EXTREME MAKEOVER PÅ GANG I STUA MI

Dagene går fort nå. Egentlig ikke noe fortere enn de dagene som har vært. Men det føles bare sånn.

Jeg har mye å styre med for tiden. Slapp og trøtt. Men hviler når jeg kan.

Nå om dagen holder jeg på å rydde stua. Alt skal ut. For i neste uke skal stuen få en aldri så liten oppgradering. 
Jeg bor i en horisontaldelt tomannsbolig. Leiligheten min er i 1. etasje. Dette er et hus bygget i 1960. Altså litt eldre enn meg selv 😉

Huset har ingen lydisolasjon. Og det er fryktelig plagsomt når man bor i den nederste leiligheten.
Og nå velger jeg å gjøre noe med det. I alle fall å begynne med det.
Og stua er først ut.


Her er spisestuedelen av stua mi 🙂 Her sitter vi og spiser alle våre måltider.
Taket er noe gammelt rask, som sikkert har vært kledd med papp en gang i tiden. Det er ingen varmeisolasjon i mellom etasjene, og heller ingen lydisolasjon. Dette skal gjøres noe med. Her blir det både varme- og lydisolasjon, pluss fine takplater.
Gulvet har jeg aldri likt. Jeg er ikke så glad i sånne plankebord. Og det er store mellomrom mellom noen av dem også. Jeg har mer enn en gang mistet ting (nåler og strikkepinner) mellom bordene 😉 Plagsomme greier. I tillegg er gulvet så slitt, at å få flis i foten når man går over det, er en dagligdags hendelse.
Nå har jeg bestilt vinylgulv. Ja…faktisk. Det høres veldig 60-70 talls ut, men det er toppmoderne biter, som klikkes sammen akkurat som laminat og parkett 🙂 

Jeg har bestilt valnøttoverflate.
Vinylparkett, eller hva jeg nå skal kalle det, er slitesterkt, passe demping (som parkett), og lunt. I tillegg tåler det litt vannsøl. Egner seg veldig godt i rom som kjøkken og gang, i tillegg til alle de vanlige rommene man ville velge parkett til 🙂 Den sorten jeg har bestilt, har også lyddemping. Noe som vil være gunstig for barna mine, som begge har soverom under stua 🙂

Jeg ser sånn frem til dette her ♥

Det er jo ikke noe som skal gjøres med veggene i denne omgangen. Men likevel vil resultatet bli et helt annet enn dagens utgangspunkt 😀

Og så ser jeg frem til å få litt mindre lyd fra naboene ovenpå 🙂

Jeg sliter med hvor jeg skal plassere alle møblene underveis, men skal nok få det til på en eller annen måte 🙂

Blir ikke mindre sliten og utmattet av dette. Men jeg vet at tilværelsen vil bli mer behagelig når det er ferdig. Både med tanke på å slippe å risikere flis i foten, og lyd fra naboen 🙂

Men aller først, skal jeg på julebord i kveld.
Er egentlig ikke i form til det. Men gleder meg likevel 🙂
Og mat må man jo ha uansett, og herlig å slippe å lage den selv 🙂

Ønsker alle en fin fredag 🙂

 

#interiør #oppussing #makeover #stue #oppholdsrom

26 kommentarer
    1. Det blir jammen spennende å se hvordan dette blir når du er ferdig med “make-overen”. Å få et lyst tak, og bedre lydisolering det betyr mye. Ellers synes jeg jo at stua di er delikat og innbydende nå også. Dette blir bra! Kos deg i kveld!! 🙂

    2. Jeg synes du har ei fin stue, men godt å få isolering både mht. varme og lyd, – blir sikkert flott når det er ferdig. Kos deg på julebord ikveld!😊 Om man er litt sliten og nesten ikke orker å gå, pleier det å hjelpe på når man først er der.👍

    3. Så morsomt det blir når alt er klart. Du har det jo koselig nå, så tenk hvordan det blir etterpå. Det beste er jo å stenge lyder fra andre ute. Ønsker deg lykke til. Kos deg på julebord. Klemsiklem 🙂

    4. Det blir bra for deg når dette kommer i orden 🙂 Jeg vet det har vært slitsomt. Ingenting er verre enn plagsom lyd :-/ Kos deg på julebord da 🙂

    5. Det blir bra, kjempeherlig med litt forandring. Over jul skal vi ta vaskerommet. Var på ikea forrige helg og handlet garderobe og det skal ble så fint og jeg gleder meg. Her ryddes det mye hus for tiden, har jo bare rotet i alle år når jeg har vært så sliten så nå skal det bli orden, men tar litt i gangen, mer pauser enn rydding men til slutt skal det bli bra. Kos deg i kveld 🙂

    6. Hei!
      Det ser koselig ut i den kroken din der 🙂
      Jeg tror det blir kjempeflott og bra det du nå skal til med. Godt å få litt lydisolasjon 🙂
      Ønsker deg en flott fredag og håper du koser deg på julebord!!!

    7. Alltid spennende å pusse opp. og slitsomt! Blir så mye mer kaos enn man tror, men så herlig når det er over….Blir spennende å se resultatet da. Håper du merker at det blir mer lydisolert også, for skjønner at det ikke er noe kjekt…
      Håper du får kost deg masse i kveld!

    8. Håper julebordet i går ga mersmak 😀 Det er litt av en jobb du har foran deg med rydding, gulvlegging og isolering, føler med deg. Du visste vel om lyd og fliser i foten når du kjøpte leiligheten, eller bare falt du for huset og omgivelsene generelt, mange går i den fella 🙁 Heldigvis har du jo voksne barn som kan trå til, og de har venner, dugnad kaller vi det 😀 Ønsker at du får det akkurat som du vil i hjemmet, det skal jo være vårt viktigste og tryggeste sted. Ta det pent og ta vare på deg selv, ikke glem å hvile.
      Ha en fin helg :-)))

    9. Så deilig det blir med mindre lyd ovenifra, og det blir nok godt med mindre fliser i foten også. Jeg skjønner at det blir en slitsom tid for deg, men jammen er du flink til å se postivt på det <3
      Jeg håper du hadde det fint på julebordet! 😀
      Stor klem fra meg til deg <3

    10. Blir artig å se og ikke minst godt når det er over. Men blir nok kaotisk fram til det er ferdig med stabla møbler. Håper det går fort :). Klem<3

    11. karidansen: Ja, dette blir spennende 🙂 Jeg gleder meg masse. Både til nytt utseende og bedre forhold 🙂 Tusen takk 🙂 Ja, stua har vært helt ok den 🙂 Men jeg synes nok det har vært litt krasj i stilen. Men det kommer nok av at jeg aldri har likt hverken gulvet eller taket 😉

      Det var kjekt på julebordet. God mat, og hyggelige mennesker.

      Etter å ha ryddet stua i dag, er jeg nå sååå sliten. Er helt tom…
      Godt en ny uke starter i morgen 😉

    12. Hanne Beate: Tusen takk 🙂 Ja, stua er helt ok den. Men blir bedre etterpå 🙂 Gleder meg til det. Og så blir det jo mer komfort, med tanke på lyd og varme ja 🙂

      Julebordet var kjekt det. Veldig sliten var jeg, men helt flott å kunne sitte ned og spise god mat. Det ble litt dans også, men kjente at jeg ikke var direkte utholdende. Så det ble litt, og resten av tiden så jeg på de andre som danset 🙂

    13. natheless: Tusen takk 🙂 Ja, etterpå kommer jeg nok ikke til å klare å forlate stua 😉 Hihi….

      Ja, lydene skal det bli godt å bli ferdig med. Blir ikke ferdig da, men blir i alle fall rolig i akkurat det rommet 🙂

      Julebordet var kjekt. Veldig god mat. Nesten så jeg fikk lyst å gå dit en gang til 😉

      Klemmer gode varme klemmer 🙂

    14. frodith: Dette blir bra ja. Gleder meg veldig. Har tømt stua helt i dag, så nå sitter jeg i kjelleren, i et uinnredet kjellerrom 😉 Men der har jeg innredet på min måte, med enkle midler 🙂

      Lyd, det trenger jeg ikke for mye av. Trenger å hvile mye 🙂

      Julebordet var kjekt. Skal på ett til om et par uker. Så julematen ser jeg i alle fall frem til, for det var nydelig 🙂

      Ha en fin søndagskveld 🙂
      Klemmer <3

    15. Mariann Sæther Tokle: Veldig kjekt med forandring ja. Da ser alt så mye lysere ut etterpå. Her har også vært en del rot. Og er det fortsatt, men det kommer seg, sakte men sikkert 🙂

      Blir kjekt å få nytt vaskerom da 🙂 Det blir nok ikke noe av her i huset, siden jeg deler vaskerommet med ovenpånaboen, og det er kun et grått betongrom. Men men…ikke der jeg oppholder meg mest likevel 🙂

      Ha en fin kveld 🙂

    16. birdbay: Tusen takk 🙂 Ja, det skal bli såååå godt når alt er ferdig. Godt å kunne kose seg med julebord og god mat imellom alt det andre 🙂

    17. etdiktomdagen: Hei 🙂

      Tusen takk 🙂 Ja, det er jo koselig, men skal bli enda bedre. Gleder meg til å stenge ute litt fremmede lyder 🙂

      Koste meg på julebordet. Masse god mat. Var mett og god hele dagen etter også 😉 Hihihi…

    18. maiken: Ja, spennende og slitsomt. Ikke noe jeg gjør med stor glede, men gleden er jo desto større når det er ferdig 🙂 Det kommer bilder av resultatet etterhvert 🙂

      Koste meg masse på julebordet. God mat, hyggelige mennesker, og godt å se noe annet enn de 4 veggene hjemme 😉

    19. fruensvilje: Jeg ser veldig frem til lydisoleringen ja. Det er hovedprioriteten. Skal vurdere å ta et rom til om ikke lenge…nemlig soverommet mitt 😉 Men enn så lenge er det jo ganske stille om natten 🙂

    20. Siss: Julebordet var veldig kjekt. Masse god mat. Og det setter man alltid pris på 🙂

      Nå har jeg akkurat ryddet stua. Er dødssliten. Skal bli godt å komme i gang 🙂

      Jeg visste faktisk ikke om lyd og fliser i foten når jeg kjøpte nei. Kjøpte for 6 år siden. Og var veldig syk på den tiden, så orket ikke å klage. Dessverre har det sin pris å ikke være oppegående nok. Men jeg er jo takknemlig for at jeg i alle fall fikk meg tak over hodet 🙂

      Blir bra når dette er ferdig. Om litt over en uke eller noe sånt 🙂
      Og hviler nå. Men klarer ikke å helt hente meg inn igjen mellom hver “økt”. Blir nok bedre etterhvert 🙂

      Ønsker deg en fin fin søndagskveld 🙂

    21. Fruemmel: Tusen takk 🙂 Ja, man må jo være positiv. Dette skal jo bli bra til slutt 🙂 Men slitsomt mens det står på ja.

      Julebordet var veldig flott. Masse god julemat. Noe jeg har gledet meg veldig til. Spiste til jeg nesten sprakk 😉

      Håper helgen er fin hos deg 🙂 Stor og god klem til deg også <3

    22. BforB: Skal bli herlig når det er over. Og er kaotisk nå, allerede…enda tømmermannen ikke har kommet hit enda 😉 Satser på at dette blir overstått fort og smertefritt 🙂

      Klem <3

    23. Leste innlegget da jeg hadde noen dager “skrivefri”…og dette blir jo spennende…du er kanskje godt i gang nå…regner med vi får se litt etterhvert..håper ikke du er heeeelt utslitt ..og får tid til litt førjulskos også :)) Klem fra meg i Mjøndalen <3

    24. annebe: Ja, jeg er godt i gang. Og totalt utslitt. Sitter og funderer på hvordan jeg skal komme meg gjennom helgen. Har ikke mer å gi akkurat nå. Og skal på julebord igjen i morgen. Akkurat nå er det en lite appellerende tanke. Men det kjennes kanskje bedre ut i morgen 🙂

      Det blir ikke noe førjulskos før stua er ferdig. Og det er enda noen dager til 🙂 Jeg gleder meg masse 🙂

      God klem til deg <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg