med en forfriskning i glasset 🙂
Men så oppdaget jeg bjellen. Og da ble bildet i hodet mitt litt forstyrret. Og jeg ble usikker på hvilken funksjon stedet var ment å ha?

Så kom jeg til områder som var mer øde.


Blant annet en olivenlund 🙂

Men i bakgrunnen hørte jeg barnestemmer og barnelek. Og da jeg gikk litt videre…

….kom jeg til en skole. Og ungene var på vei hjem.

Litt bakenfor skolen, kom jeg til en villa.

Porten var stengt. Og helt tydelig var det en med penger som bodde her 🙂

Like etter jeg hadde tatt dette bildet, oppdaget jeg en hund som lå på veien, til venstre for meg. Den oppdaget meg samtidig, og jeg besluttet å snu, og gå tilbake til den slitne gaten jeg kom fra.
Hunden fulgte etter meg, et stykke. Jeg stoppet ikke for å ta bilde. Jeg er redd for hunder. Og i alle fall greske hunder, som går løst.
Hjertet mitt banket øredøvende høyt. Og jeg forsøkte å virke rolig, og ha full kontroll 😉
Og da hunden stoppet, oppdaget jeg at jeg hadde holdt pusten.
Ganske skummel opplevelse!

På vei ned til den slitne gaten, kom jeg forbi enda et hus med en port. Porten var litt mindre enn den forrige porten.


Men helt tydelig fra samme fabrikant 😉


Jeg kan bare gjette hva dette skiltet sier. Men fy søren så synd de ikke har hundene sine bak porten, for jeg hadde ikke akkurat gått inn, for å si det sånn 😉
Men alle hus som hadde et sånt skilt, der så eller hørte jeg aldri en eneste hund. Men utenfor, var det både hunder og katter i fri dressur.


Tilbake i det slitne strøket, fant jeg en skiltjungel. Helt gresk for meg, men håper dem som bor der, skjønner hva som står, og oppfatter det tidsnok 😉


Et trafikkspeil kan gjøre nytten på mange måter. Blant annet til en annerledes-selfie 😉 😀


Enda et skilt, som ikke var helt gresk 🙂

Skiltet viste navnet på denne kirken her. Ganske liten og søt. Porten var stengt, så jeg kunne ikke gå inn. Men skulle gjerne likt å se den inni også 🙂


Så kom jeg forbi en tverrgate som så ganske velstelt ut. Her var det kjekt å gå 🙂


En sånn portal kunne jeg tenkt meg å hatt på min egen eiendom. Veldig eksotisk og behagelig i mine øyne ♥ Men det spørs om ikke klimaet i Rogaland er litt for kaldt og fuktig for noe sånt 😉


Nå hadde jeg startet på hjemveien. Og kom til et stort supermarked, hvor jeg bestemte meg for å gå inn. Litt for å avkjøle meg litt, og litt for å kjøpe mer å drikke. Mobiltelefonen min viste 31 grader i skyggen. Da var det godt med en liten pause 🙂

Etter dette kom jeg til en klesbutikk også, hvor jeg kjøpte meg en kjole. Den har jeg på meg i det forrige innlegget, som du kan lese HER 🙂

Men nå var jeg begynt å bli veldig, veldig sliten. Og jeg håpet jeg ikke hadde rotet meg alt for langt bort fra hotellet.


Jeg tok flere pauser, og mens jeg hvilte litt, ble det enda flere selfier 😉

Til slutt så jeg et kjent bygg i sikte….

…nemlig hotellet.
Hotel Sunprime Miramare Beach.
Det ser ut som en kirke fra utsiden synes jeg. Men skinnet kan bedra 😉
Mer om det, kommer litt senere 🙂

#turblogg #reise #rhodos #ixia #gresk #boligstrøk #slitent 

24 kommentarer
    1. Veldig mye forskjellig strøk der skjønner jeg, og det er jo sånn det er rundt omkring når man er sånn og tusler 🙂 Så mye fint du så egentlig, man føler liksom man blir litt kjent og at det ikke er bare SYDEN liksom , men et faktisk land, og en faktisk by man besøker 🙂 Koselig <3 Klemmer til deg og velkommen hjem på ordentlig <3

    2. Takk for tiiten, – flotte bilder! De blonstene må vel være Bouganvilla, – er flere potteplanter her i Norge som er store busker lenger syd. Ellers virket det som det var endel forskjell på fattig og rik der nede, som det jo er mange steder i verden. Kult med de hundeskiltene da, spesielt om de ikke har hund allikevel, hihi. Ha en fin kveld!😊

    3. Godt å få beveget seg litt..men gåing i varmen er slitsomt..vill heller bade jeg da :)..jeg hadde heller ikke turt gå forbi et slikt sted alene…
      Slike trær med de fargerike blomstene er så flott mot den blå himmelen :)..og hvite hus med blå dører er så særpreget og fint..
      Og du stråler som en sol som alltid..nydelig er du altså :)..spennende å se de flotte bildene 🙂 Mandagsklem fra Mjøndalen <3

    4. Det var en tur full av kontraster. Nydelige blomster, flotte luksushus, og litt mer……så som så….og skumle hunder. Synes du var modig som dro av garde på tur alene. Jeg hadde vært redd for å rote meg bort hvis jeg hadde gått langt utenfor bykjernen! 🙂

    5. frodith: Tusen takk 🙂
      Det er jo litt greit å få med seg det som er litt av landet også synes jeg. Og på en sånn tur, får en jo se noe annet enn det man kjører forbi med bussen i full fart 😉 Så det skal jeg gjøre andre ganger når jeg reiser til Sydensteder også 🙂

      Klemmer til deg også <3 Godt å være hjemme igjen også 🙂

    6. Hanne Beate: Tusen takk, bare hyggelig 🙂 Det er kjekt å dele 🙂
      Ja, det er nok Bouganvilla. Den fantes over alt, og er nydelig synes jeg 🙂 Stor forskjell på fattig og rik ja. Det synes så godt i andre land enn her hjemme. Tipper de hundeskiltene er spesielt effektive mot turister 😉 Hihihi 😉

      En fin kveld til deg også <3

    7. annebe: Ja, det var ganske slitsomt, men greit når man har med rikelig drikke. Jeg er ikke noen badenymfe jeg, men liker godt å gå tur. Liker å se ting. Må jo innrømme at jeg ruslet, så det gikk ikke spesielt fort 😉 Men jeg må gå tur hver dag egentlig, iht. behandlingsplanene jeg har fått. Så da er jo jeg pliktoppfyllende jeg 😉

      Er mye pent å se på blant alt det som var mer slitt. Liker kontrastene 🙂

      Kjekt at du liker bildene, og tusen takk for komplimenten 🙂 Stråler når jeg koser meg 🙂

      God mandagsklem tilbake, fra høstlige Sandnes <3

    8. karidansen: Ja, det var virkelig en kontrasttur 🙂 Jeg synes nok selv jeg var litt eplekjekk som gikk den turen, og spesielt da hunden kom. For det var jo ingen mennesker i nærheten. Men jeg er sånn jeg, tenker liksom ikke før etterpå 😉 Men det å ikke finne frem, det tenkte jeg ikke egentlig så mye på. For jeg hadde hele tiden sånn omtrent retningen på hvor hovedveien befant seg. Så da visste jeg at før eller siden ville jeg fått tak i en taxi 😉
      Det var en fin tur 🙂

    9. Mariann Sæther Tokle: Tusen takk 🙂 Jeg er ikke en sånn strandløvinne jeg 🙂 Jeg trives godt i varmen, men liker best å se meg rundt, og oppleve noe. Dette var jo en billig måte å oppleve noe på. Og fint å se litt bak fasaden også 🙂

      Ja, hotellet ga liksom helt andre assosiasjoner enn ferie 😉

    10. Jaggu har du tatt deg tid til å vandre rundt på egenhånd.. og skapt ditt eget inntrykk av stedet. Spennende det må jeg si,.. og masse artige og fine bilder 🙂 Det er jo ofte det som de ikke vil vise frem som er mest spennende 🙂

    11. first of all veldig fine bilder. Vi er nok ganske forskjellige – der du hører stemmer og blir skeptisk hadde jeg oppsøkt disse og kanskje bedt meg inn på et lite måltid. Innbyggerne er kanskje vennligsinnede. Og det at det finnes steder som ikke er like vakre og velstelte som turistområdene er noe som også kan være greit å se – for å få et balansert syn på landet og nærområdene. Håper du hadde en nydelig tur – si fra neste gang – kanskje kaster jeg meg på – så kan jeg være med deg og oppsøke noen småskumle steder.

    12. Du er jammen tøff som tør å gå alene , og i den varmen. Skulle ønske jeg hadde litt av det…:) Jeg hadde vel bare rotet meg bort og måtte tatt taxi tilbake…:)

    13. Så koselig å få være med deg på spasertur!!!! Mye vakkert og mye litt rustikt. Jeg liker heller ikke løshunder, men det gikk bra med deg da. Den porten kunne jeg også hatt hjemme. Men bougenvillaen må jo være inne om vinteren.Men du kunne jo satse på en klematis! 🙂 Fint med bildeminner og fint du deler med deg 🙂

    14. dedicat: Ja, jeg synes det er kjekt å kikke litt bak fasaden også jeg 🙂 Se ting som ikke er så turistpregede 🙂 Så det er kjekt at jeg kunne ta med noe hjem, og vise det frem her på bloggen 🙂
      Tusen takk 🙂

    15. rteworld: Tusen takk 🙂

      Når du beskriver hvor forskjellige vi er, så tenker jeg at du i grunnen kunne vært broren min. For han er nok mer som deg. Jeg er forsiktig og tilbakeholden. Men så er jeg også kvinne. Og ikke en særlig STOR kvinne. Og dermed er det ikke bare sånn at jeg hiver meg frem når jeg er alene på fremmede steder 🙂 Men jeg liker godt å bli kjent med nye mennesker 🙂

      Kan jo legge til at stemmene jeg hørte fra det huset, ikke hørtes spesielt lune og vennlige ut. Tror det var en eller annen som fikk kjeft. Sånn hørtes det ut. Så det fristet ikke mye å banke på der om jeg hadde vært i følge med noen heller. Men ellers møtte jeg flere mennesker på turen, og alle var smilende og hilste nikkende og nysgjerrige 🙂 Det synes jeg er koselig 🙂

      Ja, kanskje du skulle vært med en gang. Jeg er impulsiv jeg, så hadde glatt blitt med på skumle ting hvis jeg følte meg trygg og ikke var alene 😉

      Jeg synes det er kjekt å kikke litt bak fasaden jeg. Og det å være en liten kvinne alene på en sånn tur, er nok ikke alle som hadde turt. Men jeg valgte å gjøre det likevel, fordi jeg er nysgjerrig, og også rastløs innimellom 🙂

    16. maiken: Tusen takk 🙂 Jeg hadde taxi som en nødløsning i bakhånd. Men gikk ut med åpne øyne, og forsøkte å holde en viss kontroll på retningen jeg gikk i 🙂 Men det var eneste alternativet, for det var ikke noen andre der som hadde lyst å gå en sånn tur akkurat da. Og jeg er litt sånn at når jeg kommer på det, må jeg bare gjøre det 😉
      Det var veldig kjekt, og jeg anbefaler det gjerne videre 🙂

    17. natheless: Kjekt at du ville være med på spaserturen 🙂 Og kjekt å se litt annet enn bare det som alle turistene får se 🙂 Og det er kjekt å dele synes jeg 🙂
      Ja, det gikk bra med hundene, men jeg er alltid redd. Og forsøker å skjule det 😉

      Jeg har ikke særlig grønne fingre, så tror nok at jeg burde hatt en gartner også, i tillegg til plantene 😉

    18. Enda en fantastisk reiseskildring fra Eva. Du greier gjennom skrift og bilder å friste reiselysten. Du burde vært sponset både av Oslo, Rhodos og Hommersåk som deres reiseagent.

    19. Tubapappa: Hehe 🙂 Tusen takk 🙂 Ja, jeg skulle gjerne tatt imot betaling, da hadde jeg nok gjort en enda bedre jobb 😉 Det er kjekt med reiselyst. Og det er kjekt å fortelle om steder å besøke. Så fortsetter nok med det 😉

    20. det var litt av en tur ja,nå hvet ikke jeg om det er lett å gå seg vill på Rhodos,men du kom deg da velberget tilbake til hotellet,en anelse rikere på opplevelse :))

    21. fruensvilje: Ja, det var en varm og opplevelsesrik tur. Og jeg tar den gjerne igjen 🙂 Jeg tror ikke egentlig så mye farlig kan skje, men man vet jo aldri 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg