EN KJEKK UKE HAR STARTET

Da er vi endelig over i en ny uke 🙂 Og det er jeg glad for. For dette her blir nok en kjekk uke 😀 Det skjer ting denne uken, som ikke skjer til vanlig 🙂 Jeg gleder meg 😀

Men så har vi helgene da, som jeg ofte kan synes er litt triste.
Denne helgen som var, klarte jeg å holde meg opptatt nok til at den ikke ble så trist.

Jeg har jo som kjent blant mange, begynt å trappe ned mine aktiviteter. Jeg har trappet ned på arrangementskalenderen. Det er flere grunner til det, men den viktigste er at jeg blir så ufattelig sliten av å være med på så mye. Jeg må ha noe da, å gå på. Men det gjelder å finne en balanse. Sånn at jeg er med på nok ting, for å tilfredsstille den mentale biten, men ikke så mange ting at kroppen blir ødelagt.

I tillegg så fant jeg ut at det er ting som irriterer meg, personlig. Nei, ikke ting, mennesker.
Ikke vondt ment altså, men noen stresser meg, og gjør at jeg hele tiden kjenner en misfornøyd følelse, og et savn.

Det betyr at jeg endte opp med å slette meg helt fra en av gruppene jeg er med i på Facebook. Faktisk en av de kjekke gruppene, pga. alle arrangemenetene. Men så var det jo sånn at jeg skulle delta på færre arrangementer, så da var det like greit at det ble akkurat den gruppen 🙂

Det som er vanskelig, er at jeg da kan få litt kjipe helger. For det er helgene som er verst når man er alene.
Det går helt fint når jeg har ungene hos meg. Men også da kan det bli et savn. For jeg trenger voksenkontakt. Men hvis jeg klarer å få den litt på ukedagene, så blir det kanskje levelig i helgene også.

Men jeg kjenner at jeg er på vei tilbake til den tiden da helgene var noe jeg gruet meg til. Må forsøke å holde meg borte fra den følelsen.

De kommende helgene blir greie tror jeg. Kommende helg regner jeg med at jeg trenger litt tid for meg selv. Men er også invitert hjem til min bror med familie. Så der er mulighetene åpne for en god helg.
Helgen etter, har jeg ungene hos meg. Så da blir nok den helgen rimelig koselig 🙂 Ser frem til det 🙂
Helgen etter, skal jeg på reise. Da skal datteren min på drillkonkurranse, og jeg har satt meg opp som sjåfør 🙂 Da blir jeg å tilbringe helgen i Haugesund. Det gleder jeg meg til. Da kan jeg kanskje få treffe litt familie og noen venner.
Jeg skal bo hos min tante 🙂

Denne helgen som var, var litt rar. Datteren min var på Camp Refugee. Og det var godt å få henne hjem igjen i går. Enda kjekkere å høre henne fortelle om det de opplevde. Det var nok en påkjenning, både fysisk og psykisk, men hun virket veldig fornøyd, og stolt. Og jeg er stolt hønemor 🙂 
At det var en påkjenning, er jeg ikke i tvil om. Jeg kan bare forsøke å sette meg inn i den situasjonen, og kjenner at redselen sniker seg på. Men det var jo et skuespill, og de fikk kjenne skikkelig på kroppen hvordan en flyktnings hverdag kan fortone seg, med alt de må forholde seg til.

Hun fortalte hvordan det føltes da hun fikk kjeft fordi det viste noen hårstrå. Hun var jo muslim såklart, og da skal håret skjules. Hun fortalte hvordan det var å skulle rigge seg til på en presenning, med sovepose og det hele, i 15 minusgrader. Og da de endelig roet seg, og holdt på å sovne, gikk sirenen, og de måtte pakke sammen i all hast, og flykte hals over hode. Midt om natten.
Hun fortalte hvor mye mat hun hadde spist disse 24 timene, som altså var noen få rosiner, og halvannen mariekjeks. Vannet hun hadde i flasken frøs til is. Og de måtte igjennom uendelig mange intervjuer og tester, og fikk mye kjeft. Folk, øvrighetspersoner som politi og militære, ropte og kjeftet ut ordre og var relativt strenge og skumle. Og de måtte vandre kilometer på kilometer, og gjemme seg hvis det kom biler. 
Jeg synes jeg ser det for meg, de var 16 i hennes gruppe/familie, gå langs veien, og så kommer det en bil, og hele gjengen stuper ut i grøften for å gjemme seg. Jeg tror jeg ville undret meg veldig hvis det var jeg som kom kjørende, og fikk øye på akkurat det 😉

Men de hadde hatt det kjekt. For det meste. Litt skummelt, mest spennende, og av og til frustrerende og kjedelig. Men sånn er jo akkurat det livet. Og de sitter igjen med en større forståelse for hvordan det må være å være på flukt fra alt som man kjenner som trygt og godt.

I går, mens jeg ventet på at hun skulle komme hjem, gikk jeg en iskald og fin tur.

Og i dag skal jeg snart spenne på meg skoene, og gå på strikkecafé. Tar det som en tur, samtidig som det er et sosialt arrangement. Ser frem til det 🙂

Ønsker alle sammen en fin uke, med mye godt vær, og mange fine opplevelser 🙂

 

#ensomhet #camprefugee #refugee #strikkecafé #tur

14 kommentarer
    1. Hei!
      Høres ut som datteren din har hatt en skikkelig utfordrende helg fysisk og psykisk.
      Jeg tror det går bra, Eva, etter hvert…… når du kommer inn i ny rutine uten noen av de aktivitetene som du hadde før. Men jeg forstår den følelsen av alene…. for den kommer snikende til meg også. Jeg er på trningssenter, går i kor og går mye tur og har kontakt der – men liker også min alenetid. Jeg har meldt meg på et arrangement som bruker være her sånn en gang i mnd eller noe sånt. Som jeg aldri har vært på før. Og der er jo mange forskjellige mennesker – nemlig QUIZZ-KVELD! KJempespennende!! Og kanskje det skal bli enda en fast rutine for meg 🙂
      Ønsker deg en fin dag kjekke du og kos deg på strikkekafeen 😀

    2. Wow. Synes det er en bra øvelse de har. Lærerikt og viktig, selv om det nok er skummelt, tror ikke de har vondt av det. Hva om du fant en spennende hobby, eller noe du elsket å gjøre, som du bare fikk gjøre i helgene og ikke i uken. Da kunne de kanskje bli mer spennende, selv om du er alene… Ikke lett når man har lyst å gjøre så mye og kroppen ikke henger med… Ha en fin dag. klem<3

    3. Sikkert litt av en opplevelse det datteren din har vært med på i helgen. Håper du får mye å glede deg til fremover:) Den følelsen av utilfredshet kjenner jeg på av og til også, selv om jeg ikke er alene. Ønsker deg en strålende dag og en nydelig uke:) Og masse lykke til:)

    4. etdiktomdagen: Quiz er gøy ja. Jeg har vært med på noen arrangementer som har det med…Men jeg er ikke særlig glup for tiden, orker ikke å tenke 😉 Men har nå hatt noen gode svar 🙂
      Det var kos på strikkecaféen 😀 Og jeg fikk strikket litt videre på kjolen som jeg holder på med 🙂

      Ja, det var en helg litt utenom det vanlige for datteren min. Men et fint minne å ta med seg 🙂

      En fortsatt fin dag til deg også 🙂

    5. Min matgale verden: Ja…de har ikke vondt av det. Jeg synes det hørtes spennende og kjekt ut 🙂

      Jo, en helgehobby ja. Kanskje jeg må finne meg en kjæreste i en annen by? 😉 Hehe 😀 Men er jo litt greit å ha helgene uten for mange ting hvis hverdagene viser seg å bli travle. Får se hvordan det går fremover 🙂 En ting om gangen 🙂

      Ha en fortsatt fin dag du også 🙂 Klem <3

    6. birdbay: Ja, man har vel perioder hvor man ikke er 100% tilfreds. Og så går det over. Jeg kunne tross alt gjøre noe med det. Og så blir det litt bedre etterhvert 🙂

      Jeg håper også at ting blir bedre fremover. Vi går jo lysere tider i møte 😀

      En fortsatt fin dag til deg, og en herlig uke videre 🙂 Tusen takk kjære du <3

    7. egntlig en merkelig camp å måtte være med på i forkant av en huanetisk konfirmasjon,eller har jeg misforstått ? hørtes noe slitsom og skummel ut ja,og da skjønner eg mer hvorfor hønemor var engstelig også )) kos deg på strikkekafe,det er iallefall alltid hyggelig

    8. En slik “camp” var yngstesønn her på også..og det gjorde inntrykk :)) Nydelig vinterbilde i innlegget her :)) Håper du klarer å tilpasse aktivitet og hvile slik at formen kommer seg etterhvert :)) Lurt å velge ut det som gir en mest..men så er det jo noen ting en bare “må” også…og de kan ofte kreve så mye at en ikke har overskudd igjen til det som er lystbetont..ikke så lett :)) Klem <3<3

    9. Det høres ut som du har fine planer framover 🙂 Gjelder å balansere ja 🙂 Jeg liker å slappe av i helgene for det er så aktivt i uka, på jobb. Men er koselig med noe sosialt i helgene også, utenom Hr Frodith liksom :-DMen i helga var det litt passe. En dag med venninne på tur, og søndagen i full horisontal under pleddet. Deilig 🙂 Det leir-opplegget er noe smarte greier synes jeg. Hørt om det før. 🙂 Håper du får noen fine dager framover Eva <3 klemmer godt <3

    10. fruensvilje: Ja, campen er i forkant av en human-etisk konfirmasjon. Og det handler vel om medmenneskelighet. Det å forstå andre. Og å se hvilken virkelighet mange mennesker lever under. Det var slitsomt i 24 timer, det var spennende, skummelt og kjekt. Og de følte seg stolte og glade etter å ha gjennomført. Og på bakgrunn av dette, har min datter nå valgt hvilket tema hun skal presentere i norskprøven som snart skal være. Da skal det handle om flyktninger. For nå har hun førstehåndskjennskap til det 😉 Og det var et av temaene de kunne velge blant 🙂

      Men helt klart…i den kulden….15 minusgrader, så var jeg jo konstant bekymret for om det gikk bra å være ute i 24 timer? Men det gikk visst helt fint 🙂

      Strikkecafé er nok mer min greie ja 🙂 Tror jeg holder meg til det jeg 😉 Og har to prosjekter på gang akkurat nå. Kjole, og genser 🙂

      Kos deg i kvelden 🙂

    11. annebe: Ja, en sånn camp gjør inntrykk. Er nok flere som burde fått være med på sånt.

      Tusen takk 🙂 Ja, det bildet likte jeg så uendelig godt selv. Skikkelig vinterlig, og beskriver den gleden jeg har over å få være ute i sånt et flott vær 🙂

      Ja, du sier det akkurat som jeg føler det. Mye krever såpass at man ikke orker å gjøre det man har lyst til 🙂 Men får se om jeg finner en balanse, og forsøke å forholde meg til den 🙂

      Klem til deg <3 <3

    12. frodith: Ja, har litt planer som jeg håper å få gjennomført. Sånn at jeg ikke sliter meg totalt ut 🙂 Og det er herlig å slappe av i helgene. Jeg likte også det når jeg selv var i jobb. Så den ser jeg veldig godt 🙂 Men for meg nå, er jo dagene nesten like. Unntatt at i helgene er jo alle opptatt med sine, de skal ut, eller i hyggelig lag, eller være med familien….Og når jeg er alene da, så er jeg dobbelensom. Men noen ganger er det jo godt også 😀

      Ja, den campen burde flere fått oppleve. Flotte greier synes jeg 🙂

      Kos deg i kvelden kjære du <3 Klemmer godt tilbake <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg