RYKTEBØRSEN

Jeg har lite til overs for rykter. I mine øyne, har rykter oftest utspring i fra en eller annen sjalu eller misunnelig sjel. Og oftest vil et rykte innskrenke seg fra 95% riktig, til 5% riktig på svært kort tid.

Man kan nesten sammenligne det med hviskeleken, der man etter tur hvisker en setning til sidemannen, som så skal hviske setningen som ble hørt, videre til neste mann…osv. Og når da 12. person skal si hva som ble hvisket, så har setningen forvandlet seg til noe helt annet enn det som var utgangspunktet. 

I rykteavdelingen er det ikke det at man har hørt feil. Det handler mer om sensasjonslyst. Det handler om å gjøre historien så spennende, at nestemann ikke kan unngå å høre den, og ha lyst å fortelle det videre.

Jeg kjenner flere som er kraftig utsatte ofre for rykter.

Og den siste tiden har jeg til og med opplevd å få høre rykter om meg selv!


Jeg er himmelfallen!


Hva i alle dager kan være så interessant om meg, at det må lages rykter om meg?

Nå er det ikke alvorlige greier dette her. Det er mer sånn at jeg måtte kvele latteren. For det blir for dumt!

Men så begynner tankene å kverne. Tankene om det man har hørt om seg selv. Noe er faktisk sårende. Men det var kanskje meningen?
Ja, man kan jo virkelig undre seg. Spesielt siden alt dette handler om voksne mennesker.
Voksne mennesker, som forvandles til fjortiser med det samme ryktebørsen kommer i gang.


Jeg klarer faktisk ikke å sette meg inn i dette jeg. Det blir for barnslig. Det blir feil.
For det er nå engang sånn, at mesteparten av innholdet i et rykte, er usant. Og hvorfor gidder man da å bruke energi på å si det videre til noen?
Pluss at ofte er mye i et rykte ondsinnet. Og hvilken glede har man av å spre ondsinnede rykter videre til andre?

Er det sånt at man skal godte seg over det stygge som blir sagt?
Skal man liksom ha noen glede over at det blir sagt stygge ting om andre?


Jeg føler ikke noen glede av sånne ting!
Helt personlig, så føler jeg empati med rykteofferet. Nesten samme hva det handler om. For jeg vet, at det meste som ble sagt, er usant. Det er ren løgn! Og så begynner jeg å undre meg over hva som kan ha utløst ryktet over vedkommende?

Jeg synes faktisk at voksne mennesker burde holde seg for gode til sånt. De burde ha bedre ting å foreta seg, enn å spre rykter som for det meste er negative og usanne.
Det er jo ingen som tjener noe på det heller. Det er ikke sånn at Se & Hør ville kjøpe historien for et flersifret beløp akkurat.

Så hva er greia? Kan noen forklare meg det?

Nei, det tror jeg faktisk ikke.
For menneskene er skapt sånn. Skapt sånn at sensasjonslysten tar overhånd fra fornuften.
Så splid, spre usannheter, være innpåslitent nysgjerrige, være skadefro.

Jeg synes noen burde gå litt i seg selv. Jobbe litt med seg selv, for så å gå videre i dette livet. Ikke stå på stedet hvil, og forsøke å ødelegge for andre.

Det er bedre å leve livet gjennom seg selv, enn gjennom andre. Heller leve livet med sin egen glede, enn andres smerte.

Man vil ha det bedre med seg selv da ♥
Det er jeg 100% sikker på!

Hva tenker du om rykter?
Har du opplevd at det spres vemmelige rykter om deg noen gang?

 

PS: Bildene i dette innlegget er googlet.

#rykter #ryktebørsen #usannheter #løgn #smerte #sensasjonslyst #voksne #fjortiser

27 kommentarer
    1. Jeg er enig i at rykter er noe dritt. Jeg har nok ikke vært så mye utsatt for det i de siste 20 årene, og jeg tror det henger mest sammen med at jeg bor på en STOR plass, og da er det ingen som har noen glede av å si noe om meg…for ingen kjenner meg jo.. Så noe er positivt med å bo i store byer også…Samtidig som man jo mister det naturlige nettverket, beskyttelsen som en litt mindre plass betyr… De som sprer rykter gjør det jo oftest for å heve seg selv, bunner i usikkerhet uten tvil… Men noe dritt er det uansett. Ha en fin kveld Eva <3 Klemmer <3

    2. For et fantastisk skrevet innlegg. Det er mye av slikt dessverre. Jeg prøver å være oppmerksom på å ikke henge meg på. Min filosofi er alt som ikke kan sies høyt, er ikke verdt å høre eller snakke om:) Jeg var utsatt for ganske stygge rykter i ungdommen en gang, å fy så vondt det var. Når jeg prøvde å ta det opp med vennene mine, så valgte de faktisk å ikke tro på meg. Men det kom for en dag, sannheten gjør gjerne det. Men rykter kan ødelegge MYE…

    3. Hva det kommer av vet jeg ikke….. men frodith er trolig inne på noe…..Jeg har i alle fall blitt veldig mye mer nøye på at jeg ikke skal henge meg på ryktebørsen. Om noen sier noe negativt om en person, lar jeg være å si det videre. Dette gjelder også om jeg ikke liker den som sier det – eller om noen sier noe negativt om en person jeg setter høyt. Jeg skal ikke være noen “Budbringer”. Jeg har ikke noe behov for å bli informert om sladder og rykter om meg sjøl.Jeg vil leve lykkelig uvitende! Mitt nettverk er lite, og jeg har nesten ikke kontakt med noen her i bygda lenger. Om noen prater om meg på grunn av bloggen ….så får de bare gjøre det. Jeg tror det er viktig å kunne le om man får høre noe “helt vilt” om seg sjøl….Det er i alle fall bedre enn å la det gå dypt inn på seg! Klem! 🙂

    4. frodith: Jeg bor jo på en stor plass jeg også, men er jo medlem av noen grupper. Og der kan fort ryktene løpe litt vel fort og litt vel usant. Og du har rett i det, de som sprer rykter føler nok at de er store og viktige, mens de egentlig på bunnen er ganske små og usikre.
      Pent er det ikke, uansett!

      Ha en fin kveld du også kjære Frodith <3 Klemmer godt <3

    5. birdbay: Tusen takk 🙂
      Ja, dessverre er det veldig mye av sånne ting. Jeg forsøker også å være oppmerksom, og heller stille motspørsmål. Stygge rykter er det ikke noen som fortjener synes jeg. Veldig trist å høre 🙁 Klart det var vondt.
      Men som du sier, sannheten kommer for en dag….så da får man bare vente på det 🙂

    6. karidansen: Helt enig….vi trenger ikke å bringe videre det vi hører. Og egentlig trenger vi ikke å høre de tingene i det hele tatt. Det er jo faktisk ikke viktig.
      Jeg synes jo det er greit å vite hva som sies om meg, men helt klart kan det være sårende også. Men jeg har jo ryggrad nok til å forstå at det bunner ut i en eller annen form for misunnelse eller sjalusi. Og da blir det litt lettere å bære. Men likevel…..
      Så ja, jeg måtte jo faktisk le da jeg hørte det….Og jeg ler fortsatt 😉
      Klem til deg <3

    7. Rykter er noe håpløst syns jeg! Jeg hater sånn blablabla….. har vært utsatt for stygge rykter noen ganger – det er ikke greit! 🙂 klem

    8. Hei!
      Rykter er noe skit. Noen tror de kan buse ut med alt mulig, om andre, for å om mulig kunne være den første til å si noe sensasjonelt som ingen visste fra før. tenk å være den første som vet og sier videre.. Har du hørt…….næææææ!!!! Er det sant???!!! Ja helt sant vettu!!!!! Så baler det på seg…… NEI rykter er ikke bra. Og om en hører noe så er det ingen garanti for at DET er sant…. så da burde en egentlig ikke ta det videre……… 🙂 Det bunner som regel ut i misunnelse…………. 🙂

    9. Margrethe: Nei, det er IKKE greit. Og opplever det jo selv….og det føles innvaderende….Men man kan jo ikke gjøre annet enn å le av det, eller å blogge om det, som jeg jo gjør 😉

      Håper ryktene ble stoppet for din del <3

      Klem 🙂

    10. etdiktomdagen: Hei 🙂

      Ja, det er noe ordentlig dritt. Og man burde absolutt slutte med det. Men ja, helt klart misunnelse….og litt sjalusi…Fy altså….

    11. Rykter er ikke bra. Enig med flere her om at det skyldes misunnelse. Vet det ikke er lett alltid men håper du kalrer å heve deg over det. <3

    12. Laila MA: Ja, jeg nevnte det jo i innlegget også…at det skyldes misunnelse oftest.
      Nei, det er ikke lett, men jeg hever meg over det, ved å blogge litt 😉 Noen føler seg kanskje truffet da, all den tid jeg har delt innlegget over ganske store deler av facebook 😉
      Nok er nok! 😀
      <3

    13. Slike mekanismer er bare vonde. Men det handler nok om en del sammensatte ting. Og det er nok et uttrykk for at folk ikke har det bra med seg sjøl og har behov for å trykke andre ned. Det er ikke egenskaper som lager verden bedre. Håper dette du har blitt en ufrivillig del av flater fort ut og at sannheten får lov til å ta plass.
      Jeg liker IKKE!!!!!
      Heldigvis har jeg følt relativt sjeldent at jeg har vært profilert i slike typer historier…..men opplevde for en del år siden at problemer jeg hadde da ble brukt til underholdning av et par mennesker. Det var veldig forskrekkelig.

    14. helt enig med deg,rykte er slettes ikke bra.Mulig noen sprer rykter om meg ,men det hvet jeg no ikke 🙂
      Det hender derimot att noen forteller meg en rykte,jeg bruker da å svare att,nåja vær forsiktig med det du sier ,det er tross alt kun et rykte og den hvet vi ikke om er sann 🙂 da bruker vedkommende å være enig med meg att vi ikke skal gå videre med historien

    15. Jepp, har opplevd det, og gøy var det ikke. Men jeg var sterk og gikk rett til ryktemakeren og sa i fra. Men jeg aner jo ikke om det ble stoppet av den grunn, men jeg fikk i hvert fall det litt bedre med meg selv. Jeg sier bestandig “Har du gått det menneskets vei? Vet du hva de har møtt og hvorfor?” Om man tenker seg om, blir det kanskje ikke så mye dumt sagt:) Klemsiklem i høsten!

    16. Viktig tema og bra skrevet …rykter kan jo ødelegge et menneskes liv …jeg har ikke vært utsatt for det..tror jeg..kan jo være at det bare er jeg som ikke har fått det med meg..hehe..
      Jeg passer meg veldig for å fortelle noe til andre..og tar alt andre forteller med en “klype salt”også :)) Har ei venninne som jeg kan fortelle det meste til..hun og jeg er veldig like med det å ikke snakke stygt om andre 🙂 ..men har ei annen “venninne” som elsker slarv om andre..og helst noe negativt..da pleier jeg pense samtalen over på noe annet :)) Rykter og negativ prat om andre er noe herk :)) Klem og fin dag til deg <3<3

    17. Rykter er vel nesten bare negativt…sanne eller ikke, sprer de mye ondskap rundt om kring. Jeg som er fra et lite sted har opplevd det selv, og det er ingen god følelse…Men jo eldre man blir jo mindre bryr jeg meg. Jeg prøver sky rykteflom som pesten og ikke være en del av det når noe kommer i min vei….
      Du ligger jo ganske så “lagelig til for hugg” , som er så åpen på bloggen og som har så stor omgangskrets. Modig av deg begge deler….

    18. Aksjene om meg på Ryktebørsen står så lavt i kurs at jeg tror neppe noen ‘kjøpere’ står i kø, iallfall har ikke jeg hørt noe om meg 😀 Å bo å jobbe i en storby har sine fordeler, vi blir ikke så interessante for hverandre, det kan jo være både negativt og positivt, men..Sier meg enig med Maiken i hennes siste avsnitt i kommentaren. Uansett, ryktesprederne er de som ikke har noe annet enn andre å snakke om, de må ha et kjedelig liv 😉 Ha en god dag og hev deg over det meste :-)))

    19. BforB: Nei, dette liker man ikke. Men likevel skjer det ofte rundtomkring. Selv tar jeg det hele med ro, men vet at enkelte har verre rykter hengende over seg, mens de egentlig er helt uskyldige.

      Jeg synes det er rart hvordan enkelte mennesker skal meske seg i andres problemer, og gjøre det til underholdning. Det er ikke pent, og kan ødelegge så uendelig mye 🙂

      <3

    20. fruensvilje: Det høres veldig bra ut det du svarer når du hører et rykte 🙂 Sånt skal det gjøres. Det blir mest mulig rettferdig.

      Og godt du ikke kjenner til rykter om deg selv. Sånt er ikke så kjekt. Best at alle lever i fred og fordragelighet, og heller er glade for hverandre 🙂

    21. natheless: Du har opplevd det ja 🙁 Huff. Beundrer i alle fall at du var sterk, og konfronterte vedkommende. Jeg har ingen å konfrontere, for jeg vet ikke hvor ryktene begynte.

      Ja, om man bare tenker seg om, og forsøker å sette seg inn i det menneskets sted, så ville nok mye være unngått 🙂

      God og ryktefri klem til deg <3

    22. annebe: Du har nok sluppet unna kan jeg tenke meg 🙂 For jeg tror ethvert rykte vil nå “offeret” før eller siden 🙂 Og ja, det kan gjøre stor skade 🙁

      Folk er så forskjellige. Noen elsker å meske seg i andres liv…mens andre tar det med ei klype salt som du gjør 🙂 Og det synes jeg også er best 🙂

      Klemmer godt og ryktefritt <3

    23. maiken: Jeg har vel ikke vært utsatt for så veldig mye rykter før det siste året jeg. Og har jo en tendens til å stikke nesa mi frem i forskjellige grupper. Og da får man jo et ansikt/navn. Og vips, så begynner ryktene å gå om forskjellige ting. Og en fjær blir fort til fem høns.

      Men jeg står an av…og viser heller min avsky for det, enn å gå i eksil og la ryktemakerene vinne 🙂

      Små plasser er nok mer utsatt en store steder ja 🙂 Jeg bor jo i en by…men ryktene går jo i en viss gruppe mennesker 🙂

    24. Siss: Ja, der er jeg helt enig….de må ha et kjedelig liv. Og det er det samme om det er et stort eller lite sted 🙂

      Jeg hever meg over det meste jeg, og slår tilbake ved å skrive om det heller 🙂 Så får de kjenne litt på det, de som vil….

      Ha en fin kveld 🙂

    25. Lo litt gjenkjenende da jeg leste bloggen din. Jeg og mannen min driver og eier en campingplass, he, he å der går jo ryktene hele tiden om allt mulig rart, som over hode ikke har noe rot i virkeligheten, Har fått de rareste spørsmål, fra de som har mannet seg opp, å vil vite sannheten. Så sladder og usannheter, hvet jeg ganske mye om, Følger deg, Ta gjerne en titt innom bloggen min, komenter gjerne, Del så mye du lyster, det gjør jeg . 🙂

    26. frufrydefull: Ja, rykter er en uting, og har som oftest ikke særlig rot i virkeligheten 😉 Jeg synes jo det er veldig greit å oppsøke kilden, så lenge man vet hvem kilden er 😉 Jeg aner ikke kilden til ryktene om meg, men mulig jeg nærmer meg litt 😉 Synes heller folk kan spørre direkte, om det er noe de lurer på, istedet for å lage sin egen historie og spre videre 🙂

      Ja, nå følger jeg deg også, og skal titte innom deg litt senere, når jeg har litt mer tid. For nå om dagen går verden så fort rundt, at jeg har litt problemer med å henge med…Men håper det roer seg snart, sånn at jeg kan få gjøre noe av det jeg elsker…nemlig å lese og skrive blogg 🙂

      Ha en kjempefin dag 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg