MATEN ER HALVE FERIEN

Når jeg er på ferie, så er maten halve ferien. Og jeg var litt spent på akkurat dette, når jeg tross alt har vært uten matlyst i halvannet år.

Men så vet jeg jo det, at jeg er veldig glad i gresk mat. Og matlysten har jo sakte men sikkert begynt å vende tilbake, og kiloene har sakte men sikkert begynt å krype på igjen.
Ja, i alle fall hvis jeg ikke tenker meg om før jeg spiser 😉

Så noe av det jeg så frem til da vi dro til Rhodos, var maten.

Jeg har alltid vært glad i frokost. Og jeg foretrekker kontinentalfrokost når jeg er på reise.
På hotellet vi bodde på, hadde de buffét med godt utvalg brød, pålegg, varme retter, frukt og kaker. Jeg avsluttet alltid med frukt og kaker. Og når det er buffét, så spiser man nok dessverre litt mer enn man normalt ville gjort 🙂

Det gjelder å smake på alt. Og her på asjetten, ligger et utvalg de fleste kjenner. Men også en pai jeg ikke hadde smakt før. Den var helt ok, men jeg følte ikke den passet til frokost. Så det ble med den ene gangen 🙂

Lunsj måtte vi jo også ha. For min del, handler det litt om at det er så varmt, at jeg føler for en snack. Ikke alltid jeg er så veldig sulten i grunnen.

Favoritten min på ferie, er som regel Club Sandwich. Og samme hvordan man snur og vender på det, så er den aldri lik fra sted til sted.
Den de serverte på hotellet vårt, var virkelig en av de bedre, og veldig mettende. Det var også tilberedt på en fin måte, og fristet både syn og gane 🙂
Men, den var for stor til å orke å spise hver dag 😉

Så en dag, skulle jeg gå for noe lett. Og jammen sa meg smør!
Jeg tenkte at pommes frites var en grei snack når man egentlig ikke var sulten. Jeg trodde jo ikke at jeg skulle få en diger mannfolkporsjon. Men det fikk jeg.
Dette her var pommes frites på gresk. Toppet med fetaost. Smakte veldig godt. Og var ufattelig mektig.
Jeg spiste vel omtrent halvparten. Da var jeg sprekkmett.

Siste dagen lunsjet vi ikke på hotellet. Da valgte vi naboplassen. Vi hadde behov for forandring. Og da gikk jeg for en salat, som jeg ikke husker navnet på. Men den besto seg primært av noen grønne blader, med en god søtlig dressing og nøtter. Og store skiver av parmesanost.
Veldig god salat faktisk. Men det holdt med den ene gangen 🙂

Middag måtte vi jo også ha. Og gresk middag er jeg en stor tilhenger av. Men det er ikke alltid like lett å huske hva rettene heter. Pluss at de ikke alltid blir servert på den måten man fikk det sist.

Å lese menyen er alltid spennende. Det å se hvilket utvalg de har på restauranten, og la seg friste.
(Karidansen sitt bilde)

Denne retten er et eksempel på hva jeg forventet fra sist, men fikk på en helt annen måte denne gang.
Stifado (hvis jeg husker riktig), ble en av mine favoritter da jeg var på Kreta for noen år siden. Men da ble det servert på en helt annen måte enn her, og det var også poteter til. Denne gangen ble det servert i en ildfast bolle, kun kjøtt, løk og den gode sausen.
Jeg må innrømme at jeg ble litt skuffet. Men det var godt likevel 🙂

En dag falt valget mitt på Lam Kleftiko. Det var Kari (karidansen) som snakket så varmt om den retten. Og jeg hadde ikke smakt den før selv. Så da valgte jeg det.
Den ble servert på artig vis, i matpapir. Men også den ble servert uten poteter eller ris eller sånt tilbehør som vi setter så pris på hjemme.
Men samme hva, det smakte jo godt.

Dette er også Lam Kleftiko. Og den bestilte Kari en dag senere, på en annen restaurant. Da fikk hun både poteter og ris.
Man kan trygt si at det var store forskjeller fra plass til plass.
Denne her så rett og slett skamgod ut. Og jeg blir sulten bare av å se på bildet 🙂
Jeg har i ettertid laget retten selv her hjemme, og da en mellomting mellom den i matpapir, og denne som Kari fikk servert.
Må kanskje legge ut oppskrift på det en dag 😉

Buffét liker jeg godt. Da kan man plukke og mikse det man liker selv. Pluss at man kan smake det man er usikker på om man liker.
På hotellet hadde de buffét hver dag. Vi valgte å gå den dagen de hadde gresk mat på menyen.
Her har jeg forsynt meg med litt forskjellig.

Og her har jeg forsynt meg med et par ting jeg ikke bestilte på restaurant. Blant annet Moussaka og blekksprut.
Jeg liker å prøve nye ting. Blekksprut har jeg spist før, men akkurat denne gangen synes jeg ikke det var særlig godt. Så jeg spiste halve ringen. Begynte jo også å bli ganske mett, så det gjorde sikkert litt utslag det også.
Moussaka er heller ikke en av mine favoritter. Jeg liker den, men velger den bort når det er så mye annet godt på menyen.

På bufféten var det også mange gode salater. Og her har jeg funnet litt av hvert fra salatbaren.
Gresk salat er jo fantastisk godt, men andre ting smaker også godt, så det gjelder å balansere riktig 🙂

På bufféten hadde vi også dessert. Men jeg har ikke tatt bilde av det. For vi hadde vanligvis ikke dessert etter middagen. Det var fysisk umulig, for det var ikke plass til det. Men vi gikk gjerne en koselig plass, og toppet opplevelsen med en fin drink istedet.

En plass vi fant tidlig, hadde et lunt og trivelig miljø. Det var som en oase. Og velkomstkomitéen var en grønn papegøye.

Og her gikk jeg for en grønn drink, som het Apple Martini. Den ble favoritten min på denne plassen.

Strawberry Daiquiri er en annen favoritt, og smaker utrolig godt i varmen.

Strawberry Daiquiri kjøpte jeg på hotellet også, da vi hadde spist gresk buffét. Den var en god del større 😉

Og for å toppe det hele, så kjøpte jeg også Strawberry Daiquiri da jeg lå på stranden og grillet meg.

En kveld gikk vi for en melondrikk. Og den drikken var i grunnen et helt måltid i seg selv. Og vi følte ikke behov for påfyll.

Siste kvelden fant vi denne plassen.

Her kjøpte jeg meg en Black Russian. Den var veldig god, og var pyntet litt stilig med appelsinskall.

Rett over gata for hotellet vårt, lå et utested som bød på konsert hver kveld. Vi stakk innom der en tur, og jeg bestilte meg en Mojito. Jeg tror den var basert på den greske spritvarianten Ouzo. Og det smakte ikke så friskt og godt i akkurat den drikken synes jeg. Men den gled da ned.
Typisk for alle stedene vi bestilte drinker, fikk vi også en skål med saltsnacks. Det synes jeg er en fin tradisjon 🙂

En plass vi spiste, fikk vi et glass Ouzo som avslutning på måltidet. Jeg leste meg til at den er hvit, fordi den er blandet ut med vann 🙂
Jeg synes den smakte godt 🙂

Til middagene hadde vi som regel hvitvin.

Hvitvin er kald og god i varmen. Og det er noe vi koste oss med. Det var ikke noe vi helte innpå så fort som mulig, sånn som mange norske har en tendens til i Syden. Vi drakk et glass eller to til maten, sammen med vann 🙂

Hvitvin er jeg glad i som kosedrikk. Jeg kjøpte en flaske, hvor jeg tok meg et glass på ettermiddagen, mens jeg satt på terrassen min og slappet av.

Det sto to små flasker vin på rommet da jeg ankom. En rød og en hvit. Begge smakte godt 🙂

Litt bustete på håret etter en dag på stranden.

En skål for en vellykket ferie 🙂

Men samme hvor mye alkoholholdig drikke det ser ut som at jeg har konsumert i løpet av min uke på Rhodos, så var det to ting jeg drakk enda mer av, som ikke inneholder alkohol. Og det var vann og Cola Zero.

Her er Cola Zero på gresk 🙂

Når man er i varmen, forsvinner litt av matlysten, mens man samtidig har behov for mer flytende og svalende. Jeg synes vi klarte å balansere det riktig bra. Og så lenge maten er halve ferien for meg, fikk jeg full uttelling for opplevelsen 🙂

Gode minner å kikke tilbake på nå når høsten har kommet 🙂

#mat #gresk #drikke #vin #drinker #ferie #kos

1. Maten er forskjellig fra vår og bare det er gøy! Mye fristende dere fikk på tallerkenene og i glassene. Fine minner ble det også. Ha en fin søndag!

2. Oi, så mye god mat og drikke 🙂 Og for noen flotte damer. Jeg synes også maten er halve turen 🙂 Deilig, bare kose seg 🙂 I dag har jeg funnet noe fint til jentene på shopping…dere froskejentene 😀 Klemmer <3

3. God mat og drikke er viktig for at opplevelsen for en bra ferie skal bli perfekt 🙂 Her så det ut til å være mye fristende og godt..helt klart best med litt lett mat på sydenturer..men litt pommefritt og noe som smaker litt salt er godt det også 🙂 Dette er nok deilig å ha med seg i tankene nå utover høsten ja..flotte bilder av mat, drikke og flotte damer :)) Ønsker deg en fin kveld og klem fra meg <3<3

4. Ja, det var en skikkelig matkavalkade! Flotte bilder, og, ja – jeg fikk noen gode tips av deg mht fotografering! Gode minner….Jeg skal for øvrig ha lam til middag i dag. Tradisjonelt norsk med hjemmelaget rotstappe!:D

5. Åh, så masse godt, – jeg får helt vann i munnen! Buffet er kjekt for da kan man ta det man vil ha og smake på litt forskjellig. Når jeg har bestilt noe har det ikke alltid smakt like godt som jeg trodde, men pizza, salat eller kinesisk smaker stort sett alltid godt synes jeg. Ellers er jeg glad i det meste og synes McDonalds eller Burger King er god mat også, om man skal ha noe litt kjapt, men på hotellferie er det greit med litt annet. Ha en fin kveld!😊

6. natheless: Gode minner, som smakte godt. Og så kan man gjenskape dem på eget kjøkken. Det er også en fin ting 🙂

Ha en fin søndagskveld <3

7. frodith: Ja, bare det å slippe å lage maten selv er jo ferie. Så jammen benytter jeg meg av restauranttilbudet når jeg er på reisefot 🙂

Blir spennende å se hva du planlegger 😉 Gleder meg til det 😀
      Klemmer til deg <3

8. annebe: Ja, noe som er litt salt, det hører med. Jeg mister apetitten om det er for varmt, men mat må man jo ha uansett 🙂 Og kjekt å slippe å lage den selv 🙂

Ønsker deg også en fin søndagskveld. Kos deg masse 🙂
      Klemmer herfra <3

9. karidansen: Kjekt at du føler tipsene mine var fornuftige 🙂 Og alltid kjekt å dele av sin kunnskap 🙂
      Det høres virkelig godt ut med lam i dag. Det blir kylling her i huset. Og gleder meg til det 🙂
      Ha en fin kveld <3

10. Hanne Beate: Hehe…Ja, variert kost er aller best. Og det er herlig å bli litt fristet av gode matvarer. På McDonalds er det kun en ting jeg liker, av burgerne…Og det er McChicken 🙂 Og det fungerer for meg…så ikke noe problem 🙂 Jeg liker også godt alt du nevner. Og det er jo så bra at man har mulighetene til å gå ut og spise en gang i blant 🙂

Ha en kjempefin kveld i kveld. Her står det kylling på menyen nå 😀

11. Vi har vært mye i Middelhavslandene, men på mange restauranter du må selv bestille tilbehøret, synes det er helt okey. Vi spiser ikke fritert mat, så pommes frites er utelukket på vår tallerken uansett 😉 Takk for runden med minner av gourmet mat, og han en fin uke :-)))

12. fruensvilje: Ja, vi koste oss max. Og som du sier, når man er på tur, er det jo lov også 🙂 Gode minner å ha med seg 🙂

13. etdiktomdagen: Tusen takk 🙂

Ja, sånne ferier er gode å ha i minnet, når vinteren setter inn, og sommeren ser fjern ut 🙂

14. Siss: Ja, jeg har også vært ute for det. Forskjellen er bare at da blir man gjort oppmerksom på det 🙂 De vil jo helst at man skal bestille så mye som mulig fra menyen. Men her var noen retter fyldige med masse godt tilbehør, mens andre retter var kun kjøtt i grunnen 🙂 Men det smakte jo godt uansett da 🙂 Og det er jo smakene som gjør maten 🙂

Jeg spiser fritert mat jeg. Men det er jo litt opp og ned hva som følger med en rett 🙂
      Jeg ønsker deg også en strålende fin uke <3

15. WOW!!!!!!! Her var det mye ulovlig reklame for produkter som inneholder alkohol (hahaha!!!!), men det er nå så. Jeg er delvis enig og uenig. Mat må man ha, også på tur. Jeg synes det er greit å spise lokal mat, trenger ikke noe fiksfakserier og danderinger for å spise noe. Jeg spiser stort sett det jeg har lyst på, også i ferier (slank sjø!) og trener også når jeg er i Syden (folk tror jeg er gal eller skal være med i OL). Liten løpetur i fjellsidene i Tyrkia gjør underverker. Sykkeltur på Gran Canaria. Jeg har til og med løpt ved Lake Tahoe i Nevada og svømt i Den Blå Lagune på Reykjavik. Lokal drikke er greit å prøve, men Raki skal du få ha for deg selv (bad former experience). Selv liker jeg best det tyrkiske kjøkken, men det er kanskje fordi jeg har vært mest i Tyrkia, selv om har spist også lundefugl på Island, ekte amerikansk hamburger i Reno (NEV) og spansk paella. Og Italia! Oj, glemte Italia – himmelsk mat. Mem Bulgaria, der var det mye rar mat. Hei då!!!

16. rteworld: Juhuuu…endelig har jeg gjort noe ulovlig 😀 Hehehe 😀 Det er ikke så enormt ofte at det skjer. Så jammen bra at dette kun var en reiseskildring, og ikke en reklamefinansiert sak 😉
      Jeg synes det er veldig kjekt å spise lokal mat, men er ikke alle lands mat jeg er like begeistret for. Italiensk er jo bare såååå godt. Men da jeg var i Roma forrige sommer, hadde jeg ikke matlyst, og dermed spiste jeg svært lite.

Skjønner godt at mange ikke liker Raki. Er jo spesiell smak da. Men var godt sånn som vi fikk det servert.

Jeg ville gjerne gått mer tur jeg. Det er min trim 🙂 Men å gå rundt alene der fristet ikke så mye. Så det ble en tur alene, og en sammen med de andre to damene 🙂

Det er jo kjekt å trimme litt…Gå eller løpe. Da får en se litt annet enn kun turismen 🙂 Veldig kjekt det 😀

17. Det med ulovlighetene skal du ta med knusende ro – for reiseskildringen var jo uansett lively og hær’li. Så ut som dere kooooooooste dere muchO!!!!!! :O og det skal man jo på tur. Glemte å si at også Tyskland byr på mange lekkerbiskener – forøvrig spiste jeg et herlig måltid en gang på et tysk slott (med spøkelser!!!! BHUUUUUU!!!!!!!) som bestod av noe som var griseknoke flambert i en herlig saus grillet og flambert på en helt spesiell måte. Mat er kulturelt betinget – på den måten at settingen du spiser i skaper en helt spesiell smak på maten. For eksempel var den beste vinopplevelsen jeg hadde en gang å drikke sur kald hvitvin som jeg fikk servert av en spansk bonde høyt opp på et fjellplatå en gang. Jeg var himmelsk tørst og bonden ga meg vin av en slags kagge han hadde med seg som drikke på arbeidet sitt. Sur og litt ram var den – men du verden som det smakte!! Ellers er CHABLIS min favoritt – sammen med fransk Gewürtztraminer…det er himmelse – du kjøper det på polet…OJ!! Nå reklamerte jeg. UHU!!!!! JUHU! Tror du Norge kommer til EM?

18. rteworld: Jeg gjør så lite galt jeg, at jeg er ikke redd for det. Kjører litt for fort noen ganger bare 😉 😛

Det er kjekt med reiseskildringer. Og kjekt når det er god respons på det jeg deler 😀

Jeg har spist og bodd på et tysk slott en gang selv. Faktisk bodde jeg på samme rom som Prinsesse Caroline av Monaco bor på når hun er der på det slottet. DET var minneverdig for meg, som pleide å være veldig kongelig interessert 🙂 Der fikk jeg tilgang på lekkerbiskener som russisk kaviar. Men det så ikke godt ut, så jeg valgte noe annet 😉

Den vinen, jeg skjønner at den var en opplevelse. Hele settingen var jo et spesielt minne 🙂 Og Chablis ER i førsteklasse ja, absolutt 🙂

Takk for reklamen…synes den var fin jeg 😉