NÅ ER DET OFFISIELT

Jeg tror faktisk ikke det er så mange som vet det, at jeg frem til i morges het Eva Gaudland Jacobsen.

Men sist uke søkte jeg om navneendring, og fikk det godkjent i dag morges. Nå heter jeg Eva Gaudland.

Jeg har jo stort sett kun brukt pikenavnet etter jeg ble skilt. Men der det har vært påkrevd med signatur, har jeg jo måttet signere med Jacobsen, som var mitt tilgiftede etternavn.

Så da jeg skulle ta noen telefoner nå i ettermiddag, snublet jeg litt i presentasjonen, og holdt på å si:
“Hallo, dette er Eva Jacobsen.”
Men jeg tok meg inn ganske fort, og fikk sagt det som nå er korrekt, nemlig Eva Gaudland 🙂

Litt rar følelse. Enda rarere enn å skrive 2016 som årstall 😛

Og faktisk, dette med navnebytte, er dette årets nyttårsforsett for meg. Og for en gangs skyld har jeg oppfylt nyttårsforsettet mitt. Og året har såvidt startet 😉

Må kanskje finne på et annet nyttårsforsett nå da, som jeg, tradisjonen tro, kan bryte innen neste år starter? 😉


Avslutter med et litt forblåst bilde av meg og Marilyn Monroe. Jeg var en tur i Haugesund for halvannen uke siden, og da benyttet jeg anledningen til å oppsøke mitt store forbilde 😀
Man kan se at hun fryser, hun er litt tynnkledd 😉
De gode gamle dager er over, nå er det på tide å gå videre, og utrette nye bragder 🙂

 

Har du et nyttårsforsett?

 

#navneendring #etternavn #ekteskap #skilsmisse #marilynmonroe #haugesund

30 kommentarer
    1. Så bra Eva, gratulerer! 🙂
      Ja, jeg har et nyttårsforsett for året, men det er et slik work in progress ett… Jeg har bestemt meg for å bli flinkere til å si det jeg mener, stå opp for meg selv. Det er noe jeg skulle gjort for leeenge siden!
      <3 Fortsatt nydelig dag til deg! 🙂 Klem.

    2. Så godt å få gjort! Tok lang tid før jeg fikk ordnet når jeg ble skilt også. Følte jeg ville hete det samme som barna..men etterhvert så ville jeg ha tilbake MITT navn.. Så når jeg giftet meg for andre gang, så beholdt jeg MITT navn også..;.) Sikkert en deilig følelse! Gratulerer!

    3. ja det kan være greit å få tilbake pikenavnet når en alikavel har blitt alene igjen,så gratulerer med det )) fint bilde av deg da ) ha en fin kveld

    4. Gratulerer med vel utført nyttårsforsett og “nytt” navn 🙂 Har ingen forsetter i år…tar bare en dag av gangen og prøver å gjøre det beste ut av den…
      Fint bilde av deg sammen med Marilyn…flotte begge to :))) Klem <3

    5. Gratulerer 🙂 Bra å sette seg forsetter som det blir noe av 🙂 Og litt godt for seg selv å begynne litt på nytt på et vis 🙂 Klemmer <3

    6. Gratulerer! 😀 Jeg har bare kalt deg Eva Gaudland etter at jeg ble kjent med deg, men nå er det altså offisielt. Sjøl byttet jeg ikke navn i forbindelse med giftermålet. Jeg fikk en del kommentarer om det – av HANS kompiser. Jeg var den eneste jenta i omgangskretsen som ikke byttet navn eller tok det som tilleggsnavn da jeg giftet meg. Da jeg ble skilt , var det veldig lettvint. Jeg slapp å ordne alle papirer pga av navnebyttet! 😉

    7. tankenemine67: Takk for det….selv om jeg jo har vært “fri” lenge. Har vel ikke vært fanget heller, men har levd et annet liv 🙂

    8. Unni: Takk 🙂
      Ja, det er et fint forsett du har. Noe lignende har jeg også jobbet med. Hele forrige år, jobbet jeg med det å være litt mer utadvendt og ikke være så enormt sjenert. Å tørre å vises 🙂 Jeg synes jeg har klart det ganske godt. Iherdig jobbing gir gode resultater 🙂

      Kvelden går mot natt nå, og snart skal jeg legge meg 🙂 Ønsker deg en god natt 🙂
      Klem <3

    9. dvergpinschere i mitt hjerte: Ja, det er fint å ha det gjort 🙂 Og jeg har jo også tenkt litt sånn, at jeg ønsket å hete det samme som barna mine. Men de har jo også mitt etternavn som mellomnavn. Så da føles det jo ikke så vanskelig likevel. Men alt er en prosess, også inni oss selv, det å ta skrittet og gjøre noe med det. En god følelse når man endelig har gjort det 🙂
      Tusen takk 🙂

    10. fruensvilje: Tusen takk 🙂
      Ja, er jo en del år siden jeg ble alene. Men har ikke tatt steget før nå. Følte meg ikke klar 🙂 Men nå er jeg det 🙂

      Fortsatt fin kveld til deg også 🙂

    11. annebe: Tusen takk for det.

      Jeg tror det er like greit å ikke lage seg høyttravende nyttårsforsett og andre planer i vår situasjon. Jeg hadde ikke tenkt å ha noe forsett. Men så kom jeg på at dette kunne være noe, som kunne være greit å få gjennomført. Det medfører jo også at jeg må ta en tur innom biltilsynet og passkontoret og sånne ting. Men det kan jo ikke være allverdens å få til. Nå var tiden inne for meg 🙂

      Jeg er veldig glad i Marilyn 🙂 Tusen takk 🙂

      God natt til deg 🙂 Klem <3

    12. frodith: Takk 🙂 Ja, det er bra å ikke ha for store mål 🙂 Og dette her var et nødvendig mål akkurat nå. For jeg har tenkt på det i flere år, men ikke følt meg helt klar for det….før nå 🙂

      God natt til deg på landet 🙂 Klemmer <3

    13. dedicat: Takk 🙂 Jeg har et veldig godt forhold til navnet. Føler det er MEG. Og vi er bare 8 stk i Norge som har det navnet som etternavn 🙂

    14. natheless: Hihi…så dårlig som jeg er med datoer, så må jeg nok legge det inn i kalenderen om jeg skal feire det. Men har feiret litt i dag, med en god kopp kaffelatte på Starbucks, og en liten munnfull kake 😉
      Tusen takk 🙂 Er veldig glad i Marilyn <3
      En god natt til deg 🙂 Klemmer <3

    15. karidansen: Tusen takk 🙂

      Ja, du kjenner meg i grunnen ikke som noe annet enn Eva Gaudland. Så det er kanskje ikke så rart. Det er det navnet jeg har brukt overfor mennesker jeg kjenner i mange år. Så det har vært personlig for meg. Men nå er det plutselig mitt offisielle navn. Og da må jeg bli litt vant til det på ny 😉 Det er noe styr ja, å skulle gjøre masse papirarbeid og greier nå. Men likevel så går vel det greit. Passet mitt skulle jeg uansett bytte om et par år. Men orket ikke å vente så lenge. Hvis jeg gifter meg om igjen noen gang, så har jeg ikke tenkt å ta til meg noe navn. Det holder med mitt unike pikenavn 😀

      Så du gjorde det lettvint du, som beholdt navnet ditt fra grunnen av 🙂 En av de virkelig lure du 😉
      Jeg er jo ikke lei meg for at jeg valgte å ta hans navn da. Vi var jo en familie. Men nå er tiden moden for å ha mitt pikenavn igjen 🙂

    16. foreignerat50: Ja, jeg måtte jo venne meg til Jacobsen da jeg giftet meg. Så det går nok ikke så lenge før jeg har vent meg til Gaudland igjen, som jeg hadde før jeg giftet meg 🙂
      Sånn er det med alle endringer som skjer, det tar en liten tid å venne seg til det 🙂

    17. Gratulerer med vel gjennomført nyttårsforsett! I tillegg er det sikkert godt å frigjøre seg litt fra fortiden? Og du har jo ett virkelig flott og særegent etternavn 🙂

    18. Fruemmel: Tusen takk 🙂

      Ja, det er godt å frigjøre seg på en måte. Føler vel at jeg fikk litt av identiteten min tilbake nå. Selv om jeg har jo vært meg hele tiden. Og navnet er jo sjeldent, så er litt kjekt å være bærer av det 🙂

    19. Fint bilde 😀
      Jeg har aldri nyttårsforsett 🙂 Orker ikke slikt :p he he.
      Ja, når man er vant til å si navnet sitt, så blir det jo rart når man plutselig har byttet, men det går nok fort over 😀 Gratulerer med navneendring 😀

    20. For en herlig sistesetning “De gode , gamle dager er over nå…..
      Navn handler jo også om identitet, så tenker det er fint å ha det du kjenner er riktig. Jeg gjorde det med en gang jeg ble skilt, og selv om jeg har et “belastet” navn, så angrer jeg ikke. For meg handler det om identitet.

    21. Elin Slåen: Hehe…nei, jeg har unngått forsetter jeg også. Men hadde et sist år, som jeg ikke holdt. Så derfor passet det så fint å holde årets 😉

      Takk for det. Blir fort vant til det 🙂

    22. maiken: Hihi….belastet navn 😛 Er jo ikke belastet på negativ måte i alle fall 😉 Så det må du jo være stolt av synes jeg 🙂 Koselig <3

      Ja, navn handler om identitet. Og nå føler jeg nok at jeg har kommet dit jeg skal når det gjelder akkurat det i alle fall 🙂 Så jeg kommer heller ikke til å angre på at jeg gjorde dette 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg